Pagina 1 van 1

Hoe kom ik aan/maak ik een NS 2200/2400 diesel

Geplaatst: 27 apr 2012 09:29
door Michiel
Hallo iedereen,

Op welke manier kan ik aan een NS type 2200/2400 diesellok geraken? Bestaan er overtuigede kant-en-klaar modellen? Zijn er kappen te koop, maar met welk onderstel? Kits misschien? Wie weet hier meer over. Hoe pak ik dit best aan?

Ter illustratie de locomotief waar ik het over heb:
Afbeelding

Re: Hoe kom ik aan/maak ik een NS 2200/2400 diesel

Geplaatst: 27 apr 2012 09:39
door Detlev
Ik neem aan dat je DIT draadje volgt?

Re: Hoe kom ik aan/maak ik een NS 2200/2400 diesel

Geplaatst: 27 apr 2012 09:41
door Paul B
De minitrix 2200 overtuigt allerminst, zowel qua verhoudingen als qua kleur. Zie dit draadje van een ander forum voor alternatieven: http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=26947.0.

Re: Hoe kom ik aan/maak ik een NS 2200/2400 diesel

Geplaatst: 27 apr 2012 10:00
door Michiel
@Detlev, ik volgde dat draad niet, maar nu dus wel. Een kap zou ik wel zien zitten. Voor occasie Life-Like onderstel ga ik dan op de uitkijk zitten. Maar is er een kap "te koop", of hoe dat dat? En hoe is de detaillering, afwerking van die shapeways kappen (kijk maar naar de roosters op de foto hierboven)?

@PaulB, BeneluxSpoor volg ik niet, teveel geleuter, wordt ik moe van, sorry. ;) Maar als er interessante N-spoor informatie is, dan druppelt dat wel tot hier door, vermoed ik?

Re: Hoe kom ik aan/maak ik een NS 2200/2400 diesel

Geplaatst: 27 apr 2012 10:38
door Michiel
Bijkomend vraagjes:

- zijn de 2200's of 2400's in het jaar 1962 nog in bruine NS livrei, of waren ze toen al allemaal in geel-grijze livrei?
- kwam de 2200 of 2400 wel of net niet tot in het buitenland (jaren '60) (België net over de grens streek Antwerpen/Limburg)
- indien ja, kwamen ze in 1962 naar het buitenland met reizigers en/of goederen?

Wie heeft hierover wat achtergrond informatie?

Re: Hoe kom ik aan/maak ik een NS 2200/2400 diesel

Geplaatst: 27 apr 2012 13:02
door Michiel
Ik heb een excuus gevonden om "jullie" 2200 or 2400 op Belgische bodem in te zetten: De kolen- Cokes- en Kalktreinen werden kennelijk regelmatig getrokken door 3 of 4 geschakelde 2200 of 2400 locomotieven. Vroeger kwam jullie kalk uit België, dus...

Ik ga voor een kalktrein getrokken door een (of meedere) 2200 of 2400 locomotieven over een Belgische goederenlijn (lijn 15) anno 1962. Dat lijkt heel aannemelijk, toch?

Re: Hoe kom ik aan/maak ik een NS 2200/2400 diesel

Geplaatst: 27 apr 2012 13:06
door Lemland
In 1962 was er nog geen geelgrijs materieel in Nederland, dus dat wordt bruin. Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorslag_%2770

Bart

Re: Hoe kom ik aan/maak ik een NS 2200/2400 diesel

Geplaatst: 27 apr 2012 13:20
door Michiel
Hoi Bart,

inderdaad, ik had ondertussen ook gevonden dat de NS de 2200 en 2400 locs in grijs/geel is gaan omschilderen vanaf 1971. Mogelijk dat er nog een paar blauwe versies van de 2200 in 1962 rond reden?

Re: Hoe kom ik aan/maak ik een NS 2200/2400 diesel

Geplaatst: 27 apr 2012 13:33
door Lemland
Nee, die 2200's zijn bruin afgeleverd. met gele bies zoals hier:

Afbeelding

Wel hebben ze tussen de invoering van het nieuwe NS logo en definitief geelgrijs schilderen nog een NS logo op weerszijden van de neus gehad.

Bart

Re: Hoe kom ik aan/maak ik een NS 2200/2400 diesel

Geplaatst: 27 apr 2012 13:40
door Michiel
Oops! Ik heb ze beide door elkaar gehaald. De eerst 20 van de serie 2400 waren in het blauw. :oops:

Re: Hoe kom ik aan/maak ik een NS 2200/2400 diesel

Geplaatst: 27 apr 2012 13:55
door Lemland
Dat klopt.

Maar vlak voor de oplevering van de serie 2200 was gekozen voor de kleur bruin voor goederenmaterieel, daarom zijn ze allemaal bruin. Als je kiest voor het jaar 1962, moet je er wel op letten (als je dat detail belangrijk vind) dat ze toen al niet meer in de afleverstaat rond reden, ze hadden inmiddels een enorme geluidsdemper op het dak liggen.

Bart

Re: Hoe kom ik aan/maak ik een NS 2200/2400 diesel

Geplaatst: 27 apr 2012 14:02
door Michiel
Ah! Ja, ik had erover gelezen dat ze enorm luidruchting waren tijdens het warmdraaien. DAT is dus die extra knaldemper, dus. Weer iets bijgeleerd. Mijn versie wordt dus een 2400, of een 2200 met knaldemper, in het bruin voor goedendienst.

