trafo voor digitaal

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
iron eagle
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 aug 2011 06:28

trafo voor digitaal

Bericht door iron eagle »

Hallo allemaal,

Heb een digitaal spoor N van fleischmann, deze wordt nu nog bestuurd door een Mobile station 1 van minitrix.

Ben langzaam aan bezig met uit te breiden naar digitaal via de computer.
Wil terugmelders enz installeren en heb in gedachten een intellibox met aansturing via koploper.

Heb hier een trafo voor nodig van zoveel VA, maar weet niet of ik nu wissel of gelijk moet nemen, dacht dat digitaal wissel was, maar nu zie ik op de trafo voor mijn MS1 dat deze 18V dc af geeft, dit kan dus naar enige site's verder, maar wat gebeurt er met mijn treinen, als ik straks een 18V ac trafo plaats, kan dit kwaad?

Zie op conrad vele soorten trafo's maar wie heeft tips of een site waar de goeie trafo's verkrijgbaar zijn?

groetjes michael


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: trafo voor digitaal

Bericht door shoven »

Michael, waar ga je die trafo voor gebruiken? Dat wordt niet duidelijk.
'Digitaal' is geen wissel- en ook geen gelijkstroom, je kunt de trein dus niet op een gewone trafo laten rijden als dat het idee is.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
iron eagle
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 aug 2011 06:28

Re: trafo voor digitaal

Bericht door iron eagle »

Hoi steven,

Wil deze voor de voeding van de intellibox gaan gebruiken, en vanaf de intellibox weer op de rails
Wil langzaam aan alles gaan aanschaffen, intellibox, een trafo, bezetmelders

gr
michael


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: trafo voor digitaal

Bericht door shoven »

Als het goed is zit er gewoon een trafo/voeding bij de Intellibox... :?: :?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

george
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:53

Re: trafo voor digitaal

Bericht door george »

Mocht je toch een voeding nodig hebben, dan zijn de laptop-voeding-achtige apparaten (zoals de Velleman PSSE60) de voordeligste optie. Daar kun je niet eens meer zelf voor bouwen.


Groeten,

George

hansbog
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 feb 2012 17:20

Re: trafo voor digitaal

Bericht door hansbog »

Mannenbroeders,

Bij een nieuwe Intellibox wordt door de fabrikant geen voeding/trafo geleverd. Die moet je er los bij kopen. Wat je nodig hebt is een wisselstroom trafo van 16 Volt en minstens 4 Ampere.

Groeten,

Hans Bogaards


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: trafo voor digitaal

Bericht door shoven »

Belachelijk.
Aan de andere kant, Roco levert bij de Multimaus tegenwoordig een prut-voedinkje, zodanig dat je alsnog een andere mag kopen...


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

jules
Berichten: 62
Lid geworden op: 15 aug 2011 22:35

Re: trafo voor digitaal

Bericht door jules »

Een IB of Twincenter (Fleischmann) heeft inderdaad een wisselspanning nodig.
Hoe George erbij komt dat een laptopvoeding hiervoor ook geschikt is, kan ik me in de verste verte niet voorstellen, want een laptopvoeding spuugt er een GELIJKSPANNING uit.


Gebruikersavatar

george
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:53

Re: trafo voor digitaal

Bericht door george »

Mijn OpenDCC centrale en boosters hebben een gelijkspanning nodig, dat de Intellibox wisselspanning nodig heeft wist ik niet. Maar wisselspanningsvoedingen in dezelfde vermogens- en prijsklasse zijn er ook. Het was maar bedoeld als een voorbeeld, niet als de enige en volmaakte oplossing.


Groeten,

George

hansbog
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 feb 2012 17:20

Re: trafo voor digitaal

Bericht door hansbog »

George,

Ik heb er naar gezocht maar in een uur zoeken geen soortgelijke voeding gevonden die 16V AC (wisselspanning) en 4A of meer kan leveren. Mocht jij er eentje gezien hebben, wil je dan het linkje daarnaar aan ons doorgeven? In ieder ik ben je dan zeer dankbaar!

Groeten,

Hans Bogaards


Gebruikersavatar

george
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:53

Re: trafo voor digitaal

Bericht door george »

Google zoekterm: voeding 16V 4A
Eerste hit: originele sony ac adapter 16v 4a 64w

Heb je daar misschien wat aan?


Deze levert dan net te weinig:
Adapter 9/12/18/24v 3a ac/dc

Ik moet toegeven, in gelijkspanning is er meer keuze.


Groeten,

George

hansbog
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 feb 2012 17:20

Re: trafo voor digitaal

Bericht door hansbog »

George,

Jouw links heb ik bekeken maar die Sony adapter levert gelijkspanning (heb ooit een Sony Vaio laptop gehad). Die wisselspanning aanduiding slaat op de 220V ingang. En die andere link toont een 18V voeding die geen 4A levert.

Als je 18V op een Intellibox aansluit heb je kans dat 'ie het gaat doen maar ik heb 2,5 jaar geleden met een Uhlenbrock techneut gesproken en die zei dat als de Intellibox door die te hoge spanning stuk gaat de garantie zou vervallen, en de kans op stukgaan was dan redelijk aanwezig. De IB zal de 18V eerst omvormen tot 16V en die warmte wordt via het koelelement aan de achterkant van de IB afgevoerd. Zodra de IB flink belast wordt tijdens het rijden en schakelen moet de daarmee opgewekte warmte ook afgevoerd worden en in het beste geval zal de IB zichzelf uitschakelen, maar daar mag je niet op rekenen. Aldus die techneut.

Groeten,

Hans


Gebruikersavatar

ouwerling
Berichten: 385
Lid geworden op: 22 jun 2010 12:19
Locatie: Gelderland

Re: trafo voor digitaal

Bericht door ouwerling »

Hi,

Niet te moeilijk doen.
Om een intellibox van voeding te voorzien kun je gewoon een trafo van Uhlenbrock kopen met de onderstaande specificaties, of een andere merk trafo met ongeveer dezelfde specificaties.
Zie ook de foto van de Uhlenbrock 20070 Trafo

Transformator 70 VA Art.-Nr. 20070:
Universaltrafo für alle Digitalsysteme, zum Anschluss von Intellibox und Power 3.
Der Transformator hat eine Ausgangsspannung von 16 V. bei maximal 4,3 A. Der Anschluß erfolgt über 2 Schnelldruckklemmen auf der Niederspannungsseite.

En hun website:
https://www.uhlenbrock.de

Vr Gr

Jos
Bijlagen
Uhlenbrock Trafo.jpg
Uhlenbrock Trafo.jpg (124.31 KiB) 2494 keer bekeken


Baan Benelux, PC Windows10, IB Basic, Uhlenbrock Loconet, iTrain-3 Pro, Flm N spoor, Periode V

hansbog
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 feb 2012 17:20

Re: trafo voor digitaal

Bericht door hansbog »

Och, als je geld genoeg hebt is niet moeilijk doen wel te betalen. Maar waarom zou je meer dan €65,- uitgeven voor een trafo als het voor de helft ook kan? De 20070 is bij Uhlenbrock niet eens meer te koop en is vervangen door de 20075 (max. 15V). Dat ding kost bij Uhlenbrock €79,80....... :o

Groeten,

Hans



bfwkeizer
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 jul 2011 10:52
Locatie: Rotterdam

Re: trafo voor digitaal

Bericht door bfwkeizer »

Hallo,

Kijk eens bij Vraag en aanbod.
Ik heb een Twin-Center en een trafo te koop.

groeten,

Bernhard


Plaats reactie