Pagina 1 van 1

Brawa BR 232 TLG (1306)

Geplaatst: 10 aug 2011 22:26
door Cybertinus
Hallo allemaal,

Ik heb een Brawa BR 232 TLG zien staan. Nu vind ik een BR232 echt wel een mooi ding, omdat hij zo lang is. Dit is een foto ervan:
Afbeelding

Nu heb ik daar een paar vragen over:
  1. Hoe goed is Brawa qua kwaliteit? Rijd het een beetje mooi? Komt er een bak herrie uit? Hebben ze rare dingen gedaan erin waardoor het allemaal brak wordt? Ik weet hoe goed Fleischmann, Kato en Roco z'on beetje rijden. Waarmee kan ik het vergelijken?
  2. Wat is "TLG"? Is dat een moderne vervoersmaatschappij oid? Ik weet ff niet hoe ik deze vraag precies aan Google moet vragen. Zoektermen als "train tlg" leveren niet zoveel op. Ik denk wel dat z'n gele kleur en blauwe strepen daar vandaan komen. Als ik op www.br232.com zoek, lijkt het wel z'on vervoersmaatschappij te zijn.
  3. Wat is een beetje een realistische prijs voor deze loc, 2e hands? Hij is al digitaal, met Lenz decoder.

Re: Brawa BR 232 TLG (1306)

Geplaatst: 10 aug 2011 22:52
door spoor65
Tinus,

Brawa, Uitstekende kwaliteit, zeer goede afwerking,
een hele redelijke prijsstelling waar zelfs FLM nog heel veel van kan leren.

Daarnaast ook nog eens Unieke modellen, domweg omdat ze nooit veel van de zelfde locs bouwen.
Dit moet je dan zien in de zin: na het bouwen van een reeks zal een volgende reeks altijd een verandering kennen.
of een ander tijdperk (bv 1 serie DB Cargo, de volgende serie Raillion)
of zoals in dit geval een serie van een andere maarschappij.

Nieuwprijs van de loc (zonder decoder) ligt zo rond de €95
2e hands prijs moet je echter rekenschap houden, dat voor niet of zeldzaam gebruikte exemplaren (nieuwstaat)
de prijzen niet echt veel zullen zakken, juist doordat de modellen gewoon niet veel te vinden zijn.
Voor een beetje model zonder decoder dus echt nog rekenen zo tussen de €55 a €70 al naar de staat van de loc.
Dus deze zal zeker wel wat mogen kosten aangezien hij ook nog een decoder heeft

dit model is overigens uithebracht in juli 2001 als MC-sondermodell

voor grootspoor foto`s van deze en andere TLG loc`s :
http://www.bahnbilder.de/name/galerie/k ... ruppe.html

mvg

Freddy

Re: Brawa BR 232 TLG (1306)

Geplaatst: 11 aug 2011 19:43
door Cybertinus
OK. thnx spoor65. Dat klinkt positief :). TLG is dus echt een pariculier bedrijf wat het ding commercieel inzet.
Past wel goed bij m'n BR101. Die komt nu wat modern over tov m'n BR215, BR110 en BR39 (DRG) :P.
Moet ik alleen wel weer moderne goederen wagens gaan verzamelen, maar ach, daar hebben ze 1x in de zoveel tijd een beurs voor in Houten ;). Ik moet nog wagonnen halen voor zo ongeveer al m'n locs, want wat ik nu heb klopt niet altijd. Ik moet ook nog een loc hebben voor een stammetje, want daar staat nu de verkeerde loc voor.

Hij staat overigens te koop in een winkel, inc. decoder moet ik er 70 EUR voor betalen. Als ik jouw verhaal zo lees is dat best een goede deal :).

Ik denk dat ik hem dan wel ga halen. Voordat ik hem koop vraag ik wel of ik hem ff een keer mag zien rijden, dan kan ik wel inschatten of het zooi is of dat hij nog gewoon goed werkt.

Re: Brawa BR 232 TLG (1306)

Geplaatst: 11 aug 2011 20:15
door WimC
Ik heb ook een Brawa 232. Hoewel het een mooie loc is, ben ik er niet laaiend enthousiast over. De stroomafname is eigenlijk nogal matig, zodat 'ie bij oneffenheden nogal eens de neiging heeft te haperen. Dat is trouwens wel verbeterd nu 'ie digitaal is.

Re: Brawa BR 232 TLG (1306)

Geplaatst: 11 aug 2011 20:36
door spoor65
Tinus,

lijkt mij zeker een mooie prijs, en ja bij een winkelier zou je hem idd ff moeten kunnen zien rijden.
al zal een winkelier sowieso, als het een goede is, geen rommel willen verkopen.

Wim,

Ik denk eerder dat het niet direct aan de stroomafname ligt,
Het is ten eerste een 6 assige loc, die dus altijd wat meer weerstand zal voelen, zeker in bogen, dus leg je rails nauwkeurig aan.

Daarnaast is de standaard rijsnelheid van brawa over het algemeen lager, meer natuurgetrouw dan de Formule 1 locs die
minitrix en Fleischmann leveren.
voordeel van z`n racemonster is dat die zich net ff sneller over moeilijke punten heen drukt.

