Tran decoder in Fleischmann 1600
Tran decoder in Fleischmann 1600
Hoi,
Ik heb een 1637 en een SNCF BB15000 van Fleischmann voorzien van
een Tran micro decoder .
Voor beide krijg ik de decoder niet lekker ingesteld (in principe dezelfde locs).
De locs kruipen niet mooi, het gaat met horten en stoten. Eenmaal op snelheid
gaat het goed. CV9 staat op de standaard waarde 134.
Ik gok dat er vast wel luitjes zijn hier die hier al mee geworsteld hebben.
Dus alle tips om deze decoder goed te laten werken met deze locs zijn
welkom!
Groet,
Collin
Ik heb een 1637 en een SNCF BB15000 van Fleischmann voorzien van
een Tran micro decoder .
Voor beide krijg ik de decoder niet lekker ingesteld (in principe dezelfde locs).
De locs kruipen niet mooi, het gaat met horten en stoten. Eenmaal op snelheid
gaat het goed. CV9 staat op de standaard waarde 134.
Ik gok dat er vast wel luitjes zijn hier die hier al mee geworsteld hebben.
Dus alle tips om deze decoder goed te laten werken met deze locs zijn
welkom!
Groet,
Collin
Re: Tran decoder in Fleischmann 1600
Welke decoder gebruik je? Een dcx74 of dcx75
Mijn standaard waarden voor fleischmann loks:
cv2 = 10 minimale snelheid
cv3 = 4 optrekken
cv4 = 4 remmen
cv5 = 255 maximale snelheid
cv6 = 0 lineare snelheids lijn
cv9 = 191 spelen met waarden tussen 134 en 191, vaak is 191 al goed
cv29 = 2 28 stappen
cv50 = 255 harde regeling, snelheid heuvel op en af blijven gelijk
cv51 = 80 p waarde voor de regeling
cv52 = 40 i waarde voor de regeling
voor dcx75 en dcx76
cv137 = 128 motorregeling met 32Khz
Ik blijf van mening dat je bij TRAN decoders altijd de ontstoor condensatoren en spoeltjes uit de loks moet verwijderen voor het beste resultaat, zeker als je met 32Khz gaat rijden.
Daarna kun je de waarden cv2 - cv6 zetten zoals jij ze wilt hebben
groet,
Guus
Mijn standaard waarden voor fleischmann loks:
cv2 = 10 minimale snelheid
cv3 = 4 optrekken
cv4 = 4 remmen
cv5 = 255 maximale snelheid
cv6 = 0 lineare snelheids lijn
cv9 = 191 spelen met waarden tussen 134 en 191, vaak is 191 al goed
cv29 = 2 28 stappen
cv50 = 255 harde regeling, snelheid heuvel op en af blijven gelijk
cv51 = 80 p waarde voor de regeling
cv52 = 40 i waarde voor de regeling
voor dcx75 en dcx76
cv137 = 128 motorregeling met 32Khz
Ik blijf van mening dat je bij TRAN decoders altijd de ontstoor condensatoren en spoeltjes uit de loks moet verwijderen voor het beste resultaat, zeker als je met 32Khz gaat rijden.
Daarna kun je de waarden cv2 - cv6 zetten zoals jij ze wilt hebben
groet,
Guus
Hoi,
In de ene loc de 75 en de andere de 74.
Ze hebben exact hetzelfde rijgedrag nu.
Dat moet beter kunnen zou ik denken.
Ik ga je instellingen uitproberen!
Groet,
Collin
In de ene loc de 75 en de andere de 74.
Ze hebben exact hetzelfde rijgedrag nu.
Dat moet beter kunnen zou ik denken.
Ik ga je instellingen uitproberen!
Groet,
Collin
Als dit beiden locs zijn zonder vliegwiel dan vraag ik me sterk af of je de kruipsnelheid uberhaupt mooi kunt krijgen.
Ik heb hier b.v. zo'n Fleischmann 1601 zonder vliegwiel. Die kan gewoon door het ontbreken van een vliegwiel niet zo mooi (zonder stoten) kruipen als b.v. de 1738 die nagenoeg identiek is maar dat vliegwiel wel heeft. Dan kun je met instellingen van je decoder klooien wat je wil, maar eigenlijk heb je gewoon een vliegwieltje nodig.
Gr. Dave
Ik heb hier b.v. zo'n Fleischmann 1601 zonder vliegwiel. Die kan gewoon door het ontbreken van een vliegwiel niet zo mooi (zonder stoten) kruipen als b.v. de 1738 die nagenoeg identiek is maar dat vliegwiel wel heeft. Dan kun je met instellingen van je decoder klooien wat je wil, maar eigenlijk heb je gewoon een vliegwieltje nodig.
