NS Koploper in olympische kleuren 4-delig minitrix
Geplaatst: 08 aug 2008 15:12
Naar aanleiding van de Olympische Spelen in Peking 2008 presenteren de modeltreinfabrikanten Märklin en Trix het model van het Nederlandse treinstel de “Koploper” in het “Olympia” design. Van het 4-delige Märklin-model in de schaal H0 (1:87) worden 888 exemplaren eenmalig geproduceerd en medio december 2008 uitsluitend aan de Nederlandse Märklin Sops en Stores geleverd. Prijs: € 379,95.
Voor de ‘gelijkstromers’ onder alle modelspoorliefhebbers wordt, ook exclusief voor de Nederlandse Märklin Stores en Shops, het model van de “Olympia Koploper” in schaal H0 door Trix uitgebracht oplage 444 exemplaren voor € 329,95 en in schaal N (1:160) door Minitrix voor € 399,95.
Het voorbeeld: Vierdelig elektrisch treinstel van de Nederlandse Spoorwegen (NS). Serie EDL4, "Koploper" als Intercity-treinstel ICM-4 in de actuele uitvoering. 1 eindrijtuig mBDk 2de klasse, 1 middenrijtuig mB 2de klasse, 1 middenrijtuig A 1ste klasse, 1 eindrijtuig sBFk 2de klasse.
Het Minitrix model: 4-delige uitvoering. Lichtwisseling wit/rood. Motor met vliegwiel. 2 assen aangedreven. 2 antislipbanden. L.o.k. 508 mm. Met stekkerverbinding voor digitale decoder.
Het type: voor de modernisering van het snelle reizigersverkeer had de Nederlandse Spoorwegen midden jaren ‘70 nieuw materieel nodig. In het dichtbevolkte land zijn flexibel inzetbare treinen noodzakelijk om het verkeer in de agglomeraties aan te kunnen. Daarom worden van 1977 tot 1994 in totaal 144 treinstellen in dienst gesteld die bij stations snel en gemakkelijk te scheiden en te koppelen zijn. Ze worden de “Koploper” genoemd. Belangrijk bleek ook het de reizigers mogelijk te maken tijdens het rijden van de ene eenheid naar de andere te gaan. Daarom werd de cabine een etage naar boven verplaatst en de motorstellen werden met overgangen in de fronten voorzien. Deze inrichting verleent de “Koplopers” een stoere, buitengewone verschijning. De “Koplopers” werden door de firma's Talbot, CEM Oerlikon en Holec gebouwd en werden door de Nederlandse Spoorwegen als serie 4000 en 4200 opgenomen. Nog niet lang geleden werden de “Koplopers” gemoderniseerd waarbij ze met airco en inrichtingen voor gehandicapten werden uitgerust. De treinstellen, die maximaal 160 km/h kunnen halen, zijn in de klassieke kleurenschema's van de N.S. onderweg (afbeelding bovenaan de pagina), maar worden ook als reclame-oppervlak gebruikt, zoals nu voor de Olympische Spelen 2008 in Peking. De “Koplopers” zijn stellig een succesvolle ontwikkeling in de railvoertuigtechnologie en met hun ongewone uiterlijk bepalen ze duidelijk het reizigersverkeer in Nederland.
Voor de ‘gelijkstromers’ onder alle modelspoorliefhebbers wordt, ook exclusief voor de Nederlandse Märklin Stores en Shops, het model van de “Olympia Koploper” in schaal H0 door Trix uitgebracht oplage 444 exemplaren voor € 329,95 en in schaal N (1:160) door Minitrix voor € 399,95.
Het voorbeeld: Vierdelig elektrisch treinstel van de Nederlandse Spoorwegen (NS). Serie EDL4, "Koploper" als Intercity-treinstel ICM-4 in de actuele uitvoering. 1 eindrijtuig mBDk 2de klasse, 1 middenrijtuig mB 2de klasse, 1 middenrijtuig A 1ste klasse, 1 eindrijtuig sBFk 2de klasse.
Het Minitrix model: 4-delige uitvoering. Lichtwisseling wit/rood. Motor met vliegwiel. 2 assen aangedreven. 2 antislipbanden. L.o.k. 508 mm. Met stekkerverbinding voor digitale decoder.
Het type: voor de modernisering van het snelle reizigersverkeer had de Nederlandse Spoorwegen midden jaren ‘70 nieuw materieel nodig. In het dichtbevolkte land zijn flexibel inzetbare treinen noodzakelijk om het verkeer in de agglomeraties aan te kunnen. Daarom worden van 1977 tot 1994 in totaal 144 treinstellen in dienst gesteld die bij stations snel en gemakkelijk te scheiden en te koppelen zijn. Ze worden de “Koploper” genoemd. Belangrijk bleek ook het de reizigers mogelijk te maken tijdens het rijden van de ene eenheid naar de andere te gaan. Daarom werd de cabine een etage naar boven verplaatst en de motorstellen werden met overgangen in de fronten voorzien. Deze inrichting verleent de “Koplopers” een stoere, buitengewone verschijning. De “Koplopers” werden door de firma's Talbot, CEM Oerlikon en Holec gebouwd en werden door de Nederlandse Spoorwegen als serie 4000 en 4200 opgenomen. Nog niet lang geleden werden de “Koplopers” gemoderniseerd waarbij ze met airco en inrichtingen voor gehandicapten werden uitgerust. De treinstellen, die maximaal 160 km/h kunnen halen, zijn in de klassieke kleurenschema's van de N.S. onderweg (afbeelding bovenaan de pagina), maar worden ook als reclame-oppervlak gebruikt, zoals nu voor de Olympische Spelen 2008 in Peking. De “Koplopers” zijn stellig een succesvolle ontwikkeling in de railvoertuigtechnologie en met hun ongewone uiterlijk bepalen ze duidelijk het reizigersverkeer in Nederland.