Roonsdorf
Roonsdorf
Hallo allemaal
26 jaar oud en sinds een half jaar de hobby weer opgepakt die ik als klein kind al had. Het is allemaal begonnen met wat Marklin van mijn pa. Omdat ik h0 toen al te groot vond heb ik een analoog starterssetje gekocht van Fleischmann. Geen geld, dus ook geen extra rails waardoor het rijden met een paar tellen begon te vervelen.
Nu ik afgelopen jaar naar Utrecht ben verhuist heb ik een grote eigen kamer die ik niet hoef te delen met vriendin. Dit geeft mij de ruimte om een baan te bouwen. Het starterssetje staat nog in de hoek en heb drie loks aangeschaft. Alle drie digitaal zodat het mooi optrekken en afremmen voor mij geen probleem meer is. Inmiddels staat er een tafel van 260 bij 70 centimeter met enkele uitbouw mogelijkheden voor de toekomst. Rails is allemaal al aanwezig en heb dan ook de eerste test rondjes al gereden. De tafel is niet zo heel erg groot en wil tijdens het rijden nog wel wat te doen hebben.
Algemene informatie:
Afmetingen: 260 cm x 70 cm (416 m x 112 m)
Tijdperk: III (circa 1950)
Schaal: N (1:160)
Max treinlengte: 70 cm (112 m)
Spoorlengte: 17 m (2,72 km)
Naam plaats: Roonsdorf
Naam rivier: Mäander
Railsfabriek: Gleisfabrik Eissenspur Gmbh
Houtzagerij: Gebr. Holz Gmbh
Hotel: Königsberg
afb. 1: En wat loks natuurlijk (Fleischmann BR64, BR80 en de BR94 (alle digitaal)).
afb. 2: Rechterkant van de baan
Hetgeen eruit gezaagd is gaat een riviertje worden. Alles aan de andere kant van de rivier wordt overdekt. Hier zal de bocht dus helemaal niet te zien zijn en heb ik een schaduwstation van drie sporen.
afb. 3: Huidige aansluiting op Multi Maus
Aan deze kant van het spoor, tegen de muur, zullen veel bomen komen te staan, waarbij je de trein maar een klein beetje ziet. Hierdoor probeer ik het rondje er een beetje uit te krijgen. Links achter in de hoek zal of een klein bergje komen of genoeg bomen waardoor de trein pas te zien is wanneer de bocht al voor de helft genomen is.
afb. 4: groene lijnen is de mogelijke uitbouw aan de rechterkant
Het schaduwstation laat ik in een later stadium aftakken waardoor je van de tafel af kan. Aan de rechterkant van de baan komt er dan een stuk bij waar een steengroeve komt. Ik heb de Arnold fabriek weten te bemachtigen waardoor laden en lossen van treinen een mogelijkheid wordt. Het zal nog wel even duren voordat ik hier aan ga beginnen. Mogelijk ook een stoomloc depot/ fiddle yard. De drie schaduwsporen vindt ik nu toch nog wel wat beperkt en zal graag wat meer treinen kwijt kunnen.
Het baanplan is gestolen uit het minitrix baanplannen boek. Beter goed gestolen dan slecht verzonnen zeg ik altijd maar. Ik zie het namelijk niet zitten om de hele tijd heen en weer te rijden en met een rondje is daar natuurlijk geen sprake meer van.
afb. 5: Overzichtsfoto
Niet zo'n scherpe foto van mijn test plankje. hier probeer ik wat dingen op uit alvorens ik het zometeen in het echt ga doen.
afb. 6: testplankje
26 jaar oud en sinds een half jaar de hobby weer opgepakt die ik als klein kind al had. Het is allemaal begonnen met wat Marklin van mijn pa. Omdat ik h0 toen al te groot vond heb ik een analoog starterssetje gekocht van Fleischmann. Geen geld, dus ook geen extra rails waardoor het rijden met een paar tellen begon te vervelen.
