Vervangen motor Minitrix TEE RAm
Geplaatst: 18 jan 2011 14:50
Hallo,
Net zoals veel anderen had ik problemen met de Minitrix TEE RAm (12440). De ingebouwde motor heeft zeer weinig trekkracht waardoor op den duur de TEE niet meer vooruit te branden is. De eerste 6-8 maanden reed de TEE zonder problemen zijn rondjes, maar daarna werd de trekkracht steeds slechter. Bij mij ging de motor zoemen en kwam geen helling meer op, zelfs zonder rijtuigen….. Eigenlijk schandalig dat Trix de TEE RAm op deze manier op te markt te brengen.. Maar goed.
Ik heb de nieuwe versie van de TEE RAm (DCC met sounddecoder), maar via een forumlid begreep ik dat er wellicht een andere oorzaak kan zijn van de problemen met de oudere versie (en wellicht ook nieuwe), namelijk 2 kleine 15nF SMD condensatoren die schijnbaar aan de onderkant van de print zitten tussen de motor aansluiting en de rail verbinding. Zie ook http://www.1zu160.net/scripte/forum/for ... am#x462509
Vanwege de motorproblemen heb ik de motor vervangen (je kan wellicht ook eerst proberen de condensatoren te verwijderen). Dit is echt niet zo moeilijk, iedereen kan dit met wat geduld. Een ander alternatief is de motor te laten vervangen door SB Modelbau, maar dat is wat duurder. Zie http://www.sb-modellbau.com/product_inf ... 254_44_215
Natuurlijk is het veel leuker om zelf te doen (en goedkoper dus). Het voordeel van deze ombouw is dat er geen freeswerk voor nodig is.
Deze ombouw kan worden gedaan zowel voor de nieuwere uitgave van de TEE (met DCC decoder) of de oudere versies (incl de Northlander Artikel 12253).
Uiteraard heb je een nieuwe motor nodig. Op advies van Rob (Fantasia) Fongers heb ik een nieuwe motor bij Piet Peetoom van G&MS gekocht. Ook heb ik daar een zogenaamde poelietrekker gekocht (± 15 Euro), wat erg handig is bij het verwijderen van het vliegwiel van de as.
Belangrijk is om te kijken welke afmetingen je motor moet zijn. Voor de TEE is de 10X24 MHK geschikt (kost ongeveer 23 Euro). Zie het aanbod van motoren hier: http://www.gmens.nl/ > Motoren en motorunits.
Ok, aan de slag dan maar!
Op bovenstaande plaatje zie je dat de TEE reeds uit elkaar is gehaald. Linksboven ligt de Poelietrekker. Onderaan het plaatje zie je links de oude motor en rechts de nieuwe. De pot bier is optioneel maar wel lekker!
Eerst gaan we met de poelietrekker het vliegwiel van de as afhalen. Bovenstaande foto is slechts voor de demonstratie want eerst moet het zwarte plastic houdertje van de kardan as worden verwijdert met een tangetje of pincet.
Nu deze weg zijn kan je met de poelietrekker dus de vliegwielen van de as afschroeven.
De asjes van de nieuwe motor zijn te lang, deze moet dus ingekort worden. Dat doe ik met een slijpschijfje. Ga niet knippen wat dan verbuig je de as! Dus even opmeten ten opzichte van de oorspronkelijke motor en met een stukje tape op de as aftekenen en doorslijpen. Wel opletten dat de as niet te warm wordt tijdens het doorslijpen in verband met de kans op oververhitting en daarmee gepaard gaande beschadiging van de lagers.
Bij mijn TEE model bleek dat de houder waar de motor inzit net iets te klein is, waardoor de motor er niet in past. Ik heb dit opgelost door met een tangetje de beugeltjes van de houder weg te knippen. Zie de houder op de foto hierboven links (helaas geen betere foto..). Ik denk dat bij de oudere TEE modelen de motor in een iets andere houder zit, dus kijk maar even zelf hoe de motor het beste vast kan zetten.
Daarna heb ik de vliegwielen op de as van de nieuwe motor geschoven en met heel klein drupje scondelijm vast gezet. Als de as van de motor te dik is, kan je ook het vliegwiel eerst verwarmen waar door het uitzet en dus makkelijker op de as te schuiven is. Bij mij was dit niet nodig.
Intussen ook de 2 lipjes van de motor verbogen en 2 draadjes gesoldeerd:
Daarna motor terugzetten en kardanasjes erin klemmen. Voor de test had ik de motor vastgeplakt met ducktape. Je kan later de motor vastlijmen met siliconen kit. (heb ik overigens nog niet gedaan, is dus niet nodig)
Daarna de draadjes aan de decoder solderen en… testen maar!
De nieuwe motor werkt perfect! Mijn TEE RAm had ook slechte stroomafname, deels doordat een stroomafnemer bij de wielen was afgebroken. Ik heb dus gelijk maar met flexibele decoder draadjes het eerste rijtuig verbonden met de motorwagen.
Inmiddels rijdt de TEE alweer ongeveer 6 weken rond zonder enige problemen. De motor doet het prima, de TEE kan weer heerlijk kruipen.
Dat vraagt om filmpjes!!! Tja, ik heb maar 1 filmpje met belabberde kwaliteit. Helaas heb ik mijn centrale opgeblazen (ach ja..…) kan ik nu even geen nieuw/beter filmpje maken, maar deze zal ik later wel toevoegen.
http://www.youtube.com/watch?v=l5xwoRt- ... r_embedded
Ik hoop dat jullie wat hebben aan dit ombouw verslag. Laat weten als er vragen zijn en… uiteraard laat ook weten wat jullie ervaringen zijn met de ombouw.
