Pagina 1 van 1

Hoelang is een blok en hoeveel secties in een blok?

Geplaatst: 03 mar 2011 18:04
door Overdijk
Ik heb volop zitten lezen en zoeken en ik zou graag weten of het volgende klopt.

De centrale is een Profi-Boss in combi met PC/Koploper. Terugmelding met componenten van RoSoft via LocoNet. In principe worden alle personenrijtuigen voorzien van licht en/of sluitsein en dus detecteerbaar. Ook het goederenbestand is relatief simpel detecteerbaar te maken met een weerstandje.

Op mijn baan zullen de langste standaard rijtuigstammen bestaan uit 9 rijtuigen. Tel daar de loc bij op en je komt op +/- 165cm uit. Nu heb ik begrepen dat de lengte van de stopsectie afhankelijk is van de baanvaksnelheid. Is dan de bloklengte 165cm of moet ik de lengte van de stopsectie er ook nog bijtellen?

Nu loopt al het verkeer bij mij in een richting per spoor en er kan dus niet "verkeerd spoor" worden gereden. Moet ik dan nog steeds mijn blok opdelen in een aanmeldsectie, tussensectie en stopsectie. Of alleen de aanmeldsectie en stopsectie.

En wat gebeurd er als ik een trein laat rijden langer dan de bloklengte. Een ICE op volle lengte is rond de 200cm. Kan dit zonder problemen in de bovenstaande setup, of moet er dan toch een derde bezetpunt bij per blok?

Er is zowiezo bij het station een situatie waar de bloklengte (perronlengte) maar +/- 100cm bedraagd tussen de wissels. Het wordt een viersporig station, waarvan de binnenste sporen doorgaande sporen zijn zonder perron voor lange en doorgaande treinen en de buitenste sporen een halteplaats hebben voor stoptreinen (zie link baanplan: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 3&start=10 ) Normaal worden wissels niet detecteerbaar aangelegd, moeten dan deze aangrenzende wissels wel detecteerbaar worden uitgevoerd?

Gr Ron

Re: Hoelang is een blok en hoeveel secties in een blok?

Geplaatst: 03 mar 2011 18:45
door Michiel
Gezien je verwacht dat je langste trein ongeveer 2 meter zal zijn, zou het goed zijn om uit te gaan van blokken van 2,50m. Een korter blok hier en daar, waar het niet anders ken, is niet erg. Dat kan met het besturingssoftware opgevangen worden.

Gebruik steeds 2 active secties per blok (een aanmeldsectie en een stopsectie die van functie wisselen bij een inverse rijrichting), met er tussenin en ongedetecteerd deel. De sectie zelf, gezien je toch met super snel spul gaat rijden, zouden gerust 30 to 50 cm lang mogen worden. Uitzonderingen op het aantal secties per blok zijn aan een perron, waar je eventueel alternatieve stopplaatsen zou kunnen instellen door extra active secties te gebruiken binnen het blok.

Re: Hoelang is een blok en hoeveel secties in een blok?

Geplaatst: 03 mar 2011 18:54
door Wim Ros
Ron,

Een blok kun je in 2 richtingen berijden als de aanmeldsectie en de stopsectie evenlang zijn en de lengte van het blok markeren.
Beide sectie geef je een lengte van ongeveer 20 cm en de lengte er tussen bepaald de lengte van je blok. Moeilijker dan dit is het niet.

Mvg
Wim.

Re: Hoelang is een blok en hoeveel secties in een blok?

Geplaatst: 04 mar 2011 01:33
door Overdijk
Wim Ros schreef:Ron,

Een blok kun je in 2 richtingen berijden als de aanmeldsectie en de stopsectie evenlang zijn en de lengte van het blok markeren.
Beide sectie geef je een lengte van ongeveer 20 cm en de lengte er tussen bepaald de lengte van je blok. Moeilijker dan dit is het niet.

Mvg
Wim.
Juist dat snap ik, het gaat er juist om dat al mijn blokken maar van 1 richting worden bereden. Zonder een enkele uitzondering. Wordt dan de aanmeldsectie en de tussensectie gecombineerd tot 1 sectie. Dus 165cm combisectie + 40cm stopsectie ipv 40cm aanmeldsectie + 165cm tussensectie + 40cm stopsectie. Dat zou 40cm per blok schelen, dus meer blokken. Op langzamere trajecten zou ik dan bijv. 30cm stopsectie hanteren en op snellere trajecten 50cm.
Michiel schreef:Gezien je verwacht dat je langste trein ongeveer 2 meter zal zijn, zou het goed zijn om uit te gaan van blokken van 2,50m. Een korter blok hier en daar, waar het niet anders ken, is niet erg. Dat kan met het besturingssoftware opgevangen worden.
In principe is de max. lengte 165cm, met misschien ooit een uitzondering in de toekomst met een of twee stammen die langer zouden zijn. Op het HSL gedeelte zal ik dus idd blokken maken waar deze zeer lange stammen inpassen, aangezien de frequentie op dat stuk lager ligt. Op het "oude" traject komen kortere blokken (165cm + stopsectie + eventueel aanmeldsectie) zodat de frequentie hoger kan liggen. Die enkele uitzondering op de max. lengte kan dus als ik goed begrijp opgevangen worden met Koploper.

Re: Hoelang is een blok en hoeveel secties in een blok?

Geplaatst: 04 mar 2011 10:29
door Wim Ros
Ron,

Of je blok nu in 1 of in 2 richtingen bereden kan of gaat worden.
De aanmeldsectie maak je 20 cm en de stopsectie maak je even eens 20 cm. En of daar nu een snelle trein stopt of een langezame trein maakt niet uit beide zullen afremmen voordat ze de stopsectie bereiken, en dat zal voor zowel de snellle als de langzame tot ongeveer 20 km/u zijn. Daarna zal de trein met zijn ingestelde massa simulatie afremmen naar 0 km/u.

Zoals altijd is het advies bouw een simpele ovaal met een inhaalspoor en ga hier mee aan de slag en oefenen, daarmee kun je zelf live ervaren hoe het werkt, of juist niet werkt.
Je bent nu de zoveelste die deze vraag plaatst, en iedere keer zijn de antwoorden gelijk en het advies is maak een proef opstelling.

Mvg
Wim.

Re: Hoelang is een blok en hoeveel secties in een blok?

Geplaatst: 04 mar 2011 11:45
door Overdijk
Ok, ik vat hem.

Re: Hoelang is een blok en hoeveel secties in een blok?

Geplaatst: 04 mar 2011 11:54
door Rob Fongers
Ron,
Overdijk schreef:
Juist dat snap ik, het gaat er juist om dat al mijn blokken maar van 1 richting worden bereden. Zonder een enkele uitzondering. Wordt dan de aanmeldsectie en de tussensectie gecombineerd tot 1 sectie. Dus 165cm combisectie + 40cm stopsectie ipv 40cm aanmeldsectie + 165cm tussensectie + 40cm stopsectie. Dat zou 40cm per blok schelen, dus meer blokken. Op langzamere trajecten zou ik dan bijv. 30cm stopsectie hanteren en op snellere trajecten 50cm.
Je redenering dat je blok korter kan worden als je een combi toepast is niet van toepassing. Je trein is 2 mtr lang tel daarbij op 2 x 10 cm speling aan voor en achterzijde, om eventuele wissels vrij te maken, dan kom je op totaal 2,20m. Het maakt niet uit of je combineert of niet, het enigste verschil is dat je hele blok is gedetecteerd met een combi ipv een middensectie die via een diode schakeling van stroom wordt voorzien. En die detectie is alleen van toepassing als je gehele trein is gedetecteerd!!