Nu ik afgelopen jaar naar Utrecht ben verhuist heb ik een grote eigen kamer die ik niet hoef te delen met vriendin. Dit geeft mij de ruimte om een baan te bouwen. Het starterssetje staat nog in de hoek en heb drie loks aangeschaft. Alle drie digitaal zodat het mooi optrekken en afremmen voor mij geen probleem meer is. Inmiddels staat er een tafel van 260 bij 70 centimeter met enkele uitbouw mogelijkheden voor de toekomst. Rails is allemaal al aanwezig en heb dan ook de eerste test rondjes al gereden. De tafel is niet zo heel erg groot en wil tijdens het rijden nog wel wat te doen hebben.
Algemene informatie:
Afmetingen: 260 cm x 70 cm (416 m x 112 m)
Tijdperk: III (circa 1950)
Schaal: N (1:160)
Max treinlengte: 70 cm (112 m)
Spoorlengte: 17 m (2,72 km)
Naam plaats: Roonsdorf
Naam rivier: Mäander
Railsfabriek: Gleisfabrik Eissenspur Gmbh
Houtzagerij: Gebr. Holz Gmbh
Hotel: Königsberg
afb. 1: En wat loks natuurlijk (Fleischmann BR64, BR80 en de BR94 (alle digitaal)).
afb. 2: Rechterkant van de baan
Hetgeen eruit gezaagd is gaat een riviertje worden. Alles aan de andere kant van de rivier wordt overdekt. Hier zal de bocht dus helemaal niet te zien zijn en heb ik een schaduwstation van drie sporen.
afb. 3: Huidige aansluiting op Multi Maus
Aan deze kant van het spoor, tegen de muur, zullen veel bomen komen te staan, waarbij je de trein maar een klein beetje ziet. Hierdoor probeer ik het rondje er een beetje uit te krijgen. Links achter in de hoek zal of een klein bergje komen of genoeg bomen waardoor de trein pas te zien is wanneer de bocht al voor de helft genomen is.
afb. 4: groene lijnen is de mogelijke uitbouw aan de rechterkant
Het schaduwstation laat ik in een later stadium aftakken waardoor je van de tafel af kan. Aan de rechterkant van de baan komt er dan een stuk bij waar een steengroeve komt. Ik heb de Arnold fabriek weten te bemachtigen waardoor laden en lossen van treinen een mogelijkheid wordt. Het zal nog wel even duren voordat ik hier aan ga beginnen. Mogelijk ook een stoomloc depot/ fiddle yard. De drie schaduwsporen vindt ik nu toch nog wel wat beperkt en zal graag wat meer treinen kwijt kunnen.
Het baanplan is gestolen uit het minitrix baanplannen boek. Beter goed gestolen dan slecht verzonnen zeg ik altijd maar. Ik zie het namelijk niet zitten om de hele tijd heen en weer te rijden en met een rondje is daar natuurlijk geen sprake meer van.
afb. 5: Overzichtsfoto
Niet zo'n scherpe foto van mijn test plankje. hier probeer ik wat dingen op uit alvorens ik het zometeen in het echt ga doen.
afb. 6: testplankje
Laatst gewijzigd door r0n op 12 mar 2009 09:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Fotolog van mijn baan vind je hier: Roonsdorf
Re: Roonsdorf
Ik heb de link aangepast. Het zal nu wel moeten werken.
Fotolog van mijn baan vind je hier: Roonsdorf
Re: Roonsdorf
Vanavond goederenloodsje voor buurtgoederen in elkaar geknutseld. De BR80 kan nu heen en weer rijden naar het schaduwstation om de goederen op te halen en af te leveren.
Van het weekend eens kijken of ik kan gaan beginnen met het leggen van kurk. Heb nu een teststukje liggen en dat werkt ideaal.
Van het weekend eens kijken of ik kan gaan beginnen met het leggen van kurk. Heb nu een teststukje liggen en dat werkt ideaal.
Fotolog van mijn baan vind je hier: Roonsdorf
Re: Roonsdorf
Mooi die voegen in de muren r0n. Doe je die natuursteen naast de rail ook nog?
Tip: 1:1 verdunning van terpentine en revell / humbrol verf en lekker door laten lopen. Daarna met doekje stenen afvegen.
Groetjes,
Jos
Tip: 1:1 verdunning van terpentine en revell / humbrol verf en lekker door laten lopen. Daarna met doekje stenen afvegen.
