Pagina 1 van 2

Project Löwenstein, baanplaan

Geplaatst: 07 apr 2012 19:08
door [Patrick]
Hallo mede N-spoorders.
Mijn naam is Patrick, ben 37 jaar en probeer nu eindelijk te beginnen met de hobby. Elk jaar komt het er niet van; relaties, verhuizen, geen geld, geen ruimte, trouwen :o etc.
Eind van dit jaar zal op onze grote zolder een kamer gerealiseerd worden, ongeveer 4m bij 3m.

Hierbij zou ik jullie graag mijn voorlopige baanplan willen laten zien.
Ben heel erg benieuwd wat jullie er van vinden en welke opmerkingen jullie hebben ter verbetering. Er zullen vast fouten in zitten. :lol:

Bedoeling is het geheel digitaal te gaan aansturen met iTrain.
Al het rails is Peco N Finescale. Toch maar Fleischmann aan de kant geschoven want Peco ziet er gewoon veel mooier uit!
De afmeting van het voorlopige baanplan is 4m 10 cm breed bij 85 cm diep.

Afbeelding

Het baanplan is gebaseerd op het emplacement van Hausach (Duitsland Schwarzwald) en Dombas (Noorwegen) welke ik erg mooi vind. Daarom heb ik geprobeerd deze twee te combineren tot een.
Zie mijn fotoemmer account voor meer fotos om het allemaal wat duidelijker te maken.
http://s1267.photobucket.com/albums/jj5 ... owenstein/

Kom maar op met die vragen :lol:


edit 9-4-12
Tijdperk III met voornamelijk stoomlocs en een aantal diesels.

Re: Project Löwenstein

Geplaatst: 08 apr 2012 19:26
door maarten
Waar gaat dat spoor links onder naar toe? Ik neem althans aan dat daar geen stootblokken komen...

Verder zit er een beetje een bochel in het bovenste spoortje naar de draaischijf, als je dat er uit kon halen...

Re: Project Löwenstein

Geplaatst: 08 apr 2012 19:47
door Robert_N-Nm
Persoonlijk zou ik de bekolingsinstallatie op de inrijsporen van de draaischijf plaatsen. Daarmee moet je de draaischijf wel meer naar links verplaatsen, op de plek van de huidige bekolingsinstallatie. Het gevolg hiervan is dat de (stoom)loks niet constant over de draaischijf hoeven.

Verder is het een ambitieus plan, ben erg benieuwd naar de uitvoering.

Robert

Re: Project Löwenstein

Geplaatst: 09 apr 2012 10:45
door spoor65
Mooi plan,

Oog rustig, niet te veel en niet te weinig mogelijkheden.
Sluit me wel aan bij de opmerking van Robert, probeer de loc verzorgings sporen voor de draaischijf te plaatsten, dat geeft
een meer werkelijkheids getrouw beeld.

Ben benieuwd naar de rest van het baanontwerp.

mvg

Freddy

Re: Project Löwenstein

Geplaatst: 09 apr 2012 11:24
door [Patrick]
Hallo,

Fijn Pasen allemaal!

Dat ik de draaischijf op deze manier geplaatst heb komt mede door dit plaatje:
Afbeelding

Daarbij komt dat ik het station niet te groot wil maken met een wat kleiner locdepot. Dus geen grote bekolingsinstallatie met hoge kranen.
Ik zal eens kijken als ik het iets kan veranderen. Zal lastig worden qua lengte.

Op dit moment gaat het mij meer om als de sporen kloppen. Kan de loc overal komen etc. Daar hebben sommigen hier meer kijk op dan ik.
Ook moet er een spoor komen bij het station voor goederen en ergens een industrie spoor. Ik puzzel nog vrolijk verder haha :lol:

Het dubbelspoor links onder is voor de toekomstige uitbreiding. Eerst maar concentreren op dit plan.

Re: Project Löwenstein

Geplaatst: 19 jul 2012 09:46
door [Patrick]
Tijdelijk even niet mee bezig ivm met trouwen :o :shock: :?

