Roco (B) reeks 59: total make-over!
Geplaatst: 06 feb 2012 18:00
Onder het motto "als het jeukt moet je krabben" ga ik het schaal-N model van Roco reeks 59 eens onderhanden nemen!
Ik heb het model nog niet, maar de "total make-over" zal, letterlijk, totaal zijn. Estetisch krijgt het model een face-lift; de kast en onderstellen worden aangepast en verbeterd, interieur wordt geïnstalleerd, verlichting wordt onderhanden genomen en de loc wordt omgespoten in een livrei naar keuze. Technisch zal het model ook worden gemoderniseerd: nieuwe motor en nieuwe overbrenging, digitalisering met geluid... Het model zal na aanpassing weer met trots en voldoening kunnen ingezet worden op een hedendaagse modelbaan (hoop ik). Volgende ingrepen zijn "à la carte"; pik eruit wat je zint, sla over wat je onzin vindt.
...oh ja, voor de DB-rijders onder ons: het verhaal hieronder gaat grotendeels ook op voor de Roco BR 215, want daar heeft Roco onze HLD 59 van afgeleid.
Een nieuwe motor
Het Roco-model bezit een relatief goede motor met vliegwiel. Ze is niet te luidruchtig, redelijke trekkracht en met vliegwiel vrij soepel en rustig, maar gedateerd. Is een nieuwe motor dan wel nodig. Eigenlijk niet, maar als men echt een geruisloze loc wilt, met betere rijeigenschappen, is een nieuwe motor wel een mogelijkheid.
Aangepaste overbrenging
Dit model rijdt veel te snel bij een normaal aangelegde spanning. Om de motor toch in een normaal regime te kunnen gebruiken, kunnen we de overbrenging aanpassen, en de reductie opvoeren. Om dit te bereiken installeer ik 2 nieuwe wormen met een halve spoed van Glasmacher, waardoor de locomotief half zo snel zal rijden, en vooral een soepeler en krachtiger gedrag heeft bij trage loop.
Anti-waggel
Net zoals bij haar grote zus, wordt de waggel veroozaakt door de manier waarop de kast op het draaistellen ligt. Het steunvlak is origineel bol van vorm. Dit kunnen we met een klein vijltje aanpassen, zodat de steun vlak wordt.
Digitalisering
Voor wie digitaal rijdt, is de digitalisatie van dit model aan de orde. Dit kan om een budget-vriendelijk manier met bijvoorbeeld een Hornby R8249 decoder voor ongeveer 15 euro. Of we verkiezen om full-monty te gaan, met geluid, maar dan moeten we toch een briefje van 100 euro boven halen. Ik ga hier de ESU Loksoud 55811 installeren met geluiden van de originele HLD 59... indien we de plek vinden voor decoder én luidspreker.
Verbeteringen aan de kast
Afgezien dat de kast niet 100% op maat is (waar we niets aan zullen/kunnen veranderen) zijn er nog een paar opvallende fouten waar te nemen. De uitlaten van motor en stoomgroep op het dak ontbreken, evenals de verluchtingsklepjes. De handgrepen naast de deuren en op de neus zijn aangegoten, en zouden we kunnen vervangen door draad. De ramen hebben nogal veel speling, waardoor ze niet mooi aansluiten met de kast. Ik zal pogen om hieraan ook iets te doen (wordt primeur of ramp! ).
Gewicht
Het model is vrij licht van gewicht, en heeft hierdoor een vrij belabberde trakkracht. Met lood verzwaar ik het model, wat niet alleen de trekkracht ten goede komt, maar ook het elektrisch kontakt tussen wielen en rail bevorderd. Twee vliegen in 1 klap om het (lees elk) model beter te laten rijden op een heel eenvoudige manier.
Frontseinen
Ik verkies om een versie te maken met enkelvoudige frontseinen, en zonder derde frontsein bovenaan. Ook zouden de frontseinen nu correct moeten oplichten, en schakelbaar, ipv die kerstboomverlichting van de huidige modellen. Hiervoor maken we 2 plaatjes met alle LED's op gemonteerd die langs de binnenkant van de neus geplaatst worden.
Interieur
Samen met het plaatje met de LED's maken we het interieur van de cabine uit styreen. Een poppotje als bestuurder leeft de boel op. Interieur wordt midden grijs geschilderd. Eventueel kunnen we nog cabineverlichting aanbrengen onder vorm van een LED
Verbeteringen aan het onderstel
Ook het onderstel bevat een aantal foutjes. Op de draaistellen ontbreken alle zandbakken maar het opvallenste is nog dat de gereedschapskist tussen de draaistellen voolledig verkeerd van vorm is . die kunnen we vrij gemakkelijk met styreen opnieuw maken. De buffers krijgen een "Belgisch gaatje", en worden vast gekleefd om ze nooit meer te verliezen.
Basis livrei schildering
De livrei waarvoor ik koos is die van 1960 met de enkelvoudige gele bies op de zij, en vink op de neus. Het onderstel, bufferbalken en afneembaar deel van het dak worden zwart. De kast wordt donker flessengroen met lichtgele biezen. Details worden verder aangestipt (raamrubbers, handgrepen,...)
Constructeurplaatjes
Met de laserprinter printen we op papier de constructeurplaatjes, en kleven die naast de deuren op de correcte plaats.
Weatheren
Ik verkies om een heel lichte, summiere weathering toe te passen (nog nooit gedaan ). Stof op het dak en onderaan de kastrand, sporen van rook aan de dieseluitlaat, draaistellen zijn wat meer bestoft en buffers met zwarte vetvlekken.
Bon, alle opmerking, voorstellen, krietiek en suggesties zijn van harte welkom. En wie het einde heeft gehaald van deze inleiding, heeft doorzettingsvermogen en geduld. Proficiat!
