Pagina 1 van 1

Weerstand assen.

Geplaatst: 22 feb 2012 14:13
door hennel
Heb begrepen dat er drie mogelijk heden zijn voor bezetmelding blokken bij digitale modelbanen door de rijtuigen en wagons.

1 Met Weerstand lak

2 Weerstandjes tussen de assen 10 kilo [ohm]

3 Weerstand assen.

Ik zou persoonlijk voor de weerstand assen gaan [Wel kostbaar] maar is twee weerstand assen genoeg voor een personen rijtuig.En een goederenwagon moet daar beide assen vervangen worden of is daar 1 as voldoende.

Groetjes,

Hennie

Re: Weerstand assen.

Geplaatst: 22 feb 2012 14:25
door martinb
Ik gebruik zelf een weertand tussen de assen (klik). Bij een rijtuig met 2 wielstellen (4 assen) detecteer ik maar 1 kant.

Heb op sommige ook SMD weerstanden gezet op 1 as en dat is aan deze kant voldoende. (zie vorige link voor uitleg)

Re: Weerstand assen.

Geplaatst: 25 feb 2012 09:07
door ouwerling
Hi,

Weesrstand-assen??
Nog nooit van gehoord.
Lijkt me wel een mooie oplossing.
Iemand een idee waar die te verkrijgen zijn en in welke soorten (minitrix, Fleischmann e.d.)

Dank

Jos

Re: Weerstand assen.

Geplaatst: 25 feb 2012 09:56
door martinb
In H0 ken ik ze wel, in N inderdaad ook niet. Heel benieuwd!!

Re: Weerstand assen.

Geplaatst: 25 feb 2012 12:43
door piksov
Hoi,

heb je al enig idee hoe je je baan wilt besturen?

Het zou zo maar zo kunnen zijn dat je niet eens je treinen van volledige bezetmelding hoeft te voorzien.

Ik dacht in den beginnen ook dat ik dat moest doen, maar uiteindelijk hoeft dat helemaal niet, en is het voldoende om alleen de voorkant (en de achterkant van de trein als je aan trekduw verkeer doet) te detecteren.

Guus

Re: Weerstand assen.

Geplaatst: 25 feb 2012 17:35
door ouwerling
Hi,

Ok klopt, Voor en achterkant detectie, maar dan nog steeds geinteresseerd in N spoor weerstand-assen.
Dus voordat we verzanden in een "zij-discussie", nog immer zeer benieuwd naar een reactie en info hierover.

Vr Gr

Jos

Re: Weerstand assen.

Geplaatst: 25 feb 2012 19:51
door hennel
Hoi,

Kijk hier even naar http://www.easyconn.nl

En besturing wordt door mijn Raptor verzorgt.

Mvg

Hennie

Re: Weerstand assen.

Geplaatst: 25 feb 2012 20:22
door ouwerling
Hi,

Fantastisch.

Dat lijkt me een oplossing.
Gepruts met de piepende weerstanden tussen de assen en de super kleine SMD's was niet echt een oplossing.
Ook de weerstands lak is niet echt een groot succes bij mij.

Dus dit is denk ik wat ik zoek en ga ik zeker uitproberen.

Zie dat er voor MT en Flm 2 lengtes zijn; 5.6mm en 6.2mm.
Moet ik dat per rijtuig / wagon nameten of zijn er grondregels voor welke assen in welke rijtuigen / wagons zitten.

Mensen ervaring met deze weerstands-assen?

Vr Gr

Jos

Re: Weerstand assen.

Geplaatst: 25 feb 2012 20:29
door hennel
Hoi,

Zou zeggen stuur een mail voor informatie.

Groetjes,

Hennie

Re: Weerstand assen.

Geplaatst: 25 feb 2012 22:58
door anne w
Beste Hennie,

Voor Raptor "puur" heb je geen detectie op de wagons nodig bij getrokken treinen, wel is belangrijk dat de eerste "stroomtrekkende" wielen vooraan zitten en dat is niet zo bij geduwde treinen en kan zo zijn bij treinstellen, dus daar zou je wel iets moeten met weerstand (assen/lak/weerstandje), op dit gebied was je met je vorige 3-rail baan makkelijker af.

Goed onthouden, en dat geldt voor alle systemen, een melder in het 2-railsysteem wordt actief zodra het eerste stroomtrekkende wielstel op de melder is, dus goed naar het begin van de melders kijken.

Raptor "doet niet aan" losse wagen detectie, mocht er een wagen met "detectie" wielen op een stopmelder blijven staan dan krijg je een foutmelding: "controleer melder no. X", mocht hij op een remmedlder staan dan zal de achteropkomende trein afremmen naar de ongevaarlijke kruipsnelheid.

Groet, Anne W

Re: Weerstand assen.

Geplaatst: 26 feb 2012 09:22
door hennel
Dus in principe is alleen de loc genoeg.Of is het verstandig om de eerste wagen na de loc ook mee te nemen met weerstand-assen zoals MartinB aangeeft.

Groetjes,

Hennie

Re: Weerstand assen.

Geplaatst: 26 feb 2012 09:39
door martinb
hennel schreef:Dus in principe is alleen de loc genoeg.Of is het verstandig om de eerste wagen na de loc ook mee te nemen met weerstand-assen zoals MartinB aangeeft.

Groetjes,

Hennie
Uhhhhh ik neem alleen de loc en de laatste wagon. Alle tussenwagons zijn niet gedetecteerd aan deze kant...

Re: Weerstand assen.

Geplaatst: 26 feb 2012 10:24
door hennel
Martin,

Je hebt gelijk ik geef het verkeerd aan.Sorry

Groetjes,

Hennie

Re: Weerstand assen.

Geplaatst: 26 feb 2012 22:48
door anne w
Beste Hennie,

Bij de Raptor heeft de laatste wagen ook geen nut, behalve in hele speciale gevallen.

Wel goed opletten, als je bij Märklin een draaistel lok hebt, dan heeft over het algemeen van één draaistel alle wielen een anti-slipbandje en dus maakt dat draaistel geen detectie bij het 3-raildetectie systeem.

Analoog geldt voor 2 rail hetzelfde als de stroomafname verder naar "achter" ligt, ik heb bij een andere N-spoorder met Raptor een 3 delige ICE gezien, waarbij de stroomafname pas plaatsvindt bij het 2e deel, in zo'n geval moet je dus wel weerstandswielen plaatsen.

Groet, Anne W

Re: Weerstand assen.

Geplaatst: 26 feb 2012 23:21
door twain
lang geleden toen ik lief en klein was en nog met HO aan het prutsen was ben ik op een niet zichtbaar deel van de baan, met een gloed nieuwe benelux achterop een zooi los geraakte wagentjes gereden.. boel ontspoorde en omdat de benelux achteruit reed duwde de loc alles flink samen en schuurde de tussen bakken overal lekker tegenaan met dikke lakschade aan een nieuwe trein als gevolg. ( voor een ventje wat er lang voor heeft gespaard erg zuur)

Om een lang verhaal kort te maken ik zou nooit rijden zonder dat ik of de pc psies weet waar de loc is en waar het laatste karretje is, het maakt dan niet uit hoe je rijdt ( voor of achteruit) hoelang de trein is en wat je allemaal verliest onderweg.. de bezetmelders zien het gewoon allemaal.