Over een maand of zo pakken we dit wel weer op 8-)


*koffers pakt*

Re: Project Löwenstein

Geplaatst: 20 jul 2012 18:25
door Maurits71
kan je je nog bedenken, bedenk je dan

Re: Project Löwenstein

Geplaatst: 20 jul 2012 22:40
door Wim H
Hallo Patrick,
Als eerste van harte gefeliciteerd met je huwelijk! Toevallig ben ik zelf ook 37 en ook net getrouwd :-D (inmiddels al bijna 2 maanden)
[Patrick] schreef:Dat ik de draaischijf op deze manier geplaatst heb komt mede door dit plaatje: ....
Als ik het goed heb herken ik hier de hand van grootmeester Knipper.... voor mij ook een bron van inspiratie.
Met betrekking tot je baanplan sluit ik me echter toch bij de anderen aan; als het even kan worden verzorgingssporen zo geplaatst dat ze ook bereikbaar zijn zonder de draaischijf te moeten gebruiken. Eén van de redenen is dat bij een storing aan de draaischijf het depot de loks nog steeds kan verzorgen. Alleen keren lukt niet meer, maar dat is niet zo erg vergeleken met het geen kolen kunnen nemen, of erger nog, geen water kunnen nemen.
Ten tweede zie ik aan de rechterzijde 3 parallelle verbindingen. Ik denk dat één spoor voldoende is, en dat je zodoende 4 wissels kunt besparen.
Groet, Wim

Re: Project Löwenstein

Geplaatst: 21 jul 2012 16:41
door P Bender
Patrick,

Ik heb een aantal vragen / opmerkingen:

- Wat wil je uit beelden met dit station? In het sporenplan zie ik weinig rechtvaardiging voor de draaischijf of je moet vanaf een van beide schaduwstations treinen terug hetzelfde schaduwstation in willen laten gaan.
- Op de wisselstraat rechts heb ik weinig opmerkingen, anders dan dat ik persoonlijk het uithaalspoor niet meer op de hoofdbaan zou laten aansluiten maar wel langer zou maken, dusdanig dat je daar een volle treinlengte op kwijt kan vanuit de tuin
- De aansluiting van de depot ligt nu min of meer en het midden van je beschikbare lengte en beperkt je nuttige perronlengte ernstig
- je overloopwissels links zijn nu meegebogen wissels (mag in een Duitse lay-out) maar het kan relatief makkelijk anders
- indien je een wisselkruis linksonderin zet in de dubbelsporige hoofdbaan kan je daarmee je meegebogen wissels laten vervallen en kan je daar ook een uithaalspoor en aansluitspoor maken voor je loc depot. Tevens kan je dan de wisselstraat in het midden van je oppervlakte laten vervallen waardoor je veel meer nuttige perronlengte over houdt
- Verder zou ik even kijken naar de plaatsing van je perron. Dit ligt nu aan de hoofdbaan, terwijl je daar eigenlijk het minste wilt hebben dat daar treinen moeten stoppen (het beperkt de capaciteit van de spoorbaan enorm) beter zou zijn twee perrons te leggen tussen 1-2 en 3-4. een alternatief is een perronkant te leggen bij 1 en 4. Daar kan je dan in ieder geval je stoptreinen afhandelen, danwel de treinen waarvan je de loc wilt laten oplopen.

De lay-out van het depot komt inderdaad wat gezocht over, maar van bijna alles is een voorbeeld te vinden in werkelijkheid

DEUVM

Re: Project Löwenstein, baanplaan

Geplaatst: 05 feb 2013 16:35
door [Patrick]
Hmmm ik zie dat ik nog een draadje had staan over mijn baanplan. Sorry voor het niet beantwoorden van jullie vragen. :oops:
Laatste jaar veel gebeurd in mijn leven. Positief vooral! Langzaam aan weer de sporen aan het oppakken.
:D

Project Löwenstein, baanplaan

Geplaatst: 05 feb 2013 16:38
door [Patrick]
Het baanplan waar ik mee bezig was heb ik overboord gegooid samen met al die vorige baanplannen en ideeën die ik had. Ik was er gewoon niet tevreden mee.
Ik speur graag het internet af naar voorbeelden, ideeën en mooie treinenporno foto's. Mijn oog viel al snel op Dombas en Andalsnes in Noorwegen. Eerst dacht ik er aan om Dombas als voorbeeld te nemen en verder uit te werken maar dit is nu Andalsnes geworden. Het is een kleine stad aan de monding van de rivier de Rauma en het eindpunt van de enige spoorlijn in het gebied.

