Doorgaan of helemaal nieuw
Doorgaan of helemaal nieuw
Ik ben een paar maanden geleden begonnen met een baan. Na wat schuiven van kasten en buro in mijn ruimte heb ik de baan afgebroken en opnieuw begonnen (zie Gooi baan bij mijn collectie). Op sommige plekken is de baan nu net iets te steil en merk ik dat sommige treinen ietwat moeite kunnen hebben met bepaalde stukken.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3001
Nu zit ik te wikken en te wegen om weer te gaan schuiven met mijn buro zodat ik de lange zijde van mijn ruimte vrij heb en zo een baan van 4 meter lengte kan maken met een diepte variërend 80 - 130 cm (moet namelijk wel overal bij kunnen.).
Ik rijd Nederlands materieel en heb nu op mijn ESU ECoS 25 loc's en treinstellen aangesloten en heb nog een paar zaken op mijn verlanglijstjes staan zoals de Thalys, ICE3, 1300 en wellicht kom ik nog wat anders moois tegen.
Een lengte van 4 meter zou meer rijlengte kunnen geven en ruimte om treinen op te kunnen stellen. Ik zit dan te denken aan een baan op 2 - 3 niveau en zou dan een 2e helix aan gaan leggen zodat ik links en rechts een helix heb.
Wat is wijsheid...?
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3001
Nu zit ik te wikken en te wegen om weer te gaan schuiven met mijn buro zodat ik de lange zijde van mijn ruimte vrij heb en zo een baan van 4 meter lengte kan maken met een diepte variërend 80 - 130 cm (moet namelijk wel overal bij kunnen.).
Ik rijd Nederlands materieel en heb nu op mijn ESU ECoS 25 loc's en treinstellen aangesloten en heb nog een paar zaken op mijn verlanglijstjes staan zoals de Thalys, ICE3, 1300 en wellicht kom ik nog wat anders moois tegen.
Een lengte van 4 meter zou meer rijlengte kunnen geven en ruimte om treinen op te kunnen stellen. Ik zit dan te denken aan een baan op 2 - 3 niveau en zou dan een 2e helix aan gaan leggen zodat ik links en rechts een helix heb.
Wat is wijsheid...?
The difference between men and boys, is the price they pay for their toys.
-
- Berichten: 3450
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Doorgaan of helemaal nieuw
Richie,
De wijsheid komt achteraf
en dit proces zal zich nog wel een aantal keren herhalen. Gewoon omdat je niet tevreden bent over de situatie en je weer nieuwe mogelijkheden ziet.
Dus ik zeg gaan met die banaan dus opnieuw.
Enneee als je niet opnieuw begint zal het je altijd achtervolgen

De wijsheid komt achteraf


Dus ik zeg gaan met die banaan dus opnieuw.
Enneee als je niet opnieuw begint zal het je altijd achtervolgen


Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Doorgaan of helemaal nieuw
Lijkt mij ook. Als je nu wordt beperkt in je mogelijkheden en je met de extra ruimte het zo kunt realiseren dat je die beperkingen niet hebt, dan kun je het beste opnieuw beginnen.
Groeten,
Wim
Groeten,
Wim
Re: Doorgaan of helemaal nieuw
Er is een spreekwoord dat gaat zoiets als: "Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald". M.a.w. ombouwen die hap 

Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: Doorgaan of helemaal nieuw
Richie,
terwijl je je baan bouwt, leer je steeds bij, wordt je handiger en meer bedreven. Dat blijkt nu zo, en dat blijft zo. Je zal steeds na een poosje zin hebben om die fouten van vroeger te herstellen, of helemaal over doen. Het beste is om dit te erkenen en er rekeking mee te houden bij het plannen van je nieuwe baan. Denk in delen, segmenten die technische en scenerisch vrij zelfstandig zijn. Dit hoeven niet meteen modulebakken te zijn, maar baandelen die vrij gemakkelijk de scheiden zijn, zonder teveel overlast voor de rest van de baan, is ook al een oplossing.
Als je dergelijke segmenten planmatig hebt ingevoerd, dan kan je later vrij gemakkelijk het segment dat je ergert eruit gooien en beter maken, zonder dat de hele baan afgebroken hoeft te worden.
Dit louter ter overweging.
terwijl je je baan bouwt, leer je steeds bij, wordt je handiger en meer bedreven. Dat blijkt nu zo, en dat blijft zo. Je zal steeds na een poosje zin hebben om die fouten van vroeger te herstellen, of helemaal over doen. Het beste is om dit te erkenen en er rekeking mee te houden bij het plannen van je nieuwe baan. Denk in delen, segmenten die technische en scenerisch vrij zelfstandig zijn. Dit hoeven niet meteen modulebakken te zijn, maar baandelen die vrij gemakkelijk de scheiden zijn, zonder teveel overlast voor de rest van de baan, is ook al een oplossing.
Als je dergelijke segmenten planmatig hebt ingevoerd, dan kan je later vrij gemakkelijk het segment dat je ergert eruit gooien en beter maken, zonder dat de hele baan afgebroken hoeft te worden.
Dit louter ter overweging.

