Hoi hoi,
ben net digitaal gegaan met de multi maus.
Wellicht een simpele gedachte, maar zoals ik het het begrepen staat er continu dezelfde spanning op de baan.
Betekend dit dat als je met bijv leds, de juiste weerstand en een condenstator binnen verlichting maakt dat deze gewoon continu brand?
Hier heb je dus geen decoder voor nodig toch?
En eventueel sluitsein in de laatste wagon, hoe doe je dat?
Ik neem aan niet naar voren naar je lok om op je decoder aan te sluiten.
Wie kan me een beetje op weg helpen?
alvast weer bedankt,
Marco
binnen verlichting sluitverlichting.
Re: binnen verlichting sluitverlichting.
Je kan de digitale spanning op de rails beschouwen als wisselspanning. Met een lampje van vb 16V kan je constante binnenverlichting maken. Met een LED is het iets lastiger, omdat deze maar in 1 stroomrichting oplicht, en in de andere richting bijna geen spanning mag hebben. Dus, een gelijkrichting (enkel met 1 diode, of dubbel met een brug van 4) een voorschakelweerstand (afgestemd op 2mA tot 20mA afhankelijk van de lichtsterkte) is dan een minimum. Een condensator om knipper tegen te werken is in praktijk amper haalbaar, omdat deze in verhouding erg groot moet zijn op zichtbaar effect te hebben.
Sluitverlichting is weer een ander verhaal. Gezien de rijrichting en spanning op de rails geen enkel verband hebben met elkaar, moet je kiezen: sluitverlichting dat ook constant brandt, zoals de binnenverlichting, of... een decoder-functieuitgang gebruiken. Je kan deze gaan halen van de loc, met extra draden tussen de wagons (omslachtig) of een functiedecoder in de laatste wagon inbouwen (iets practischer)
succes met je project!
Sluitverlichting is weer een ander verhaal. Gezien de rijrichting en spanning op de rails geen enkel verband hebben met elkaar, moet je kiezen: sluitverlichting dat ook constant brandt, zoals de binnenverlichting, of... een decoder-functieuitgang gebruiken. Je kan deze gaan halen van de loc, met extra draden tussen de wagons (omslachtig) of een functiedecoder in de laatste wagon inbouwen (iets practischer)
succes met je project!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: binnen verlichting sluitverlichting.
Michiel,
allereerst bedankt voor je antwoord
Als je voor je sluitverlichting kiest voor een decoder...klopt het dan dat je die hetzelfde adres geeft als de lok, en dat dan sluitverlichting werkt naar rijrichting?
sorry als dit simpel overkomt, maar ben nog maar net digitaal begonnen, en de materie nog niet helemaal meester
Groetjes,
Marco
allereerst bedankt voor je antwoord
Als je voor je sluitverlichting kiest voor een decoder...klopt het dan dat je die hetzelfde adres geeft als de lok, en dat dan sluitverlichting werkt naar rijrichting?
sorry als dit simpel overkomt, maar ben nog maar net digitaal begonnen, en de materie nog niet helemaal meester
Groetjes,
Marco
Re: binnen verlichting sluitverlichting.
Dat is een oplossing, maar je kan de decoder ook een eigen adres geven, en dan, afhankelijk van het besturingssysteem de associatie vast leggen met de bijbehorende lok. vb in Traincontroller en Koploper hebben een mogelijkheid om respectievelijk een sleep rijtuigen of stuurstandrijtuig te associeren met een bepaalde loc. Commando's (rijrichting, verlichting aan/uit...) worden dan naar beide adressen gestuurd.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: binnen verlichting sluitverlichting.
Nog even terugkomend op Michiel's opmerking m.b.t. dat je digitale spanning als wisselspanning kan beschouwen en er een 16V gloeilampje op kunt aansluiten...
Dat kan.... Maar als je dit type verlichting in rijtuigen gebruikt en direct op de railspanning aansluit kun je nogal 'rare' problemen krijgen. Loc's die niet goed luisteren naar digitale commando's en dat soort dingen. Waarom is dat zullen jullie je afvragen... Nou dat komt doordat een gloeilampje bij inschakelen geen weerstand heeft en dus een kortsluiting vormt. Als je wielen/stroomafname/rails niet 100% schoon zijn zorgt dat voor continu korte kortsluitingen op je digitale spanning, doordat het lampje telkens wel/niet spanning krijgt. Stroom neemt de kortste weg, dus je raadt het al.. Ten tijde van deze korte maar vele kortsluitingen bereiken de digitale signalen de andere decoders NIET goed.
Digitaal en gloeilampjes direct op de railspanning in rijtuigen is geen gelukkig huwelijk en kun je beter vermijden.
Gr. Dave
Dat kan.... Maar als je dit type verlichting in rijtuigen gebruikt en direct op de railspanning aansluit kun je nogal 'rare' problemen krijgen. Loc's die niet goed luisteren naar digitale commando's en dat soort dingen. Waarom is dat zullen jullie je afvragen... Nou dat komt doordat een gloeilampje bij inschakelen geen weerstand heeft en dus een kortsluiting vormt. Als je wielen/stroomafname/rails niet 100% schoon zijn zorgt dat voor continu korte kortsluitingen op je digitale spanning, doordat het lampje telkens wel/niet spanning krijgt. Stroom neemt de kortste weg, dus je raadt het al.. Ten tijde van deze korte maar vele kortsluitingen bereiken de digitale signalen de andere decoders NIET goed.
Digitaal en gloeilampjes direct op de railspanning in rijtuigen is geen gelukkig huwelijk en kun je beter vermijden.
Gr. Dave
Re: binnen verlichting sluitverlichting.
Yep... LED-verlichting en digitale spanning gaat beter samen. En is een stuk zuiniger want dat tikt hard aan met veel wagons en binnenverlichting.
Als je de methode die Michiel aangeeft voor LED verlichting gebruikt zit je goed. De te gebruiken voorschakelweerstand is overigens ook afhankelijk van het aantal LED's en de aansluitmethode (in serie of parallel).
Iets meer hierover is o.a. ook hier te vinden.
Gr. Dave
Als je de methode die Michiel aangeeft voor LED verlichting gebruikt zit je goed. De te gebruiken voorschakelweerstand is overigens ook afhankelijk van het aantal LED's en de aansluitmethode (in serie of parallel).
Iets meer hierover is o.a. ook hier te vinden.
Gr. Dave