Eerste beginnnetje...
Eerste beginnnetje...
Het eerste begin is gemaakt!!!
Nadat we een paar weken geleden een startsetje hadden gekocht, moest er natuurlijk ook verder worden nagedacht over de plaats en de grootte van de baan.
Nu hebben we gewoon besloten de baan in de huiskamer te maken
Mijn vrouw en ik vinden het allebij erg leuk om met deze hobby aan de slag te gaan, dus geen zin om alleen op een slaapkamer bezig te zijn
Hieronder even een foto van de tafel en een foto van een simpel baanplannetje.
We zullen nu toch eerst nog veel rails moeten bij kopen voordat we echt verder kunnen.
Natuurlijk zijn er al wel een paar huisjes inelkaar gezet.
We houden jullie op de hoogte, maar het zal niet heel erg snel gaan hoor .............
Uploaded with ImageShack.us
Nadat we een paar weken geleden een startsetje hadden gekocht, moest er natuurlijk ook verder worden nagedacht over de plaats en de grootte van de baan.
Nu hebben we gewoon besloten de baan in de huiskamer te maken
Mijn vrouw en ik vinden het allebij erg leuk om met deze hobby aan de slag te gaan, dus geen zin om alleen op een slaapkamer bezig te zijn
Hieronder even een foto van de tafel en een foto van een simpel baanplannetje.
We zullen nu toch eerst nog veel rails moeten bij kopen voordat we echt verder kunnen.
Natuurlijk zijn er al wel een paar huisjes inelkaar gezet.
We houden jullie op de hoogte, maar het zal niet heel erg snel gaan hoor .............
Groeten ...Hans
Re: Eerste beginnnetje...
Hoi Hans,
Leuk dat je begonnen bent! En helemaal mooi dat je dat in de huiskamer doet. Inderdaad veel gezelliger dan op een slaapkamer of zolder, je boft maar met je vrouw.
Wat ga je eigenlijk precies uitbeelden? Ga je ook wat bergen (erg populair bij modelspoorders )maken, of wordt het een polderlandschap oid? Stad/dorp of industriegebied? Misschien kun je er iets meer over vertellen?
Groeten,
Maarten
Leuk dat je begonnen bent! En helemaal mooi dat je dat in de huiskamer doet. Inderdaad veel gezelliger dan op een slaapkamer of zolder, je boft maar met je vrouw.
Wat ga je eigenlijk precies uitbeelden? Ga je ook wat bergen (erg populair bij modelspoorders )maken, of wordt het een polderlandschap oid? Stad/dorp of industriegebied? Misschien kun je er iets meer over vertellen?
Groeten,
Maarten
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Leuke baan en ik hoop dat je er veel plezier aan beleeft, (nog steeds niet over te halen om digitaal te rijden?) maar doordat je treinen voorbereid zijn kun je ten alle tijden overstappen. Zie jullie weer op de club.
gerrit
gerrit
Bedankt voor jullie reacties.
Het is echt veel leuker in de huiskamer en ik heb het zeker getroffen met mijn vrouw
De baan wordt geheel in onze "bovenkamer" verzonnen.
De dubbele achterste sporen gaan iets hoger lopen en links in de hoek een beetje een "heuveltje"
Vooraan komt een klein doorgangs-station en ergens in het midden bij één van de binnenste lijnen komt een klein goederendepot.
Huisjes etc. komen waarschijnlijk in de rechterhoek.
Dit plan kan echter ook zomaar weer veranderen hoor
@ Bontekoe
Ik ga echt nu nog niet digitaal rijden. Eerst gaan we heel veel leren met deze eerste baan en als die over ongeveer 5 jaar klaar is, hebben we tenminsten weer een reden om hem te veranderen
Wanneer ga jij je trouwens eens voorstellen [hahahah]
Het is echt veel leuker in de huiskamer en ik heb het zeker getroffen met mijn vrouw
De baan wordt geheel in onze "bovenkamer" verzonnen.
De dubbele achterste sporen gaan iets hoger lopen en links in de hoek een beetje een "heuveltje"
Vooraan komt een klein doorgangs-station en ergens in het midden bij één van de binnenste lijnen komt een klein goederendepot.
Huisjes etc. komen waarschijnlijk in de rechterhoek.