Nu nog een kandidaat model/kap vinden... :D

Re: Hoe kom ik aan/maak ik een NS 2200/2400 diesel

Geplaatst: 28 apr 2012 10:01
door Robboz
Ha Michiel,

Volgens mij kan je hier wel een 2200-kap scoren.

Een natuurlijk ga ik dit draadje weer volgen!
Groet,
Rob

Re: Hoe kom ik aan/maak ik een NS 2200/2400 diesel

Geplaatst: 28 apr 2012 10:17
door Michiel
Die kap van de 2200 zien er inderdaad goed uit. Iemand hier ervaring? De keuze van het materiaal: is die "Frosted detail" echt beter en de moeite waard? Als donor onderstel, iemand een idee? Draaistellen?

En, is een gezamelijke aankoop misschien voordeliger? Wie zou interesse hebben? Ik overweeg eventueel 3 eenheden voor mezelf. Wat denk je, interesse om ook eens eentje te proberen?

Re: Hoe kom ik aan/maak ik een NS 2200/2400 diesel

Geplaatst: 28 apr 2012 10:52
door Rick
Michiel schreef:Ik heb een excuus gevonden om "jullie" 2200 or 2400 op Belgische bodem in te zetten: De kolen- Cokes- en Kalktreinen werden kennelijk regelmatig getrokken door 3 of 4 geschakelde 2200 of 2400 locomotieven. Vroeger kwam jullie kalk uit België, dus...

Ik ga voor een kalktrein getrokken door een (of meedere) 2200 of 2400 locomotieven over een Belgische goederenlijn (lijn 15) anno 1962. Dat lijkt heel aannemelijk, toch?
Het lijkt me niet dat de locs in België kwamen aangezien de kalktreinen in Nederland elektrisch gereden werden. Een klein uitstapje over de grens is natuurlijk altijd wel mogelijk geweest. De reeks 76 zal wel buiten je periode vallen?

Bij een gezamenlijke aankoop heb ik interesse in 2 2400 kapjes.

Re: Hoe kom ik aan/maak ik een NS 2200/2400 diesel

Geplaatst: 28 apr 2012 11:24
door Michiel
De kalktreinen werden normaliter inderdaad met een elok gereden. De ertstreinen dan weer met diesel (dacht ik gelezen te hebben). Het lijkt me vrij reeel dat, wanneer de eloc wegens defect onbeschikbaar was, men ooit eens per diesel de kalk is gaan halen. Een beetje dichterlijke vrijheid om toch een Nederlandse loc te kunnen opnemen in mijn verzameling "Lier 1962". ;)

Re: Hoe kom ik aan/maak ik een NS 2200/2400 diesel

Geplaatst: 28 apr 2012 18:56
door spoor65
Hey Michiel,

"Lier 1962" :?:

Dit klinkt als een nieuw project naast jouw mega "Brussel" en daar horen wij natuurlijk weer graag meer van.

Mvg

Freddy

Re: Hoe kom ik aan/maak ik een NS 2200/2400 diesel

Geplaatst: 28 apr 2012 19:58
door Michiel
"Lier 1962" is een project op een heel laag pitje. Het late Belgische TPIII heeft me steeds geboeid, en zou er graag iets mee doen. Een soort vitrine, opklap of kofferbaan met als centraal thema mijn geboortehuis, naast de spoorweg te Lier begin 1962. Het zou iets "wegzetbaar" moeten worden, waar ik zo nu en dan eens aan verder pruts. Maar voorlopig is er niets concreet, enkel een paar losse ideeën en een pak goesting.

Re: Hoe kom ik aan/maak ik een NS 2200/2400 diesel

Geplaatst: 03 mei 2012 12:53
door Michiel
Het mechanische deel van deze 2200 locomotieven kwam van Baldwin (US). Heeft iemand een idee welke US locomotief van Baldwin aan de oorsprong lag van de 2200? Dat zal dan waarschijnlijk ook het type donorlok worden voor het chassis.

edit: na vluchtig onderzoek lijkt een VO-1000 wel een kandidaad. ;)

Re: Hoe kom ik aan/maak ik een NS 2200/2400 diesel

Geplaatst: 03 mei 2012 15:53
door Robboz
Ha Michiel,
Zou het de S-12 kunnen zijn?

Groet,
Rob

Re: Hoe kom ik aan/maak ik een NS 2200/2400 diesel

Geplaatst: 03 mei 2012 18:40
door Jos
Michiel schreef:Die kap van de 2200 zien er inderdaad goed uit. Iemand hier ervaring?
Ik heb een poos geleden een kap van White Strong & Flexible gespoten in de geel/grijs kleuren. Ik moet nog steeds een onderstel vinden :lol:
Frosted Ultra Detail heeft veel meer en scherpere details dan dit materiaal.

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes,
Jos

Re: Hoe kom ik aan/maak ik een NS 2200/2400 diesel

Geplaatst: 03 mei 2012 18:47
door Michiel
Hoi Jos,

bedankt voor de heldere foto's. De verhoudingen van de kap zien er wel goed uit. De uitstraling is ok. Maar jammer dat de details niet helemaal doorkomen. In elk geval, je hebt me verkocht. Ik ga eens kijken of ik een kap bestellen, maar dan in dat Frost-spul.

@Rob, een S12 lijkt er inderdaad op, maar in schaal N lijkt die niet zo courant te vinden.