Hondekop-4
Geplaatst: 24 feb 2009 11:12
Al een tijdje ben ik bezig met het maken van een Hondekop 4. De koprijtuigen en tussenbakken zijn in grote lijnen klaar. Wat nog ontbreekt zijn de nodige transfers (NS logo; reclamebanen), afwerking van de draaistellen, en een goede aandrijving.
In Houten liep ik ooit tegen een zakje met koppen van materieel 54 op. Van deze koppen heb ik zelf weer mallen gemaakt zodat ik meer koppen kon maken (handig, vooral als er ééntje tijdens het verwerken kapot gaat). Als materiaal voor de koppen heb ik twee componenten plamuur gebruikt . Dit droogt snel, en wordt erg hard en sterk. Door het vullen buiten te doen heb je ook geen last van de bedwelmende luchten die van het goedje afkomen.
Na het uitharden komt het "leuke" werk. nl het uitvrezen van de koppen van binnenuit. Hiervoor gebruik ik afgekeurde freesjes van de tandarts(!). Met een hoogtoerig machientje slijp/frees je de koppen uit. Belangrijk hierbij: geduld is een goede zaak! (en het stoft zo heerlijk...)
De bakken zijn gemaakt van plan E rijtuigen. De raampartijen komen aardig overeen met die van Mat 54. Aan de hand van tekeningen van Mat 54 kan je zien waar en hoe de ramen moeten komen te zitten. Vervolgens lijm je met secondenlijm de diverse bakonderdelen samen tot je een bak klaar hebt. Het dak is hoger als dat van een plan E rijtuig. Dit heb ik opgehoogt met losse stukjes plat plastic. En dan gaan we het dak schuren... met zeer fijne korrel. Net zolang tot het één en ander één geheel is geworden. Ook liggen er leidingen op het dak . Met dun rond plastic heb ik dit op het dak vastgezet. Ook aan de voor/achterzijde zitten wat aanpassingen die ik van foto's heb overgenomen.
Het 4 wagenstel heeft één bak die afwijkt wat ramen betreft. Deze bak bestaat bij mij uit een combinatie van plan E en een Duits IC rijtuig (geen idee welke). Deze bak heeft mij nog de meeste problemen gegeven.
De doorloop van bak twee naar drie ligt niet in het midden maar in het verlengde van het gangpad. Dat loopt daar langs het raam. Heb ik ook maar aangepast.
De koppen zijn met secondenlijm vastgezet aan de bakken. Ook hier zijn de nodige aanpassingen gedaan (bv.kano's voor bevestiging pantograaf). De kop zelf voorzien van derde koplamp en de bevestiging van de overige lampen. Het afsleep-oog heb ik er ook maar op gezet.
Het spuitwerk heb ik zelf gedaan. Eerst in de primer, dan twee lagen NS geel, de schortplaten in NS grijs.
De aandrijving wordt een 5-polige Mashima motor met cardan overbrenging naar beide draaistellen. Met de verlichting ben ik nog aan het stoeien.
Kortom, al een aardig eindje op weg, nu de afwerking nog.
Gert Jan
In Houten liep ik ooit tegen een zakje met koppen van materieel 54 op. Van deze koppen heb ik zelf weer mallen gemaakt zodat ik meer koppen kon maken (handig, vooral als er ééntje tijdens het verwerken kapot gaat). Als materiaal voor de koppen heb ik twee componenten plamuur gebruikt . Dit droogt snel, en wordt erg hard en sterk. Door het vullen buiten te doen heb je ook geen last van de bedwelmende luchten die van het goedje afkomen.
Na het uitharden komt het "leuke" werk. nl het uitvrezen van de koppen van binnenuit. Hiervoor gebruik ik afgekeurde freesjes van de tandarts(!). Met een hoogtoerig machientje slijp/frees je de koppen uit. Belangrijk hierbij: geduld is een goede zaak! (en het stoft zo heerlijk...)
De bakken zijn gemaakt van plan E rijtuigen. De raampartijen komen aardig overeen met die van Mat 54. Aan de hand van tekeningen van Mat 54 kan je zien waar en hoe de ramen moeten komen te zitten. Vervolgens lijm je met secondenlijm de diverse bakonderdelen samen tot je een bak klaar hebt. Het dak is hoger als dat van een plan E rijtuig. Dit heb ik opgehoogt met losse stukjes plat plastic. En dan gaan we het dak schuren... met zeer fijne korrel. Net zolang tot het één en ander één geheel is geworden. Ook liggen er leidingen op het dak . Met dun rond plastic heb ik dit op het dak vastgezet. Ook aan de voor/achterzijde zitten wat aanpassingen die ik van foto's heb overgenomen.
Het 4 wagenstel heeft één bak die afwijkt wat ramen betreft. Deze bak bestaat bij mij uit een combinatie van plan E en een Duits IC rijtuig (geen idee welke). Deze bak heeft mij nog de meeste problemen gegeven.
De doorloop van bak twee naar drie ligt niet in het midden maar in het verlengde van het gangpad. Dat loopt daar langs het raam. Heb ik ook maar aangepast.
De koppen zijn met secondenlijm vastgezet aan de bakken. Ook hier zijn de nodige aanpassingen gedaan (bv.kano's voor bevestiging pantograaf). De kop zelf voorzien van derde koplamp en de bevestiging van de overige lampen. Het afsleep-oog heb ik er ook maar op gezet.
Het spuitwerk heb ik zelf gedaan. Eerst in de primer, dan twee lagen NS geel, de schortplaten in NS grijs.
De aandrijving wordt een 5-polige Mashima motor met cardan overbrenging naar beide draaistellen. Met de verlichting ben ik nog aan het stoeien.
Kortom, al een aardig eindje op weg, nu de afwerking nog.
Gert Jan