hoe maak je een achtergrond met gebogen hoeken?
hoe maak je een achtergrond met gebogen hoeken?
Ik heb eens zitten kijken op het forum maar niet echt kunnen vinden.
Ik wil graag een achtergrond bouwen van zo'n 40 cm. hoogte op mijn baan van 2.15x 1.00m.
Ik heb eerder op een beurs bij een franse baan gezien dat de achtergrond meegebogen was met de ronde achtergrond van de module.
Nu wil ik iets dergelijks maar nog wat extremer. Ik wil binnen ongeveer 20 centimeter 90 graden de hoek om.
Op deze manier probeer ik de naad in de hoek te voorkomen en een mooie doorgaande achtergrond te verkrijgen. Ik weet nog niet hoe ik de achtergrond wil gaan bewerken. Misschien blauw schilderen. Mogelijk wat meer beschilderen met landschap en lucht. Misschien met wat foto's uit een CD-rom. Echter de achtergrond moet wel te bewerken zijn.
Ik heb gedacht aan hardboard buigen (breekt misschien) MDF nat maken en dan buigen? Aluminium plaat??? plexiglas/Lexaanglas???
Wie heeft er ervaring met die gebogen achtergronden? Hoe maak je zoiets het beste? Hoe blijft de kromming in het materiaal? Hoe maak je naadloos..een overgang naar je volgende module?? Wie..?
Groeten Ronald
Ik wil graag een achtergrond bouwen van zo'n 40 cm. hoogte op mijn baan van 2.15x 1.00m.
Ik heb eerder op een beurs bij een franse baan gezien dat de achtergrond meegebogen was met de ronde achtergrond van de module.
Nu wil ik iets dergelijks maar nog wat extremer. Ik wil binnen ongeveer 20 centimeter 90 graden de hoek om.
Op deze manier probeer ik de naad in de hoek te voorkomen en een mooie doorgaande achtergrond te verkrijgen. Ik weet nog niet hoe ik de achtergrond wil gaan bewerken. Misschien blauw schilderen. Mogelijk wat meer beschilderen met landschap en lucht. Misschien met wat foto's uit een CD-rom. Echter de achtergrond moet wel te bewerken zijn.
Ik heb gedacht aan hardboard buigen (breekt misschien) MDF nat maken en dan buigen? Aluminium plaat??? plexiglas/Lexaanglas???
Wie heeft er ervaring met die gebogen achtergronden? Hoe maak je zoiets het beste? Hoe blijft de kromming in het materiaal? Hoe maak je naadloos..een overgang naar je volgende module?? Wie..?
Groeten Ronald
Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Re: hoe maak je een achtergrond met gebogen hoeken?
Een gebogen achtergrond kun je uitstekend maken van passepartout-karton. Boven en onder de ronding in bijv. houten platen maken en daar het karton tegenaan nieten/lijmen.
Groetjes,
Jos
Groetjes,
Jos
Hoi Jos,
Ik zie zeker de voordelen van karton. Zeer fijn te beschilderen. Zeer soepel te buigen. En ik denk dat je bedoelt; bijvoorbeeld om onderin een naad te frezen zoals bijv. een fotolijst om daarin het karton te schuiven?? Of een rechte achtergrond met daarop gemonteerd de kartonnen achtergrond en in de hoeken het karton los laten van de houten achtergrond om dat flexibel, rond door de bocht te werken.??
Nadeel van karton alleen, lijkt mij de duurzaamheid (kreuken, ezelsoren).
Andere (met) ideeen??
Groetjes Ronald
Ik zie zeker de voordelen van karton. Zeer fijn te beschilderen. Zeer soepel te buigen. En ik denk dat je bedoelt; bijvoorbeeld om onderin een naad te frezen zoals bijv. een fotolijst om daarin het karton te schuiven?? Of een rechte achtergrond met daarop gemonteerd de kartonnen achtergrond en in de hoeken het karton los laten van de houten achtergrond om dat flexibel, rond door de bocht te werken.??
Nadeel van karton alleen, lijkt mij de duurzaamheid (kreuken, ezelsoren).
Andere (met) ideeen??
Groetjes Ronald
Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Ronald,
Passe-partoutkarton is 2 mm dik en vrij hard, dat kreukt niet hoor.
Ik bedoelde: je zaagt de bodemplaat uit met de gewenste ronding. Daar niet/lijm je het karton tegenaan. Aan de bovenzijde doe je hetzelfde mits je een bovenlijst gebruikt. Anders gebruik je het reststuk van de onderplaat en zet je dit tegen de achterzijde van het karton vast.
Groetjes,
Jos
Passe-partoutkarton is 2 mm dik en vrij hard, dat kreukt niet hoor.
Ik bedoelde: je zaagt de bodemplaat uit met de gewenste ronding. Daar niet/lijm je het karton tegenaan. Aan de bovenzijde doe je hetzelfde mits je een bovenlijst gebruikt. Anders gebruik je het reststuk van de onderplaat en zet je dit tegen de achterzijde van het karton vast.
Groetjes,
Jos
Zelf heb ik ook een deel van de achtergronden van karton gemaakt. Niets ingewikkelders dan vastplakken met houtlijm op de mdf-delen van de achtergrond, eenmaal droog blijft het wel zitten. Daarna moet je eigenlijk alleen opletten dat je geen waterverdunde verf gaat gebruiken voor het schilderen of iets dergelijks.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Je hebt toch ook van dat vouwbare/buigbare speciale MDF/Triplex bij de bouwmarkt. Staat me bij dat in een flits te hebben gezien de laatste keer dat ik hout haalde.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
-
Dat spul is akelig duur en wordt alleen in hele platen (122x244) verkocht. Ik heb er ook eens naar gekeken, maar heb toen maar snel voor een andere oplossing gekozen.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannes
Hannes
Is het niet een idee om een lekker dikke PVC rioolbuis te kopen en daar een kwart van te zagen? Heb je gelijk vier hoeken...
Het is me nu wel duidelijk geworden hoe het karton moet worden bevestigd aan de achterzijde. Ik denk dat ik eens naar de winkel ga voor wat Passe-partoutkarton van 2 mm. dik. Mogelijk wat goedkoper dan hout ook. Bedankt heren voor de tips.
Vriendelijke groeten, Ronald
Vriendelijke groeten, Ronald