Pagina 1 van 1

Rijtuig verlichting

Geplaatst: 01 dec 2011 11:08
door Paul B
Ik ben momentel bezig om de personenrijtuigen van verlichting te voorzien.
Dit valt nog niet mee.
Allereerst is het bijzonder moeilijk om aan sleepcontacten te komen. Ik heb er een aantal bij Conrad bestelt, maar die passen alleen op minitrix onderstellen en zijn te groot/klein voor de Flm schroef. Dus mijn eerste vraag is: weet iemand waar ik Flm sleepcontacten kan bestellen?

Vervolgens flikkert de handel als kerstverlichting aan en uit en brandt geen enkele lampje even sterk. Dat zorgt nou niet bepaalt voor een realistisch effect. Heeft iemand nog een goede tip om dit te verbeteren, behalve schoonmaken van al het materiaal?

Dan blijken de sleepcontacten voor te veel weerstand te zorgen. Een sleep van 5 Flm rijtuigen raakt regelmatig aan het eind van een bocht ontkoppelt van de loc, omdat de voorste koppeling van het personenrijtuig omhoog getrokken wordt. Ik zou deze vast kunnen maken, of misschien gebeurt het niet met een profi-koppeling, maar zijn er andere manieren om de weerstand te verminderen? Heeft iemand bijvoorbeeld ervaring met een draadje gewikkeld om de as, als stroomgeleider?

Tenslotte blijkt bij demontage dat ik de Flm NS-IC rijtuigen helemaal niet van de gebruikelijke verlichting kan voorzien. Niet alleen is het dak een apart onderdeel en de cabine van boven plat afgedekt, ook zitten de onderstellen niet met schroeven vast, maar met kunstof klikcontacten. Weet iemand hoe ik dit kan omzeilen?

Goh, da's nog eens een lange post :).

groet,
Paul

Re: Rijtuig verlichting

Geplaatst: 01 dec 2011 11:17
door shoven
Digirails verkoopt sleepcontacten, een euro per stuk of zo.

Re: Rijtuig verlichting

Geplaatst: 01 dec 2011 11:34
door Paul B
Dank je wel, die winkel kende ik nog niet.
Weet jij of deze sleepcontacten minder weerstand geven dan de ouderwetse?

Als ik die video zo zie, dan zou ik bijna gaan denken dat ik alle oude verlichtingsbalken maar beter de deur uit kan doen, om over te stappen op die LEDs...

Re: Rijtuig verlichting

Geplaatst: 01 dec 2011 18:53
door FidOo
Voor 17 of 18 euro inc dimmer en sleepcontacten en poppetjes heb je al een setje waar je 2 rijtuigen mee kan doen.. van digirails dus.

Re: Rijtuig verlichting

Geplaatst: 01 dec 2011 21:17
door Boudewijn
Ik ben niet enthousiast over die set van digirails. De slepers van conrad zijn inderdaad rampzalig(er). De slepers van digirails kunnen beter qua maatvoering. Leds (sms leds) kun je voor zo'n 4 euro krijgen met gelijkrichter en potmeter om te dimmen. Werkt altijd beter dan gewone lampjes. Helaas heb je om flikkeren tegen te gaan een condensator nodig en die zijn voor N-spoor 'nogal' groot. Ben via via bezig om aan kleinere effectieve condensatoren te komen, maar blijft net als goede slepers lastig om te vinden. Althans voor n-spoor

Groet,

Boudewijn

Re: Rijtuig verlichting

Geplaatst: 03 dec 2011 20:30
door jules
Als je op LED overstapt
Ik heb bij wijze van proef één rijtuig van LED verlichting voorzien.
Het gaat om deze ledjes.
Ik heb met verschillende stroomsterktes gespeeld voor een mooie lichtsterkte, ik ben uitgekomen op een stroomsterkte van 5 mA bij een serieschakeling van 3 ledjes per rijtuig.
Deze ledjes zijn wel zeer klein (smd) dus enige handigheid met de soldeerbout is wel aan te raden.
Als je het gemakkelijker wilt, kun je ook voor ronde ledjes gaan, zoals bijv. deze.

Ik weet niet wat jij rijdt, analoog of digitaal, ik heb digitaal, om ongeveer 5 mA te realiseren heb ik een voorschakelweerstand van 2,2 kOhm in serie met de 3 ledjes geschakeld (20 Volt aan de gelijkstroomzijde van de gelijkrichtcel).

Bij led verlichting heb je ook sowieso gelijkrichtcelletjes nodig, 1 per rijtuig, voor zowel analoog als digitaal.
Hiervoor heb ik de goedkoopste smd uitvoering van conrad genomen, 50v/1A is meer dan genoeg voor 1 rijtuig, en deze kosten daar ongeveer 54 ct per stuk.

Ik weet ook verder niet, of je de lichtsterkte wilt kunnen regelen?
In dat geval raad ik je aan om in serie met de potmeter een weerstand te zetten, die bij het helemaal dichtdraaien van de potmeter de stroom toch begrenst op ongeveer 20 mA (gemiddelde max. bedrijfsstroom voor de leds, deze branden dan al zeer fel).
Doe je dit niet, dan zul je bij het op 0 Ohm regelen de ledjes en meer kunnen vernielen (kortsluitstroom).

Om de verschillende benodigde weerstanden te berekenen bij verschillende spanningen, stromen, en aantal leds in serie is dit een aardig tooltje.

Succes.
Groeten, Jules.

Re: Rijtuig verlichting

Geplaatst: 04 dec 2011 21:00
door Paul B
Dank je wel voor de tips.
Ik rijd analoog. Voorlopig is mijn voornaamste zorg het omlaag halen van de weerstand die de sleepcontacten opleveren. Een stam van 5 rijtuigen met een normale flm koppeling ontkoppelt momenteel in de scherpere bocht. Heel irritant.
Ik ben nu aan het experimenten met de conrad sleepjes, die drie dunne contactjes hebben per as, in plaats van één dikke, zoals de standaard flm. Door er een boven en twee onder de as te posteren, neemt de weerstand aanmerkelijk af. Echter, nu wordt het middenstuk niet meer tegen de schroef aangedrukt, waardoor het contact niet goed is. Ga het morgen eens met wat lijm of een plakbandje proberen.
Zouden profikoppelingen eigenlijk minder makkelijk ontkoppelen dan gewone? Het ontkoppelen komt omdat de rijtuigkoppeling omhoog wordt getrokken door de weerstand.