Pagina 1 van 1
eerste baanplan
Geplaatst: 28 jun 2012 21:27
door Paul78
Hallo,
Hier bij mijn eerste baanplan.
De lay-out omhelst een kleine vallei waarin zich bos-en mijnbouw bevindt, ook is er een toeristische trekpleister boven op het hogere gedeelte
De bedoeling is dat er vrachtverkeer gaat rijden van bv bosbouw naar fabriek, en een kleine passagierstrein naar het hogere gedeelte.
De tunnel stelt de aansluiting naar de buiten wereld voor, voor gewoon verkeer heb ik dit nog niet bedacht

Graag hoor ik jullie op- of aanmerkingen en suggesties.
Groeten van Paul
Re: eerste baanplan
Geplaatst: 29 jun 2012 10:38
door Paul B
hoi naamgenoot,
Het voordeel van dit ontwerp is dat je drie treinen tegelijk kan laten rijden zonder digitale poespas
De nadelen zijn onder andere:
- baan wordt erg diep zo te zien, dus dit kan alleen als je er aan alle kanten bij kan;
- alle sporen lopen recht, dat oogt en rijdt wat saai.
Waar komt een station?
Re: eerste baanplan
Geplaatst: 29 jun 2012 10:47
door Paul78
Hallo,
Er komt een klein station op het hogere gedeelte icm laad mogelijkheid voor de bosbouw.
Onder in de ronde komen laadmogelijkheden. Baan is niet specifiek voor personenvervoer.
Zal eens spelen met diagonalen.
De tafel komt los te staan, heb achter ruimte om er bij te komen.
Ik las gister dat sommigen niet blij zijn met R1 bochten, ik heb er heel wat in het plan staan. Kunnen deze problemen opleveren?
Groeten van Paul
Re: eerste baanplan
Geplaatst: 29 jun 2012 10:53
door shoven
R1 kan problemen opleveren met sommige treinen, met name stomers en ander spul met veel assen. Ook de BR101 is een bekend probleemgeval.
Je kunt de baan speelser maken met diagonale stukken, maar ook door bijv. een lang stuk niet kaarsrecht te leggen (al dan niet diagonaal), maar bijv. in een flauwe boog. Dan komt wel al snel flexrails in beeld.
Re: eerste baanplan
Geplaatst: 29 jun 2012 11:26
door Paul B
shoven schreef:R1 kan problemen opleveren met sommige treinen, met name stomers en ander spul met veel assen. Ook de BR101 is een bekend probleemgeval.
Je kunt de baan speelser maken met diagonale stukken, maar ook door bijv. een lang stuk niet kaarsrecht te leggen (al dan niet diagonaal), maar bijv. in een flauwe boog. Dan komt wel al snel flexrails in beeld.
Mee eens - R1 vermijden
Re: eerste baanplan
Geplaatst: 29 jun 2012 21:55
door spoor65
Paul78,
Als ik heel eerlijk mag zijn, zie ik hier alleen maar 3 rondjes rond de kerk.
je wilt alleen achterin op een hoger nivo een staion waar alles moet gebeuren.
zowel station voor beetje rijtuigen als goederen,
de rest van de baan is rondjes rijden, en gezien elk rondje enkelspoor is,
met alleen op het middelste rondje een inhaalspoor,
zullen dat veel rondjes worden alvorens er in dat stukkie spoor met inhaal mogelijkheid
een plek is om te stoppen of elkaar af te lossen.
Volgens mij kun je beter jouw actie plekken uit elkaar trekken,
geef een trein een doel om van a naar b te gaan, want dat is tenslotte de reden waarom ze rijden.
Doelloos een rondje rijden om weer terug in a te komen is tenslotte zinloos, dan had ik er ook wel kunnen blijven.
mvg
Freddy
Re: eerste baanplan
Geplaatst: 30 jun 2012 17:10
door Paul78
Hallo Spoor65,
In het midden en rondom het gele spoor komen bedrijven en mijnbouw met mogelijkheden om te laden.
De tunnel is de uitgang van de vallei, in de berg komen nog wat sporen waar de treinen kunnen wachten, zodat het lijkt alsof ze weg zijn om te lossen
in een ander plaats. De passagierstrein zal via de groene en gele route de vallei in en uitrijden.
De kleuren zijn trouwens alleen een indicatie voor mij zelf en geen rijplan.
Groeten van Paul
Re: eerste baanplan
Geplaatst: 03 jul 2012 16:09
door spoor65
paul,
Dus als ik het goed heb, zien wij hierboven dus slechts een deel van het uiteindelijke baanplan,
ja dan is het natuurlijk al moeilijk om daar een oordeel over te geven.
maar dan nog oogt het voor mij als een rondje om de kerk, recht toe recht aan, en haaks door de bocht, waar de tafel ophoud.
alleen dat ene spoortje wat uit de berg komt maakt ff een slinger.
ik denk dat je met jouw beschikbaar materiaal, er veel meer van kunt maken dan dit wat je nu toont,
speelser, realisticher , de aarde is rond, geen rechthoekige vlakke plaat waar we op de randjes moeten lopen.
maak wat meer gebruik van diagonalen en het zal er veel beter uit zien.
mvg
Freddy
Re: eerste baanplan
Geplaatst: 03 jul 2012 20:22
door Lemland
Naast genoemde zaken waar ik mij bij aansluit: ik zou die wisselstraten (veel) verder uit elkaar doen. Ze zijn nu klaarblijkelijk alleen om in het andere rondje te kunnen komen. Maar als ik op spoor 3 (als ik er vanuit ga dat het station in het binnenrondje komt te liggen) binnen kom en ik wil naar spoor 1 om daar te stoppen, kan ik niet meer terug naar spoor 3. Dat zou je af en toe willen denk ik.
Bart