Pagina 1 van 1

over mijn baan

Geplaatst: 13 mar 2009 08:55
door ger deguelle
Hoi allemaal .

Ik heb inderdaad een paar vraaggen ja :

1> Ik heb 2 loks digitaal de br 221 en de br 03 deze zijn digitaal, en komen uit de begindoos van de trix 11120.
ik ga niet digitaal met mijn doen doen maar analoge ,dus ik wil deze loks ombouwen naar analoge ,zelf of door iemand anders.
2>Bij deze heb ik ook wat peco wissels wat ik wilde gebruiken maar daar werd ik gek van :evil: ,3 links(sl-e388f) en 3 rechts (sl-e389f) en hier bij ook nog een
2 kruising (sl-e390f) alles in de code 55 ,deze ga ik weg doen of kijken of ik ze kan ruilen voor trix wissels 15%.
3>Zo heb ik ook nog de digale besturing van trix uit deze zelfde doos 11120 deze gat ook weg of ruil .
4>En ik zoek een mooi voorbeeld van een station :zwitserland of oostenrijk voor lange treinen tussen de wissels 1 meter 30.

dat is het zoon beetje voor nu :o :o

groetjes ger deguelle

Re: over mijn baan

Geplaatst: 13 mar 2009 09:05
door Rob Fongers
Ger,

Met decoders kan je ook analoog rijden, Is zelfs nog mooier als zonder decoder. Als het goed is, is de decoder vanaf fabriek al zo ingesteld dat deze zowel digitaal als analoog kan rijden dus de ombouw kan je besparen.

Wat je station betreft..... struin het net af en je komt er genoeg tegen......

De overige vragen zijn opmerkingen en weet niet wat ik er op moet antwoorden.

Grtz Rob

Re: over mijn baan

Geplaatst: 13 mar 2009 09:30
door ger deguelle
Hoi

Het probleem met de loks is er niet meer ,ze rijden gewoon ook inderdaad analoge :mrgreen: .
Nu heb ik de besturing hij de doos van trix 11120 niet meer nodig voor de duidelijkheid de Mobile station 66920 en de travo 0-18v=/18v deze verkoop ik
of ruil tegen trix wisseles 15%.

groet ger deguelle

Re: over mijn baan

Geplaatst: 13 mar 2009 12:52
door Robert_N-Nm
Hoi Ger,

Voor suggesties e.d. voor een leuk station ter inspiratie van een baanplan is het handig om je gedachten/wensen eens uit te schrijven met meer dan Zwitsers of Oostenrijks voorbeeld. Welk tijdperk heeft je interesse (of maakt dat niet uit)? Wil je vooral personentreinen of moet er ook een goederenafhandeling zijn? Welk soort omgeving zoek je? Sommige stations liggen namelijk aan de bergwand terwijl andere in het dal liggen. Denk daar over na, en zet het op het forum. Ik bedoel dan wordt meedenken ook wat gemakkelijker voor de lezers.

Wat suggesties, tips:

Traditioneel gezien zijn de bekendste voorbeelden voor Zwitserland de Gotthardbahn en de Lötschbergbahn. In Oostenrijk heb je de Semmering-, Brenner- en Arlbergbahn om maar eens wat namen te noemen. Daar kan je in ieder geval eens op oriënteren.

Voor een station waar zowel Oostenrijkse als Zwitserse treinen rijden moet je het grensgebied tussen beide landen bekijken (Sankt Margethen, Buchs S.G. zijn de belangrijkste). Echter dit zijn hele omvangrijke stations die je echt niet op 1,30 gaat krijgen. Een probleem wat ik ook had toen ik een baanplan ging ontwikkelen met als thema Duits-Zwitsers grensgebied. De belangrijkste stations (Basel, Bregenz, Schaffhausen en Singen (Hohentwiel)) zijn domweg te groot voor een baantje van een vergelijkbaar formaat. Ik heb toen aan de lijnen zelf gezocht en kwam bij Thayngen uit. Betrekkelijk klein maar wel met een aantal rangeermogelijkheden. Maar ook dan zijn concessies nodig.

MvG
Robert

Re: over mijn baan

Geplaatst: 14 mar 2009 14:09
door ger deguelle
Hoi robert .

Ik heb geen voorkeuze van een station ,tijdperk ook niet echt .
Omgeving dal of bergwand zijn alle 2 wel mooi vind ik .en de treinen wat ik wil latten rijden zijn wel vrachtverkeer en personen vervoer zijn mijn gedachten .
Het station moet een klein rangeer gedeelte hebben .

