Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Geplaatst: 03 jul 2012 13:22
Aangezien het op andere forums te stil en/of rommelig is wil ik m'n modelbouw werkzaamheden ook hier laten zien. In dit topic wil ik alles laten zien wat niet direct met een diorama te maken heeft en dan moet je vooral denken aan de bouw van materieel maar ook vele andere/aanverwante dingen:
Inmiddels ben ik al weer bijna 1,5 week terug van vakantie maar tot nu toe heb ik geen zin gehad ergens iets te posten dus nu heb ik wat in te halen.
Ik ben een week het Sauerland in geweest en ben vanuit Willingen(Upland) per auto, trein en bus alle richtingen uit geweest. Voor ik op vakantie ging had ik al ideeën voor een lightraillijn van Warstein naar Meschede om dit zo via een directe railverbinding op mijn NDS net aan te sluiten. Via google earth was ik al aan het kijken geweest of ik kon berekenen hoe steil de B55 tussen die 2 plaatsen is maar daar kwam ik niet echt uit dus dat plan verdween voorlopig in de ijskast tot ik die bewuste weg gereden had.
Tijdens de vakantie heb ik met m'n ouders een bezoekje gebracht aan Warstein waar we per bus heen reden vanaf Meschede. Heen helaas met een omweg dus daar had ik niks aan maar terug hadden we gelukkig wel een bus die de hele B55 af reed. Toen bleek dat de hellingen minder steil waren als gedacht dus mijn plannen konden weer uit de ijskast en de daarop op volgende dagen had ik dus wat uit te werken. Daarnaast kwam toen ook het idee deze verbinding door te trekken via 2 voormalige spoorlijnen namelijk: Wennemen-Wenholthausen-Finnentrop en Wenholthausen-Schmallenberg-Altenhundem. Hiervan had een ik een vriend van mij jaren terug al op Wennemen-Wenholthausen-Schmallenberg ingepland.
Nu ik deze stukken ook wilde gebruiken leek het me wel zo leuk om dat samen met hem te doen. Ik heb tijdens de vakantie al een hoop uitgewerkt zoals materieel inzet, haltes, frequentie enz.. De dag na de vakantie heb ik dat gelijk hem voor gelegd en er een beetje over zitten brainstormen tijdens een rondrit met de trein over hoe het precies moest gaan worden.
Ik ben hier na thuis de dienstregelingen en sporenplannen gaan uitwerken en wanden gaan tekenen voor het te bouwen materieel want we willen uiteraard er wel wat van in model hebben. Verder heb ik ook nog de lijnen op mijn hobby kaart van NRW in getekend zie hier onder.
Hobby kaart NRW, zie de NDS lijn onder NDS standplaats 14 en de WR GmbH lijnen rond WR GmbH standplaats 2.
Het sporenplan
Het Basis Uur Patroon waar het traject Wennemen-Meschede-Warstein in zit, de blauw/roze paden zijn van de Lightraillijn RT102.
Het BUP Wennemen – Wenholthausen – Finnentrop/Altenhundem waarbij de RT102 tot 2x per uur met max. 2 stellen rijd en de RT103 en 104 beide tot 1x per uur met max. 1 stel, bij een uurdienst op de RT102 schuift de RT103 een half uur op want het materieel van de RT102 loopt deels over op de RT103 en 104. Anders om loopt het materiaal van de RT103 en 104 bijna altijd over op de RT102 versterkt met stellen die in Wenholthausen keren.
Als materieel hebben we gekozen voor de GT8-100D/2SY-M maar dan niet als meer spannings stel maar als Hybride uitvoering, de M word dus een H. Dat is voor ons handiger en als de Regio Citadis zowel als 2 spannings stel als Hybride versie te bouwen is dan moet dat met dit type ook kunnen.
Hiervan ben ik nu 5 hele en 2 halve stellen aan het bouwen waarvan 3 hele in NDS huisstijl en 2 hele en de 2 halve in WR GmbH huisstijl zie foto's hier onder.
