Pagina 1 van 5
Mijn N-Baan,start+vorderingen,door Lammert
Geplaatst: 30 mar 2009 11:08
door Lammert
Hallo treiners,
In dit forum wil ik jullie graag laten kennismaken met mijn N-baan en de vorderingen tot nu toe.
Het begin:
gr.Lammert
Re: Mijn N-Baan,start+vorderingen,door Lammert
Geplaatst: 30 mar 2009 12:22
door shoven
Lammert,
Het simpelst is gewoon Paint te gebruiken, zie
dit draadje. Openklikken, Ctrl-W, Opslaan. Kind kan de was doen.
Re: Mijn N-Baan,start+vorderingen,door Lammert
Geplaatst: 30 mar 2009 12:36
door H@Ns
Hallo,
Hier een tooltje om foto's te bewerken.
Hier kun je een programma downloaden om foto’s kleiner te maken:
http://download.microsoft.com/download/ ... ySetup.exe
Open het bestand om het te installeren.
Als je nu met je rechtermuisknop op een foto klikt zie je dat er een functie is bij gekomen ‘Resize Pictures’ Als je hier op klikt kun je de foto opslaan met formaat 800 x 600.
De foto wordt nu opgeslagen met als toevoeging (medium). Deze kun je vervolgens gebruiken.
Succes,
Hans
Re: Mijn N-Baan,start+vorderingen,door Lammert
Geplaatst: 30 mar 2009 18:10
door Lammert
Oke, de paint tip bij het ontwerp toegepast, ga nu kijken of het met de foto's ook gaat lukken.
Alvast allemaal bedankt,
gr Lammert
Re: Mijn N-Baan,start+vorderingen,door Lammert
Geplaatst: 30 mar 2009 18:22
door Lammert
Hierbij volgen de eerste foto's.
Op deze foto's staan de tafels als losse elementen op hun kant.
Re: Mijn N-Baan,start+vorderingen,door Lammert
Geplaatst: 30 mar 2009 18:32
door Lammert
Vervolgens staan de tafels aan elkaar gekoppeld op schagen.
Re: Mijn N-Baan,start+vorderingen,door Lammert
Geplaatst: 30 mar 2009 18:42
door Lammert
Dan nu de laatste vorderingen.
Ik hoop dat het te volgen is.
gr Lammert
Re: Mijn N-Baan,start+vorderingen,door Lammert
Geplaatst: 30 mar 2009 20:43
door shoven
@Hans: de link werkt niet. Dat programma waar het nar moet wijzen doet het trouwens niet onder Vista.
@Lammert: leuk ontwerp, ik heb dit eerder gezien in je draadje op BNLS. Heb het gebruikt als de basis voor mijn eigen ontwerp.
Ik wacht met smart op meer foto's, leuk!
Re: Mijn N-Baan,start+vorderingen,door Lammert
Geplaatst: 30 mar 2009 21:51
door H@Ns
Re: Mijn N-Baan,start+vorderingen,door Lammert
Geplaatst: 31 mar 2009 19:41
door gdw1963
Hoi Lammert,
Ik ken je foto's ook van BNLS. Ik zal de vorderingen blijven volgen en hoop inspiratie op te doen voor mijn eigen, toekomstige, baanplan.
Re: Mijn N-Baan,start+vorderingen,door Lammert
Geplaatst: 01 apr 2009 15:06
door Saraan
Hoi Lammert,
je bent al serieus bezig geweest, zie ik! En meteen de grootse aanpak; alle niveaus worden meteen gelijktijdig gelegd! (Ik leg van onder naar boven, maar ieder zijn systeem
). Maar let wel op de bereikbaarheid van alle sporen, want met een volle grondplaat zou dat wel eens lastig kunnen worden later.
Goe bezig!
groeten,
Re: Mijn N-Baan,start+vorderingen,door Lammert
Geplaatst: 02 apr 2009 08:51
door Lammert
Hoi Michiel,
Ik begrijp je bezorgdheid voor het bereiken van de verborgen rails als de invulling van de baan wordt gerealiseerd.
Mijn plan hiervoor is dan ook, om de voorkant van de 1e verdieping verwijderbaar te maken.Het hoe en wat ben ik nog aan het uitknobbelen.
Mijn idee is nu, dat de voorkant een L vormige bak wordt waarop ik met purr-schuim de bergwand maak.Deze kan dan ten allertijde worden weg genomen zonder dat er schade aan ontstaat. Dit idee wordt de volgende fase als de 1e verdieping over de lengte demontabel is gerealiseerd.
gr Lammert
Re: Mijn N-Baan,start+vorderingen,door Lammert
Geplaatst: 02 apr 2009 09:06
door Saraan
Hoi Lammert,
Het idee om L-vormige scenerybakken te gebruiken lijkt me geen slecht idee. Ik ben benieuwd naar het vervolg!
groeten,
Michiel
Re: Mijn N-Baan,start+vorderingen,door Lammert
Geplaatst: 09 apr 2009 14:36
door Lammert
Oké, zoals beloofd de vorderingen tot nu toe.
