Pagina 1 van 1

Boog

Geplaatst: 18 mar 2009 16:27
door ger deguelle
Hoi .

Ik heb een vraag een boog van 90 cm doorsnede , is dat ruim genoeg voor een binnen en buiten buiten baan neer te leggen of liever groter ?
Het zit zo ik kan van iemand hout krijgen en die zij 94 cm breed.

Groet ger

Re: Boog

Geplaatst: 18 mar 2009 16:58
door Saraan
Op 90 cm kan je net met R3 en R4 van Fleischmann de bocht nemen. Ik heb hiermee mijn spiraal gebouwd dat net binnen de 90 cm past. Je kan nog scherper keren met R1 en R2, maar die zijn onnatuurlijk scherp, en sommig materieel heeft er last mee.

Ik ken het bochtengamma van Minitrix, Arnold of Roco niet, maar op 90 cm kan je zonder twijfel met gemak keren. Met zo'n ruime boog is flex zelfs een optie.

groeten,

Re: Boog

Geplaatst: 18 mar 2009 17:40
door ger deguelle
Saraan schreef:Op 90 cm kan je net met R3 en R4 van Fleischmann de bocht nemen. Ik heb hiermee mijn spiraal gebouwd dat net binnen de 90 cm past. Je kan nog scherper keren met R1 en R2, maar die zijn onnatuurlijk scherp, en sommig materieel heeft er last mee.

Ik ken het bochtengamma van Minitrix, Arnold of Roco niet, maar op 90 cm kan je zonder twijfel met gemak keren. Met zo'n ruime boog is flex zelfs een optie.

groeten,
Ik wilde deze inderdaad met flex rails van trix gaan legen ,eerst de buiten baan en dan van de buitenste baan van het hart uit 33.6 mm naar de binnen baan gaan ook hart natuurlijk.

Groet Ger

Re: Boog

Geplaatst: 18 mar 2009 17:58
door Wesley
45 cm straal is technisch zeer goed te doen. Groter is natuurlijk altijd beter, maar als 45 cm je maximum is: dat kan best.

Re: Boog

Geplaatst: 19 mar 2009 20:37
door ger deguelle
Wesley schreef:45 cm straal is technisch zeer goed te doen. Groter is natuurlijk altijd beter, maar als 45 cm je maximum is: dat kan best.
Ik heb helaas 43 cm :cry:

Re: Boog

Geplaatst: 19 mar 2009 20:58
door Rick
Daar past R3 toch nog op?

Re: Boog

Geplaatst: 19 mar 2009 23:58
door Rob Fongers
Nogmaals R2 met 4/100 stijging is geen enkel probleem voor 90% van mijn treinen. Degene die het niet trekken( en dat ik ook wel eens) kan je altijd nog op een of andere manier aanpassen, extra gewicht, minder wagons................... of niet dat traject laten rijden, noem maar op.

Je kan echter niet verlangen om een Class 66 of$ een V60, zonder antislip, met 5 Sggnos deze helling op te slepen. Maar er zijn wel middenwegen. Het is veelmeer een kwestie van wat je wilt. Meer ruimte om andere dingen te doen zoals lange wisselstraten, lange perrons etc... Dus het is aan jezelf wat je er mee doet. Mooie grote radiussen gaan ten kosten van je werkelijk wilt doen op het zichtbare gedeelte van je baan. Perfectie is een utopie maar mijn inziens zijn je spiralen alleen bedoeld om afwisseling in je spoorverkeer te maken dus een noodzakelijk kwaad. En waarom dan moeilijk doen als het makkelijk gaat en bewezen is.

Grtz Rob

Re: Boog

Geplaatst: 20 mar 2009 09:19
door Saraan
Met een straal van 43cm kan je zonder problemen in flex met een stijgingspercentage van 2,5% keren. Maar, zoals Rob als zegt, het blijft steeds een compromis; afwegen hoe stijl je de helling wenst, en hoe krap je je bochten wenst, hoe lang je je treinen wilt hebben, hoeveel ruimte je wilt toegeven aan technische contructies en hoeveel aan nabouw en scenery. Je kan bijvoorbeeld ook met krappe bochten (R1, R2) ovale spiralen maken met een klein stijgingspercentage... Keuzes te over, mogelijkheden zat!

Re: Boog

Geplaatst: 20 mar 2009 21:13
door Rob Fongers
Als aanvulling op mijn antwoord heb ik op mn website de tab Helix ingevoegd. Hierin wordt mijn situatie beschreven en gedocumenteerd zodat je een beeld kunnen vormen van wat er mogelijk is en wat de voor en nadelen zijn van de grote stralen.

Grtz Rob

Re: Boog

Geplaatst: 20 mar 2009 22:47
door Hookies
Leuk filmpje Rob. Moet wel zeggen dat als de eerste trein bovenaan de helix staat te wachten om de paradebaan op te draaien en er komt er eentje van de paradebaan die de helix ingaat, dat dat ook maar net goed gaat. Strak uitgemeten, lijkt me zo.

Mvg,
Martin

Re: Boog

Geplaatst: 21 mar 2009 07:52
door Saraan
Rob, je "helix" artikel op je website bekijkt het probleem met een apart perspectief. Leuk om lezen, en goed om te onthouden. Leuk filmpje trouwens!

Re: Boog

Geplaatst: 21 mar 2009 13:53
door ger deguelle
Dat maakt een hoop duidelijk ;)

Re: Boog

Geplaatst: 22 mar 2009 21:27
door shoven
Leuk filmpje. Het gaat maar net goed (vooral met lange wagons) maar dat is genoeg.