Mijn uitgangspunten waren dan ook:
- Geen modificatie(s) aan draaischijf zelf.
- Geen optische sensoren gebruiken (niet voor de positie van de brug, en niet voor de positie/bezetmelding van een lok op de brug)
- 180gr. draaien zonder 'keerlusmodule', maar gewoon netjes afhandelen (lees: niet wachten op sluiting en dan ompolen)
- Instelbare bewegingssnelheid van de brug (middels een CV-tje).
- PoM en direct CV mode programmering.
- Terug/bezetmelding van de brug voor Koploper (de decoder kan aangesloten worden op een S88 input van een bezetmelder).
Tot vorige week was deze decoder niet veel meer dan een stel componenten op een experimenteerboard welke vlak naast de draaischijf lag. Dat kon natuurlijk niet langer zo. Al een tijdje ben ik met scenery aan de slag en daar hoort een 1:1 decoder niet in thuis.
Dus tijdens mijn vakantie maar eens de tijd en moeite genomen om het hardware-ontwerp een klein beetje aan te passen en deze op een strokenprint te bouwen. Nu ik toch bezig was daarmee ook de laatste 2 //TODO: regels in de broncode onder handen genomen.
![Afbeelding](http://www.daveshobbyhoekje.nl/images/stories/draaischijf-decoder/draaischijf-decoder.jpg)
En tada!! Werken als 'n tierelier! Dat deed ie natuurlijk voor 99% al, maar nu voor de volle 100% EN 'netjes' onder de baan gemonteerd.
Uiteraard ook ff snel een filmpje gemaakt van de draaischijf decoder in actie met m'n smart-ass-phone. In dit filmpje is te zien hoe de decoder zijn werk doet op de automatische piloot die we kennen als 'Koploper'. Oja... Ik heb een fictieve baan, dus wat je ziet kan bij mij gewoon.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Nu nog eens wat tijd vrij maken om het schema, een print-layout en documentatie online te zetten voor de mede-DHZ-ers.
De decoder zelf bestaat overigens feitelijk uit 3 kleine modules:
1) decoderprint (zie afbeelding).
2) relaisprint: voor de aansturing van de draaischijf via de standaard 5-aderige bekabeling.
3) detectieprint: voor het detecteren van de brugpositie.