Dit plan kan echter ook zomaar weer veranderen hoor
@ Bontekoe
Ik ga echt nu nog niet digitaal rijden. Eerst gaan we heel veel leren met deze eerste baan en als die over ongeveer 5 jaar klaar is, hebben we tenminsten weer een reden om hem te veranderen
Wanneer ga jij je trouwens eens voorstellen [hahahah]
Groeten ...Hans
Hier even een foto van de eerste "verhoging" rechts-achter.
Het staat natuurlijk nog op tijdelijke blokjes.
Tevens zie je mijn nieuwe soldeerbout die ik vanmorgen heb gekocht bij de Lidl.
{ was maar 12 euro, dus niet echt duur dacht ik }
Het staat natuurlijk nog op tijdelijke blokjes.
Tevens zie je mijn nieuwe soldeerbout die ik vanmorgen heb gekocht bij de Lidl.
{ was maar 12 euro, dus niet echt duur dacht ik }
- Bijlagen
-
- 1 e verhoging.JPG (61.77 KiB) 5035 keer bekeken
Groeten ...Hans
Hans,
Massellaar dat je bent, dat je de baan in de woonkamer mag bouwen en een vrouw hebt die de hobby met jou wil delen.
Ga dit zeker volgen, voor een eerste baan, een leuk beginplan, en een goede start om met een eenvoudige baan ervaring op te gaan doen.
Overigens, hoeveel watt heeft die soldeerbout, is hij varialbel instelbaar? en wat voor punt zit er aan? een plat(schroevendraaier model of een potloodpunt?
groetjes
Freddy
Massellaar dat je bent, dat je de baan in de woonkamer mag bouwen en een vrouw hebt die de hobby met jou wil delen.
Ga dit zeker volgen, voor een eerste baan, een leuk beginplan, en een goede start om met een eenvoudige baan ervaring op te gaan doen.
Overigens, hoeveel watt heeft die soldeerbout, is hij varialbel instelbaar? en wat voor punt zit er aan? een plat(schroevendraaier model of een potloodpunt?
groetjes
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
DCC met ECoS 2
beide punten zitten er bij, plus 1mm en 1,5mm soldeer draad en hij is tussen de 100 en 500 graden in stelbaar Heb hem zelf ook gekocht vandaag + dat mini gereedschaps setje Vond alleen het sponsje een beetje erg tegenvallen XD is gewoon veeeeeel te klein voor dat houdertje hahaspoor65 schreef:Hans,
groetjes
Freddy
Wel leuk dat het een baan in de huiskamer word en dat jullie er samen enthousiast over zijn Veel plezier en ik zal blijven volgen!
Rob heeft het al verteld over de soldeerbout. Alleen nog...hij is 48 watt. en heeft een soldeerpunt en een "schroevedraaier"
Nu had ik gelezen dat het niet heel erg belangrijk was hoeveel watt hij heeft, maar het belangrijkste is de temp. instelling.
Een lagere wattage heeft als enige nadeel dat hij bij heel veel werk sterker afkoelt.
Maar ik moet het hele solderen nog gaan leren, dus dat afkoelen zal in mijn geval niet aan de orde zijn
Dat minisetje heb ik er ook bijgenomen
Nu had ik gelezen dat het niet heel erg belangrijk was hoeveel watt hij heeft, maar het belangrijkste is de temp. instelling.
Een lagere wattage heeft als enige nadeel dat hij bij heel veel werk sterker afkoelt.
Maar ik moet het hele solderen nog gaan leren, dus dat afkoelen zal in mijn geval niet aan de orde zijn
Dat minisetje heb ik er ook bijgenomen
Groeten ...Hans
Kom net bij de Lidl vandaan, dus ook hier is het setje aangeschaft om te leren solderen.
Gr. Ron
Gr. Ron
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
-
- Forum-Beheerder
- Contacteer:
Mooi setje... Als ik dat had geweten was ik vandaag ook naar de lidl gegaan om er 1 te halen...
Weer even een kleine update...
De baan-verhogingen heb ik nu aangebracht.
Was toch wel even ingewikkelder dan ik dacht, maar ik hoop het goed berekend te hebben met de bochten etc. etc...
De baan-verhogingen heb ik nu aangebracht.
Was toch wel even ingewikkelder dan ik dacht, maar ik hoop het goed berekend te hebben met de bochten etc. etc...