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Doorgaan of helemaal nieuw
Heren (gemakshalve ga ik er, wellicht niet geheel terecht, vanuit dat er voornamelijk mannen op dit forum zitten),
Zien jullie in een baan van 4 meter lengte ook meer potentie?
Zien jullie in een baan van 4 meter lengte ook meer potentie?
The difference between men and boys, is the price they pay for their toys.
-
- Berichten: 3450
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Doorgaan of helemaal nieuw
Tuurlijk
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Doorgaan of helemaal nieuw
Richie,
Twijfelen is totaal niet nodig lijkt mij in dit geval,
alles is door mijn voorgangers al gezegt, je zult altijd weer dingen willen verbeteren,
en doe dat zeker, je baan word er niet alleen mooier van,
je hebt er zelf ook nog eens 100x meer plezier van, dan wanneer jij je gaat ergeren aan dingen die niet naar de zin zijn,
tevens houdt het je lekker bezig met de mooie hobby, je kunt er alleen maar langer plezier van hebben toch.
en ja elke meter, je zelfs elke halve meter die je extra aan lengte kunt pakken, geeft meer mogelijkheden.
Let wel op bij de breedte/diepte, je gaf aan, 80 - 130cm om overal bij te kunnen,
nou ik ben toch niet echt een klein kereltje met mijn 1,84 lengte, maar zelfs een meter diepte vind ik al lastig werken kwa bereikbaarheid.
dus ga zeker niet te breed. zorg dat je overal makkelijk bij kunt.
mvg
Freddy
Twijfelen is totaal niet nodig lijkt mij in dit geval,
alles is door mijn voorgangers al gezegt, je zult altijd weer dingen willen verbeteren,
en doe dat zeker, je baan word er niet alleen mooier van,
je hebt er zelf ook nog eens 100x meer plezier van, dan wanneer jij je gaat ergeren aan dingen die niet naar de zin zijn,
tevens houdt het je lekker bezig met de mooie hobby, je kunt er alleen maar langer plezier van hebben toch.
en ja elke meter, je zelfs elke halve meter die je extra aan lengte kunt pakken, geeft meer mogelijkheden.
Let wel op bij de breedte/diepte, je gaf aan, 80 - 130cm om overal bij te kunnen,
nou ik ben toch niet echt een klein kereltje met mijn 1,84 lengte, maar zelfs een meter diepte vind ik al lastig werken kwa bereikbaarheid.
dus ga zeker niet te breed. zorg dat je overal makkelijk bij kunt.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Doorgaan of helemaal nieuw
Ook ik zeg zoals de andere, begin lekker opnieuw. Als je in mijn wat verouderde draadje kijkt, kun je zien dat ik ook meerdere keren alles heb afgebroken en opnieuw ben begonnen en heb daar achteraf nooit geen spijt van gehad. Ik ben nu bezig mijn mijn 4/5e baan. En ook op die baan ligt nog niks zoals ik het in eerste instantie had bedacht. Van de maximaal 4 rijtuigen ben ik overgestapt tot maximaal 8-delige stammen (ICE2, in het station ook).
Ergens heb ik recent gelezen: De eerste gedachte is meestal de goede.
Groetjes,
Matthew
Ergens heb ik recent gelezen: De eerste gedachte is meestal de goede.
Groetjes,
Matthew
RegioDB Tp V - Dinamo - Koploper - Peco code 55
Re: Doorgaan of helemaal nieuw
Vanavond begonnen met loshalen van alle rails en het afbreken van de baan.
Morgenavond verder hiermee en dan mijn "hok" helemaal leeghalen om opnieuw te gaan bouwen en dan eerst de onderste laag maken met het schaduwstation met zo'n 20 opstelsporen. Beter mee verlegen dan om verlegen... Ben alleen bang dat ik wel de nodige meters rails moet bijkopen. Ik heb nu rails van minitrix en vind het zonde om hier niet mee verder te gaan.
Kan iemand iets zinnigs zeggen over Fleischmann rails voor de zichtbare stukken i.v.m. het ballastbed? Of is het mooier om met minitrix verder te gaan met kurk eronder en ballast op te lijmen?