Groet ger

Re: over mijn baan

Geplaatst: 14 mar 2009 20:26
door spoor65
Ger,

je locjes rijden nu goed? heb je het inmiddels geprobeerd?

mvg

Freddy(spoor65)

Re: over mijn baan

Geplaatst: 14 mar 2009 20:51
door ger deguelle
spoor65 schreef:Ger,

je locjes rijden nu goed? heb je het inmiddels geprobeerd?

mvg

Freddy(spoor65)
Hoi freddy .

Ze gaan als een trein ;)

gr ger

Re: over mijn baan

Geplaatst: 14 mar 2009 22:06
door Robert_N-Nm
Pff, soms maak ik het mezelf wel eens moeilijk.

Een voorbeeld van een leuke lijn om eens naar te kijken is de lijn Schaffhausen-Lottstetten-Eglisau. Niet al te grote stations maar met een knipoog kan je er best wel een leuke variatie aan treinen op loslaten.

Eglisau (kanton Zürich, Zwitserland) bijvoorbeeld is een station waar het spoor vanuit Bullach zich splitst naar Schaffhausen (en daarbij over een spectaculaire brug de Rijn oversteekt) en Basel. Het is niet al te groot (5 sporen) met een eilandperron en een perron aan het stationsgebouw, goederenloods en een beetje industrie er omheen. In het verleden zal er best wel het een en ander aan sneltreinen gestopt hebben en goederentreinen zijn geen probleem zeg maar.

Beschouw het als een startpunt. Ga eens lekker rondspeuren op sporenplan.nl, kijk op google maps/earth. Post wat van je ideetjes vragen etc in dit draadje.

MvG
Robert

Re: over mijn baan

Geplaatst: 15 mar 2009 10:04
door ger deguelle
Afbeelding
Het midden van de baan

Afbeelding
Rechts van de baan .
Afbeelding
Hier moet het station kommen.
Afbeelding
En deze is van links van de baan .

Afbeelding
Bij deze foto zie je wat ik in mijn hoofd heb,heb er ook ff de maten bij gezet .
Deze baan staat dus boven het trappen huis ,commentaar hier op hoor ik graag ik weet dat ik nog een hoop moet verranderen hier en daar moet ik de rails beter aan elkaar doen .


Groet ger deguelle

Re: over mijn baan

Geplaatst: 15 mar 2009 11:55
door shoven
Nou, het begin is er. Ziet er uit als een ons bekend voorkomend allegaartje van hout, rails en gereedschap.
Vraagje: dat lusje linksonder in je tekening (foto "links van de baan"), hoe groot is dat boogje precies? Het ziet er nl. nogal krap uit, en niet alle treinen rijden met evenveel plezier door bogen van R1 of erger. Op de tekening staat dat hij ruim binnen de 80 cm valt. Wat voor spul ligt er onder je rails?

Re: over mijn baan

Geplaatst: 15 mar 2009 12:07
door ger deguelle
shoven schreef:Nou, het begin is er. Ziet er uit als een ons bekend voorkomend allegaartje van hout, rails en gereedschap.
Vraagje: dat lusje linksonder in je tekening (foto "links van de baan"), hoe groot is dat boogje precies? Het ziet er nl. nogal krap uit, en niet alle treinen rijden met evenveel plezier door bogen van R1 of erger. Op de tekening staat dat hij ruim binnen de 80 cm valt. Wat voor spul ligt er onder je rails?
Hoi
De bocht wat jij bedoelt is van hart tot hart 72 cm ,dan bedoel wel de buiten baan hier mee.
En spul wat ik onder de rails heb liggen is 3 mm rubber.
Deze baan wat ik nu heb liggen is een testbaan ,kijken of ik wel uit kom en het redelijk goed loopt.
Ze hebben mij altijd verteld als een tenderlok goed loopt is de baan ook goed :roll:
Als ik ander materiaal moet gebruiken hoor dat heel graag voor al ik de rails voor goed op de baan ga leggen .

groet ger

Re: over mijn baan

Geplaatst: 18 mar 2009 19:34
door ger deguelle
Ik heb vandag de testbaan afgebroken , ik krijg deze week nog wat afval hout multiplex van een vriend 1meter 80 lang en 90 cm breed,dat wil ik gebruiken gaan als basis waar de baan op komt ,natuurlijk met een regelwerk er onder.
Bij de nieuwe ontwerp moet alles zo goed mogelijk gaan dat hoop ik dan ,er zijn zeker altijd dingen bij dat beter kon ,maar ik heb me nu zo goed mogelijk alles doorgelezen .
De als nu nog mensen zijn die zegen denk hier of daar aan ,dan komt dat met mijn baan hopelijk goed.
Hij word dan zie tekening:
Afbeelding
Maar als iemand nog een idee heeft hoor ik het graag .