(wordt later vervolgd)
Ik heb het model nog niet, maar de "total make-over" zal, letterlijk, totaal zijn. Estetisch krijgt het model een face-lift; de kast en onderstellen worden aangepast en verbeterd, interieur wordt geïnstalleerd, verlichting wordt onderhanden genomen en de loc wordt omgespoten in een livrei naar keuze. Technisch zal het model ook worden gemoderniseerd: nieuwe motor en nieuwe overbrenging, digitalisering met geluid... Het model zal na aanpassing weer met trots en voldoening kunnen ingezet worden op een hedendaagse modelbaan (hoop ik). Volgende ingrepen zijn "à la carte"; pik eruit wat je zint, sla over wat je onzin vindt.
...oh ja, voor de DB-rijders onder ons: het verhaal hieronder gaat grotendeels ook op voor de Roco BR 215, want daar heeft Roco onze HLD 59 van afgeleid.
Een nieuwe motor
Het Roco-model bezit een relatief goede motor met vliegwiel. Ze is niet te luidruchtig, redelijke trekkracht en met vliegwiel vrij soepel en rustig, maar gedateerd. Is een nieuwe motor dan wel nodig. Eigenlijk niet, maar als men echt een geruisloze loc wilt, met betere rijeigenschappen, is een nieuwe motor wel een mogelijkheid.
Aangepaste overbrenging
Dit model rijdt veel te snel bij een normaal aangelegde spanning. Om de motor toch in een normaal regime te kunnen gebruiken, kunnen we de overbrenging aanpassen, en de reductie opvoeren. Om dit te bereiken installeer ik 2 nieuwe wormen met een halve spoed van Glasmacher, waardoor de locomotief half zo snel zal rijden, en vooral een soepeler en krachtiger gedrag heeft bij trage loop.
Anti-waggel
Net zoals bij haar grote zus, wordt de waggel veroozaakt door de manier waarop de kast op het draaistellen ligt. Het steunvlak is origineel bol van vorm. Dit kunnen we met een klein vijltje aanpassen, zodat de steun vlak wordt.
Digitalisering
Voor wie digitaal rijdt, is de digitalisatie van dit model aan de orde. Dit kan om een budget-vriendelijk manier met bijvoorbeeld een Hornby R8249 decoder voor ongeveer 15 euro. Of we verkiezen om full-monty te gaan, met geluid, maar dan moeten we toch een briefje van 100 euro boven halen. Ik ga hier de ESU Loksoud 55811 installeren met geluiden van de originele HLD 59... indien we de plek vinden voor decoder én luidspreker.
Verbeteringen aan de kast
Afgezien dat de kast niet 100% op maat is (waar we niets aan zullen/kunnen veranderen) zijn er nog een paar opvallende fouten waar te nemen. De uitlaten van motor en stoomgroep op het dak ontbreken, evenals de verluchtingsklepjes. De handgrepen naast de deuren en op de neus zijn aangegoten, en zouden we kunnen vervangen door draad. De ramen hebben nogal veel speling, waardoor ze niet mooi aansluiten met de kast. Ik zal pogen om hieraan ook iets te doen (wordt primeur of ramp! ).
Gewicht
Het model is vrij licht van gewicht, en heeft hierdoor een vrij belabberde trakkracht. Met lood verzwaar ik het model, wat niet alleen de trekkracht ten goede komt, maar ook het elektrisch kontakt tussen wielen en rail bevorderd. Twee vliegen in 1 klap om het (lees elk) model beter te laten rijden op een heel eenvoudige manier.
Frontseinen
Ik verkies om een versie te maken met enkelvoudige frontseinen, en zonder derde frontsein bovenaan. Ook zouden de frontseinen nu correct moeten oplichten, en schakelbaar, ipv die kerstboomverlichting van de huidige modellen. Hiervoor maken we 2 plaatjes met alle LED's op gemonteerd die langs de binnenkant van de neus geplaatst worden.
Interieur
Samen met het plaatje met de LED's maken we het interieur van de cabine uit styreen. Een poppotje als bestuurder leeft de boel op. Interieur wordt midden grijs geschilderd. Eventueel kunnen we nog cabineverlichting aanbrengen onder vorm van een LED
Verbeteringen aan het onderstel
Ook het onderstel bevat een aantal foutjes. Op de draaistellen ontbreken alle zandbakken maar het opvallenste is nog dat de gereedschapskist tussen de draaistellen voolledig verkeerd van vorm is . die kunnen we vrij gemakkelijk met styreen opnieuw maken. De buffers krijgen een "Belgisch gaatje", en worden vast gekleefd om ze nooit meer te verliezen.
Basis livrei schildering
De livrei waarvoor ik koos is die van 1960 met de enkelvoudige gele bies op de zij, en vink op de neus. Het onderstel, bufferbalken en afneembaar deel van het dak worden zwart. De kast wordt donker flessengroen met lichtgele biezen. Details worden verder aangestipt (raamrubbers, handgrepen,...)
Constructeurplaatjes
Met de laserprinter printen we op papier de constructeurplaatjes, en kleven die naast de deuren op de correcte plaats.
Weatheren
Ik verkies om een heel lichte, summiere weathering toe te passen (nog nooit gedaan ). Stof op het dak en onderaan de kastrand, sporen van rook aan de dieseluitlaat, draaistellen zijn wat meer bestoft en buffers met zwarte vetvlekken.
Bon, alle opmerking, voorstellen, krietiek en suggesties zijn van harte welkom. En wie het einde heeft gehaald van deze inleiding, heeft doorzettingsvermogen en geduld. Proficiat!
(wordt later vervolgd)