Pagina 1 van 1

NS 1500 in messing

Geplaatst: 18 mar 2012 13:39
door Spoor 9 mm
NS 1500 in messing

Ik had mezelf voorgenomen om in de wintermaanden eens lekker te gaan solderen. Nu de lente voor de deur staat er maar eens tijd voor gemaakt.

Allereerst eens alle onderdelen goed bekeken en gecontroleerd op volledigheid. Ook de bouwbeschrijving 3x doorgelezen alvorens onderdelen los te snijden. Gaat nog een leuk klusje worden, er is maar 1 tekening weergegeven en die is van de cabine, de rest moet slechts volgens een tekstuele uitleg in elkaar gefrommeld worden. Een uitdaging zullen we maar zeggen...

De onderdelen van het bouwpakket:
Afbeelding

Stap 1: De body.
Eerst de drie onderdelen die de body van de locomotief vormen in elkaar gezet. Volgens de instructie moest dit gelijmd worden. Niet gedaan, eerst de onderdelen voorvertind op de zijden die tegen elkaar aankomen. Klein beetje soldeervloeistof gebruikt. Vervolgens de onderdelen op elkaar geklemd en vanuit het midden naar buiten toe ben ik stukje bij beetje de onderdelen gaan verhitten met de soldeerbout. Goed heet laten worden om beide onderdelen even heet te laten worden om beide onderdelen evenveel uit te laten zetten. Wanneer je dat niet doet zet het ene onderdeel meer uit dan het andere en als de boel dan weer afkoelt, krijg je bobbels doordat het ene onderdeel meer krimpt dan het andere.

Het dak zet ik er later pas op wanneer de bestuurderscabines aan de body vastgesoldeerd zijn.

Ene kant van de body:
Afbeelding

En de andere kant:
Afbeelding

Stap 2: De cabines
Nog eerst eens goed gekeken naar het enige plaatje in de hele bouwbeschrijving. Vervolgens de onderdelen losgesneden en de laatste braampjes afgevijld. Eerst het casco in elkaar gevouwen en de naden dicht/vastgesoldeerd. Klein beetje soldeervloeistof gebruikt.

De onderdelen voor de cabine:
Afbeelding

Casco in elkaar gesoldeerd en alvast 1 zijpaneel vastgesoldeerd:
Afbeelding

Vervolgens moeten de zijpanelen ertegenaan. Ook deze heb ik gesoldeerd in plaats van gelijmd. Eerst de kanten die tegen elkaar komen voorvertind en vervolgens van binnenuit met de soldeerbout de boel verhit.

Panelen en casco voorvertinnen:
Afbeelding

Om er voor te zorgen dat de panelen niet verschuiven ten opzichte van het casco eerst een beetje (grof) vastzetten met een kloddertje soldeer.

Vastsolderen zijpanelen:
Afbeelding

De naden even lekker grof volgezet met soldeer. Dit heb ik later weggevijld en met korrel 1000 gepolijst. Als laatste het "treeplankje" vastgesoldeerd.

Casco vanuit verschillende hoeken:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Al met al ben ik er al een flink aantal uren mee bezig geweest. Komende week meer updates. Nu weer verder met de modulebakken...

Re: NS 1500 in messing

Geplaatst: 18 mar 2012 13:57
door Overdijk
Fantastisch om te zien, wat een werk.

Is dit 1:148 of 1:160?

Re: NS 1500 in messing

Geplaatst: 18 mar 2012 14:04
door P Bender
Thx voor je verslag, ga vooral door. Ik heb ook z'n kitje liggen, maar heb er nog niet aan durven beginnen.

Re: NS 1500 in messing

Geplaatst: 18 mar 2012 14:21
door Spoor 9 mm
Overdijk schreef:Is dit 1:148 of 1:160?
Geen idee... Ik heb eens gelezen dat het 1:148 is. Het is een kapje die past op een Graham Farish BR Class 31 chassis. In vergelijking met mijn andere locomotieven zie je het verschil niet.

In dit draadje van een tijdje geleden wordt er ook al over gesproken.

Re: NS 1500 in messing

Geplaatst: 18 mar 2012 16:39
door Doolemeister
Beste Johan,

1:148, 1:154 of 1:160.......dat neemt niet weg dat je met een vakwerkje bezig bent.
Erg mooi en leuk om je verslag te lezen, ik wacht al af naar het volgende verslag.

