Website drama voor Minitrix, Arnold en Hobbytrain

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
robstuart

Website drama voor Minitrix, Arnold en Hobbytrain

Bericht door robstuart »

Wellicht een vreemde kop maar het moet me toch van het hart.

Ik ben een grote fan van de producten die deze firma's ons hebben gebracht in de loop der jaren. Ik mag genieten van al hun rollend materieel dat mijn baan bevolkt. Des te treuriger is het om te zien dat deze firma's hun imago helemaal te grabbel gooien met een slechte presentatie op het web. Dit doet me pijn als fan maar het doet ook afbreuk aan het voorbestaan van hun naam en de presentatie van hun producten.

Dat presentaties op de website ook uitstekend worden gepresenteerd bewijzen de N-spoor fabrikanten als Brawa, Kato en Fleischmann.
Hoe komt het dan dat Arnold, Minitrix en Hobbytrain de plank helemaal misslaan?
Komt het door hun argeloosheid (Huh, doen we het niet goed dan), of is er sprake van arrogantie (we krijgen de bestellingen toch wel) of geen geloof hechten aan de waarde van Internet. (Wat is Internet?)

Laten we eens kijken wat Minitrix voortbrengt op hun website.
Minitrix is al ondergesneeuwd in de grote Maerklin groep en dat blijft een handicap. Getuige ook hun website. Wie niet het bestaan van http://www.minitrix.de weet beland in een wirwar van producten op de internationale Maerklin site die je weer dwingt naar een shop te gaan alwaar Minitrix weer niet te vinden is.
Enfin, na wat pagina's gesurft te hebben kom je, als je tenminste je geduld al niet verloren hebt , weer op http://www.minitrix.de uit.
Deze site is van de oude stempel. Kleine letters en priegelige afbeeldingen zijn special gemaakt voor het koperspubliek van 40+ dat vervloekend en brildragende zijn weg moet zien te vinden. Heel goed gedaan Minitrix.
Heb je je keuze kunnen maken dan blijken veel afbeeldingen van een 250euro kosten product zo slecht te zijn afgebeeld dat je niet tot bestellen durft over te gaan. Vertrouwen is er niet. Er zijn geen hoge resolutie foto's.
Zijn er dan helemaal geen pluspunten bij de Minitrix site? Toch wel hoor. De informatie (super kleine letters) is redelijk compleet en ook de database werkt redelijk. Al kan ik termen en nummers van Baureihe die wel in de tekst van de producten staan niet vinden via hun zoek machine.

Minitrix site is heel matig maar het kan nog veel slechter. Getuige onze vrienden van Arnold.
Tja, zucht, we weten inmiddels dat Arnold een prachtige merk is maar dat door overnames en nieuwe eigenaren de promotie de kind van de rekening is. De huidige eigenaar, Hornby, geeft alleen geld uit aan de website voor Hornby producten. Arnold wordt geen aandacht aan besteed en dat is te merken. Hun website http://www.hornbyinternational.com/ brengt je naar Hornby in Duitsland alwaar een mislukte openingspagina de zaak ophoudt. Wanner je deze wegklikt kom je terecht op een website gebouwd door een 10 jarige in het jaar 2000. Deze website verteld je al 5 maanden dat er onderhoud wordt verricht. Heel jammer.
Ik vindt Arnold producten heel fraai en bijzonder. Ik hoop dan ook dat ze de weg niet verder kwijt raken en dat ze de verantwoordelijken voor deze wereld wijde teloorgang van een A-merk, een flinke schop onder hun.... geven. In elk gezond bedrijf waren prutsers als deze al lang de laan uitgestuurd.
Hoe komt het dan dat Arnold werkt aan het vernietigen van hun eigen imago op de www?
Ik denk dat het management binnen Arnold/Hornby versuft is geraakt en dat mensen met goede ideeën geen kans meer krijgen.

En tot slot Hobbytrain:
De site http://www.lemkecollection.de van Hobbytrain werd nog niet zo lang geleden opgefrist. Helaas voldoet de site nog niet aan een imago van een A-merk.
De inhoud van de website is heel pover. Minimale beschrijving van de producten, slechte en veel te kleine foto's. Van vele producten onderbreekt zelfs een afbeelding. Al met al is de website van Hobbytrain/Lemke nog in een begin stadium en is de reflectie dat van een B merk.
Als Hobbytrain/Lemke niet gauw overgaat tot verbeteringen dan zullen ze het vertrouwen en hun imago gaan schaden.

Wat beoog ik nu met deze kritiek?
Welnu ik ben een modelspoorder maar ook een marketing man. Ik zie regelmatig hoe bedrijven ten onder gaan aan zelfoverschatting. Ach het komt wel goed. We hebben een naam, we zijn groot en we zijn marktleider. Helaas is er een parallel te vinden tussen een slechte website en een ingeslapen organisatie. In 90% van de gevallen betekent een slechte website dat de firma door-en-door vastgeroest zit en geen weg naar voren meer weet. En dat beste Forumleden baart mij zorgen als N-spoorder. Wat ik blijf fan van de producten van deze fabrikanten en ik zou graag zien dat men ontwaakt uit hun arrogantieslaap opdat het merk een fraaie toekomst tegemoet kan gaan.

