Pagina 1 van 1

Fleischmann E19, drukfoutje?

Geplaatst: 11 jan 2009 23:29
door epocheales denken
Hallo mede N-spoorders,

Binnenkort wil ik weer eens een mooie lok toevoegen aan mijn collectie. Met de nieuwste snufjes dus graag een vliegwiel, goede stroomafname, led-verlichting.
Kwam ik dus op de nieuwe E-19 uit van Fleischmann in het groen. Wat schetst mijn verbazing: het nummer-typebord wat aan de zijkant staat van deze lok (epoche III) staat niet in het midden, maar zoals in epoche II aan de achterkant of zoals je naar de lok kijkt de voorzijde van de lok. De blauwe uitvoering van dezelfde lok, ook in epoche III van Fleischmann heeft het nummer-typebord wel in het midden staan.
Als iemand hier klaarheid over kan geven graag, anders heeft Fleischmann een capitale fout gemaakt of een half epoche II model ervan gebakken. Ben zelf geen klinknagelteller, maar dit is toch volgens mij erg vreemd.
Kan iemand mij uit de droom helpen, of wellicht wordt het lees en huiver.... :?

Bedankt,

Hans.

Re: Fleischmann E19, drukfoutje?

Geplaatst: 15 jan 2009 12:25
door Robert_N-Nm
Hoi,

Beter laat dan nooit...

Ik ben verder niet echt bekend met de loks van dit type. Verre van mijn tijdperk. Echter zoeken op 1zu160.net (met artikelnummer) heeft het volgende opgeleverd.

"Die E 19 01 soll im Sommer 1945 mit einem grünen Lokkomotivkasten wieder in Betrieb gewesen sein. Mit diesem Anstrich muß die Maschine im November 1944 aus dem Raw Dessau gekommen sein. Er wurde im Herbst 1948 bei Krauss-Maffei erneuert. Vom 30,November 1958 an hatte die E19 01 dann den blau-schwarzen Anstrich der DB-Elektroloks mit über 120 km/h Höchstgeschwindigkeit, den sie bis zu ihrer Ausmusterung behielt.
Die seit dem 28.Februar 1947 grün-schwarze E 19 02 war vom Februar 1975 an bis zu ihrer Ausmusterung mit blau-schwarzem Anstrich im Betrieb."

Citaat komt uit: Eisenbahn-Journal Sonderausgabe IV/92 "Die E18 und E19"

Simpel gezegd. Het kan best zijn dat de platen op de zijkant correct zitten aangezien de kleurstelling in groen passend is voor het vroege tijdperk III maar ontwikkeld is in de oorlogsjaren en dus voor het ontstaan van de Deutsche Bundesbahn.

Robert