Baanplan Rothenburg (2,90x0,75)
Geplaatst: 16 mar 2011 09:41
Hallo,
Ik ben druk bezig met ontwerp van een baan. De beschikbare ruimte is 2,90 x 0,75 m. Ik rijd periode V/VI, maar wil waarschijnlijk onder het mom van een museumlijn ook wel wat ouder materiaal laten rijden.
Rangeren vind ik niet zo boeiend, dus de baan is vooral gericht op rijdende treinen.
Bedoeling is om de baan te digitaliseren, maar zover ben ik voorlopig nog niet. Sowieso ben ik nog maar net weer begonnen en heb alleen een (analoog) startset, een stapel wissels (gekocht op Houten), wat flexrails en een paar goederenwagons. Ik ben al wel bezig met de onderbouw
De basis van de baan is een dubbelsporige hoofdlijn. Deze is eigenlijk een paradebaan, want daar ligt geen station aan. Van de lijn takt een enkelsporige zijlijn af naar een station (Rothenburg als werktitel) bij een dorpje. Rothenburg zelf ligt nog aan een fictieve lijn. De enkelsporige zijlijn komt aan de linkerkant binnen. Die kant op gaat ook nog een andere lijn, naar een schaduwstation(netje) in een berg. Fictief, maar dus niet op de baan zelf, loopt de zijlijn ook nog door naar de rechterkant. Vanwege de beschikbare ruimte is dat alleen maar het idee, en is er in werkelijkheid niets van te zien.
Dit betekent wel dat de baan relatief 'makkelijk' uit te breiden is naar zowel links als rechts, mocht ik daar ooit de gelegenheid voor hebben.
De baan wordt verrijdbaar, dus ik kan er aan alle kanten bij als dat nodig is. Ook wordt het opgebouwd in twee delen, maar die zitten gewoon min of meer permament aan elkaar. Alleen in geval van verhuizing kan ik het dan relatief makkelijk van elkaar scheiden.
Een plaatje van het zichtbare gedeelte: Station en dorpje is ingetekend. Waarschijnlijk komt er tussen het 2e en 3e spoor ook een perron.
De nummer in de huisjes zijn van Vollmer, voor mijn beeldvorming was ik daar al mee aan het plannen. En het is gewoon leuk om daarover na te denken .
Het dorpje ligt 11 cm hoog. Eigenlijk wil ik dit een afneembare plaat maken, zodat ik bij het schaduwstation kan als ik daar grote werkzaamheden moet doen.
Hieronder het complete sporenplan van de zijlijn. Aan de linkerkant een tweesporig kopschaduwstation. Dit ligt boven de lijn die teruggaat naar de dubbelsporige hoofdlijn. En tot slot het laagste niveau met het grote schaduwstation. De hoofdlijn loopt in het zichtbare deel al wat omhoog, zodat de zijlijn al wat hoogte kan winnen. Alle hellingen zijn maximaal 3%. De bochten zijn minimaal radius 2, maar dat is alleen de keerlus in het schaduwstation en een klein stukje van het binnenste spoor van de hoofdlijn. Dat laatste kan ik er denk ik wel uitpoetsen met het daadwerkelijk bouwen.
De rest is minimaal straal 3 (Roco). In het zichtbare deel nauwelijks echte bochten, alleen een stukje waar de zijlijn over het dubbelspoor gaat.
Op dat punt ligt de hoofdlijn iets lager, om wat extra ruimte te hebben tussen de niveaus.
Aan de linkerkant wordt het ondergronds wel een sporenspaghetti.
Het plan geeft volgens mij wel aardig wat mogelijkheden. Ik ben maar uitgegaan van een redelijk ruim opgezet schaduwstation. Weliswaar heb ik nog niet veel materiaal, maar dat wordt 'vanzelf' wel meer. Ik ben alleen niet helemaal zeker of het ook inderdaad mogelijk is om in de keerlus opstelsporen te maken, zoals ik heb getekend. Geeft dat problemen als daar treinen staan, terwijl een trein de keerlus in rijdt?