Alle stellen die ik zelf houd hebben inmiddels een beweegbare panto zodat die in de vitrinekast en evt. op een toekomstig diorama omhoog kan.
Groetjes Michiel
Inmiddels ben ik al weer bijna 1,5 week terug van vakantie maar tot nu toe heb ik geen zin gehad ergens iets te posten dus nu heb ik wat in te halen.
Ik ben een week het Sauerland in geweest en ben vanuit Willingen(Upland) per auto, trein en bus alle richtingen uit geweest. Voor ik op vakantie ging had ik al ideeën voor een lightraillijn van Warstein naar Meschede om dit zo via een directe railverbinding op mijn NDS net aan te sluiten. Via google earth was ik al aan het kijken geweest of ik kon berekenen hoe steil de B55 tussen die 2 plaatsen is maar daar kwam ik niet echt uit dus dat plan verdween voorlopig in de ijskast tot ik die bewuste weg gereden had.
Tijdens de vakantie heb ik met m'n ouders een bezoekje gebracht aan Warstein waar we per bus heen reden vanaf Meschede. Heen helaas met een omweg dus daar had ik niks aan maar terug hadden we gelukkig wel een bus die de hele B55 af reed. Toen bleek dat de hellingen minder steil waren als gedacht dus mijn plannen konden weer uit de ijskast en de daarop op volgende dagen had ik dus wat uit te werken. Daarnaast kwam toen ook het idee deze verbinding door te trekken via 2 voormalige spoorlijnen namelijk: Wennemen-Wenholthausen-Finnentrop en Wenholthausen-Schmallenberg-Altenhundem. Hiervan had een ik een vriend van mij jaren terug al op Wennemen-Wenholthausen-Schmallenberg ingepland.
Nu ik deze stukken ook wilde gebruiken leek het me wel zo leuk om dat samen met hem te doen. Ik heb tijdens de vakantie al een hoop uitgewerkt zoals materieel inzet, haltes, frequentie enz.. De dag na de vakantie heb ik dat gelijk hem voor gelegd en er een beetje over zitten brainstormen tijdens een rondrit met de trein over hoe het precies moest gaan worden.
Ik ben hier na thuis de dienstregelingen en sporenplannen gaan uitwerken en wanden gaan tekenen voor het te bouwen materieel want we willen uiteraard er wel wat van in model hebben. Verder heb ik ook nog de lijnen op mijn hobby kaart van NRW in getekend zie hier onder.
Hobby kaart NRW, zie de NDS lijn onder NDS standplaats 14 en de WR GmbH lijnen rond WR GmbH standplaats 2.
Het sporenplan
Het Basis Uur Patroon waar het traject Wennemen-Meschede-Warstein in zit, de blauw/roze paden zijn van de Lightraillijn RT102.
Het BUP Wennemen – Wenholthausen – Finnentrop/Altenhundem waarbij de RT102 tot 2x per uur met max. 2 stellen rijd en de RT103 en 104 beide tot 1x per uur met max. 1 stel, bij een uurdienst op de RT102 schuift de RT103 een half uur op want het materieel van de RT102 loopt deels over op de RT103 en 104. Anders om loopt het materiaal van de RT103 en 104 bijna altijd over op de RT102 versterkt met stellen die in Wenholthausen keren.
Als materieel hebben we gekozen voor de GT8-100D/2SY-M maar dan niet als meer spannings stel maar als Hybride uitvoering, de M word dus een H. Dat is voor ons handiger en als de Regio Citadis zowel als 2 spannings stel als Hybride versie te bouwen is dan moet dat met dit type ook kunnen.
Hiervan ben ik nu 5 hele en 2 halve stellen aan het bouwen waarvan 3 hele in NDS huisstijl en 2 hele en de 2 halve in WR GmbH huisstijl zie foto's hier onder.
Alle stellen die ik zelf houd hebben inmiddels een beweegbare panto zodat die in de vitrinekast en evt. op een toekomstig diorama omhoog kan.
Groetjes Michiel