TIP! Draden aan rails solderen.

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Michiel

TIP! Draden aan rails solderen.

Bericht door Michiel »

Voor velen is dit de evidentie zelve, maar misschien dat deze tip sommigen toch kan helpen met het solderen van draadjes aan rails. Nu ik toch bezig ben met mijn baan, kan ik het hier ook even plaatsen. Ik gebruik hier schaal N Peco code 55 sporen, maar het principe is geldig voor alle railsysteemen zonder aangegoten ballast. Voor bijvoorbeeld Fleischmann Piccolo en Kato gaat deze tip niet op. Er is natuurlijk niet EEN methode, maar wat hieronder beschreven is, is hoe ik het tegenwoordig doe.

1) De eerste stap is natuurlijk bepalen waar er draden aan de sporen gesoldeerd dienen te worden. Teken deze positie af, zowel op de rails als op de ondergrond. Boor een klein gaatje (2 - 3mm diameter) door de bodemplaat daar waar de draden naar beneden gestoken worden.

Afbeelding
2) Aan de onderkant van de rails, daar waar de draad aan de rails bevestigd gaat worden, wordt een klein stukje plastiek onder de spoorstaaf tussen 2 bielsen weggesneden. In deze opening merken we duidelijk het blanke metaal van de spoorstaaf.

Afbeelding
3) Voorsoldeer de spoorstaaf in deze openingen tussen de bielzen, en ook de draden die eraan gesoldeerd gaan worden. De draden mogen vrij dun en kort zijn. Ik gebruik 0,15mm² draadjes van 4cm lang, voldoende lang voor het doorvoeren onder de baan.

Afbeelding
4) Soldeer de draden aan de rails.

Afbeelding
5) voer de draden door de gaten in de bodemplaat, en laat het spoorsegment zakken terwijl het in de raillassen van de naastliggende sporen wordt geschoven.

Afbeelding
6) De soldeerpunten liggen nu haast onzichtbaar langs de onderkant. Met een laagje ballast erover ziet men helemaal niets meer van deze draden.

Alle opmerkingen zijn natuurlijk welkom. Of beschrijf een alternatief systeem!

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

stejaap

Re: TIP! Draden aan rails solderen.

Bericht door stejaap »

Beste Michiel,

Ik ben pas begonnen met solderen ;)
Ik heb een soldeerbout met waar je twee punten op kan zetten, een platte kop en een ronde punt voor het fijne soldeer werk!
Ik heb nu twee keer gesoldeerd (led verlichting in NS rijtuigen! :) ) en nu wil het soldeer niet meer smelten!!! :?:

:idea: Heeft er iemand advies of tips voor mij :?:

Groeten, Jaap
Bijlagen
DSCN1035.jpg
DSCN1035.jpg (67.49 KiB) 4534 keer bekeken

Groeten,
Jaap

{{Königlich Bayerische Staatseisenbahn, Königlich Preußische Eisenbahn-Verwaltung, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft}}

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

@Jaap: misschien dat je daar beter een eigen topic voor had kunnen maken. Maar om een poging te doen om antwoord te geven op je vraag, zit de punt nog wel goed vast?

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

vriend

Bericht door vriend »

Jaap,
Gebruik je de zelfde tin als voor je verlichting?? is het tin met harskern??
Zorg dat je soldeer stift brandschoon is, oude solderingen eerst met nieuw tin bewerken dan gaat dit beter, bij de oude soldering is het hars (lees vloeimiddel) al verdwenen.

Groeten ook van Jaap

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Ha Michiel,

goeie tip inderdaad! Sinds ik met Peco rails werk heb ik het toevallig ook altijd zo gedaan. Zie je helemaal niks meer van!

Afbeelding

martinb

Bericht door martinb »

Bij de FL profi rails kun je (met wat prutsen) ook de draden onder de railschoentjes solderen.

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Sven

Bericht door Sven »

Ik gebruik ook altijd korte draadjes aan de rails, alleen soldeer ik ze dan net andersom. De lange kant (die dus onder de tafel verdwijnt) aan de binnenkant, tussen de spoorstaven. Op die manier kunnen beide draden door één gaatje en zie je er nog minder van.

george

Bericht door george »

Aan de railschoentjes solderen doe ik bij voorkeur niet. Door direct aan de rails te solderen ben je verzekerd van een optimale verbinding.
Ik gebruik dezelfde methode als Sven: draden naar het midden van het spoor. Na het ballasten zie je er niets meer van.

Groeten,

George

Frank_N

Bericht door Frank_N »

Aan de rails solderen volgens Michiel is denk ik het beste!
Wat ik doe is toch aan de schoentjes solderen. Het is uitgeprobeert op mijn testbaantje, waarbij de rails gebalasteerd werd met latex lijm. Over duurzaamheid kan ik dus niets zinnigs zeggen.

Groet van Frank
Plaats reactie