Baanplan Erlebniswelt Domburg
Geplaatst: 22 jan 2012 17:10
Na een lange tijd in mijn hoofd gezeten te hebben staat het nu eindelijk op papier. Met dank aan jullie meedenkende reacties in het baanplan topic kan ik nu dan eindelijk het definitieve ontwerp laten zien van Erlebnisweld Domburg.
Een groots project die een lange bouwtijd in beslag zal gaan nemen waarin ik alle mogelijke technische trucjes uit wil gaan halen. Waaronder vele lichteffecten, dag- en nachtverlichting en rijdende auto's. Door mijn vorige project heb ik van mezelf geleerd dat mijn grootste interesse ligt bij de techniek en ik wil daar dan ook absoluut niet op bezuinigen.
Op Pagina 11 vind u het laatste en defenitieve ontwerp, Erlebniswelt Domburg versie 4
Op Pagina 8 vind u het laatste ontwerp onder de nieuwe naam, Erlebniswelt Marelburg
Op Pagina 7 vind u het laatste ontwerp, Erlebniswelt Domburg versie 3
Op Pagina 3 vind u het laatste ontwerp, Erlebniswelt Domburg versie 2
De bovenbouw met het Centraal Station, Stoomdepot, Goederenontvangst, Industrie en een deel van de S-bahn.
Het Centraal Station bestaat uit 6 hoofd perronsporen en twee kop perronsporen voor de S-Bahn. Naar de perrons liggen twee ontvangstsporen voor Goederentreinen met omloop- en rangeermogelijkheden en een aansluiting op het Stoomdepot en de Industrie. Het stoomdepot bestaat uit een uitgebreid service programma en een ronde loods met 6 sporen. Tevens een rechte locloods met 2 sporen. Op het Industrieterrein komt een rangeerdeel met laad- en losperron, een Goederenloods en een Fabriek.
Het Centraal Station kent perronsporen van ruim 2 meter en is zo geschikt voor treinen uit de reeksen RB, RE, IC, EC en ICE. Maar er zullen ook stammen het station aan kunnen doen uit Nederland, Zwitserland, belgie en Frankrijk. Er is dus totale vrijheid van maatschapijen en vooral vrijheid in tijdperken.
Link van het station komt een levendig centrum ongeveer boven de Helix met een ondergronds S-Bahn station welke te zien zal zijn in de zijkant van de module. Door dit centrum wat een verhoogd gedeelte kent boven de helix zullen auto's en bussen gaan rijden naar het CS.
Naast de exit van het station aan de kant van de Industrie zit ook een halte van de S-Bahn, Dit geheel zit 10 cm lager dan het stations gedeelte en dat zal het toneel worden van de Voorstad (naam niet definitief). Een klein bebouwd gebied met een riviertje en een ophaalbrug. Bovenop de helix komt het dorp vanwaar er auto's en bussen naar de S-Bahn halte zullen rijden over de ophaalbrug.
Boven de beide helixen komt aan de zijde waar de spoorlijn de helix betreed een rotspartij om zo toch enige bergpartijen weer te geven.
Het uitloopspoor naast de Industrie is doorgetrokken tot aan de werktafel. Dit vomt zo het servicespoor waarmee ik stammen naar de werkplek kan laten rijden voor onderhoud zonder dat ik ze van de baan hoef te plukken.
(foto's door photobucket verwijderd )
Het geheel zal opgebouwd worden met Peco 55 rails en de wissels worden aangedreven door servo's. Behalve de engelse wissels in het schaduwstation, deze worden door magneetaandrijving van peco geschakeld.
De baan word aangestuurd door twee Dinamo systemen en iTrain. dat komt omdat een Dinamo systeem "maar" 128 blokken kan aansturen, dit ontwerp heeft er ongeveer 140 nodig. Het systeem word aangevuld met componenten van Dinasys (DTC, DIR) en VPEB (OC32). Een overzicht:
Dinamo (VPEB):
- 2x RM-U (de hersens van het dinamo systeem)
- 2x IPM (Voedingsunit)
- +/- 17x TM-H voor de blokaansturing
- +/- 17x CD16 voor de detecties
- 1x PM32 voor aansturing van magneetartikelen
- 1x UCCI voor aansturing van modelauto's via Dinamo MCC
Buiten Dinamo word de baan bestuurd door:
- OC32 hiermee worden alle servo's, seinen, relais, led's en lichteffecten enz. bestuurd, eigenlijk alles buiten de locomotieven en auto's om. (VPEB)
- DTC, hiermee word de draaischijf digitaal bestuurd (DinaSys)
- DIR, hiermee kan d emodelspoorbaan bestuurd worden met een tv afstandbediening (DinaSys)
Het systeem voor de dag- nachtsimulatie moet ik nog uitzoeken maar die gaat er zeker komen. Ik wil boven de baan een frieslijst gaan maken waarin LED verlichting komt wat de dag- en nacht verlichting moet gaan geven. De Frielsijst komt aan de balken te hangen zodat hij meteen functie kan doen als opbergplank voor de spullen. De exacte invulling hiervan moet nog gedaan worden.
