Analoog over digitaal

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
rvinke
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 mar 2011 07:57

Analoog over digitaal

Bericht door rvinke »

Tja... een kryptische titel, maar een echte vraag: kan je analoge stroom door een bezetmelder laten lopen? Punt is dat ik hard aan de slag ben met m'n eerste baan, maar ik ben zo dom geweest om de 16v wisselspanning op de s88-poort aan te sluiten op m'n intellibox. Die is dus weg voor reparatie. Aangezien dat toch wel even duurt vroeg ik me af of ik een tijdje analoog kon rijden, maar de bezetmelders hangen er al (gedeeltelijk) onder.
Heeft iemand hier ervaring mee? Kan het kwaad?


Ronald
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Analoog over digitaal

Bericht door Michiel »

Normaal gezien wel. De meeste bezetmelders die ontworpen zijn voor digitale operatie werken met diodes in anti-parallel, en dan kan je zonder probleem ook analoog aansluiten, en zelfs als bezetmelder gebruiken.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
rvinke
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 mar 2011 07:57

Re: Analoog over digitaal

Bericht door rvinke »

Bedankt voor je antwoord. Ik heb het geprobeerd, en het werkt prima. Ik kan natuurlijk niet checken of de bezetmelders om zeep geholpen zijn, maar daar lijkt het iig niet op. Kan ik voorlopig mooi even analoog rijden.
Dat valt overigens wel tegen qua mogelijkheden...


Ronald
Gebruikersavatar

TrainTech
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 apr 2011 16:04

Re: Analoog over digitaal

Bericht door TrainTech »

ik kan bevestigen dat de bezetmelders die met diodes werken prima geschikt zijn voor analoog gebruik, zowel wisselspanning als gelijkspanning.


Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Analoog over digitaal

Bericht door Frank_N »

Bezetmelders met een brugcel en optocoupler werkt altijd, analoog of digitaal. Het gaat erom wat je en hoe je dit signaal wil bewerken?

Edit: er bestaat ook een degelijke schakeling welke met een triac werkt. Onafhankelijk van digitaal of analoog trein bedrijf.
http://www.circuitsonline.net/schakelin ... ectie.html
Deze schakeling werkt in beide rij-richtingen. Enig nadeel is de spanningsval over de triac. Die is 1 Volt. Geen probleem als je dat in andere niet gedetecteerde secties compenseert door diode's. Bij N spoor is 1 Volt veel!

Deze degelijke schakeling stond ook in een oude elektuur, dacht ik.
Laatst gewijzigd door Frank_N op 08 feb 2012 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet van Frank

Onderwerp starter
rvinke
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 mar 2011 07:57

Re: Analoog over digitaal

Bericht door rvinke »

ModelspoorfaN schreef:Bezetmelders met een brugcel en optocoupler werkt altijd, analoog of digitaal. Het gaat erom wat je en hoe je dit signaal wil bewerken?
Zodra m'n Intellibox weer terug is gaat het signaal weer via de IB naar de PC, dus het is maar tijdelijk.


Ronald
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Analoog over digitaal

Bericht door Frank_N »

TrainTech schreef:ik kan bevestigen dat de bezetmelders die met diodes werken prima geschikt zijn voor analoog gebruik, zowel wisselspanning als gelijkspanning.
Als je me een manier kan bieden mijn analoge modelbaan digitaal (dus PC) kunt laten besturen, houd ik me aanbevolen voor sugesties?
Vies van analoge electronica, en experimenteren ben ik niet. Koppelen via electronica naar bv Koploper is dan weer lastig.

Daarbij is de prijs ook belangrijk.


Groet van Frank
Gebruikersavatar

TrainTech
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 apr 2011 16:04

Re: Analoog over digitaal

Bericht door TrainTech »

dat kan, Leon van Perlo systeem. analoge treinen, maar digitale besturing en ook voor de computer. het is alleen niet het goedkoopste systeem.


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Analoog over digitaal

Bericht door Michiel »

Koploper voor analoog? Zou moeten kunnen.

Bezetmelders via S88/PC-Direct naar cd computer. Koploper ziet de treinen via de bezetmelders. De treinen worden gestuurd door de spanning te schakelen volgens de DCC-seindecoders (rood=stop, geel=traag, groen=go!). Wissels worden ook via DCC-wisseldecoders bediend. Alles is dus digitaal behalve de treinen en de spanning op de rails. Die is analoog.