Groeten,
Wim
Ik ben druk bezig met ontwerp van een baan. De beschikbare ruimte is 2,90 x 0,75 m. Ik rijd periode V/VI, maar wil waarschijnlijk onder het mom van een museumlijn ook wel wat ouder materiaal laten rijden.
Rangeren vind ik niet zo boeiend, dus de baan is vooral gericht op rijdende treinen.
Bedoeling is om de baan te digitaliseren, maar zover ben ik voorlopig nog niet. Sowieso ben ik nog maar net weer begonnen en heb alleen een (analoog) startset, een stapel wissels (gekocht op Houten), wat flexrails en een paar goederenwagons. Ik ben al wel bezig met de onderbouw
De basis van de baan is een dubbelsporige hoofdlijn. Deze is eigenlijk een paradebaan, want daar ligt geen station aan. Van de lijn takt een enkelsporige zijlijn af naar een station (Rothenburg als werktitel) bij een dorpje. Rothenburg zelf ligt nog aan een fictieve lijn. De enkelsporige zijlijn komt aan de linkerkant binnen. Die kant op gaat ook nog een andere lijn, naar een schaduwstation(netje) in een berg. Fictief, maar dus niet op de baan zelf, loopt de zijlijn ook nog door naar de rechterkant. Vanwege de beschikbare ruimte is dat alleen maar het idee, en is er in werkelijkheid niets van te zien.
Dit betekent wel dat de baan relatief 'makkelijk' uit te breiden is naar zowel links als rechts, mocht ik daar ooit de gelegenheid voor hebben.
De baan wordt verrijdbaar, dus ik kan er aan alle kanten bij als dat nodig is. Ook wordt het opgebouwd in twee delen, maar die zitten gewoon min of meer permament aan elkaar. Alleen in geval van verhuizing kan ik het dan relatief makkelijk van elkaar scheiden.
Een plaatje van het zichtbare gedeelte: Station en dorpje is ingetekend. Waarschijnlijk komt er tussen het 2e en 3e spoor ook een perron.
De nummer in de huisjes zijn van Vollmer, voor mijn beeldvorming was ik daar al mee aan het plannen. En het is gewoon leuk om daarover na te denken .
Het dorpje ligt 11 cm hoog. Eigenlijk wil ik dit een afneembare plaat maken, zodat ik bij het schaduwstation kan als ik daar grote werkzaamheden moet doen.
Hieronder het complete sporenplan van de zijlijn. Aan de linkerkant een tweesporig kopschaduwstation. Dit ligt boven de lijn die teruggaat naar de dubbelsporige hoofdlijn. En tot slot het laagste niveau met het grote schaduwstation. De hoofdlijn loopt in het zichtbare deel al wat omhoog, zodat de zijlijn al wat hoogte kan winnen. Alle hellingen zijn maximaal 3%. De bochten zijn minimaal radius 2, maar dat is alleen de keerlus in het schaduwstation en een klein stukje van het binnenste spoor van de hoofdlijn. Dat laatste kan ik er denk ik wel uitpoetsen met het daadwerkelijk bouwen.
De rest is minimaal straal 3 (Roco). In het zichtbare deel nauwelijks echte bochten, alleen een stukje waar de zijlijn over het dubbelspoor gaat.
Op dat punt ligt de hoofdlijn iets lager, om wat extra ruimte te hebben tussen de niveaus.
Aan de linkerkant wordt het ondergronds wel een sporenspaghetti.
Het plan geeft volgens mij wel aardig wat mogelijkheden. Ik ben maar uitgegaan van een redelijk ruim opgezet schaduwstation. Weliswaar heb ik nog niet veel materiaal, maar dat wordt 'vanzelf' wel meer. Ik ben alleen niet helemaal zeker of het ook inderdaad mogelijk is om in de keerlus opstelsporen te maken, zoals ik heb getekend. Geeft dat problemen als daar treinen staan, terwijl een trein de keerlus in rijdt?
Groeten,
Wim