De route Houtzagerij loopt ook op de baan prima.
Gekeken wat deze krakeling (Binnenbaan) aankon aan maximum aantal treinen en dat is 4.
Dwz 3 treinen die de Binnenbaan draaien en één trein de de Houtzagerij doet. Verder zijn deze hetzelfde.
Toen ik er 5 treinen op liet rijden stonden ze op elkaar te wachten. Geen succes dus.
De Binnenbaan is 13,2 meter lang en bestaat uit uit 10 blokken.
Ga nu een route maken die vanuit de Buitenbaan naar de Houtzagerij gaat.
Hiervoor stopt de trein in blok 22 en gaat dan achteruit naar de Houtzagerij.
Probleem hierbij is dat de wagons geen stroomverbruik hebben en om de trein op de juiste plek te laten stoppen is dit wel nodig.
Daarvoor moet een wagon met een smd op een as verbruik hebben.
Op nproject staat hier een artikel over hoe je dit kan doen, op 3 manieren.
Ook leuk zou zijn om er een rode led op te maken die het verbruik doet.
Moet je wel de juiste assen onder de wagon hebben.
Heb al wat zilver gekocht om de verbindingen te maken tussen de SMD en de as / wiel.
Meteen een rib uit je lijf € 24,00 en het is maar een klein flesje 3x1 cm.
Als bonus zit er wel een kwast bij.
Op de fiets bij verschillende electronica boeren in Arnhem langs geweest maar niemand die SMD weerstanden op voorraad heeft.
Kan ze wel bestellen, bij Flipperwinkel 50 stuks voor € 4,00 en dat is niet duur.
Maar wat moet ik met 50 SMD weerstanden van 10 K.
Ga wel even kijken bij Conrad. Daar zijn ze € 0,11 per stuk.
Als je alle wagons detecteerbaar wil maken ben je er niet met alleen wat SMD's, ook zullen een heel stel assen vervangen moet worden.
B.V. de wagon aan het eind van de houttrein met remmershuisje heeft plastic wielen en dat geleid niet.
Maar voorlopig kan ik er 10 detecteerbaar maken.
Zo de probeersels met SMD en zilververf is op een behoorlijke teleurstelling uitgelopen.
Heb op 2 assen een SMD 10 kOhm geplakt en daarna met zilververf contact laten maken met de as en het wiel, noppes, nog geen 10 mOhm.
De SMD in hun verpakking, ter vergelijking een standaard diode en een strip LED-lampen.
De smd op de as geplakt.
Opmerking van Frans Staal
Heb je met een Ohm-meter gemeten of de as en het wiel op de plek waar de zilverlak zit wel geleidend is? Soms wordt het materiaal bewerkt, bijvoorbeeld om het te zwarten en die bewerking zorgt ervoor dat het niet geleidend is. Even krabben/schuren op de plek waar je de weerstand plaatst en het werkt wel. Geldt dus ook voor weerstandslak!
Volgens wat ik gezien heb is de binnenkant van het wiel blank, zelfde kleur als de loopring van het wiel en de as ook.
Heb eerst met de diamantschijf de binnenkant van het wiel en de as wat ruw gemaakt en daarna de SMD met zilverlak vastgezet.
Deze hadden geen verf of iets dergelijks zoals Frans zich afvroeg.
De wagon wordt nu door de software "gezien".
Krijg er helaas ander probleem door, de wisselstraat wordt niet vrijgegeven maar het toevoerende blok wel.
De lok staat op de stopmelder en de wagon met SMD staat op de remmelder.
Als de remmelder niet vrij komt wordt de wisselstraat niet vrijgegeven.
Er komt een trein het toevoerende blok binnenrijden en die kan niet verder doordat de wisselstraat niet vrij wordt gegeven.
Dit probleem op het iTain-forum zetten, kijken of daar wat uitkomt.
Voor de situatie zoals deze in FAQ staat is dat niet erg, deze wagon daarvoor niet gebruiken.
Maar ik wilde ook vanaf de buitenbaan naar de houtzagerij en dan gaat de trein achteruit vanaf de buitenbaan naar de houtzagerij.
Maar dan moet de laatste wagon wel gezien worden.