electrisch tunen van loks

Zelfbouw, wie doet het en hoe.

Onderwerp starter
piksov
Berichten: 1604
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

electrisch tunen van loks

Bericht door piksov »

Hi,

iedereen kent het waarschijnlijk wel: een lok die ineens stil blijft staan, lampjes uit, o ... geen stroom.

Even duwen en we gaan weer verder.

Vanmiddag had ik er ook weer 1: een br151.

Nu heb ik er 2, de andere gebruik ik als dummy; motor er uit voor het gewicht, de FMZ decoder die er in zat had ik al een keer verpatst.

Vanmiddag heb ik beide loks even verder onderhanden genomen:

Bij mijn br151'en hebben de buitenste assen geen ASB (antislipbandjes), de binnenste assen wel (de analoge maar 1 ASB op een as, de FMZ had zelfs 2 ASB's op de binnenste as)

Bij de lok met decoder heb ik de assen met ASB verwijdert en vervangen door assen zonder ASB. Nu wordt er stroom afgenomen op alle wielen.

Van de dummy heb ik de assen verder verwisseld: de binnenste assen van een draaistel hebben geen tandwielen, in beide draaistellen heb ik de middelste assen verzet naar een buitenkant, in het draaistel hoeven nu geen tandwielen meer te draaien. De middelste posities heb ik NIET meer voorzien van assen, je ziet daar niets van.

Nu heb ik van meerder lokomotieven vaak meer verschillende modellen:

Ik ben een br111 in het verkeersrot, in het neu rot, in s-bahn oranje en zelfs in airport geel-wit.
Ik heb echter maar 1 model voorzien van een decoder. Als ik met een andere variant wil rijden doe ik er een andere kap op.
Ook daar kan ik dus de stroomafname verbeteren door assen te verwisselen.

Doe er je voordeel mee!

groet,
Guus


Plaats reactie