Pagina 1 van 1
KATO ET425/decodervraag
Geplaatst: 07 jan 2012 14:47
door Jeroen
Hello all,
In de nieuwe KATO ET425 moeten een paar decoders, en de passende (fysiek dan) zijn ook van KATO. Past allemaal prima, ik krijg het ding ook aan het rijden, maar waar vind ik een handleiding? Ik krijg nl. de decoder voor het frontlicht van de stuurwagon (jaha, dat is een aparte decoder!
) niet aan de praat. En als ik nou even een leuk CV'tje weet....
Wie kan helpen?
Re: KATO ET425/decodervraag
Geplaatst: 07 jan 2012 14:50
door Jeroen
Ohja, de decoder in de stuurstand (een Digitrax ding) is een FL12. Hier vind ik wel een handleiding van, maar het is me niet duidelijk waarom ie niks doet. Er staat nl. dat ie DEFAULT met F0 switcht met de trein. Ik had dus een plug&pray verwacht, maar helaas. Overigens, de decoder geeft een puls bij het inschakelen van de spanning (eenmalig flitsen van de front- en sluitverlichting).
Re: KATO ET425/decodervraag
Geplaatst: 07 jan 2012 14:57
door WimC
Bij onze duitse buren is er een draadje over de digitalisering van de Kato 425.
http://www.1zu160.net/scripte/forum/for ... ?id=600253
Misschien heb je daar iets aan?
Groeten,
Wim
Re: KATO ET425/decodervraag
Geplaatst: 07 jan 2012 16:47
door Jeroen
Hmm, daar krijgt dat model+decoder er wel van langs, zeg. Maar er staat wel boven water dat de decoders niet echt ideaal zijn. Het stomme is dus dat ik wel contact heb op de decoder. Echter gaat er geen front- danwel sluitverlichting branden.
Nogmaals, met rijden geen enkel probleem. Hij rijdt perfect zelfs. Maar de switchbare frontverlichting werkt maar niet.....grrrr
Re: KATO ET425/decodervraag
Geplaatst: 07 jan 2012 17:38
door Jerome
Jeroen,
Ik heb ook deze decoders in mijn Kato Eurocity/Tee Stel zitten. Het is even geleden, maar ik kan me herinneren dat ik ook er problemen mee had. Heb jij problemen met beide decoders (dus van beide stuurstanden)?. Ik weet niet zeker, maar 1 van deze opties was volgens mij de oplossing:
1.Het motorstel samen met een stuurstand op het programmeer spoor te zetten en dan samen proberen te programmeren.
2. De decoder resetten (maar dat heb je vast al geprobeerd).
Na een tijdje gingen de front/sluit seinen problemen geven door slecht contact met de "afnemers". Uiteindelijk een extra draadje gesoldeerd aan de decoders.
Overigens heb ik ook uiteindelijk de decoder voor de motor vervangen voor een Kuhn omdat deze na een tijdje kuren ging krijgen.
Greetz, Jerome
Re: KATO ET425/decodervraag
Geplaatst: 08 jan 2012 01:08
door evo
Re: KATO ET425/decodervraag
Geplaatst: 08 jan 2012 13:18
door Ipio
Hallo Jeroen,
Onderstaande link is hobby-n-express die verkoopt alleen Kato voor HO en N spoor,
rechtsboven op home staat serviceblad, klik daar op dan zie allemaal PDF's met handleidingen ook voor de decoders.
http://www.hobby-n-express.nl/welkom
groeten Marc
Re: KATO ET425/decodervraag
Geplaatst: 08 jan 2012 13:21
door Jeroen
Dank voor de links! Ik ga toch nog even spitten.
Nogmaals het probleem (enkel front-/sluitlicht decoder!)
-de lampjes werken analoog
-de decoder is goed aangesloten, want de lichten flikkeren even bij het initieel spanning geven. Daarna niks meer.
-omdraaien van de decoder geeft hetzelfde resultaat
-ik kan de CV's wel progammeren, maar het maakt geen verschil.
Ik vrees dat ik Koning Lochem even moet benaderen voor een nieuwe.....
Re: KATO ET425/decodervraag
Geplaatst: 08 jan 2012 18:26
door Jeroen
Beste allemaal,
Inmiddels heb ik het vermaledijde treinstelletje correct aan de gang gekregen met bijbehorende lichtwissel. Afwisselend de lichtdecoder en de motordecoder uitlezen, resetten en daarna opnieuw progammeren did the trick. Een klote-systeem van KATO, maar verder ben ik benieuwd hoe ie zich gedraagt.
