Diodes plaatsen.

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
william
Berichten: 1221
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Diodes plaatsen.

Bericht door william »

Goedemiddag,

hier een vraag m.b.t. het plaatsen van diodes: waar laat, of beter waar plaats ik deze?
Omdat een aantal locs te snel rijden wil ik deze trimmen door enkele diodes te plaatsen, echter als ik de locs (Fleischmann) open zitten er nergens draadjes om de diodes tussen te solderen.
De stroomafnemers zitten aan een metalen plaatje over het frame. En hier druk je de motor tegen (zie onderstaand plaatje - rode cirkel).
Alvast bedankt.
75 - diodes plaatsen.jpg
75 - diodes plaatsen.jpg (69.17 KiB) 2781 keer bekeken
Groeten,
William


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Gebruikersavatar

Cybertinus
Berichten: 316
Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53

Re: Diodes plaatsen.

Bericht door Cybertinus »

Even een ietwat offtopic vraag hoor: hoe kan je een trein trager laten rijden met diodes? Een diode zorgt ervoor dat de stroom maar in 1 kant doorstroomt, niet langs de andere kant. Maar als de stroom van de goede kant af komt, dan wordt alle stroom volledig doorgelaten.
Imo kan je met diodes ervoor zorgen dat de trein maar 1 kant op kan rijden, en dan nog net zo hard als dat hij altijd gedaan heeft. Diodes worden vaak gebruikt om de front- en sluitseinen mee te laten schakelen met de rijrichting.

Bedoel je misschien dat je er weerstanden in gaat zetten? Daarmee kan je hem wel langzamer laten rijden, want dan komt er immers minder stroom bij de motor en gaat hij langzamer rijden.

Of maak ik ergens een enorme denkfout en ga jij het wel voor elkaar krijgen met diodes?


Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
william
Berichten: 1221
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: Diodes plaatsen.

Bericht door william »

Nee hoor ik bedoel echt diodes.
Gevonden via een ander forum:
http://www.mecktronics.nl/cgi-bin/forum ... 1180368043

groeten,
William


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

dentheo
Berichten: 787
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Diodes plaatsen.

Bericht door dentheo »

[quote="Cybertinus"
Of maak ik ergens een enorme denkfout en ga jij het wel voor elkaar krijgen met diodes?[/quote]

Lukt perfekt, wel per twee en omgekeerd parallel.
Of per vier (een diodebrug) waarvan je de gelijkstroomuitgang kortsluit.... dan heb je er twee in serie, dubbel spanningsverlies.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd
Gebruikersavatar

Cybertinus
Berichten: 316
Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53

Re: Diodes plaatsen.

Bericht door Cybertinus »

hmm, op die manier. Je maakt gebruik van de spanningsval van een diode. Ik wist niet dat een diode dat deed :). Weer wat geleerd op deze zondag dan :). Maar ergens blijf ik het logischer vinden om weerstanden voor dit probleem te gebruiken, geen diodes ;).

Nu weer terug naar het probleem van William ;).


Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Gebruikersavatar

Sven
Berichten: 188
Lid geworden op: 29 okt 2008 22:03

Re: Diodes plaatsen.

Bericht door Sven »

Een weerstand heeft buiten een vertraging ook nog een heel ander effect, namelijk gesmolten locs. Ze worden erg heet als je ze in serie met de motor zet.



dentheo
Berichten: 787
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Diodes plaatsen.

Bericht door dentheo »

Cybertinus schreef:hmm, op die manier. Je maakt gebruik van de spanningsval van een diode. Ik wist niet dat een diode dat deed :). Weer wat geleerd op deze zondag dan :). Maar ergens blijf ik het logischer vinden om weerstanden voor dit probleem te gebruiken, geen diodes ;).

Nu weer terug naar het probleem van William ;).
Weerstanden geven een spanningsval die afhankelijk is van de stroom die erdoor loopt (RI).
Een diode heeft dit dan weer niet zo uitgesproken zijn spanningsval is veel konstanter.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Wim Ros

Re: Diodes plaatsen.

Bericht door Wim Ros »

Tinus, geen weerstanden maar diodes gebruiken.

Mvg
Wim.



jules
Berichten: 62
Lid geworden op: 15 aug 2011 22:35

Re: Diodes plaatsen.

Bericht door jules »

Inderdaad, in een grijs verleden heb ik bij Dirksen opleidingen geleerd, dat diodes een bepaalde spanningsval hebben.
Hoeveel dit is weet ik niet meer, maar door meerdere diodeparen (antiparallel) in serie te zetten verhoog je de spanningsval, zodat er minder spanning op de motor komt te staan, en dit totaal onafhankelijk van de stroom, die er doorheen gaat in tegenstelling tot weerstanden.
De diodes zul je dan wel in stelletjes antiparallel moeten schakelen, afhankelijk van hoeveel spanning je wilt knijpen, anders gaat de stroom maar in één richting door de motor heen, d.w.z. als je de andere kant op wilt rijden met je loc, zal deze niet werken.
Weerstanden zal ik zo zondermeer nooit gebruiken, omdat deze bij de verkeerde keuze behoorlijk warm kunnen worden.

Mvg, Jules.


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Diodes plaatsen.

Bericht door Michiel »

In een schaal-N loc is bijna geen ruimte meer over, dus zal de elektronica eenvoudig en beperkt moeten blijven. Met 2 diodes in antiparallel zal je de spanning over de motor met ongeveer 0.7 volt verlagen. Dat betekend ook dat de loc later begint te rijden. 0.7V is niet erg veel. Indien je loc 2x sneller rijdt dan gewenst, dan kom je met 0.7V niet erg ver. Je zou dan kunnen overwegen om 2x2diodes te gebruiken of zelfs 3x2diodes.

Gebruik diodes die 1A aankunnen. De 1N4001 tot 1N4007 zijn goedkoop en geschikt. De gekende 1N4148 kunnen niet voldoende stroom aan, en zullen vrijwel onmiddellijk kapot gaan.

Het aansluiten van de diodes gaat nog het gemakkelijkst in serie met de smoorspoel. Je haalt 1 kant van de spoel los, en tussen de 2 open verbindingen breng je de diodes aan. De diodes zal je ergens in een holte moeten steken (in de cabine?) en met draadjes aansluiten.

succes met je verbouwing!


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

jules
Berichten: 62
Lid geworden op: 15 aug 2011 22:35

Re: Diodes plaatsen.

Bericht door jules »

Michiel schreef:In een schaal-N loc is bijna geen ruimte meer over, dus zal de elektronica eenvoudig en beperkt moeten blijven. Met 2 diodes in antiparallel zal je de spanning over de motor met ongeveer 0.7 volt verlagen. Dat betekend ook dat de loc later begint te rijden. 0.7V is niet erg veel. Indien je loc 2x sneller rijdt dan gewenst, dan kom je met 0.7V niet erg ver. Je zou dan kunnen overwegen om 2x2diodes te gebruiken of zelfs 3x2diodes.

Gebruik diodes die 1A aankunnen. De 1N4001 tot 1N4007 zijn goedkoop en geschikt. De gekende 1N4148 kunnen niet voldoende stroom aan, en zullen vrijwel onmiddellijk kapot gaan.

Het aansluiten van de diodes gaat nog het gemakkelijkst in serie met de smoorspoel. Je haalt 1 kant van de spoel los, en tussen de 2 open verbindingen breng je de diodes aan. De diodes zal je ergens in een holte moeten steken (in de cabine?) en met draadjes aansluiten.

succes met je verbouwing!
Zouden 2 1N4148 diodes antiparallel niet gaan??
Ze krijgen ieder de helft van de stroom te verwerken, en wat zal een beetje motorstroom zijn bij N?
Ik heb het een keer gemeten, ongeveer 300 mA bij 12 V.

Of.............
De simpelste methode......
De trafo niet voluit zetten. ;)
Groetjes, Jules.


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Diodes plaatsen.

Bericht door Jos »

Jules,

Ze krijgen allebei de volle mep aan stroom te verwerken, de ene spert, de andere geleidt. En pool je om dan is het precies andersom.

Groetjes,
Jos



jules
Berichten: 62
Lid geworden op: 15 aug 2011 22:35

Re: Diodes plaatsen.

Bericht door jules »

Waar ook, Jos, je hebt helemaal gelijk.
Als de ene geleidt, spert de andere.
Even niet aan gedacht. :D :D
Gr, Jules.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
william
Berichten: 1221
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: Diodes plaatsen.

Bericht door william »

Dank voor de info.
Helaas nog geen tijd gehad om er mee aan de gang te gaan.
Wordt vervolgd.

Groeten,
William


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

Wim Ros

Re: Diodes plaatsen.

Bericht door Wim Ros »

Hi,

Volgens mij heb je helemaal geen plek om daar diodes in te stoppen, zeker niet als het er meer dan 2 worden.
Ik zou gewoon de trafo iets minder ver open draaien. :oops:

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

Sven
Berichten: 188
Lid geworden op: 29 okt 2008 22:03

Re: Diodes plaatsen.

Bericht door Sven »

Dat is wel het allerlaatste redmiddel. Je kunt beter eerst zoveel mogelijk solderen, prutsen en verbouwen. 't Liefst voor de zekerheid wat stukjes metaal uit het frame dremelen en naar hartelust experimenteren met diodes, diodes en nog meer diodes. De trafo dichtdraaien kan altijd nog.


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Diodes plaatsen.

Bericht door Rob Fongers »

Wat is het probleem om de trafo minder ver open te zetten??


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
william
Berichten: 1221
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: Diodes plaatsen.

Bericht door william »

Omdat ik analoog rijd heb ik het probleem dat mijn oudere locs (van voor 2001) veel sneller rijden dan de nieuwere.
nu heb ik de baan afgesteld op de nieuwere locs, dus deze rijden m.i. netjes over de baan, terwijl de oude over de baan racen.
Stel ik de baan af op de oudere locs, dan rijden deze mooi maar kruipen de nieuwe locs over de baan.
De trafo dus minder ver open zetten is hierdoor geen optie.
Omdat het zonde is de oude locs weg te doen (inruil is ook niet meer wat het geweest is), wil ik deze temperen middels diodes.

Groeten,
William


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Plaats reactie