Gr. Dave
Oh ja,
de instellingen helpen niets.....
Misschien een andere decoder proberen.
Collin
de instellingen helpen niets.....
Misschien een andere decoder proberen.
Collin
Kun je doen, maar heb je ook mijn bijdrage nog gelezen?
Als deze 2 modellen geen vliegwiel hebben, zul je het kruipen niet (veel) mooier krijgen dan het nu wellicht is. De Tran decoders vindt ik overigens persoonlijk 1 van de betere decoders naast de Kuehn en Zimo's. Maar nogmaals.. Zonder vliegwiel op de as van het motortje zal het kruipen niet veel beter worden, en met zo'n Tran heb je toch een erg goede decoder in handen.
Hebben ze wel vliegwielen, dan doe je of is er vermoedelijk toch iets niet goed. Mijn 1738 (met vliegwielen) is ook voorzien van een Tran DCX74 en kruipt (met de default instellingen qua motor-parameters) erg goed vergeleken met de 1601. En het enige verschil is dat vliegwieltje, motor is identiek...
Gr. Dave
Als deze 2 modellen geen vliegwiel hebben, zul je het kruipen niet (veel) mooier krijgen dan het nu wellicht is. De Tran decoders vindt ik overigens persoonlijk 1 van de betere decoders naast de Kuehn en Zimo's. Maar nogmaals.. Zonder vliegwiel op de as van het motortje zal het kruipen niet veel beter worden, en met zo'n Tran heb je toch een erg goede decoder in handen.
Hebben ze wel vliegwielen, dan doe je of is er vermoedelijk toch iets niet goed. Mijn 1738 (met vliegwielen) is ook voorzien van een Tran DCX74 en kruipt (met de default instellingen qua motor-parameters) erg goed vergeleken met de 1601. En het enige verschil is dat vliegwieltje, motor is identiek...
Gr. Dave
wat ik nog zou kunnen verzinnen als oorzaak is de railspanning.
Die is bij mij wat aan de lage kant. Ik zal de multimaus eens proberen,
die geeft wat meer spanning.
mijn locs hebben idd geen vliegwielen... Ik heb zat andere fleischmann
locs zoals de 103 en 120 die toch wel aardig kruipen! ook geen vliegwielen
maar wel een kuhn N025.
Collin
Die is bij mij wat aan de lage kant. Ik zal de multimaus eens proberen,
die geeft wat meer spanning.
mijn locs hebben idd geen vliegwielen... Ik heb zat andere fleischmann
locs zoals de 103 en 120 die toch wel aardig kruipen! ook geen vliegwielen
maar wel een kuhn N025.
Collin
Railspanning te laag lijkt me niet de oorzaak. Met een minimale spanning (> 5V) kan een lok met goede motor en decoder al 100% functioneren. Net zoals met een lage analoge spanning.
Andere Fleischmanns zonder vliegwiel die goed kunnen kruipen heb ik hier ook.
Maar de 1ne motor is de andere niet (er zijn diverse typen) en ook in de overbrengingen zitten verschillen. In mijn 1657 (zonder vliegwiel) zit volgens mij ook een Kuehn N025. Geloof niet dat deze zoveel minder stotend rijdt (of zelfs meer) op de lagere stappen dan de 1601 met een Tran decoder. Ik probeer je enkel duidelijk te maken dat ik dezelfde ervaring heb met dit type locs, en deze ervaring niet heb met dezelfde modellen maar dan met motoren + vliegwiel. Niets meer en niets minder.
Ik weet echter niet in welke mate de loc nu bij jou hort en stoot vergeleken met die 2 zonder vliegwiel van mij.
Maargoed... Niet geschoten is altijd mis, dus koop gewoon een N025 om te proberen.
Gr. Dave
Andere Fleischmanns zonder vliegwiel die goed kunnen kruipen heb ik hier ook.
Maar de 1ne motor is de andere niet (er zijn diverse typen) en ook in de overbrengingen zitten verschillen. In mijn 1657 (zonder vliegwiel) zit volgens mij ook een Kuehn N025. Geloof niet dat deze zoveel minder stotend rijdt (of zelfs meer) op de lagere stappen dan de 1601 met een Tran decoder. Ik probeer je enkel duidelijk te maken dat ik dezelfde ervaring heb met dit type locs, en deze ervaring niet heb met dezelfde modellen maar dan met motoren + vliegwiel. Niets meer en niets minder.
Ik weet echter niet in welke mate de loc nu bij jou hort en stoot vergeleken met die 2 zonder vliegwiel van mij.
Maargoed... Niet geschoten is altijd mis, dus koop gewoon een N025 om te proberen.
Gr. Dave