Groet Ger

Re: over mijn baan

Geplaatst: 18 mar 2009 19:55
door Saraan
Hoi Ger,

Dat is een mooie oppervlakte voor een N-baan. Ik hoop wel dat je er omheen kan lopen, want over 90cm werken is echt wel teveel (Ik ben zelf niet te klein met mijn 1m87, maar 90cm is me echt teveel). Wordt je baan misschien rolbaar?

Succes met je zoektocht naar het perfecte plan!
groeten,

Re: over mijn baan

Geplaatst: 18 mar 2009 20:11
door ger deguelle
Saraan schreef:Hoi Ger,

Dat is een mooie oppervlakte voor een N-baan. Ik hoop wel dat je er omheen kan lopen, want over 90cm werken is echt wel teveel (Ik ben zelf niet te klein met mijn 1m87, maar 90cm is me echt teveel). Wordt je baan misschien rolbaar?

Succes met je zoektocht naar het perfecte plan!
groeten,
Nee hij is niet rolbaar deze baan komt boven de overloop van de trap ,het zijn meschien alleen de bochten waar dat probleem bij voor komt ,ik wil zo veel mogelijk alles voor aan maken .

Gr Ger

Re: over mijn baan

Geplaatst: 18 mar 2009 20:20
door Saraan
Als je er niet omheen kan, dan zou ik in de hoek achteraan een mangat voorzien. Die hoek is anders toch haast onbereikbaar.

groeten,

Re: over mijn baan

Geplaatst: 18 mar 2009 22:45
door shoven
Is een goede tip van Michiel. Mijn baanplank is 1m22 diep, daar kun je niet meer goed bij het eind komen als er scenery etc. op de baan zit. Ik heb dus 2 mangaten. Wat je ook kunt doen is zorgen dat je stukken van de scenery (bergtoppen) eraf kunt lichten om ontspoorde treinen etc. te redden.

Re: over mijn baan

Geplaatst: 19 mar 2009 16:02
door ger deguelle
Hi.

Aan die maangaten heb ik inderdaad gedacht daar houw ik wel rekening mee ;)
Gr Ger Deguelle

Re: over mijn baan

Geplaatst: 22 mar 2009 15:13
door ger deguelle
Zo had ik mijn station in gedachten ,blauw zijn de perron.

Afbeelding

Ik heb veel bannen gezien en dit is een station wat ik mooi vond ,alleen hier en daar mijn smaak.
Suggesties hoor ik graag .

Gr Ger

Re: over mijn baan

Geplaatst: 22 mar 2009 16:07
door Jos
Hoi Ger,

Persoonlijk vind ik het mooier om altijd 2 sporen tussen de perrons te hebben. Bij het station heb je 1 spoor tussen 2 perrons liggen.
In het echt kan bij een groot station elke trein vanuit beide richtingen elk spoor bereiken. Bij jou heb je een scheiding tussen beide inkomende sporen.

Groetjes,
Jos

Re: over mijn baan

Geplaatst: 22 mar 2009 16:18
door ger deguelle
Jos schreef:Hoi Ger,

Persoonlijk vind ik het mooier om altijd 2 sporen tussen de perrons te hebben. Bij het station heb je 1 spoor tussen 2 perrons liggen.
In het echt kan bij een groot station elke trein vanuit beide richtingen elk spoor bereiken. Bij jou heb je een scheiding tussen beide inkomende sporen.

Groetjes,
Jos
Je bedoelt dus zo zie tekening:
Afbeelding

Gr ger

Re: over mijn baan

Geplaatst: 22 mar 2009 16:55
door Jos
Zo zijn de perrons mooier vind ik. Denk nog even na of je het goed vindt dat een trein die op het binnenste spoor rijdt alleen op de eerste twee sporen kan komen.

P.S. Je hoeft de knop Citeer alleen te gebruiken als je op een bericht wilt reageren dat een paar plaatsen hoger staat, anders hoeft het niet. Maakt alleen maar onduidelijker :)

Groetjes,
Jos

Re: over mijn baan

Geplaatst: 22 mar 2009 18:43
door ger deguelle
Hoi jos.

Ja daar ben ik nog over aan het denken ja ,ik denk zelf aan om 2 bocht wissels ergens in een berg te plaatsen dat ik van binnen baan naar buitenbaan kan gaan :?:
Ik denk zelf dat ik het station gedeelte in een bocht te gaan leggen .

Gr ger