Rob Stuart

N-spoor, LENZ systeem, Koploper, Epoche 1, 2, 3.

WimC

Re: Website drama voor Minitrix, Arnold en Hobbytrain

Bericht door WimC »

De site van Minitrix vind ik nog niet zo heel slecht, alleen moet je wel ver doorklikken op de foto's.
Die van Arnold is idd bagger.
En bij Hobbytrain mist veel info.
Dat laatste geld overigens ook voor de site van Fleischmann, want basale informatie of een motor een vliegwiel heeft, staat er niet op. Dat soort info is bij Minitrix veel beter.

Eigenlijk zou je je opmerkingen ook naar de fabrikanten moeten mailen, want ik denk niet dat ze hier meelezen.

groeten,
Wim

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Cybertinus

Bericht door Cybertinus »

Ja, dat soort mij ook best wel, moet ik eerlijk zeggen. Mijn andere hobby (en ook bijbaan) is website bouwer. Ik weet dus heel goed over welk gevoel je het hebt Rob. Maar dat probleem zie ik eigenlijk binnen heel de modelspoorwereld. Ooit een keer naar de website van de ruilbeurs in Houten en Rail gekeken? Mijn webdevelopershart huilt echt keihard bij het zien van die site hoor. Verschrikkelijk.

Maar zeker van Hobbytrain vind ik het raar dat hun site slecht is. Hobbytrain is immers toch gewoon Kato? Of zie ik iets heel verkeerd? :).

Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig

Nijboer

Bericht door Nijboer »

Ik vind die van Fleischmann ook niet alles....
Ik wil graag eens wat meer zien van de nieuwe VT12,5.
Als ik dan op hun site kijk, zie ik een foto van hun produkt
waar ik zeker niet van onder de indruk raak.
Ik gok dat het een plaatje is dat gemaakt is voor de
vooraankondiging of zo, volgens mij is ie bewerkt.
Als dit een nieuwigheid is dat ze echt graag aan de man zouden
willen brengen, zou ik verwachten dat ze wat
meer energie in de presentatie zouden stoppen. Close-ups,
videobeelden (zo kun je mooi demonstreren dat je een
soundmodule in je produkt hebt zitten, mag je dan ook best
trots aan je klanten laten zien/horen) etc...
Op deze manier wordt ik er in elk geval niet warm van.

Collin

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

What's in a mans mind :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Heb zoiets van "nobody is perfect" en als het je niet bekoord laat je het gewoon links of rechts liggen

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Jurjen Zuijdendorp

Bericht door Jurjen Zuijdendorp »

Ik ben niet heel bekend met de websites van de spoorfabrikanten maar ik heb ze net even bekeken. Wat treurig allemaal! Zo ziet bij mij de minitrixsite eruit op mijn scherm, kan toch niet?

Afbeelding

Overdijk

Bericht door Overdijk »

Het jammerlijke van de minitrix site vind ik dat tegenwoordig veel foto`s zijn verdwenen en vervangen door het Märklin logo.

Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

Nijboer

Bericht door Nijboer »

Tuurlijk, nobody's perfect.
Maar de fabrikanten zitten allemaal in slecht weer, dan is internet
het medium bij uitstek om snel veel publiek te bereiken tegen
relatief lage kosten. Dan is het toch raar dat ze dat slechts
ten dele benutten?

Rick

Bericht door Rick »

Ik heb liever dat de fabrikanten zich vooral bezig houden met het maken van mooie en betaalbare modellen, het bijhouden van een site hoeft van mij niet zo per se. Meer dan de technische info en de adviesprijs hoef ik niet op een site, in de winkel kijk ik wel of het model me bevalt (tenzij ik het per se wil hebben en het meteen bestel :D ).

Jos

Bericht door Jos »

En ook aan de verkoop van catalogi wordt natuurlijk wat verdiend. Dus als de site te goed is, worden deze niet meer verkocht.

Groetjes,
Jos

spoor65

Bericht door spoor65 »

Ik persoonlijk heb geen probleem met de trix site,
maar ik kijk dan ook niet op de duitse site, maar gewoon op

http://www.trix.nl

En ik kan er echt alles vinden wat ik weten wil.

Fleischmann site heb ik ook geen probleem mee, ok daar kan ik vinden waar ik naar wil kijken.

De info over het materiaal, kun je veelal veel uitgebreider vinden elders op het net.

Als ik kijk naar de oudewetse catalogus van de diverse merken, van voordat we een beetje weg konden op internet,
daar stond zeker niet meer info in over een model dan nu op internet of in de huidige catalogus.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Plaats reactie