Opbouw van de baan word modulair waarbij ik eigenlijk elke sectie van de bovenbouw uit de baan wil halen om aan te werken. zo zal het centraal station, de stadscentrum, stoomdepot en industrie losse delen worden die ik moet zien te verbinden. Zo kan ik een deel van de bovenbouw onderhouden of bouwen zonder dat de rest hier hinder van ondervind. De schaduwstations worden moduledelen van 2 meter indien mogelijk. Meer hierover later......
De bouw van de modelspoorbaan staat gepland voor winter 2012/2013. Zo ongeveer rond september krijg ik de beschikking over een ruimte van onze schuur die ik kan gaan verbouwen. Het is een ruimte van 4 bij 3 meter die ik ga isoleren en voorzien van gipswanden, laminaatvloer en systeemplafond. In deze ruimte zal de Erlebniswereld tot leven gaan komen. Geschatte bouwtijd: ik reken op een jaar of 5 sowieso zullen de financien, het Gezin en mijn racecarriere de remmende factoren zijn, mijn enthosiasme in ieder geval niet
Vanaf heden begint voor mij de voorbereidingsperiode. Dat is een erg belangrijke periode om ervoor te zorgen dat fouten als in Project Schwarzwald niet weer worden gemaakt. De komende maanden zal ik jullie op de hoogte gaan houden van de voorbereidingen en dat zal uiteindelijk overgaan tot de bouw.
Stay tuned......
Groetjes Martin
Edit 23-01-12:
Ik heb het baanplan uitgebreid met het Paradespoor. Een spoor waarmee ik de lange treinen op snelheid langs kan zien rijden. Hoe alles qua scenery ingevuld gaat worden is het volgende punt op de agenda. Het MCC Carsystem volgt later. Daar moet ik me nog in verdiepen.
Een groots project die een lange bouwtijd in beslag zal gaan nemen waarin ik alle mogelijke technische trucjes uit wil gaan halen. Waaronder vele lichteffecten, dag- en nachtverlichting en rijdende auto's. Door mijn vorige project heb ik van mezelf geleerd dat mijn grootste interesse ligt bij de techniek en ik wil daar dan ook absoluut niet op bezuinigen.
Op Pagina 11 vind u het laatste en defenitieve ontwerp, Erlebniswelt Domburg versie 4
Op Pagina 8 vind u het laatste ontwerp onder de nieuwe naam, Erlebniswelt Marelburg
Op Pagina 7 vind u het laatste ontwerp, Erlebniswelt Domburg versie 3
Op Pagina 3 vind u het laatste ontwerp, Erlebniswelt Domburg versie 2
De bovenbouw met het Centraal Station, Stoomdepot, Goederenontvangst, Industrie en een deel van de S-bahn.
Het Centraal Station bestaat uit 6 hoofd perronsporen en twee kop perronsporen voor de S-Bahn. Naar de perrons liggen twee ontvangstsporen voor Goederentreinen met omloop- en rangeermogelijkheden en een aansluiting op het Stoomdepot en de Industrie. Het stoomdepot bestaat uit een uitgebreid service programma en een ronde loods met 6 sporen. Tevens een rechte locloods met 2 sporen. Op het Industrieterrein komt een rangeerdeel met laad- en losperron, een Goederenloods en een Fabriek.
Het Centraal Station kent perronsporen van ruim 2 meter en is zo geschikt voor treinen uit de reeksen RB, RE, IC, EC en ICE. Maar er zullen ook stammen het station aan kunnen doen uit Nederland, Zwitserland, belgie en Frankrijk. Er is dus totale vrijheid van maatschapijen en vooral vrijheid in tijdperken.
Link van het station komt een levendig centrum ongeveer boven de Helix met een ondergronds S-Bahn station welke te zien zal zijn in de zijkant van de module. Door dit centrum wat een verhoogd gedeelte kent boven de helix zullen auto's en bussen gaan rijden naar het CS.
