Test-Ovaal
Geplaatst: 17 jun 2012 15:15
Hallo iedereen,
Eind vorig jaar heb ik besloten om mij ook te storten in deze mooie hobby (ik ben al sinds kleine jongen fan van modelspoor). Ik heb toen genoeg materiaal in huis gehaald om te kunnen rijden op een testbaan en alles te oefenen. Ik heb namelijk nog nooit modelspoor gedaan en ook niet gesoldeerd en dergelijke.
Sindsdien heeft het eigenlijk altijd opgeslagen geweest wegens gebrek aan tijd en vooral aan durf. Dit weekend ben ik dan toch eindelijk begonnen met het oefenen op solderen rails me als leidraad nproject. Hieronder enkele foto's (klikken om te vergroten) van de uitkomst gevolgd door enkele vragen van mijnentwege.
Gisteren heb ik mij vooral bezig gehouden met het klaarzetten van de werkplaats, aansluiting van wat audio apparatuur (met de eerste solderingen van draadjes) en het plakken van isolatie: Hieronder een overzicht van de werkomgeving met 1 van mijn 4 helpers:
Vandaag de eerste poging om draad aan rails te sorteren :
Tweede poging
Eerste aaneenschakeling van 2 rails aan een soort van ringleiding:
Materiaal (een thompson B2 4-6-0) en een reeks rijtuigen:
Materiaal:
Volgende zaken heb ik bemerkt (ik heb heb een soldeerbout van 80w en 1 van 100w):
1) Het is me gelukt een aantal draden te vertinnen maar ik heb gemerkt dat de mantel kan verkleuren. Is dit een teken dat de soldeerbout te warm is of dat ik te traag ben?
2) het solderen van Peco-Rails was knap lastig. ik heb dit proberen te doen met de methode van Michiel (onderaan de rail solderen) maar ik heb bemerkt dat ik dan de bielzen gemakkelijk kan aanraken en dat deze dan versmelten (ook al raak ik deze niet aan met de bout).
3) Tevens bij het solderen heb ik gemerkt dat de rail ook durft verkleuren (zelfs zwart worden).
4) Moet ik de soldeerbout reinigen na elke verbinding die ik soldeer? Ik heb gemerkt dat de punt van de soldeerbout redelijk snel zwart word.
5) Het reinigen van de soldeerpunt op een vochtige spons. ik gebruik hier een afwasspons voor maar moet ik de punt dan reinigen op het zwarte deel of op het gekleurde deel van de spons? Zie mijn laatste foto als resultaat. is dit normaal?
Dat zijn zo de eerste vragen die ik ben tegengekomen. Tips zijn tevens altijd welkom.
Mvg,
Ken
Eind vorig jaar heb ik besloten om mij ook te storten in deze mooie hobby (ik ben al sinds kleine jongen fan van modelspoor). Ik heb toen genoeg materiaal in huis gehaald om te kunnen rijden op een testbaan en alles te oefenen. Ik heb namelijk nog nooit modelspoor gedaan en ook niet gesoldeerd en dergelijke.
Sindsdien heeft het eigenlijk altijd opgeslagen geweest wegens gebrek aan tijd en vooral aan durf. Dit weekend ben ik dan toch eindelijk begonnen met het oefenen op solderen rails me als leidraad nproject. Hieronder enkele foto's (klikken om te vergroten) van de uitkomst gevolgd door enkele vragen van mijnentwege.
Gisteren heb ik mij vooral bezig gehouden met het klaarzetten van de werkplaats, aansluiting van wat audio apparatuur (met de eerste solderingen van draadjes) en het plakken van isolatie: Hieronder een overzicht van de werkomgeving met 1 van mijn 4 helpers:
Vandaag de eerste poging om draad aan rails te sorteren :
Tweede poging
Eerste aaneenschakeling van 2 rails aan een soort van ringleiding:
Materiaal (een thompson B2 4-6-0) en een reeks rijtuigen:
Materiaal:
Volgende zaken heb ik bemerkt (ik heb heb een soldeerbout van 80w en 1 van 100w):
1) Het is me gelukt een aantal draden te vertinnen maar ik heb gemerkt dat de mantel kan verkleuren. Is dit een teken dat de soldeerbout te warm is of dat ik te traag ben?
2) het solderen van Peco-Rails was knap lastig. ik heb dit proberen te doen met de methode van Michiel (onderaan de rail solderen) maar ik heb bemerkt dat ik dan de bielzen gemakkelijk kan aanraken en dat deze dan versmelten (ook al raak ik deze niet aan met de bout).
3) Tevens bij het solderen heb ik gemerkt dat de rail ook durft verkleuren (zelfs zwart worden).
4) Moet ik de soldeerbout reinigen na elke verbinding die ik soldeer? Ik heb gemerkt dat de punt van de soldeerbout redelijk snel zwart word.
5) Het reinigen van de soldeerpunt op een vochtige spons. ik gebruik hier een afwasspons voor maar moet ik de punt dan reinigen op het zwarte deel of op het gekleurde deel van de spons? Zie mijn laatste foto als resultaat. is dit normaal?
Dat zijn zo de eerste vragen die ik ben tegengekomen. Tips zijn tevens altijd welkom.
Mvg,
Ken