Het digitaal maken heeft dan, denk ik, weer het voordeel, dat hij lastgeregeld is, waardoor die hem nu ook net ff meer kracht geeft als het nodig is
op z`n zwak punt.

mvg

Freddy

Re: Brawa BR 232 TLG (1306)

Geplaatst: 11 aug 2011 20:40
door WimC
Jawel, ligt wel aan de stroomafname. De middelste wielen van elk draaistel raken de rails namelijk niet, die liggen een paar tiende millimeter hoger dan de anderen.
En het ligt niet aan de snelheid, want die kun je regelen met de draaiknop die op je transformator (of in mijn geval de Intellibox) zit. En deze BR232 loopt overigens harder dan de Minitrix BR 110 die ik heb (meer locs heb ik niet, dus daarbij houden mijn vergelijkingsmogelijkheden op). De BR110 kan véél langzamer rijden zonder te haperen.
Het ligt ook niet aan de bogen, want bij rechtdoorgaande wissels heeft de BR 232 het probleem ook.

Re: Brawa BR 232 TLG (1306)

Geplaatst: 11 aug 2011 20:43
door spoor65
Ja ok,

al moet ik zeggen dat ik het probleem nog niet eerder heb gelezen, zie obver het algemeen goede ervaringen met deze type`s locjes.

mvg

Freddy

Re: Brawa BR 232 TLG (1306)

Geplaatst: 11 aug 2011 20:43
door Cybertinus
Op het moment heb ik alleen Kato UniTrack rails. Er is niet veel te verprutsen aan die bochten :). Mijn bochten hebben een radius van 282mm (binnenbocht ovaal) en 315mm (buitenbocht ovaal). Dat zijn vrij ruime bochten, dus daar komt hij wel doorheen.

Lagere rijsnelheid is helemaal niet erg. Fleischmann levert locs die erg hard gaan idd. Ik kon mijn Fleischmann BR215 harder laten rijden dan de Kato Thalys van een clubgenoot. Niet geheel realistisch, om het maar eens zacht uit te drukken :P. Nu die digitaal is is hij zeer sterk teruggeschroeft en rijd hij nu realistisch. Zonder de decoder te resetten raced hij niet meer.

Ik ben benieuwd wat hij op m'n baan gaat doen :).

Re: Brawa BR 232 TLG (1306)

Geplaatst: 12 aug 2011 16:36
door V.Prins
Behalve de Railion DB Logistics uitvoering heb ik ze allemaal. En dat is natuurlijk niet voor niets ;)
Heb dus 13 stuks, waarvan 4 dummie's. Naast de 232 heb ik ook de V100 van TLG, een mooi duo!
TLG (Transport und Logistik Gmbh) is in februari 2007 over de kop gegaan, waarna de locs naar
verschillende particuliere maatschappijen zijn over gegaan. Hiervoor waren de locs voornamelijk
te zien voor treinen m.b.t. spoorbouw (ballast, rails, dwarsliggers, spoorkranen, enz. enz.).

Re: Brawa BR 232 TLG (1306)

Geplaatst: 12 aug 2011 18:17
door Cybertinus
Bij TLG waren het vooral spoorbouw locs dus? Hmm, daar moet ik dan natuurlijk wel rekening mee houden in de aanschaf van wagentjes :). Of gebruikte de DB ze voor spoorbouw?

Re: Brawa BR 232 TLG (1306)

Geplaatst: 12 aug 2011 18:29
door spoor65
Tinus,

nee hoor, je leest het ff verkeerd.
In 2007 is dus TLG falliet gegaan.

Daarna zijn de locs verkocht, en kwamen dus toen pas voor railbouw ed te staan.

mvg

Freddy

Re: Brawa BR 232 TLG (1306)

Geplaatst: 12 aug 2011 19:13
door Cybertinus
Ah, ok. Mooi. Want ik vind het veel mooier als er een lange goederen sleep aan hangt, dan een paar wagonnetje voor railbouw. Dat moet dus helemaal goed komen dan :).

Re: Brawa BR 232 TLG (1306)

Geplaatst: 13 aug 2011 08:50
door V.Prins
Hmm, beetje slechte zinsopbouw van mijn kant. Ik bedoelde inderdaad dat
TLG voor dat ze falliet gingen, zich bezig hield met spoorbouw(-treinen).
Maar een lange trein met zelflossers is geen probleem hoor! Zie o.a. hier.
Maar deze combinatie is toch ook wel fraai (onderop).
Een keteltrein kan ook (halverwege).

Re: Brawa BR 232 TLG (1306)

Geplaatst: 13 aug 2011 18:14
door Cybertinus
Hmm, ok. Maar ik heb nu foto bewijs dat lange slepen ook kunnen, dus dan mag het inderdaad. Dan ga ik daar iets leuks voor halen.

Re: Brawa BR 232 TLG (1306)

Geplaatst: 13 aug 2011 19:44
door FidOo
Toch even een bedankje voor deze 2 sites met foto''s. zitten mooie plaatjes van TP4 tussen.

Re: Brawa BR 232 TLG (1306)

Geplaatst: 13 aug 2011 22:40
door Cybertinus
jup. Ik heb die sites ook ff verder door zitten klikken. Er zit zeker heel veel materiaal tussen. Erg leuk om allemaal eens te zien. Dus ook vanuit mijn kant een bedankje daarvoor :).