Morgenavond verder hiermee en dan mijn "hok" helemaal leeghalen om opnieuw te gaan bouwen en dan eerst de onderste laag maken met het schaduwstation met zo'n 20 opstelsporen. Beter mee verlegen dan om verlegen... Ben alleen bang dat ik wel de nodige meters rails moet bijkopen. Ik heb nu rails van minitrix en vind het zonde om hier niet mee verder te gaan.
Kan iemand iets zinnigs zeggen over Fleischmann rails voor de zichtbare stukken i.v.m. het ballastbed? Of is het mooier om met minitrix verder te gaan met kurk eronder en ballast op te lijmen?
The difference between men and boys, is the price they pay for their toys.
Re: Doorgaan of helemaal nieuw
Het mooiste is natuurlijk Peco Rails (code 55), Dit is meer werkelijkheidsgetrouw en ook nog eens (nieuw) goedkoper.
Ook ik twijfel, want ik heb een berg trixrails waar je eng van word (80 echte meters geloof ik)
Maar tis maar net wat je wilt en hoe je het wilt bereiken. Ballast van FLM zonder te bewerken vind ik niet mooi.
Overigens is alles te combineren, hetzij met wat ophogen en aanpassen..
Ook ik twijfel, want ik heb een berg trixrails waar je eng van word (80 echte meters geloof ik)
Maar tis maar net wat je wilt en hoe je het wilt bereiken. Ballast van FLM zonder te bewerken vind ik niet mooi.
Overigens is alles te combineren, hetzij met wat ophogen en aanpassen..
Re: Doorgaan of helemaal nieuw
De Flm bedding en echte ballast is niet met elkaar te vergelijken. Zo is het Flm ballastbed veel te smal en niet realistisch. Om die reden heb ik juist de Flm rails in de niet-zichtbare stukken gelegd en in het zichtbare deel zit Peco code 80, op 1 Flm kruiswissel na. Check mijn draadje maar eens voor wat foto's, ook van de ballast.
En Peco code 80 is heel makkelijk te combineren met Minitrix/Roco rails. Met code 55 is dat wat meer werk, maar ook goed te doen.
En Peco code 80 is heel makkelijk te combineren met Minitrix/Roco rails. Met code 55 is dat wat meer werk, maar ook goed te doen.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Doorgaan of helemaal nieuw
Kan iemand wat meer vertellen over de Peco rails? Als ik bij H@ns op de site kijk zie ik alleen flexibele rails namelijk. Zelf ben ik niet zo gek op flexibele rails maar ben wel dol op de langere rechte rails van minitrix (van 33cm). En hoe sluit je de wissels aan? Moet je daarvoor servo's gebruiken?
The difference between men and boys, is the price they pay for their toys.
Re: Doorgaan of helemaal nieuw
Peco kent verschillende soorten, maar de meestgebruikte voor N zijn code 55 en code 80. Het verschil is de geringere railhoogte bij code 55, plus de grotere keus in wissels bij code 55. In code 55/80 kent Peco geen railstukken, alleen wissels in diverse soorten en flexrails. De Setrack-serie kent wel railstukken en is volgens mij met code 80 te combineren, maar zeker weet ik dat niet.
Peco kent zelf diverse wisselaandrijvingen, o.a. de PL-10 en PL-11. Die zijn niet duur. Je kunt er ook voor kiezen ze met servo's of Tortoises aan te sturen. Op dit forum vind je meerdere draadjes hierover.
Peco is in Engeland overigens flink goedkoper, het loont de moeite te shoppen bij winkels als Hatton's, zeker als je wat grotere hoeveelheden bestelt.
Peco kent zelf diverse wisselaandrijvingen, o.a. de PL-10 en PL-11. Die zijn niet duur. Je kunt er ook voor kiezen ze met servo's of Tortoises aan te sturen. Op dit forum vind je meerdere draadjes hierover.
Peco is in Engeland overigens flink goedkoper, het loont de moeite te shoppen bij winkels als Hatton's, zeker als je wat grotere hoeveelheden bestelt.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan