Pagina 1 van 4

PS baan

Geplaatst: 20 dec 2011 14:31
door Peter
Hallo medespoorders.

Ik volg het forum nu al geruime tijd en ben o.a. zeer onder de indruk van de bouwverslagen die wij hier te zien krijgen.
Een en ander heeft mij doen besluiten om ook de voortgang van mijn eigen (nieuwe) baan hier te presenteren.

Eerst een korte intro.

In de '80 jaren was mijn vader op zolder actief met een N-baan, hij heeft mij besmet met het modelbaan virus (pa bedankt! :-)).
Zoals het wellicht op zoveel plaatsen gaat is de modelbaan eind '80 jaren in dozen gegaan, de baan werd niet meer gebruikt en wij hadden de ruimte op zolder nodig.

Tot halverwege 2002 hebben de spullen netjes in de dozen gelegen. Toen ik een nieuw huis kocht met een werkelijk schitterende zolder wist ik het meteen, hier moest een modelbaan gaan komen. Samen met mijn pa heb ik hier menig avondje doorgebracht. Allereerst Dinamo systeem bouwen en onder de knie krijgen, vervolgens Koploper configureren om het geheel te besturen en in een later stadium de overstap naar DCC (Zowel DCC als Analoge loks, dankzij Dinamo, super!).

In die tijd hebben wij meer gereden met het materieel als gebouwd. Het materieel is overigens met de tijd een behoorlijk verzameling geworden. Voornamelijk NS gerelateerd (alle tijdperken), maar ook Duitse loks die met regelmaat in Nederland te zien zijn ontbreken niet.

In 2007 ging het bouwen door vaderschap op een heel laag pitje, als vader van een drieling houd je in het begin echt geen tijd over voor de hobby.
De baan lag stof te happen, af en toe werd er nog eens met een lok gereden, maar van bouwen kwam niets meer.

Medio 2010 hebben wij een groot gedeelte van de baan afgebroken om e.e.a. opnieuw op te zetten, zeg maar, voortschreidend inzicht...... :?
Tevens de eerste stappen met iTrain gezet.

Medio 2011 hebben wij toch besloten de ruimten in ons huis anders te gaan gebruiken. Het zou fijn zijn als de kleintjes dadelijk hun eigen slaapkamer hebben. Jullie begrijpen het wellicht al... de zolder wordt opgeofferd.... Maar niet getreurd, de kleder is inmiddels opgeknapt en deze is ook zeer geschikt voor een modelbaan.

Het is de bedoeling om een soort module bouw toe te gaan passen. Je weet immers nooit of de baan nog eens moet verhuizen (ik hoop het niet...).
De modules zullen 1,22x1,22 meter zijn.

Hier een indruk van de beschikbare ruimte incl. geplande indeling:

Afbeelding

Inmiddels ben ik begonnen met het tekenen van het baanplan (Winrail), ik heb meteen het grootste gedeelte genomen (circa 1,22 x 8,74 meter, onderaan).
Het is de bedoeling dat hier een ruim station incl. stad gaat herrijzen. Het station zal, zoals het er nu uitziet, uit 3 perrons gaan bestaan. De maximale treinlengte bedraagt circa 2 meter.

Tevens wil ik in de nabijheid van het station een draaischijf (uiteraard computergestuurd met iTrain/Dinasys) met ruime loods onderbrengen. Natuurlijk mogen voldoende opstelsporen ook niet ontbreken!

Ik zal de eerste aanzet van het baanplan zo spoedig mogelijk plaatsen.
Uiteraard is opbouwende kritiek welkom!

Met vriendelijke treingroet,
Peter

Re: PS N-spoor baan

Geplaatst: 20 dec 2011 15:28
door Peter
Zoals aangegeven, hierbij een eerste aanzet.

Afbeelding

Linker wisselstraat uitvergroot:

Afbeelding

Rechter wisselstraat uitvergroot:

Afbeelding

Opbouwend commentaar is zeer welkom!

Eerder vergeten te vermelden, ik ga gebruik maken van Peco 55 materiaal.

Groet,
Peter

Re: PS N-spoor baan

Geplaatst: 20 dec 2011 16:00
door pp4trains
He Peter,

Dat belooft wat. Je had me al wel eens verteld over de sluimerende plannen, maar ik had niet begrepen dat het zo huge zou worden.
Ik ben erg benieuwd.

Groeten,
Patrick

Re: PS N-spoor baan

Geplaatst: 20 dec 2011 16:09
door jeepney
Hi Peter,

Het beloofd een imposante baan te worden, al was het alleen maar door de afmetingen.

Rest me wel 1 vraag: hoe kom je in de hoeken straks ??


Henk

Re: PS N-spoor baan

Geplaatst: 20 dec 2011 16:17
door Peter
@Patrick, het is inderdaad een behoorlijke ruimte, ben er ook erg blij mee. Alleen waken dat ik beetje bij beetje bouw, en de gebouwde stukken ook aankleed enz.... :?

@Henk, dat wordt onder het geheel doorkruipen. Het is de bedoeling dat het station op circa 1 meter hoogte van de grond ligt. En met de ruimte van z'n 50 cm van de muren zou er dan plaats moeten zijn.

Vind het opstellen van een mooie wisselstraat voor het station lastig.... zal nog wel een aantal keren eengepast worden verwacht ik.
Vervolgens moet het plan natuurlijk ook aan te sluiten zijn. Maar goed, de tijd zal het leren.

Grtz.
Peter

Re: PS N-spoor baan

Geplaatst: 20 dec 2011 18:09
door Lemland
Hoi,

Welkom hier! Nog wat vragen van twee andere kelderrijders: hoe is het klimaat? Is het er vochtig? Kan je stoken/ventileren? Dat zal de vormvastheid en de rijkwaliteiten beinvloeden. Plus: wat voor vloeren heb je, indien hout: wat zit er boven?

Bart & Lem

Re: PS N-spoor baan

Geplaatst: 20 dec 2011 19:52
door Peter
@Bart & Lem, het klimaat is prima. Van vocht is geen sprake.

De kelder is een aantal jaren geleden aan de buitenzijde tegen vocht behandeld.
Zelf heb ik een aantal maanden geleden radiatoren opgehangen. Klimaat is echt aangenaam. In een andere ruimte in de kelder heb ik mijn studeerruimte, en in weer een andere ruimte is nog een hobby ruimte.

De vloer is van beton met daarop een dampdichte folie, isolatieplaten en als laatste een laminaat vloer.

Ik verwacht dat vocht geen probleem zal zijn/worden. Ik denk wel dat het in de zomerdag hier misschien te fris is, maar dat zien we dan wel weer.

Grtz.
Peter

Re: PS N-spoor baan

Geplaatst: 30 dec 2011 12:01
door Peter
Hoi medespoorders,

Nog even een update op de voorlaatste dag van 2011.

Inmiddels ben ik voor het tekenen van het baanplan overgestapt naar het programma Anyrail. Ik moet zeggen dat dit zeer goed bevalt.

Tussen de bedrijven door het station en draaischijf gedeelte getekend. Vooral het draaischijfgedeelte dient verder ingevuld te worden.

Wat vinden jullie ervan?

Totaal overzicht station/draaischijf gedeelte:

Afbeelding

Wisselstraat station linker zijde:

Afbeelding

Wisselstraat station rechter zijde:

Afbeelding

Bij voorbaat dank voor jullie reacties!

Grtz.
Peter

Re: PS N-spoor baan

Geplaatst: 05 jan 2012 11:11
door Paul B
Ziet er vooral erg ingewikkeld uit!
Pas maar op dat je teveel wil, dan vergaat je halverwege misschien de energie om nog door te gaan....

Maar goed, mijn vraag is deze: waar komt het hoofdgebouw van je station te staan? Zo te zien is daar alleen ruimte voor bij het 'onderste' perron, maar dit is tegelijkertijd het kortste perron. Dat zou dan betekenen dat de kleinste treinen stoppen bij het station? Of maak je daar ook weer een lang perron?