Volgens mij zou dit probleemloos moeten werken, maar dit is louter theoretisch. Heb het zelf nooit geprobeerd.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4905
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Analoog over digitaal

Bericht door martindomburg »

Www.vpeb.nl

Dinamo is een hybride besturingssysteem waarmee je zowel analoge als dcc locs door elkaar kan laten rijden via ITrain of Koploper.

Groetjes


Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Analoog over digitaal

Bericht door Frank_N »

Michiel schreef:Koploper voor analoog? Zou moeten kunnen.

Bezetmelders via S88/PC-Direct naar cd computer. Koploper ziet de treinen via de bezetmelders. De treinen worden gestuurd door de spanning te schakelen volgens de DCC-seindecoders (rood=stop, geel=traag, groen=go!). Wissels worden ook via DCC-wisseldecoders bediend. Alles is dus digitaal behalve de treinen en de spanning op de rails. Die is analoog.

Volgens mij zou dit probleemloos moeten werken, maar dit is louter theoretisch. Heb het zelf nooit geprobeerd.
Hoi Michiel,

Punt is dat ik op mijn baantje seinen, ontkoppelaars en wissels met TTL logica kan aansturen. Ook heb ik een treinen voeding (IBM) welke daarmee aan te sturen is.
Ik weet dat eea. wat exoties is, maar wel een uitdaging!
DINAMO voorziet daar niet in, ik heb daarover destijds met Leon van Perlo ge-emailt.
TTL werkt met hoog of laag gaande puls-signalen. De electronica die ik hiervoor gebruik is eigenlijk analoog, ik heb het hele gedoetje gemaakt met oude beproefde schakelingen van diverse websites. Ook een wisselstraat diode matrix. Het werkt na enige optimalisatie allemaal perfect! 1 druk op een knop en een hele treinroute inclusief bijbehorende seinstanden staat gelijk ingesteld. Verder heb ik niet 1 lok uitgerust met decoders.

De vraag is dus eigenlijk of die hele rimram met een pc te besturen valt. Het is geen probleem voor me om op dezelfde manier detectie schakelingen zelf te te maken, of iets met S88?? terugmelding te fabrieken.

Het zit hem dus in de benodigde interface.

Enig verdere uitleg.

De digitale bestuurde systemen werken met (gepulste?) gelijkspanning om bv. ontkoppelaars / wissels te bedienen.
Door wat proeven ben ik erachter gekomen dat de spoeltjes verwerkt in oudere minitrix wissel aandrijving en ontkoppelaars dat niet zo leuk vinden. Met de ontkoppelaars gebeurde het dat het zaakje gemagnetiseert werd :?
Dat betekend dus dat het "wipje" wel omhoog komt, maar niet uit zichzelf naar de rustpositie wil :(
Door te proberen kwam ik erachter dat de ontkoppelaars nog het beste werken met een (k)wissel(p)spanning van 9 Volt.
Ook de seinen (Fleischmann vleugeltjes) vinden gelijkspanning niet zo leuk. Ook die dingen zijn als de Minitrixwissels aandrijving gemaakt voor wisselspanning van 14 Volt.

ps:Ik zag dat je eindelijk je Reeks 59 gevonden hebt!!!, sucses!! (ik wil er ook wel een....)
Sterker nog: ik had er een hele tijd geleden op een lokale beurs een in mijn hand, maar durfde niet :roll:

Edit 1) Michiel: deze vraag had ik ook al eens op het MSM forum gesteld, ergens....


Groet van Frank
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Analoog over digitaal

Bericht door Michiel »

Ik volg je verhaal, maar ik snap nog niet meteen over welke interface je sprrekt. Waartussen zou je willen interfacen?

Wat denk je van een printerpoort? Via multiplexing en gebruik van de 4 statuslijnen kan je een heleboel aansturen en inlezen.

Een RS-232 interface? Hiermee is ook een hoop mogelijk met discrete elektronica.

Welk onderderdeel, welke interface, mis je nog om de koppeling te maken tussen jouw eigen systeem, en de PC?


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Analoog over digitaal

Bericht door Frank_N »

"Waartussen zou je willen interfacen?"