Het baanplan neem ik over en geef er daarna mijn eigen draai aan. Hopla! Het stadje heet nu Löwenstein en ligt in zuid-Duitsland tegen de Oostenrijkse grens aan. (ik kan dat) :o
Na de 2e wereld oorlog reden er ook Duitse locs in Noorwegen dus ze zijn wel wat gewend zeggen we maar. :lol: Verder moet het iets worden in tijdperk II/III met voornamelijk stoomlocs en 2 of 3 diesels.

Afbeelding

Van links naar rechts zien we de locloods met draaischijf, 2 gebouwen (silos/overslag, loods), grote aanlegsteiger voor cruise schepen (deze laat ik weg want die is er later bijgekomen), de oude aanlegsteiger/haven (2 sporen). Iets naar boven ligt het station en nog iets naar boven de een laad en los perron met bijbehorende (opstel)sporen. Dit alles zou op een stuk van 3 a 3,5 m passen bij max 70 cm diep.
Helemaal rechts komen en gaan de treinen. Hier bevindt zich tevens een spooraansluiting voor een klein industrie gebiedje. Dit stuk heb ik nog in ontwikkeling. Alles op z'n tijd :D

Afbeelding

Vanuit het station naar het kleine industrie gebiedje loopt het spoor recht. Bij mij zou het dan in een bocht moeten lopen want mijn kamer is niet langer. Op dat stuk spoor was geen plek voor een tunnel en heeft men een afgraving gedaan. Het vrijgekomen zand werd gebruikt om de baai op te vullen voor het emplacement.

Re: Project Löwenstein, baanplaan

Geplaatst: 05 feb 2013 16:38
door [Patrick]
En als je dan gaat spelen met Peco rails in AnyRail krijg je dit:
Afbeelding

Voor een groter formaat klik hier.


Nog een aantal foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Project Löwenstein, baanplaan

Geplaatst: 05 feb 2013 17:38
door Hookies
Interessant baanplan Patrick. Succes ermee!

Re: Project Löwenstein, baanplaan

Geplaatst: 05 feb 2013 23:25
door tv_man
Mooie plek man, en een interessant baanplan. Moest direct naar Andalsnes streetviewen om daar rond te kijken.

Re: Project Löwenstein, baanplaan

Geplaatst: 08 feb 2013 22:55
door eercb
Hoi Patrick,

Absoluut een mooi project... Ik heb kennissen in Halden in Noorwegen.... ben er meteen heengegaan op google earth.... ook een leuk emplacement en is te doen op 4,5 meter...... Toch heb ik al wat anders gepland, maar ik krijg het maar niet op dit forum.....

Ik ben benieuwd naar jouw vorderingen.... Succes.

P.S. Deze hobby kost net als een gezin veel tijd en geld.... de juiste verhouding is best wel eens lastig... en vaak door de overige gezinsleden bepaald ;)

Re: Project Löwenstein, baanplaan

Geplaatst: 17 feb 2013 09:14
door Roel
Zo Patrick, dat is ook een zolder om je vingers bij af te likken! Je hebt ook een interessant plan en ben erg benieuwd naar je ontwikkelingen ermee.
Zal het in het snotje houden als je weer wat vorderingen laat zien.

Mvgr Roel

Re: Project Löwenstein, baanplaan

Geplaatst: 17 feb 2013 11:36
door RFEddie
Ik begrijp dat je het niet als Noors project gaat uitvoeren. Als je toch wat gebouwen wil namaken kun je ze vinden op : http://brage.bibsys.no/jbv/handle/URN:N ... rage_33567 .