Het zijn 4 foto's van de geplaatste achterwand, waarop de diepte zal worden gerealiseerd
Re: Mijn N-Baan,start+vorderingen,door Lammert
Geplaatst: 09 apr 2009 17:52
door Jos
Hoi Lammert,
Je bent lekker bezig geweest zo te zien
Één opmerking: Bij de bovenste foto loopt de overgang van het vlakke deel naar het stijgende deel (waar de wagon op staat) zo te zien in een knik. Knikken in de rails veroorzaken heel vaak spontane ontkoppelingen en zien er bij een rijdende trein niet mooi uit. Om die reden maak ik de overgang meestal uit één stuk, wat dan een holling of een bolling heeft. Dat voorkomt problemen en staat veel mooier.
Groetjes,
Jos
Re: Mijn N-Baan,start+vorderingen,door Lammert
Geplaatst: 09 apr 2009 19:19
door shoven
Hoi Lammert,
Op die 1e foto staat dat wagentje nogal steil, of lijkt dat maar zo? Hoe groot is je hellingshoek daar?
Re: Mijn N-Baan,start+vorderingen,door Lammert
Geplaatst: 09 apr 2009 19:39
door Lammert
hoi Steven en Jos,
Julliehebben gelijk, maar de betreffende helling staat daar op proef, meer voor de foto.
De lengte van die helling is 60 centimeter, dus de stijging dient 11/2 cm te bedragen.
Op de volgende serie foto's komt dat goed!
gr Lammert
Re: Mijn N-Baan,start+vorderingen,door Lammert
Geplaatst: 10 apr 2009 08:23
door Saraan
Dat ziet er meteen knap uit van constructie, mooi werk. Maar ik blijf toch een beetje met de vraag zitten kwa bereikbaarheid. Hoe ga je bijvoorbeeld de bedrading kunnen aanleggen bij dat hellend spoor achteraan, of het onderwerk van een sein met zijn glasvezels? Het lijkt toch van hier uit, dat het moeilijk werken wordt. Maar als je chirurg of tandarts bent, dan heb je natuurlijk de techniek onder de knie om door kleine openingen te werken.
groeten,
MIchiel
Re: Mijn N-Baan,start+vorderingen,door Lammert
Geplaatst: 10 apr 2009 09:31
door Jos
Saraan schreef:Maar als je chirurg of tandarts bent, dan heb je natuurlijk de techniek onder de knie om door kleine openingen te werken.
Of Gyneacoloog
Groetjes,
Jos
Re: Mijn N-Baan,start+vorderingen,door Lammert
Geplaatst: 10 apr 2009 09:50
door Saraan
Re: Mijn N-Baan,start+vorderingen,door Lammert
Geplaatst: 10 apr 2009 10:32
door Lammert
Hoi Michiel,
De werkwijze die ik wil handteren gaat als volgt.
Eerst de onder en verdekte rails leggen met alle draden,Ik heb een boor van 20 centimeter lang maatje 6 dus dat moet kunnen.Vooral omdat de hoogte van de eerste verdieping niet 20 maar 17 centimeter is geworden, dit vanwege de hellings hoek.
Daarna het zichtbare gedeelte,pas als alles ligt en verbonden is wordt er af-gedicht met elementen die altijd verwijderbaar dienen te zijn.
Denk aan de L vormige bakken, hier eerder besproken. De opritten in de bergen blijven bereikbaar door het verwijderbaar houden van de afgeplatte top.
Heb nog wel een vraag aan jouw.
Als je koploper als besturing installeert, moet de baan dan in segmenten worden opgedeeld?En kan dat met de kunststof rail lassen?
gr Lammert
Re: Mijn N-Baan,start+vorderingen,door Lammert
Geplaatst: 10 apr 2009 11:44
door Saraan
Koploper wilt graag weten waar een trein zich bevindt. Er zijn verschillenden methodes om de positie van treinen terug te melden. Dat kan magnetisch met reed-schakelaars, of optisch met lichtsluizen. Dan hoef je helemaal geen scheidingen in je rails aan te brengen. Maar de meest toegepaste methode is stroomdetectie. Dan moet je, zoals je al aangeeft, je baan in secties opsplitsen. Je kan hiervoor kunststoffen raillassen gebruiken, of gewoon, waar nodig, met een slijpschijfje een sleuf slijpen in de rails. De laatste oplossing is verreweg het gemakkelijkst. Eventueel kan je de sleuf nog opvullen met een of ander epoxy of putty.
groetjes,
Michiel
Re: Mijn N-Baan,start+vorderingen,door Lammert
Geplaatst: 10 nov 2009 18:11
door Lammert
Hoi treiners
Door eens goed na te denken, heb ik besloten om mijn treinbaan toch in een kleinere ruimte te plaatsen.
Dit weekeinde komen de nieuwe onderwerpen op deze site te staan.
gr lammert
Re: Mijn N-Baan,start+vorderingen,door Lammert
Geplaatst: 10 nov 2009 18:49
door Jos
Hoi Lammert,
Ja, ruimte is altijd een probleem, zelfs voor N
Groetjes,
Jos
Re: Mijn N-Baan,start+vorderingen,door Lammert
Geplaatst: 10 nov 2009 21:55
door Lammert
Ben toch eerder klaar met het onderwerp dan ik dacht. Mocht je als je het nieuwe plan ziet, denken wat liggen de gele rails ver naar voren,lees dan verder.
Ik zat vanavond evennaar railaway te kijken. En toen dacht ik,waarom de laagste rails overdekken als je het ook in een open gebergte kan verschuilen. Kan je mooi altijd bij de rails komen, maar je ziet het niet!