geisoleerde wissles

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
sjoef

geisoleerde wissles

Bericht door sjoef »

Hallo, ik als beginneling puzzel mezelf gek over de aansluiting van geisoleerde wissels. Onderstaand plaatje toont een (klein) deel van mijn schaduwstation. Kan iemand mij laten zien waar ik nu plastic raillassen moet gebruiken zodat ik geen sluiting krijg. Als ik eenmaal een voorbeeld heb kom ik er wel uit. Ik gebruik peco 55 materiaal.

Bij voorbaat dank,

Jos
Bijlagen
wissels.JPG
wissels.JPG (39.41 KiB) 2051 keer bekeken

Hookies

Re: geisoleerde wissles

Bericht door Hookies »

Ga je met Koploper werken Jos? Enne, je foto is wel wat aan de grote kant.

Als je met Kp werkt, hoef je wissels die aan elkaar vast zitten niet van elkaar te isoleren. Dat is immers een wisselstraat. Je pakt dan steeds de aftakking bij de wissel, zodat je een lang recht spoor in blokken en secties kunt indelen.

Mvg,
Martin

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Onderwerp starter
sjoef

Bericht door sjoef »

Ja ik ga met koploper werken. Maar als ik wissels niet ga isoleren dan krijg ik toch kortsluiting?

Jos

Hookies

Bericht door Hookies »

sjoef schreef:Ja ik ga met koploper werken. Maar als ik wissels niet ga isoleren dan krijg ik toch kortsluiting?

Jos
Waar haal je dat idee vandaan? Kortsluiting krijg je als je geen keerlusoplossing toepast in je keerlus.

Voor de wisselstraat begint, isoleer je één spoorstaaf. Dat herhaal je bij iedere aftakking van de wissel, zoals ik al geschreven had. Wissels maken geen deel uit van een blok en hoeven niet gedetecteerd te worden voor Koploper. Het gaat om de situatie er tussen. Na de wissel komt een gedetecteerde inrijmelder en je eindigt met een gedetecteerde stopsectie. Dat is een blok voor 1-richtingsverkeer, hoewel je tussen deze inrijmelder en stopsectie ook een niet-gedetecteerd deel kan leggen. Voor Koploper moet je elk blok minimaal in twee secties verdelen.

Als ik jou was, zou ik de handleiding nog maar eens goed doorlezen. Je kunt ook eens googelen naar de website van Henk Funky. Daar wordt de situatie ook goed uitgelegd.

Mvg,
Martin

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Onderwerp starter
sjoef

Bericht door sjoef »

Ik heb de site van Funky en de handleiding gelezen. Maar wat je nu beschrijft was me nog steeds niet duidelijk. Nu wel........mijn dank daarvoor.

Jos

Plaats reactie