hand rijregelaar

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
eriko
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 dec 2011 21:20

hand rijregelaar

Bericht door eriko »

beste n spoor vrienden

Mijn baan is vol op in aan bouw. en ja dan word er natuurlijk ook wat gereden.
Nou weet ik dat veel digitale systemen met een rijregelaar geleverd voor in de hand. bv de roco lok maus
ik dacht dat is wat voor mij alleen wil ik analoog rijden.
nou is mijn vraag kan ik dit soort regelaars voor analoog ergens kopen. naar 2 uur zoeken op google heb ik namelijk niks gevonden.
toen dacht ik ik neem een regelbare weerstand die ik tussen de trafo en de rails plaats.
enja een regebare weerstand is zo gevonden op de site van conrad maar met meer als 600 verschillende weet ik totaal niet welke ik moet nemen.

ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en mij kan helpen
mvg
erik



JohanN
Berichten: 76
Lid geworden op: 22 okt 2008 07:16

Re: hand rijregelaar

Bericht door JohanN »

Hallo Erik,
Ik heb nog 2 analoge electronische regelaars over die je nog wel zelf in een kastje moet bouwen. Dat kun je dan net zo maken als jezelf wilt.

Laat maar weten of je geinteresseerd bent.

Groeten,
Johan.


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3752
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: hand rijregelaar

Bericht door maarten »

Simpelweg een potmeter tussen trafo en rails zetten is vragen om problemen. Om een lang verhaal kort te maken: gewoon niet doen.

Ik weet verder niets van jouw baan, maar ik denk dat de WA16 van treinelektronica.com precies is wat jij nodig hebt. Door de technologie die gebruikt wordt (pulsbreedte-modulatie) zullen je locs ook bij lagere snelheden mooi en betrouwbaar rijden. In de PDF staat uitgelegd hoe je het moet aansluiten, lijkt mij ook voor leken goed te doen. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: hand rijregelaar

Bericht door Frank_N »

Voor ongeveer 25 euries heb je op een beurs een oude FLM / Trix trafo.
Die werken goed, over het algemeen.
De rijspanning word hiermee op een mechanische wijze gemaakt, echter electronisch kan het ook.

Met wat handigheid maakje zelf een electronische variant hierop.
Een mooi voorbeeld is te vinden op: http://home.roadrunner.com/~jimngage/TR ... lerCrawler

Deze voeding werkt electronisch op dezelfde manier dan de bekende fabriekstrafo's/

Ik kan je verder de Weistra regelaar voor analoog bedrijf aanraden!
Wil je meer info, stuur me PM. Kennis van wat electronica is wel aan te bevelen.


Groet van Frank
Plaats reactie