Groetjes,
Jos
Re: Roonsdorf
Nog helemaal niks aan gedaan. Zo komt het bouwpakketje uit het doosje. Voegen vullen vind ik nog een beewtje risicovol. Wil eerst even iets proberen voordat ik het toepas op de huisjes op de baan. Op onderstaande foto's zie je ook voegen, hiervoor heb ik een beetje cif gepakt. Inmiddels heb ik het zo vaak verplaatst dat het er al grotendeels af is, en dus ook uit de voegen. Ik zal het binnenkort nog een keer opnieuw doen.
Fotolog van mijn baan vind je hier: Roonsdorf
Re: Roonsdorf
Eindelijk heb ik dan het eerste kurk vast zitten aan de baan. Gisteren ook montage kit gehaald en hiermee blijft de kurk netjes op de baan zitten. Vandaag eens kijken of ik het hele station van kurk kan voorzien. Eigenlijk heb ik de fout gemaakt om eerst de wisselmotoren aan te sluiten alvorens ik met het kurk ben begonnen. Hierdoor moet ik eerst de wisselmotoren los maken alvorens ik kan beginnen met het leggen van kurk. Maar goed als dat eenmaal gedaan is dan hoeven ze niet meer los. De ballast is dekkend genoeg zodat ik niet onder de rails hoef te schilderen.
Zometeen maar even op de fiets wat verf gaan halen en wat penselen zodat ik kan beginnen met het schilderen van rails. Misschien dat ik hier nog wel aan toe kom deze week.
Fotolog van mijn baan vind je hier: Roonsdorf
Re: Roonsdorf
Helaas... het kurk werkt helemaal niet meer wanneer ik de ballast gelegd heb. Ik heb een klein stukje gedaan zodat ik kon horen of het een beetje goed ging. Uiteindelijk maakt het meer geluid dan wanneer de rails gewoon op het hout ligt. Is er iemand die mij hiervoor een tip kan geven. Op de foto zie je hoe ik het gedaan heb.
de verhouding water/houtlijm = 2 delen water op 1 deel houtlijm (is dit teveel houtlijm?)
de verhouding water/houtlijm = 2 delen water op 1 deel houtlijm (is dit teveel houtlijm?)
Fotolog van mijn baan vind je hier: Roonsdorf
Re: Roonsdorf
Geen spijkertjes gebruikt. Enige manier waarop de rails in verbinding staat met het hout is de ballast. Wat wel kan zijn is dater enkele steentjes onder zijn gaan zitten en de rails bij het overrijden van de rails niet op het kurk wordt gedrukt maar op de steentjes die onder (bedoel dus niet tussen de bielzen) de rails liggen,
Fotolog van mijn baan vind je hier: Roonsdorf
Re: Roonsdorf
De beste manier is eerst de rails vastzetten met spelden of zoiets. Daarna ballasten met een flexibel blijvende lijm (boekbinderslijm of voorstrijkmiddel) die je 1:1 verdunt met water en een drupje afwasmiddel. Houtlijm wordt hard en versterkt daardoor het geluid weer. Na het drogen van de lijm de spelden verwijderen.
Groetjes,
Jos
Groetjes,
Jos
Re: Roonsdorf
Had ik eigenlijk gelijk al moeten doen. De verhouding houtlijm en water was goed want het was zeer makkelijk los te krijgen ondanks het daarvoor toch echt goed vast zat. Met kleine spijkers en punaises heb ik het nu nogmaals vastgezet.ik probeer nu eerst alleen de zijkant (die in verbinding staat met het hout. Ga dan testrijden en bepaal dan hoe ik verder ga.
Als dit droog is, leg ik eerst weer een stukje kurk waardoor ik ook voorstrijk kan proberen. Dit is al zeer dun, moet dit nog gemengd worden met water of kan ik het direct op de ballast gooien?
Als dit droog is, leg ik eerst weer een stukje kurk waardoor ik ook voorstrijk kan proberen. Dit is al zeer dun, moet dit nog gemengd worden met water of kan ik het direct op de ballast gooien?
Fotolog van mijn baan vind je hier: Roonsdorf