Hoelang is een blok en hoeveel secties in een blok?
Geplaatst: 03 mar 2011 18:04
Ik heb volop zitten lezen en zoeken en ik zou graag weten of het volgende klopt.
De centrale is een Profi-Boss in combi met PC/Koploper. Terugmelding met componenten van RoSoft via LocoNet. In principe worden alle personenrijtuigen voorzien van licht en/of sluitsein en dus detecteerbaar. Ook het goederenbestand is relatief simpel detecteerbaar te maken met een weerstandje.
Op mijn baan zullen de langste standaard rijtuigstammen bestaan uit 9 rijtuigen. Tel daar de loc bij op en je komt op +/- 165cm uit. Nu heb ik begrepen dat de lengte van de stopsectie afhankelijk is van de baanvaksnelheid. Is dan de bloklengte 165cm of moet ik de lengte van de stopsectie er ook nog bijtellen?
Nu loopt al het verkeer bij mij in een richting per spoor en er kan dus niet "verkeerd spoor" worden gereden. Moet ik dan nog steeds mijn blok opdelen in een aanmeldsectie, tussensectie en stopsectie. Of alleen de aanmeldsectie en stopsectie.
En wat gebeurd er als ik een trein laat rijden langer dan de bloklengte. Een ICE op volle lengte is rond de 200cm. Kan dit zonder problemen in de bovenstaande setup, of moet er dan toch een derde bezetpunt bij per blok?
Er is zowiezo bij het station een situatie waar de bloklengte (perronlengte) maar +/- 100cm bedraagd tussen de wissels. Het wordt een viersporig station, waarvan de binnenste sporen doorgaande sporen zijn zonder perron voor lange en doorgaande treinen en de buitenste sporen een halteplaats hebben voor stoptreinen (zie link baanplan: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 3&start=10 ) Normaal worden wissels niet detecteerbaar aangelegd, moeten dan deze aangrenzende wissels wel detecteerbaar worden uitgevoerd?
Gr Ron
De centrale is een Profi-Boss in combi met PC/Koploper. Terugmelding met componenten van RoSoft via LocoNet. In principe worden alle personenrijtuigen voorzien van licht en/of sluitsein en dus detecteerbaar. Ook het goederenbestand is relatief simpel detecteerbaar te maken met een weerstandje.
Op mijn baan zullen de langste standaard rijtuigstammen bestaan uit 9 rijtuigen. Tel daar de loc bij op en je komt op +/- 165cm uit. Nu heb ik begrepen dat de lengte van de stopsectie afhankelijk is van de baanvaksnelheid. Is dan de bloklengte 165cm of moet ik de lengte van de stopsectie er ook nog bijtellen?
Nu loopt al het verkeer bij mij in een richting per spoor en er kan dus niet "verkeerd spoor" worden gereden. Moet ik dan nog steeds mijn blok opdelen in een aanmeldsectie, tussensectie en stopsectie. Of alleen de aanmeldsectie en stopsectie.
En wat gebeurd er als ik een trein laat rijden langer dan de bloklengte. Een ICE op volle lengte is rond de 200cm. Kan dit zonder problemen in de bovenstaande setup, of moet er dan toch een derde bezetpunt bij per blok?
Er is zowiezo bij het station een situatie waar de bloklengte (perronlengte) maar +/- 100cm bedraagd tussen de wissels. Het wordt een viersporig station, waarvan de binnenste sporen doorgaande sporen zijn zonder perron voor lange en doorgaande treinen en de buitenste sporen een halteplaats hebben voor stoptreinen (zie link baanplan: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 3&start=10 ) Normaal worden wissels niet detecteerbaar aangelegd, moeten dan deze aangrenzende wissels wel detecteerbaar worden uitgevoerd?
Gr Ron