Pagina 1 van 1
in en uitrijden kopstation
Geplaatst: 13 mei 2012 11:32
door ns1200
Voor mijn kopstation ligt deze wisselstraat. Mijn vraag is kan ik op alle sporen zowel inrijden(groen) en dan weer uitrijden (rood) als ik digitaal rijd? Moet ik dan op alle sporen bezet melders gaan zetten?
Geel is voor een pendeltrein, DE1 en zo.
- wisselstraat.jpg (95.61 KiB) 1518 keer bekeken
Grt Rick
Re: in en uitrijden kopstation
Geplaatst: 13 mei 2012 12:57
door martinb
Wat voor programma gebruik je om het aan te sturen? Het kan zeker, geen enkel probleem en afhankelijk van je programma kun je een gemeenschappelijke binnenkomst melder gebruiken. Scheelt weer 1 melder voor sommige blokken.
Re: in en uitrijden kopstation
Geplaatst: 13 mei 2012 13:36
door Michiel
Betreffende je kopstation heb ik toch een paar opmerking:
- Je gele enkelspoor zou best je hoofdspoor niet kruisen om oponthoud te vermijden. Je kan het dan beter parallel laten binnenkomen, of laten aansluiten op de bestaande overloop en geen extra paar engelsmannen hievoor voorzien.
- Je omloopwissels op het eind van de perronsporen moeten niet dubbel uitgevoerd worden. Je mag die kruiswissels vervangen door een enkele overloop met 2 wissels.
- ik ga er van uit dat je een rechts rijregime aanhoud (NL, D, ...) dan kan je de groene perronsporen niet binnenrijden. Daarvoor heb je nog een extra overloop in je hoofdspoor nodig.
- Je hebt in je station 2 sporen zonder perron. Dat is erg ongebruikelijk. Opstelsporen voor afgesteld materieel zal je meestal in de nabijheid van het kopstation vinden, niet erin.
Betreffende bezetmelders: de volledige wisselcomplex (zonder omloopwissels), tussen de meest links en de meest rechtse wissel valt buiten elk blok, en heeft in principe geen extra bezetmelder nodig. Alle aansluitende blokken (in- en uitrijsporen, perronsporen, opstelsporen,...) hebben steeds 2 bezetmelders; een aanmeldsectie en een stopsectie. Let erop dat het stukje spoor na de omloopwissels als een apart blok beschouwd wordt.
Re: in en uitrijden kopstation
Geplaatst: 13 mei 2012 14:30
door ns1200
Hier even mijn complete baan. Gezien de gebrekkige plaats denk ik dat het zo zal moeten gaan.
De gele baan hier op is een verlengde van de bovenste tekening en moet zo'n 8 cm de lucht in. Eventueel met een helix maar ik weet even niet hoe ik dat moet ga plannen.
Heb nog geen programma maar denk aan Raptor of uhlenbrock, ligt aan de totaal prijs voor controller booster e.d.
Advies ook hier weer welkom
- nieuw station.jpg (105.85 KiB) 1488 keer bekeken
Rick
Re: in en uitrijden kopstation
Geplaatst: 13 mei 2012 21:39
door anne w
Beste Rick,
Over het baanplan krijg je van mij geen commentaar, is niet mijn sterke kant, twee opmerkingen over automatiseren met Raptor:
definitie rijweg: van een sein naar het eerstvolgende sein (voor Raptor bestaan alle seinen, ook als ze niet gemonteerd zijn)
elke rijweg, waarvoor voor alle treinen geen halteverbod geldt, dient twee melders te krijgen, een melder die het moment van remmen doorgeeft en een melder die het moment van stoppen doorgeeft, de laatste ligt natuurlijk bij het eerstvolgende sein.
melders mogen meer functies doogeven.
Groet, Anne W
Re: in en uitrijden kopstation
Geplaatst: 14 mei 2012 09:43
door ns1200
Michiel schreef:Betreffende je kopstation heb ik toch een paar opmerking:
- Je gele enkelspoor zou best je hoofdspoor niet kruisen om oponthoud te vermijden. Je kan het dan beter parallel laten binnenkomen, of laten aansluiten op de bestaande overloop en geen extra paar engelsmannen hievoor voorzien.