Hoi Michiel,

Mijn vraag gaat er juist om dat de door mij uitgewerkte electronica op een of andere manier door een computer bestuurd zou kunnen worden. DINAMO is voor mijn uitgewerkte aandrijvingen onbruikbaar voor seinen, wissels en ontkoppelaars.
(tenzij ik alles overboord gooi en opnieuw begin....)

De "interface" zou een stuk electronica moeten zijn om via een computer TTL (TTL is eigenlijk niet anders dan HOOG of LAAG) signalen aan te sturen. Een schakeling die me als interface eens voorgesteld werd, de K8000 van Velleman weet ik me geen raad mee.

Populair uitgelegd: het beeldscherm als synoptiesch bord, baantje bedienen met de muis, de trein met een handregelaar.
Er kan er toch steeds maar 1 rijden.
Automatiesche bedrijf hoeft niet zo...(misschien de keerlus / schaduwstation wel)
Terugmelding maken kan met allerlei vormen van detectie, die ook weer HOOG of LAAG geven.

Nog een punt is dat alle sporen in mijn baantje 2 richting verkeer is, behalve de keerlus / wachtsporen. De laatse liggen ook nog 2 x 2 achter elkaar, de buitenste linksom, de binnenste rechtsom bereden. Alle 4 de wachtsporen zijn geisoleerd vanelkaar, de stopplaats is voorzien van 4 infrarood detectors die weer aan een miniatuur relais zijn gekoppeld.

Ik hoop dat ik het zo goed uitleg.....En geen domme dingen roep.


Groet van Frank
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Analoog over digitaal

Bericht door Michiel »

Is de OC32 niet een optie? Een kaart met 32 uitgangen, en ik vermoed dat je de manier van aansturen (programmatorisch) wel zal kunnen verkrijgen van de ontwikkelaar. En, het is ondersteund door Koploper. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: Analoog over digitaal

Bericht door Detlev »

En zoiets (klik) van Conrad?


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Analoog over digitaal

Bericht door shoven »

Detlev schreef:En zoiets (klik) van Conrad?
Dan moet je wel zelf aan het programmeren slaan. Hoeft geen punt te zijn, maar voor sommigen een brug te ver.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Analoog over digitaal

Bericht door Frank_N »

Dank voor de reacties.
De OC32 heb ik bestudeert. Lijkt wat op een verbeterde versie van de OM32.
De OC 32 lijkt me bruikbaar icm Koploper, maar zoals ik al in eerdere posts al melde wil de ontwerper niets met "exotiese" systemen. Daarbij vraag ik me af of er met Koploper iets te doen is met treinbesturing met deze module?
Programmeren heb ik echt geen idee van.


Groet van Frank
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4905
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Analoog over digitaal

Bericht door martindomburg »

ModelspoorfaN schreef:Dank voor de reacties.
De OC32 heb ik bestudeert. Lijkt wat op een verbeterde versie van de OM32.
De OC 32 lijkt me bruikbaar icm Koploper, maar zoals ik al in eerdere posts al melde wil de ontwerper niets met "exotiese" systemen. Daarbij vraag ik me af of er met Koploper iets te doen is met treinbesturing met deze module?
Programmeren heb ik echt geen idee van.

Klopt inderdaad. De OC32 is de verbeterde versie van de OM32 met als extra de aansturing van servo's, magneten en motoren. Er zijn overigens verschillende versies verkrijgbaar.

Wat bedoel je met het niet aansturing van exotische systemen, doel je dan op koploper of op de OC32?

Groetjes


Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Analoog over digitaal

Bericht door Frank_N »

De ontwerper van DINAMO wilde destijds niets met mijn ideeen.
Dus: Als iemand iets weet hoe het allemaal wel te fabrieken, hij of zij is welkom!


Groet van Frank
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4905
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Analoog over digitaal

Bericht door martindomburg »

Klinkt als oud zeer.... Zonde.

Maar vergeet bij de oc32 het Dinamo systeem. De oc staat los hiervan en is als dcc decoder te gebruiken. Er is een uitvoering voor Dinamo EN een uitvoering voor dcc. Maar belangrijker de OC32 kan je rechtstreeks via de USB van je pc aansturen.

Groetjes


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Analoog over digitaal

Bericht door evo »

Kijk eens naar Rocrail, dat kan met allerlei systemen overweg en is open source, zodat het wellicht niet al te ingewikkeld is om iets custom toe te voegen...


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Plaats reactie