Echter mis ik nu nog wel een zelfde decoder voor in de motorwagen (de decoder van dit verhaal zit nu in de stuurstand). Totaal aantal decoders voor dit treinstel: 4. Belachelijk gewoon, maar het is wel een vet dingetje!
J.
Re: KATO ET425/decodervraag
Geplaatst: 08 jan 2012 19:54
door spoor65
Misschien hebben ze bij piko iets te veel gekeken naar het 1:1 exemplaar.
Want voor zo ver ik begrepen heb, is daar ook nog steeds geen type goedkeuring voor verkregen
en mag die dus nog steeds niet in de actieve dienst mee draaien toch?
Maar nu dus wachten op jouw materieelbesprekings verslag.
mvg
Freddy
Re: KATO ET425/decodervraag
Geplaatst: 08 jan 2012 19:56
door Jeroen
Ehh, ja dat klopt.....maar dit is van KATO, en deze rijdt volop rond in Germanië.
Robert_N heeft zo'n Talent2, en ik verwacht daar ook nog wel een mattest van. Ook ik zal van dit ding even iets schrijven, vanzelfsprekend.
J
Decoders inbouwen ET 425 DB van Kato
Geplaatst: 13 jan 2012 22:32
door Ipio
Heb een vraag gesteld aan
http://www.katonl.com /
http://www.KATONL.com is een handelsnaam van Hobby_N_Express
Hoeveel decoders moeten er in dit ET 425 DB (10-700) treinstel ingebouwd worden?
Via verschillende mails en forum's hoor je verschillende meningen over de aantallen EM13 of FL12.
Het antwoord van Ad is, het verhaal zit als volgt in elkaar.
Je kunt volstaan met één EM13 Motorfunctiedecoder. De fabrikant schrijft één FL12 functiedecoder
voor die de digitale schakeling van de frontverlichting bedient.
Een 2e FL12 decoder is echter optioneel wanneer u ook de achterverlichting wilt schakelen
(om bijvoorbeeld in tractie te rijden). Het inbouwen van de EM13 en éérste FL 12 decoder is beschreven op de verpakking.
Beschrijving voor de 2e FL12 decoder ontbreekt. Er is ruimte om deze decoder in te bouwen
maar houdt rekening met het "andersom" aansluiten ten opzichte van de door KATO beschreven functiedecoder.
Het antwoord was nog niet bevredigend voor mij, de nieuwe vraag was:
Komt er in de Motor-kopbak de EM13 en in de stuurstand de FL12
of komt er in de Motor-kopbak de EM13 en ook nog eens een FL12 en in de Stuurstand ook een FL12.
Het laatste antwoord van Ad was:
In de motorkoppbak de EM13 motorfunctiedecoder en één FL12 (voor de frontverlichting)
In de stuurstand één FL12 voor de achterverlichting.
Zag te laat dat er al een draadje van was.
Met vriendelijke groeten,
Marc
Re: Decoders inbouwen ET 425 DB van Kato
Geplaatst: 13 jan 2012 22:40
door shoven
Jaja. In bijdragen van Martin de Deugd e.a. lees ik dat er 4 decoders nodig zijn.
Ik ben nu verward. Wat is het nu?
Re: KATO ET425/decodervraag
Geplaatst: 13 jan 2012 23:10
door Robert_N-Nm
Even de draadjes samengevoegd. Dan houden we het een beetje bij elkaar mbt decoders in de BR 425 van Kato en de decoder-aantallen.
Kato: De motorwagen heeft een motordecoder en een front/sluit-decoder nodig, de stuurstand alleen de laatste. Voor de binnenverlichting heb je 4 losse decoders nodig, een per wagenbak, icm 4 binnenverlichtingen-sets. Ergo zeven decoders als je het mij vraagt, als we het over de kato-decoders hebben tenminste. Wil je goedkoper dan kan je ook aan de slag met een Kuhn/Tran etc + een functiedecoder, moet je alleen wel solderen (
http://www.1zu160.net/digital/einbaubsp/kato-et425.php).
Robert
Re: KATO ET425/decodervraag
Geplaatst: 14 jan 2012 13:08
door Jeroen
Juist,
Ik heb in de motorwagon 2 decoders zitten: eentje voor rijden, eentje voor front/sluit-verlichting. In de stuurstand zit zo'n zelfde decoder omdat daar ook de frontseinen moeten worden aangepast. Ik heb voorts één binnenverlichtingsdecoder, en die ga ik gebruiken voor de hele trein. Want ik ga niet nog 3 decoders erin frotten. Je kunt gebruik van een decoder in combinatie met lichtstrips, maar dan moet je wel onderling doorverbinden. Ach, zo'n Flirt treinstelletje pak je ook in één keer op, dus.....