Groet,

Arjan

Re: NS 1500 in messing

Geplaatst: 18 mar 2012 17:52
door Spoor 9 mm
Doolemeister schreef:1:148, 1:154 of 1:160.......dat neemt niet weg dat je met een vakwerkje bezig bent.
Erg mooi en leuk om je verslag te lezen, ik wacht al af naar het volgende verslag.
Bedankt voor je compliment Arjan. Ja, en ondanks dat ik van plan was om met de modulebakken verder te gaan, miste ik al gauw de geur van soldeertin en verbrandde soldeervloeistof. Dus weer achter mijn bureautje gekropen om twee stapjes verder te gaan.

Stap 3: De bufferbalken.
Het maken van de bufferbalken is een klein karweitje. Stukjes uitsnijden, omvouwen en paneeltje vastsolderen. De buffers zelf heb ik met twee-componentenlijm vastgemaakt, het lukte niet om het te solderen.

Onderdelen bufferbalk:
Afbeelding

En de buffers vastgelijmd:
Afbeelding

Stap 4: Het dak op de body zetten.
Voordat de dakdelen geplaatst worden eerst een cabine vastgesoldeerd aan de body. Belangrijk daarbij is dat de cabine in een rechte lijn met de body staat. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Daarna de dakdelen losgesneden en de randen van de dakplaten omgebogen langs een schroevendraaier. Vervolgens meerdere malen passen en meten op de body om een naadloos resultaat te verkrijgen.

Het ombuigen van de dakdelen:
Afbeelding

Vervolgens het eerste dakdeel vastgesoldeerd (met veel pijn en moeite). Er zit een voor mij onverklaarbare ruimte tussen het eerste dakdeel en het gebogen schot op de cabine. Ik zou verwachten dat het dakdeel daar naadloos op aan zou sluiten. Maar goed, geeft niet, ik heb nog genoeg "afvalmessing" over van de fretten. Heb al een stukje op het oog dat precies smal genoeg is om er tussen te solderen.

Cabine aan de body. Het begint nu al op een trein te lijken!
Afbeelding

Met het dak er (deels) op schiet het al aardig op:
Afbeelding

Het werken met dit messing bouwpakketje valt tot nu toe nog wel mee. Wel oppassen dat er niet te veel tin uitvloeit. Een beetje is niet erg, mits het niet te dik is. "Ongelukjes" heb ik weten te verdoezelen door extra soldeervloeistof toe te dienen en de (piepkleine) soldeerresten die niet makkelijk weg te schuren zijn uit te laten vloeien over een groot oppervlak. Vandaar dat er hier-en-daar behoorlijk wat tin te zien is. Niet alle tin is makkelijk weg te schuren omdat je dan weer te veel details wegschuurt. En dat is zonde. Hopelijk heb ik het zodanig dun uit laten vloeien dat na polijsten en airbrushen geen hinderlijke plekken ontstaan.

Re: NS 1500 in messing

Geplaatst: 18 mar 2012 19:45
door Maurits71
Mijn meest favouriete loc altijd geweest, ben nu al jaloers op je :D

Re: NS 1500 in messing

Geplaatst: 18 mar 2012 20:34
door Jos
Mooi verslag hoor! Heb zelf ook nog zo'n bouwpakketje liggen :)

Groetjes,
Jos

Re: NS 1500 in messing

Geplaatst: 19 mar 2012 11:29
door Leo Pronk
Top Johan

Ik heb het kitje al een tijdje liggen en kwam niet erg wijs uit de bouwbeschrijving, ik zal het draadje blijven volgen en jouw bevindingen zeker toepassen.
Succes met de voortgang

Re: NS 1500 in messing

Geplaatst: 19 mar 2012 11:33
door evo
Ziet er erg strak uit Johan!

Re: NS 1500 in messing

Geplaatst: 19 mar 2012 12:49
door richard7877
dat ziet er goed uit !
ik blijf je project volgen

groeten richard

Re: NS 1500 in messing

Geplaatst: 19 mar 2012 14:22
door Michiel
Heel interessant project. Blijf vooral posten hoe je het doet... en natuurlijk wat het geworden is. Ik volg met aandacht!

Re: NS 1500 in messing

Geplaatst: 19 mar 2012 15:29
door ns1200
Ha Johan

Ben blij om te zien hoe je hem in elkaar bouwt, Ziet er goed uit zo.