Groeten ...Hans
Hans, ik zie dat je Flm 9120 bochten gebruikt in je baan. Dat is R1, de kleinste bocht die er is. Niet alle materieel zal daar makkelijk doorheen gaan. Ik zou overwegen ruimere bogen te gebruiken (minimaal R2) en anders in elk geval goed te testen of al je treinen (en wagons, m.n. rijtuigen) hier met goed gevolg door willen rijden.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Ik heb een gedeelte van de linker bochten al een beetje aangepast.
Deze discussie hebben we op de club ook al gehad met verschillende mensen, maar je mag er toch vanuitgaan dat als fleischmann deze radius levert, dat hun wagonnetjes er dan ook doorheen kunnen??
Nu heb ik nog maar een paar kleinere wagentjes, dus hele lange personen-wagonnen kan ik nu niet uitproberen.
Ik hoop er maar het beste van en anders komen die niet op de baan [ ze weten niet wat ze gaan missen] hahahaha
Maar toch bedankt voor het meedenken !!!
Deze discussie hebben we op de club ook al gehad met verschillende mensen, maar je mag er toch vanuitgaan dat als fleischmann deze radius levert, dat hun wagonnetjes er dan ook doorheen kunnen??
Nu heb ik nog maar een paar kleinere wagentjes, dus hele lange personen-wagonnen kan ik nu niet uitproberen.
Ik hoop er maar het beste van en anders komen die niet op de baan [ ze weten niet wat ze gaan missen] hahahaha
Maar toch bedankt voor het meedenken !!!
Groeten ...Hans
Hans,musketier schreef: maar je mag er toch vanuitgaan dat als fleischmann deze radius levert, dat hun wagonnetjes er dan ook doorheen kunnen??
Helaas kun je dit uitgangspunt wel geheel uit je hoofd zetten.
Je mag er gewoon van uit gaan dat elke fabrikant rijdend materiaal maakt wat niet door R1 bogen wil rijden.
R1 bogen zijn geschikt voor kleine baantjes, met idd klein materiaal, of als industrie/rangeerspoortjes.
Kijk gewoon het gemiddelde programma van fabrikanten maar eens door, en je zult vele modellen vinden waar al aangegeven staat dat ze niet geschikt zijn voor R1 bogen.
voorbeeldje van Fleischmann?roco is bv de prachtige VT11,5
die gaat echt niet door R1,
Ook veelal de meeste grote stoomlocs willen er niet doorheen.
Dus ik sluit mij geheel aan bij het advies van steven.
Je gaat vroeg of laat echt spijt krijgen van te krappe bogen in jouw baan.
Mvg
Freddy
Als gewone dingen,
DCC met ECoS 2
DCC met ECoS 2
-
Freddy,
Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Alles van Flm gaat door Flm R1 heen
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Dat bedoel ik nu....er zijn vele meningen hieroverR Fongers schreef:Freddy,
Maar ik wil hier geen ruzie veroorzaken hoor..
Groeten ...Hans
R Fongers schreef:Freddy,
Rob,
Prima, krijg jij gelijk, en kan alles van Fleischmann door R1 van FLM.
Hans sucses met bouwen, alleen dan bij deze mijn laatste tip, koop geen ander rijdend materiaal dan van Fleischmann.
Uitzonderingen zijn veelal de dingen die de regels bevestigen of zo iets?
Ook ik ga idd de discussie verder maar niet aan, weet alleen dat velen problemen hebben met bepaalde modellen op R1 bogen, maar tja, al doende zal men zijn eigen baan en mogelikheden leren.
Mvg
Freddy
Als gewone dingen,
DCC met ECoS 2
DCC met ECoS 2
-
Mannuh,
Het gaat niet om ruzie maken. Tuurlijk ieder zijn mening maar degene die R1 gebruikt zal echt geen Big Boy of iets in die geest laten rijden op zijn baan. R1 is ideaal voor kleinen ruimtes. Op mijn baan ligt wel R1 en daar gebeurd dus helemaal niets, evenals in de bekende bochtwissels van Flm welke in het schaduwstation liggen. Het is veel meer een must om dit goed neer te leggen en ook er voor te zorgen dat er geen vervormingen zijn in de stukken rail.
De BR 101 van Roco loopt idd uit de rails bij R1, Je zou natuurlijk ook kunnen denken dat dit een inferieure kwaliteit is. Op zich vindt ik dat Roco niet echt aan de weg heeft getimmerd en dat valt nu nog steeds te zien in hun modellen welke nu in Flm zijn onder gebracht. Kijk alleen maar naar het koppel mechanisme wat ronduit pet is Geen KK en Nem schacht.