(Met dank aan Rob en Dave)
Greetz, Jeroen.
Net zoals veel anderen had ik problemen met de Minitrix TEE RAm (12440). De ingebouwde motor heeft zeer weinig trekkracht waardoor op den duur de TEE niet meer vooruit te branden is. De eerste 6-8 maanden reed de TEE zonder problemen zijn rondjes, maar daarna werd de trekkracht steeds slechter. Bij mij ging de motor zoemen en kwam geen helling meer op, zelfs zonder rijtuigen….. Eigenlijk schandalig dat Trix de TEE RAm op deze manier op te markt te brengen.. Maar goed.
Ik heb de nieuwe versie van de TEE RAm (DCC met sounddecoder), maar via een forumlid begreep ik dat er wellicht een andere oorzaak kan zijn van de problemen met de oudere versie (en wellicht ook nieuwe), namelijk 2 kleine 15nF SMD condensatoren die schijnbaar aan de onderkant van de print zitten tussen de motor aansluiting en de rail verbinding. Zie ook http://www.1zu160.net/scripte/forum/for ... am#x462509
Vanwege de motorproblemen heb ik de motor vervangen (je kan wellicht ook eerst proberen de condensatoren te verwijderen). Dit is echt niet zo moeilijk, iedereen kan dit met wat geduld. Een ander alternatief is de motor te laten vervangen door SB Modelbau, maar dat is wat duurder. Zie http://www.sb-modellbau.com/product_inf ... 254_44_215
Natuurlijk is het veel leuker om zelf te doen (en goedkoper dus). Het voordeel van deze ombouw is dat er geen freeswerk voor nodig is.
Deze ombouw kan worden gedaan zowel voor de nieuwere uitgave van de TEE (met DCC decoder) of de oudere versies (incl de Northlander Artikel 12253).
Uiteraard heb je een nieuwe motor nodig. Op advies van Rob (Fantasia) Fongers heb ik een nieuwe motor bij Piet Peetoom van G&MS gekocht. Ook heb ik daar een zogenaamde poelietrekker gekocht (± 15 Euro), wat erg handig is bij het verwijderen van het vliegwiel van de as.
Belangrijk is om te kijken welke afmetingen je motor moet zijn. Voor de TEE is de 10X24 MHK geschikt (kost ongeveer 23 Euro). Zie het aanbod van motoren hier: http://www.gmens.nl/ > Motoren en motorunits.
Ok, aan de slag dan maar!
Op bovenstaande plaatje zie je dat de TEE reeds uit elkaar is gehaald. Linksboven ligt de Poelietrekker. Onderaan het plaatje zie je links de oude motor en rechts de nieuwe. De pot bier is optioneel maar wel lekker!
Eerst gaan we met de poelietrekker het vliegwiel van de as afhalen. Bovenstaande foto is slechts voor de demonstratie want eerst moet het zwarte plastic houdertje van de kardan as worden verwijdert met een tangetje of pincet.
Nu deze weg zijn kan je met de poelietrekker dus de vliegwielen van de as afschroeven.
De asjes van de nieuwe motor zijn te lang, deze moet dus ingekort worden. Dat doe ik met een slijpschijfje. Ga niet knippen wat dan verbuig je de as! Dus even opmeten ten opzichte van de oorspronkelijke motor en met een stukje tape op de as aftekenen en doorslijpen. Wel opletten dat de as niet te warm wordt tijdens het doorslijpen in verband met de kans op oververhitting en daarmee gepaard gaande beschadiging van de lagers.
Bij mijn TEE model bleek dat de houder waar de motor inzit net iets te klein is, waardoor de motor er niet in past. Ik heb dit opgelost door met een tangetje de beugeltjes van de houder weg te knippen. Zie de houder op de foto hierboven links (helaas geen betere foto..). Ik denk dat bij de oudere TEE modelen de motor in een iets andere houder zit, dus kijk maar even zelf hoe de motor het beste vast kan zetten.
Daarna heb ik de vliegwielen op de as van de nieuwe motor geschoven en met heel klein drupje scondelijm vast gezet. Als de as van de motor te dik is, kan je ook het vliegwiel eerst verwarmen waar door het uitzet en dus makkelijker op de as te schuiven is. Bij mij was dit niet nodig.
Intussen ook de 2 lipjes van de motor verbogen en 2 draadjes gesoldeerd:
Daarna motor terugzetten en kardanasjes erin klemmen. Voor de test had ik de motor vastgeplakt met ducktape. Je kan later de motor vastlijmen met siliconen kit. (heb ik overigens nog niet gedaan, is dus niet nodig)
Daarna de draadjes aan de decoder solderen en… testen maar!
De nieuwe motor werkt perfect! Mijn TEE RAm had ook slechte stroomafname, deels doordat een stroomafnemer bij de wielen was afgebroken. Ik heb dus gelijk maar met flexibele decoder draadjes het eerste rijtuig verbonden met de motorwagen.
Inmiddels rijdt de TEE alweer ongeveer 6 weken rond zonder enige problemen. De motor doet het prima, de TEE kan weer heerlijk kruipen.
Dat vraagt om filmpjes!!! Tja, ik heb maar 1 filmpje met belabberde kwaliteit. Helaas heb ik mijn centrale opgeblazen (ach ja..…) kan ik nu even geen nieuw/beter filmpje maken, maar deze zal ik later wel toevoegen.
http://www.youtube.com/watch?v=l5xwoRt- ... r_embedded
Ik hoop dat jullie wat hebben aan dit ombouw verslag. Laat weten als er vragen zijn en… uiteraard laat ook weten wat jullie ervaringen zijn met de ombouw.
(Met dank aan Rob en Dave)
Greetz, Jeroen.