Pagina 1 van 1

Steven

Geplaatst: 14 dec 2008 21:56
door shoven
Hallo ik ben Steven.

Na veel jaren begin ik opnieuw met deze hobby. Ik heb sinds kort een aparte kamer die ik helemaal kan gebruiken voor mijn baan (N). Het heeft voordelen als kinderen het huis uitgaan... :lol:

Ik kom er achter dat ik heel veel dingen opnieuw moet uitvinden omdat ik het niet meer weet of omdat ik vroeger minder hoge eisen stelde...
Ik ben dus nu van alles aan het proberen en uitzoeken, heel leuk!
Af en toe zal ik ook wat (domme) vragen op het forum gooien.

Re: Steven

Geplaatst: 14 dec 2008 22:01
door Jos
Welkom Steven, en leuk te zien dat je de hobby weer oppakt.
Laat maar komen die vragen hoor :)

Groetjes,
Jos

Re: Steven

Geplaatst: 14 dec 2008 22:35
door Hookies
Welkom Steven. Domme vragen bestaan niet hoor, alleen domme antwoorden. Dus stel je vragen en er is vast wel iemand die met het juiste antwoord kan komen. Ook ik stel regelmatig vragen, want het is best lastig om na jaren weer in de modelspoorwereld te duiken en te ontdekken dat alles heel anders is dan (in mijn geval) 35 jaar geleden.

Mvg,
Martin

Re: Steven

Geplaatst: 14 dec 2008 23:00
door Rob Fongers
Welkom Steven,

Wat al eerder gezegd is sluit ik me bij aan. Lekker dichtbij dus wie weet

Re: Steven

Geplaatst: 19 dec 2008 11:58
door shoven
Zoals elders gezegd ben ik me druk aan het (her)orienteren voor mijn N-baan. Rails, layout enz. Ik twijfel nog erg over het rollend materieel. Duits en Zwitsers materieel is er meer dan genoeg, maar dat spreekt me niet zo aan. Ik zit te denken aan Nederlands of Engels materieel, tijdperk V. Ik heb geen vliegende haast en probeer een beetje voors en tegens in kaart te krijgen.
Zijn er mensen die ervaring hebben met Engels materieel? Hoe zit het met de verkrijgbaarheid? En met de kwaliteit? (aan de overkant v/d plas is flink wat te krijgen, maar vooral van Engelse/Amerikaanse fabrikanten als Bachmann en Dapol. Is dat een beetje te vergelijken met bijv. Fleischmann of Roco?)
Kan iemand mij daar meer over vertellen?

Re: Steven

Geplaatst: 19 dec 2008 12:23
door Saraan
Steven, ik geef je mijn vage mening voor wat het waard is. Het heeft niet veel bodem, maar ik geef het toch maar. Je doet ermee wat je wilt.

Voor eerst moet je opletten voor het schaalverschil: er is N, en er is N. "Wij" hanteren 1/160, in Engeland is dit 1/48. Het verschil is merkbaar, en als men het weet, ergerlijk. Dus niet mengen. Lees dit draadje over N schalen om hier meer over te weten.

Wat betreft techniek lijken mij de merken Hornby, Dapol, Farisch,... een beetje op wat de Duitse merken 20 jaar geleden waren. Evenals detaillering, dat ik persoonlijk vrij grof vind overkomen.

Maar als thema vindt ik een Engelse baan machtig. Amerikaans ligt me helemaal niet, maar over het algemeen zijn Amerikaanse modellen kwa techniek en detailering zeer goed.

Nogmaals, ik heb nooit een Engels of Amerikaans model in mijn handen gehad, dit is allemaal zeer subjectieve koek. Ik nodig iedereen uit om mij tegen te spreken! :D

groeten,

Re: Steven

Geplaatst: 21 dec 2008 16:19
door shoven
Even wat research gedaan. De website van Graham farish (N divisie van Bachmann) meldt:
Graham Farish models are 'N' scale. To those of you that are new to 'N' Scale, here are some of the Scale specifications. We should really talk about "British 'N' Scale";, since it is a little different from 'N' Scale in Europe and the States. British 'N' Scale runs on 9mm track as do all 'N' Scale Railway models. That is at a scale of 1:160. However, the models themselves are manufactured at a scale of 1:148.
Wat ik hier dus uit begrijp is dat het spul wel past op 'ons' spoor, maar de schaal van de kap etc wijkt iets af. Vraag me af in hoeverre zoiets opvalt. Iemand ervaring? (Saraan vindt het merkbaar, inderdaad irritant, zeker als je Engels en continentaal fabrikaat op een baan hebt rijden)
NB: het aanbod is trouwens enorm aan de andere kant van de plas, dat had ik niet ingeschat.

Re: Steven

Geplaatst: 21 dec 2008 17:09
door Robert_N-Nm
In Engeland is het profiel van de rijtuigen, loks en andere wagens een stuk lager als op het vaste land van Europa. Dat heeft te maken met de ouderdom van het engelse spoorwegnet.

Een bekend voorbeeld is de class 66 van Dapol vs de Class 66 van Kato. De Dapol lok is in 1:148, de kato in 1:160. Het smalle en lage profiel wat de kato zo mooi uitbeeld met 1:160 wagens zie je niet meer met de 1:148 Dapol lok want die is ongeveer even hoog als de wagens.

Robert

Re: Steven

Geplaatst: 29 dec 2008 09:01
door martinb
Iemand ervaring
.

Zolang je alleen 1:148 gebruikt is er niets aan de hand, maar een mooi voorbeeld wat ik zelf heb mogen zien is een Class66 (kato, 1:160) naast een 1:148 "bakkie"..... ziet er niet uit m.i.