Re: PS N-spoor baan

Geplaatst: 05 jan 2012 11:11
door Paul B
Ziet er vooral erg ingewikkeld uit!
Pas maar op dat je teveel wil, dan vergaat je halverwege misschien de energie om nog door te gaan....

Maar goed, mijn vraag is deze: waar komt het hoofdgebouw van je station te staan? Zo te zien is daar alleen ruimte voor bij het 'onderste' perron, maar dit is tegelijkertijd het kortste perron. Dat zou dan betekenen dat de kleinste treinen stoppen bij het station? Of maak je daar ook weer een lang perron?

Re: PS N-spoor baan

Geplaatst: 05 jan 2012 12:29
door Peter
@Paul B, ik ben nog aan het bekijken hoe ik e.e.a. ga schakelen qua wisselstraten. Maar ik verwacht dat het wel gaat lukken.

Het station komt inderdaad aan de onderzijde te liggen. Dit spoor is qua lengte het minst. Maar volgens komt dit in het echt ook voor (?).

Grtz.
Peter

Re: PS N-spoor baan

Geplaatst: 06 jan 2012 13:13
door martinb
Mhhhhh ik zou een paar wissels die overbodig zijn (aan de rechterkant zie ik er een paar) schrappen. De beste wissels zijn geen wissels, scheelt geld, aanleggen, bekabeling en later weer een eventuele ontsporing of spanningsonderbreking.

Re: PS N-spoor baan

Geplaatst: 06 jan 2012 14:40
door Peter
@Martin,

Ik ga de rechterzijde nog eens onder de loep nemen.

Bedankt voor je reactie!

Grtz.
Peter

Re: PS N-spoor baan

Geplaatst: 15 jan 2012 19:40
door Peter
Inmiddels weer het nodige gewijzigd in het baanplan. Ik vind het geheel zelf steeds meer naar mijn zin worden.

Ik heb besloten om de draaischijf niet op dit gedeelte van de baan te plaatsen, deze zal elders een plekje gaan krijgen.

Wat vinden jullie ervan? Zijn de wisselstraten een beetje logisch en conform de realiteit?
Ik hoor het heel graag van jullie!

Ik ga het geheel opdelen in blokken en vervolgens bekijken hoe de wisselstraten in te delen qua besturing. Vooral dit laatste zal nog wel een gepuzzel gaan worden denk ik..... ;)

Totaaloverzicht:

Afbeelding

Linkerzijde:

Afbeelding

Midden:

Afbeelding

Rechterzijde:

Afbeelding

De blokken in de tekening zijn 1 bij 1 meter.

Grtz.
Peter

Re: PS N-spoor baan

Geplaatst: 15 jan 2012 20:08
door pp4trains
Ziet er goed uit, lijkt vrij logisch allemaal.

Nu het aantal servo's gaan tellen en isolaties

Groeten,
Patrick

Re: PS N-spoor baan

Geplaatst: 15 jan 2012 22:21
door gek op stoom
heel mooi baan plan vind ik dit

Gr andy

Re: PS N-spoor baan

Geplaatst: 17 jan 2012 14:36
door martindomburg
Peter,

Als ik een tip mag geven, ga gebuik maken van servo's. Dat werkt super mooi bij de peco wissels.

Als je dat doet dan kan je het beste de OC32 print gebruiken, die kan je voor wissels, relais (hartstukpolarisatie en wisselstraten) en seinen gebruiken dus dat scheelt weer een boel gepuzzel. Reken wel per 4 servo's een SP4 print voor de stabilisatie :).

Groetjes

Re: PS N-spoor baan

Geplaatst: 17 jan 2012 14:38
door Peter
martindomburg schreef:Peter,

Als ik een tip mag geven, ga gebuik maken van servo's. Dat werkt super mooi bij de peco wissels.

Als je dat doet dan kan je het beste de OC32 print gebruiken, die kan je voor wissels, relais (hartstukpolarisatie en wisselstraten) en seinen gebruiken dus dat scheelt weer een boel gepuzzel. Reken wel per 4 servo's een SP4 print voor de stabilisatie :).

Groetjes
Hey Martin,

Allen bekend en al mee gewerkt, toch bedankt voor de tips :D
Zeker de stabilisatie printjes voor de servo's zijn van belang. Zonder heb je echt last van storingen.

Hartstukpolarisatie moet ik nog eens naar gaan kijken. Ga ik doen zodra ik een aantal wissels besteld heb (en uiteraard geleverd heb gekregen :lol:).

Grtz.
Peter

Re: PS N-spoor baan

Geplaatst: 17 jan 2012 14:56
door martindomburg
Peter schreef:
martindomburg schreef:Peter,

Als ik een tip mag geven, ga gebuik maken van servo's. Dat werkt super mooi bij de peco wissels.

Als je dat doet dan kan je het beste de OC32 print gebruiken, die kan je voor wissels, relais (hartstukpolarisatie en wisselstraten) en seinen gebruiken dus dat scheelt weer een boel gepuzzel. Reken wel per 4 servo's een SP4 print voor de stabilisatie :).

Groetjes
Hey Martin,

Allen bekend en al mee gewerkt, toch bedankt voor de tips :D

Grtz.
Peter
:mrgreen:

Re: PS N-spoor baan

Geplaatst: 27 jan 2012 09:44
door Peter
Even een update, is alweer een paar dagen geleden, maar dat wil niet zeggen dat er niets gebeurd is.

Inmiddels het baanplan, en dan het stations gedeelte, verder uitgetekend. Ook de wisselstraten uitgezocht en het geheel in i-Train getekend en getest.

Verder ben ik begonnen met het opbouwen van het onderstel. Ik heb het onderstel van mijn eerdere baan grotendeels kunnen hergebruiken, wel zo handig natuurlijk. Op dit gedeelte is het station gepland.

Hierbij een foto van het onderstel, is toch een behoorlijke lengte.... 8 meter. Is in het "echt" toch meer als dat je het op papier ziet.

Afbeelding

Onder het stationgedeelte zal ook het schaduwstation opgebouwd gaan worden.
Waarschijnlijk komt aan de linkerzijde (niet op de foto) een helix. Het schaduwstation komt circa 25-30 cm onder bovenkant onderstel, het is zo'n 60 cm diep. Het schaduwstation bestaat uit 16 opstelsporen met elk een lengte van 2 meter.
Het schaduwstation komt ook van mijn vorige baan en wordt dus hergebruikt.

Het stationgedeelte zal een centimeter of 10-15 boven het onderstel geplaatst worden. Dit geeft voldoende ruimte om met hoogteverschillen te werken.

Komend weekeinde een gedeelte van de benodigde Peco wissels en flexrails bestellen, en dan kan de bouw echt van start gaan.

Grtz.
Peter

Re: PS N-spoor baan

Geplaatst: 27 jan 2012 10:22
door martindomburg
Wow, als dat klaar is, wil ik hem echt zien :P

Re: PS N-spoor baan

Geplaatst: 27 jan 2012 10:39
door Peter
martindomburg schreef:Wow, als dat klaar is, wil ik hem echt zien :P
Dat geldt ook voor jou baan! Jou plannen zien er super uit Martin.
Houd ons de komende jaren wel van de straat ben ik bang :D

Grtz.
Peter

Re: PS N-spoor baan

Geplaatst: 27 jan 2012 13:37
door pp4trains
Als je het niet erg vind ga ik niet wachten tot het klaar is. Ik kom wel een keer eerder langs. 8-)

Groeten,
Patrick

Re: PS N-spoor baan

Geplaatst: 27 jan 2012 13:40
door Peter
pp4trains schreef:Als je het niet erg vind ga ik niet wachten tot het klaar is. Ik kom wel een keer eerder langs. 8-)

Groeten,
Patrick
"Langs" komen mag altijd.... :D Binnenkomen ook hoor :lol:

Is nu nog niet veel te zien natuurlijk, maar t.z.t. mag je zeker komen kijken, geen enkel probleem!

Grtz.
Peter

Re: PS N-spoor baan

Geplaatst: 27 jan 2012 16:15
door gek op stoom
dat is nog eens een tafel :o

Gr andy