Naast de exit van het station aan de kant van de Industrie zit ook een halte van de S-Bahn, Dit geheel zit 10 cm lager dan het stations gedeelte en dat zal het toneel worden van de Voorstad (naam niet definitief). Een klein bebouwd gebied met een riviertje en een ophaalbrug. Bovenop de helix komt het dorp vanwaar er auto's en bussen naar de S-Bahn halte zullen rijden over de ophaalbrug.
Boven de beide helixen komt aan de zijde waar de spoorlijn de helix betreed een rotspartij om zo toch enige bergpartijen weer te geven.
Het uitloopspoor naast de Industrie is doorgetrokken tot aan de werktafel. Dit vomt zo het servicespoor waarmee ik stammen naar de werkplek kan laten rijden voor onderhoud zonder dat ik ze van de baan hoef te plukken.
(foto's door photobucket verwijderd )
Het geheel zal opgebouwd worden met Peco 55 rails en de wissels worden aangedreven door servo's. Behalve de engelse wissels in het schaduwstation, deze worden door magneetaandrijving van peco geschakeld.
De baan word aangestuurd door twee Dinamo systemen en iTrain. dat komt omdat een Dinamo systeem "maar" 128 blokken kan aansturen, dit ontwerp heeft er ongeveer 140 nodig. Het systeem word aangevuld met componenten van Dinasys (DTC, DIR) en VPEB (OC32). Een overzicht:
Dinamo (VPEB):
- 2x RM-U (de hersens van het dinamo systeem)
- 2x IPM (Voedingsunit)
- +/- 17x TM-H voor de blokaansturing
- +/- 17x CD16 voor de detecties
- 1x PM32 voor aansturing van magneetartikelen
- 1x UCCI voor aansturing van modelauto's via Dinamo MCC
Buiten Dinamo word de baan bestuurd door:
- OC32 hiermee worden alle servo's, seinen, relais, led's en lichteffecten enz. bestuurd, eigenlijk alles buiten de locomotieven en auto's om. (VPEB)
- DTC, hiermee word de draaischijf digitaal bestuurd (DinaSys)
- DIR, hiermee kan d emodelspoorbaan bestuurd worden met een tv afstandbediening (DinaSys)
Het systeem voor de dag- nachtsimulatie moet ik nog uitzoeken maar die gaat er zeker komen. Ik wil boven de baan een frieslijst gaan maken waarin LED verlichting komt wat de dag- en nacht verlichting moet gaan geven. De Frielsijst komt aan de balken te hangen zodat hij meteen functie kan doen als opbergplank voor de spullen. De exacte invulling hiervan moet nog gedaan worden.
Opbouw van de baan word modulair waarbij ik eigenlijk elke sectie van de bovenbouw uit de baan wil halen om aan te werken. zo zal het centraal station, de stadscentrum, stoomdepot en industrie losse delen worden die ik moet zien te verbinden. Zo kan ik een deel van de bovenbouw onderhouden of bouwen zonder dat de rest hier hinder van ondervind. De schaduwstations worden moduledelen van 2 meter indien mogelijk. Meer hierover later......
De bouw van de modelspoorbaan staat gepland voor winter 2012/2013. Zo ongeveer rond september krijg ik de beschikking over een ruimte van onze schuur die ik kan gaan verbouwen. Het is een ruimte van 4 bij 3 meter die ik ga isoleren en voorzien van gipswanden, laminaatvloer en systeemplafond. In deze ruimte zal de Erlebniswereld tot leven gaan komen. Geschatte bouwtijd: ik reken op een jaar of 5 sowieso zullen de financien, het Gezin en mijn racecarriere de remmende factoren zijn, mijn enthosiasme in ieder geval niet
Vanaf heden begint voor mij de voorbereidingsperiode. Dat is een erg belangrijke periode om ervoor te zorgen dat fouten als in Project Schwarzwald niet weer worden gemaakt. De komende maanden zal ik jullie op de hoogte gaan houden van de voorbereidingen en dat zal uiteindelijk overgaan tot de bouw.
Stay tuned......
Groetjes Martin
Edit 23-01-12:
Ik heb het baanplan uitgebreid met het Paradespoor. Een spoor waarmee ik de lange treinen op snelheid langs kan zien rijden. Hoe alles qua scenery ingevuld gaat worden is het volgende punt op de agenda. Het MCC Carsystem volgt later. Daar moet ik me nog in verdiepen.