Grt Rick

Re: NS 1500 in messing

Geplaatst: 19 mar 2012 19:42
door Spoor 9 mm
Hoi Rick,

Ben jij dit op marktplaats, en zo ja, hoe heb je de foto's genomen terwijl de kit nog in elkaar gezet moet worden? Ik zie geen druppel soldeer op het model!! Ziet er wel heel netjes uit zo.... :lol: :lol:

Re: NS 1500 in messing

Geplaatst: 19 mar 2012 21:48
door ns1200
Hallo Johan

Eerlijkheid gebied mij om te zeggen dat ik deze foto's ook gekregen heb van een bouwer.
Hij was niet tevreden over mijn foto's en model. Zou eens moeten kijken wie dat ook weer was.
Mijn 1500 ziet er slechter uit dan die van jouw.
Moet hem maar eens een kleurtje geven.
Grt Rick

Re: NS 1500 in messing

Geplaatst: 23 mar 2012 22:20
door Spoor 9 mm
Zo, weer even wat tijd gehad om verder te gaan.

Het dak heb ik er verder opgezet. Dat ging nog niet zo makkelijk, eerst de body en de randen van het dak aan de binnenkant voorvertind, beetje ingesmeerd met soldeervloeistof en vervolgens het dak op de body gezet. De soldeerbout vanaf de buitenkant er tegenaan gezet en het soldeer laten vloeien.

Afbeelding

Vervolgens de tweede cabine in elkaar gezet. Er moesten twee hoekjes weggevijld worden (zie linskonder) anders paste het niet zo netjes tegen de binnenkant van de body.

Afbeelding

Het geheel een poetsbeurt gegeven met Vim en een nagelborsteltje om alle soldeervloeistofresten eraf te poetsen. Ook zie je alle tekortkomingen van het soldeerwerk :( , maar zo zie je nog waar wat weggepolijst moet worden. Ook hoop ik dat de verf die erop komt een hoop goed maakt ;) .

Afbeelding

Afbeelding

Verder moeten de bufferbalken er nog op en ik moet nog iets van een dakje fabriceren voor op de cabines. De meegeleverde gegoten daken vind ik niet zo mooi....

Re: NS 1500 in messing

Geplaatst: 23 mar 2012 23:11
door Jos
Ik vind het toch een fraai staaltje soldeerwerk hoor Johan!

Groetjes,
Jos

Re: NS 1500 in messing

Geplaatst: 23 mar 2012 23:24
door gek op stoom
ziet er toch netjes uit

Gr andy

Re: NS 1500 in messing

Geplaatst: 01 apr 2012 17:53
door Spoor 9 mm
Bedankt voor de complimenten, mannen, maar van dichtbij zie je alle tekortkomingen. Daar word ik nog wel eens een beetje gek van. Ik hoop dat de grondverf die erop gespoten gaat worden voldoende de schoonheidsfoutjes weet te maskeren.

Vandaag weer verder gegaan met mijn soldeer-project. Eerst de ventilatoren in elkaar gesoldeerd en op het dak geplakt.

Afbeelding

Vervolgens heb ik het probleem bij de cabine aangepakt: de onverklaarbare kier tussen het dak en het cabine tussenschot. Gelukkig een mooi stripje messing van de fret afgesneden dat echt precies breed genoeg was om ertussen te solderen. Alsof het er voor gemaakt was!! :lol: :lol: Ze hadden het beter gewoon precies pas kunnen maken; maarja; misschien lag het wel aan mij?!

Afbeelding

Aan beide cabinekanten dit probleem weggesoldeerd. Nadat ik de foto genomen had heb ik de boel van binnenuit nog eens met de soldeerbout en een kleddertje soldeer verhit, zodat alle kieren dichtgevloeid zijn.

Afbeelding

Nu het volgende probleem: de cabinedaken. Bij het pakket zitten daken van tin en zijn niet echt heel mooi. Ik zit te denken om een stuk styreen op de juiste dikte te vijlen/schuren en daar verder een mooi cabinedakje van de fabriceren.

Afbeelding

De bufferbalken zijn nu ook geplaatst onder de cabine. Dat was nogal een klus, want de bufferbalk is net een tikkie smaller dan de cabine zelf. Lastig te monteren, dus eerst de hele bufferbalk uit elkaar gesoldeerd en gesneden. Eerst de zijkanten aan de cabine vastgesoldeerd en vervolgens het frontje. De kieren tussen de zijkanten en het frontje dichtgezet met soldeer en netjes de restanten weggevijld en gepolijst.

Afbeelding

Een ander keertje ga ik weer verder.

Re: NS 1500 in messing

Geplaatst: 01 apr 2012 17:58
door Jos
Mooi hoor Johan!

Groetjes,
Jos