Het gaat niet om ruzie maken. Tuurlijk ieder zijn mening maar degene die R1 gebruikt zal echt geen Big Boy of iets in die geest laten rijden op zijn baan. R1 is ideaal voor kleinen ruimtes. Op mijn baan ligt wel R1 en daar gebeurd dus helemaal niets, evenals in de bekende bochtwissels van Flm welke in het schaduwstation liggen. Het is veel meer een must om dit goed neer te leggen en ook er voor te zorgen dat er geen vervormingen zijn in de stukken rail.
De BR 101 van Roco loopt idd uit de rails bij R1, Je zou natuurlijk ook kunnen denken dat dit een inferieure kwaliteit is. Op zich vindt ik dat Roco niet echt aan de weg heeft getimmerd en dat valt nu nog steeds te zien in hun modellen welke nu in Flm zijn onder gebracht. Kijk alleen maar naar het koppel mechanisme wat ronduit pet is Geen KK en Nem schacht.
Grtzz Rob
Maar eind van het liedje is: niet alles gaat zonder kleerscheuren door R1 heen.
Niet erg, maar als je R1 hebt liggen, wel iets om rekening mee te houden bij de aanschaf van materieel.
(dit om teleurstellingen te voorkomen.)
En daarom heb ik alleen R2 en groter liggen.
Niet erg, maar als je R1 hebt liggen, wel iets om rekening mee te houden bij de aanschaf van materieel.
(dit om teleurstellingen te voorkomen.)
En daarom heb ik alleen R2 en groter liggen.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
-
Ik heb op verschillende plekken R1 liggen en absoluut geen problemen mee. Soms kun je gewoon niet om R1 heen, vanwege plaatsgebrek.
Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Komt het meeste materieel wel door een R2 bocht? I.v.m. ruimtegebrek ben ik ook min of meer op R2 aangewezen. Jammer dat er gelijk zo'n gat is tussen R2 en R3...
met vriendelijke groet, Jesse
Al aan Flex rails gedacht, zelf gebruik ik uitsluitend flex rails dus nooit te kleine bogenJesse schreef: Jammer dat er gelijk zo'n gat is tussen R2 en R3...
Is ook goedkoper dan al die kant en klare rails stukken en bogen
Mvg
Henk
De bouw van mijn N-Spoorbaan
Raptor
Raptor
Jesse schreef:Komt het meeste materieel wel door een R2 bocht? I.v.m. ruimtegebrek ben ik ook min of meer op R2 aangewezen. Jammer dat er gelijk zo'n gat is tussen R2 en R3...
Jesse,
In dit geval mijn vraag aan jou, welk merk rails gebruik je?
En voor alle minitrix rijders, Minitrix R1 en R2 zijn gelijk aan Roco(fleischmann zonder bedding) R1 en R2
maar daarna komt het mooie verschil.
Roco (Fleischmann zonder bedding) R3 en R3a vult het gat op dat Minitrix laat liggen.
Minitrix R3 is gelijk aan Roco (FLM zonder bedding) R4
Minitrix R4 is gelijk aan Roco (FLM zonder bedding) R5.
De roco R3 em R3a past dus precies tussen de Minitrix R2 en R3,
hierdoor kun je dus 6 aansluitende bogen in oplopende radius maken zonder problemen.
Er is dus een hele goede mogelijkheid om dubbelspoor te maken in toch redelijk kleine radius, zonder het R1/R2 probleem.
R2 en R3 maakt mooie bogen op toch nog beperkte ruimte. veel minder problemen met materiaal wat er niet door wil
en bij dubbelspoor geen elkaar uit de rails drukkende lange rijtuigen/wagons door te grote overhang/inloop.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
DCC met ECoS 2
DCC met ECoS 2
En om de volgende vraag alvast te beantwoorden : het is geen probleem om Roco en Minitrix rails aan elkaar te koppelen.
Aanvullend op Henk: met flex ben je overal vanaf. Het is even wennen om te leggen, maar daarna wil je niet meer anders. En de prijs is ook erg prettig: voor 52 pond heb je 25x 91,5cm rails...
Aanvullend op Henk: met flex ben je overal vanaf. Het is even wennen om te leggen, maar daarna wil je niet meer anders. En de prijs is ook erg prettig: voor 52 pond heb je 25x 91,5cm rails...
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan