Pagina 1 van 1

Verbetering Flm BR50

Geplaatst: 28 sep 2011 10:28
door evo
De Flm BR50 met kabine tender is een welbekend kneusje. Trekt met moeite een paar 2 assers de berg op. Het probleem zit hoofdzakelijk in de kleine afmetingen van de tender, zodat hij erg licht is (ong. 50 gram). M.i. had Flm de gehele tender in metaal moeten uitvoeren, dat was een stuk beter geweest.

Toch de zaak maar eens opengemaakt om te kijken of er niet nog een paar grammetjes lood ingepropt kunnen worden. Al met al viel dit behoorlijk mee en heb ik op 3 plaatsen lood kunnen toevoegen, zie onderstaande foto:
  • links en rechts voor naast de motor heb ik een verticaal stuk aan de bestaande ballast toegevoegd,
  • ook links en rechts naast de aandrijving (rechts veel meer dan links) kan een plaatje tegen het chassis gelijmd worden,
  • en tenslotte een klein beetje in de kabine zelf (dit is het enige wat zichtbaar is - maar alleen als je erop let).
Totaalgewicht van de tender is nu 65 gram, dus ik heb er 15 gram bij kunnen proppen.
Het is nog steeds geen überperformer, maar er kunnen nu in ieder geval een paar wagonnetjes meer mee :)

Afbeelding

(een aantal van bovenstaande wijzigingen waren mogelijk omdat ik de lok naar digitaal omgebouwd heb en het motorprintje en lamp-strookje heb laten vervallen)

Re: Verbetering Flm BR50

Geplaatst: 28 sep 2011 11:15
door Michiel
Erg nuttig tip, en heel duidelijk verslag. TOP! Je zou ook nog kunnen overwegen om de bestaande kunststofkolen uit de bak te snijden, en er een loden plaatje in de plaats te leggen. Er over strooi je dan echte kolen. Win je weer een gram of 5.

Re: Verbetering Flm BR50

Geplaatst: 12 okt 2011 13:07
door robstuart
Hi Evo,

Wat vreemd dat je niet te spreken bent over de trekkracht.
Ik heb een 30 jaar oude Br-50 met cabine tender en die trekt alles.
Anti slip bandjes op alle 8 wielen dus dat wil wel. Heb je die al eens vervangen?

Het enige probleem wat ik heb dat de motor nu veel lawaai maakt, een gierend geluid, en dat de lokwielen vaak blijven staan en niet goed meedraaien.

mvrgr,
Rob

Re: Verbetering Flm BR50

Geplaatst: 12 okt 2011 20:20
door Cybertinus
Dat de locwielen niet meer mooi meedraaien kan te maken hebben met vuil wat ertussen zit. Dus tussen de assen zelf, maar het kan ook tussen de as en het wiel zelf zijn. Ff een keer goed schoonmaken dus.

Dat gierende geluid zegt me zo niets.

Re: Verbetering Flm BR50

Geplaatst: 12 okt 2011 21:12
door Michiel
Dat gieren heb ik een paar keer (niet altijd) weggekregen door de motor en overbrening eerst goed schoon te maken (een paar uur in Wasbenzine, koolbortels wel eerts verwijderen), dan de lagers en tandwielen smeren met naaimachineolie, inrijden gedurende een kwartier in elke richting en dan nog eens de lagers van de motor met een druppeltje naaimachineolie smeren. Indien er en wormwieloverbrenging is, gebruik ik vet op worm en wormwiel, in plaats van olie.

Re: Verbetering Flm BR50

Geplaatst: 12 okt 2011 21:26
door Overdijk
Bij mij werd het gieren in diverse FLM E-locs idd veroorzaakt door drooglopen van lagers van het motertje.

Re: Verbetering Flm BR50

Geplaatst: 12 okt 2011 23:13
door evo
robstuart schreef:Ik heb een 30 jaar oude Br-50 met cabine tender en die trekt alles.
Anti slip bandjes op alle 8 wielen dus dat wil wel. Heb je die al eens vervangen?
Hoi Rob,
ik heb 2 BR50's(Flm 7175) en beide hebben ze maar 4 asb's, geen 8. Ik heb ze onlangs nog vervangen, dus daar kan het ook niet aan liggen. Misschien heb jij de nieuwere versie (7182 geloof ik)?
Met "die trekt alles" bedoel je dan ook berg op? hoeveel wagons?

Re: Verbetering Flm BR50

Geplaatst: 13 okt 2011 13:30
door Overdijk
evo schreef:
robstuart schreef:Ik heb een 30 jaar oude Br-50 met cabine tender en die trekt alles.
Anti slip bandjes op alle 8 wielen dus dat wil wel. Heb je die al eens vervangen?
Hoi Rob,
ik heb 2 BR50's(Flm 7175) en beide hebben ze maar 4 asb's, geen 8. Ik heb ze onlangs nog vervangen, dus daar kan het ook niet aan liggen. Misschien heb jij de nieuwere versie (7182 geloof ik)?
Eerder anders om. Van 1969 tot 1982 werd dit model met ASB op alle 8 de tenderwielen geleverd. Vanaf 1982 met ASB op de 1ste en 4de as. Het is dus idd een BR 50 van tenminste 29 jaar oud.

Re: Verbetering Flm BR50

Geplaatst: 20 okt 2011 11:41
door robstuart
Heren,

Klopt, mijn Br-50 was een van de eerste series. Dus 8 asb's op de tenderwielen.
Gekocht voor 82 gulden toen ik 16 jaar jong was. Ben nu 53 jaar. Dus meer als 35 jaar geleden.
Was toen een rip uit mijn jonge lijf. Ouders hielpen me aan een lening om het te kunnen betalen.
Het type nummer is de 2363.

@Edwin, op een helling van ruim 3% trekt de Br50, met veel lawaai, ruim 15 goederenwagons.

mvrgr,
Rob