- Je omloopwissels op het eind van de perronsporen moeten niet dubbel uitgevoerd worden. Je mag die kruiswissels vervangen door een enkele overloop met 2 wissels.
- ik ga er van uit dat je een rechts rijregime aanhoud (NL, D, ...) dan kan je de groene perronsporen niet binnenrijden. Daarvoor heb je nog een extra overloop in je hoofdspoor nodig.
- Je hebt in je station 2 sporen zonder perron. Dat is erg ongebruikelijk. Opstelsporen voor afgesteld materieel zal je meestal in de nabijheid van het kopstation vinden, niet erin.
Betreffende bezetmelders: de volledige wisselcomplex (zonder omloopwissels), tussen de meest links en de meest rechtse wissel valt buiten elk blok, en heeft in principe geen extra bezetmelder nodig. Alle aansluitende blokken (in- en uitrijsporen, perronsporen, opstelsporen,...) hebben steeds 2 bezetmelders; een aanmeldsectie en een stopsectie. Let erop dat het stukje spoor na de omloopwissels als een apart blok beschouwd wordt.
Hallo Michiel
Heb al een groot probleem als ze eigenlijk rechts zouden moeten rijden zou ik met dit plan niet verder kunnen.
Helaas is mijn baan erg klein en zie ik geen optie om dit om te gooien en moet ik links rijden.
Voor de opstel sporen heb ik ook geen plaats verder op want ze zullen toch gauw een meter moeten zijn.
Het lange groene spoor is verstopt en loopt langs de achterwand. Daar komt hij uit een fabriek rijden en dan aansluiting vindt op het hoofdspoor.
- nieuw station.jpg (119.86 KiB) 1421 keer bekeken
Een andere vraag, Ik heb nu de bepaalde sekties in gekleurd waar ik van denk dat dit blokken moeten worden. Klopt dit een beetje? Dus moet ik op elke rail begin en eind een isolerend verbinding zetten.
Voor de wisselstraat moet ik nog eens goed doorlezen want daar kom ik nog niet uit. Hoe bedoelde je dat met een enkele overloop en 2 wissels. Ik Heb de kruiswissels al liggen en het neemt minder plaats in vandaar die keuze.
Grt Rick
Re: in en uitrijden kopstation
Geplaatst: 14 mei 2012 09:45
door martinb
Wat voor software gebruik je om de boel aan te sturen?
Re: in en uitrijden kopstation
Geplaatst: 14 mei 2012 10:03
door Michiel
Als je sporen al liggen, vergeet dan mijn opmerkingen. En of je nu een rechts of links rijregime aanhoud, je 2 bovenste perronsporen zijn ingesloten en kunnen niet normaal gebruikt worden. Met links rijregime kan je tot deze sporen rijden, maar je kan niet meer vertrekken, behalve op tegenspoor.
De indeling van blokken lijkt goed behalve een detail in de grote bocht linksboven op je plan. Wissels maken nooit deel uit van een blok (uitzonderingen buiten beschouwing gelaten).
Re: in en uitrijden kopstation
Geplaatst: 19 mei 2012 12:04
door ns1200
Eens gekeken naar de baan en ga toch rechts rijden. Dan gaan ze van uit de wissel naar het station en de andere rails naar een raccordement voor de fabriek of zo.
Was aan het denken om het gele spoor over of onder de andere te laten rijden en zo los te koppelen maar dat moet ik even meten.
Even nog een vraag, zag in een oude N-magazine dat ze de verbinding stukjes tussen de wissels weg gehaald hadden en dus alleen de bielsen over hielden ivm het strooien van lijm/balast.Is dit aan te raden.
Ik ga mijn rails vast leggen met dubbelzijdige foam plakband.Is dit dan nog wel nodig.
is het beter om de wissels maar deels vast te leggen.
Grt Rick