Groetjes,

Edward

Re: Project Löwenstein, baanplaan

Geplaatst: 17 feb 2013 12:46
door maarten
@RFEddie: bedankt voor die link, super! Als ik iets moeilijk vind bij zelfbouw is het wel de afmetingen, die tekeningen zijn dan heel handig. 8-)

Re: Project Löwenstein, baanplaan

Geplaatst: 17 feb 2013 19:35
door [Patrick]
Hey RFEddie, tnx. Daar staat informatie in die ik kan gebruiken. Toppie.
Vooral hoe het emplacement er uit zat en welke gebouwen er stonden.

Ik heb al veel gevonden op internet maaaaar...
als jullie nog meer links hebben :D :D :D

Re: Project Löwenstein, baanplaan

Geplaatst: 18 feb 2013 14:09
door RFEddie
Ik weet niet of je http://www.jernbane.net/ al kent. Je moet je wel aanmelden voor de site. Over Åndalsnes station hebben ze 164 foto's. Verder nog meer foto's uit de omgeving en van Goerenterminal Øran west.

Verder natuurlijk veel succes met de bouw die ik als Scandinavië liefhebber aandachtig zal volgen. ;)

Re: Project Löwenstein, baanplaan

Geplaatst: 19 feb 2013 11:15
door [Patrick]
Ik ben al eens tegen die site aangelopen tijdens het zoeken maar heb nog nooit ingelogd. Vandaag dus maar eens gedaan en heb er al 28 foto's af gehaald :oops: SUPER

Problemen waar ik nog steeds mee zit is het volgende:
- Hoe zag het emplacement er werkelijk uit voor de oorlog, na de oorlog tot aan 1970. Plaatjes zijn wel redelijk te vinden maar bijbehorende jaartallen zijn lastiger.
- Welke gebouwen stonden er tot 1970. Volgens mij stond het gebouw voor de gemalen kalk er toen nog niet...
- En waar de %^$# stond de bekoling op dat emplacement in godsnaam :?

Ik zoek nog ff verder.

tnx 8-)

Re: Project Löwenstein, baanplaan

Geplaatst: 19 feb 2013 22:46
door RFEddie
Ik weet niet of je deze site al had gevonden. Hier staan beelden van de bouw en de opening in 1924.

http://digitaltmuseum.no/things/lastebi ... t=47&pos=0

Re: Project Löwenstein, baanplaan

Geplaatst: 20 feb 2013 15:59
door [Patrick]
Prachtige site, tnx. :D

Weer wat wijzer geworden. De 2e pier was er al in 1962 dus ik moet hier over nadenken als ik deze pier er bij ga doen de ja of de neen.
Ook het industrie gebiedje westelijk van het station/stadje is heel anders. Aangelegd in 1953 en een kleuren foto uit 1962 laat zien dat er grote bergen kolen liggen met een portaalkraan ipv de fabriek die nu op die plek staat?!
Ik ga het niet precies namaken in het Noors maar het emplacement gebruiken met Duitse gebouwen dus ik heb hier wat vrijheid in om het net ff iets anders te doen.
Maar wel heel erg leuk om uit te zoeken.

Nu alleen nog meer informatie nodig over de loclood en draaischijf etc.

8-)

Re: Project Löwenstein, baanplaan

Geplaatst: 20 feb 2013 16:49
door [Patrick]
Afbeelding
http://sando.co/index.php?nid=2&vis=196

In 1957 werd volgens mij de bekoling van de loc gedaan op het 'nieuwe' industrie gebied.
Als je op de bovenste foto links onder de bekolingsinstallatie door kijkt zie je een gebouwtje met puntdak en ramen rechts op de kopsekant. Daarnaast een loods die lager is dan het huis.
Op de foto hieronder moet dat het rode gebouw zijn met de witte ramen.

Afbeelding
http://digitaltmuseum.no/things/ndalsne ... nt=6&pos=5

Re: Project Löwenstein, baanplaan

Geplaatst: 21 feb 2013 13:23
door RFEddie
Goed speurwerk! De oudste foto van de Nato pier die ik kan vinden is uit 1953.

Afbeelding