Pagina 1 van 1
Aandrijving in de tender of in de ketel
Geplaatst: 03 aug 2012 11:04
door Sithlord76
Wat heeft betere rij eigenschappen een loc met de aandrijving in de tender of in de ketel?
En wat zijn dan de verschillen, als die er zijn?
m.v.g. Niels.
Re: Aandrijving in de tender of in de ketel
Geplaatst: 03 aug 2012 13:09
door Zolderspoor
De aandrijving in de tender betekent:
- bij een te zware trein blijft de lok staan en staat de tender er achter te kwispelen;
- als het drijfwerk wat minder soepel gaat lopen "rijdt" de lok met stil staande wielen. (De stroomafname vindt wel op de lokwielen plaats = allemaal weerstand).
Voor mij voldoende redenen om niet te rijden met "tenderaangedreven" stoomloks. En die worden dus ook niet meer aangeschaft.
Re: Aandrijving in de tender of in de ketel
Geplaatst: 03 aug 2012 13:18
door evo
Zolderspoor heeft in principe gelijk, er zijn veel tenderaangedreven loks die gewoon geen trekkracht hebben (vooral Fleischmann), maar er zijn er ook die goed werken. Dit ligt vooral aan het gewicht van de tender. Dus: tenders met kleine inhoud zijn minder goed dan grote tenders en stalen behuizingen zijn beter dan plastic.
Re: Aandrijving in de tender of in de ketel
Geplaatst: 04 aug 2012 10:49
door thevandijks
Locs met motor in de tender zijn een ramp, beter een tenderloc aanschaffen. Ik heb een 65 van Fleischmann die loop als een trein
Groet Hans
Re: Aandrijving in de tender of in de ketel
Geplaatst: 05 aug 2012 10:44
door Marcel
Zelf heb ik de BR03 van Minitrix ,de tender heeft een kunsstof kap maar weegt toch zonder lok 48 gram.
Over trekkracht niets te klagen.
Dan hier nog even een bekende tip:
verzwaar de tender door de bovenlaag van de palstic kolen weg te fresen en te vervangen door losse 'stort kooltjes' wat in zakjes verkrijgbaar is,of in de binnenkant van de tenderkap een dun laagje lood aan te brengen als daar ruimte voor is.
Ik heb ook nog een Flm. BR50 met cabine tender liggen als ombouw project voor digitaal,maar die heb ik nog niet kunnen testen op trekkracht.
Re: Aandrijving in de tender of in de ketel
Geplaatst: 27 aug 2012 20:19
door stefant
men noemt veelal nadelen aan het systeem wat fleischmann toepast, dus laat ik eens iets positiefs noemen. ten eerste kan de stroomopname geschieden bij meer wielen,waardoor je een langere basis krijgt om stroom door te voeren,wat m.i. een voordeel is,helemaal als er digitaal gereden wordt ivm de massagevoeligheid van de decoders.
een ander voordeel is dat je de loc veel gedetailleerder kunt maken met vrije doorkijk onder de tender enz,en iets wat ik zelf graag als voordeel zie is aandrijving op kleine wielen,waardoor de loc(in theorie tenminste) meer trekkracht zou moeten hebben dan dezelfde loc met het zelfde gewicht op grote wielen. nadeel waar ik zelf vaak tegenaan loop bij locs van fleischmann is dat je de tender ivm de ruimte vaak niet kunt verzwaren,zoals ik dat bij marklin locs altijd deed.
Re: Aandrijving in de tender of in de ketel
Geplaatst: 27 aug 2012 22:12
door evo
stefant schreef:en iets wat ik zelf graag als voordeel zie is aandrijving op kleine wielen,waardoor de loc(in theorie tenminste) meer trekkracht zou moeten hebben dan dezelfde loc met het zelfde gewicht op grote wielen.
Dit is inderdaad alleen in theorie zo. In de praktijk is niet het koppel van de motor het probleem, maar de tractie van de wielen -> gewicht dus.
Re: Aandrijving in de tender of in de ketel
Geplaatst: 28 aug 2012 10:44
door Zolderspoor
Hoi Stefant.
Ik vrees dat je wat betreft de stroomafname geheel mis bent.
Zowel de Fl-p BR 012 / BR 38 als de Arn. BR 01 / BR 023 (allemaal loks met 6 drijf- en koppelwielen) nemen op 6 plekken de rijstroom af, namelijk op die 6 grote wielen.
Voor zover mijn ervaring met diverse sleeptender stoomloks (zowel in eigen bezit als bij hobbygenoten gezien) geldt, wordt de rijstroom sowieso opgenomen door de wielen van de lok. Ongeacht of de aandrijving in de lok of de tender zit.
Daarnaast hebben we wel eens uitgeprobeerd of we die wieldruk van de aangedreven tenderwielen konden verhogen door het aantal antislipbandjes te verminderen. Resultaat: er is geen opvallend verschil tussen een BR 050 met 10 en de versie met 4 (alleen op de wielen op de hoek) ASB's.
Het enige dat we konden vaststellen is dat hoe meer loos meedraaiende lokwielen (BR 050 tov BR 038 van Fl-p), hoe groter de kans is dat de wielen minder/slechter dan wel niet meedraaien. Uitgeprobeerd op loks van ongeveer dezelfde ouderdom.
Re: Aandrijving in de tender of in de ketel
Geplaatst: 28 aug 2012 12:44
door Michiel
De rijeigenschappen zijn niet meteen afhankelijk of de aandrijving wel dan niet in de tender zit. Sommige modellen rijden perfect met aangedreven tender, ander weer niet. Sommige modellen met aandrijving in de loc zijn een ellende. Je moet het gewoon model per model bekijken.
Maar een handige knutselaar (een je bent een modelBOUWER of je bent het niet

), kan van de meeste probleemlocs nog iets acceptabel maken; meer gewicht leidt dikwijls naar de oplossing: voor tender EN loc.