coderen Rautenhaus

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Jacko
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 sep 2012 20:01

coderen Rautenhaus

Bericht door Jacko »

Ik ben bezig met het digitaliseren van mijn baan.
Ik heb alle wissels aangesloten op Rautenhaus-decoders, maar heb nu problemen met coderen.

Wie woont er in de buurt van Apeldoorn en kan mij verder helpen?



dentheo
Berichten: 787
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: coderen Rautenhaus

Bericht door dentheo »

Ik gebruik daarvoor koploper.
Maar voor het aansluiten, kan ik ze naast mijn laptop leggen en het knopje drukken zoals gevraagd door koploper.
Alternatief is met USB kabel en laptop onder tafel :lol: :lol:



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: coderen Rautenhaus

Bericht door martinb »

@Jacko,

Kun je aangeven wat je precies doet en waar je klem loopt? Graag stap voor stap.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Onderwerp starter
Jacko
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 sep 2012 20:01

Re: coderen Rautenhaus

Bericht door Jacko »

@Martin,

ik heb alle bedrading aangesloten op in totaal 4 2-voudige decoders, in totaal dus 8 adressen.
Als ik volgens de handleiding van Rautenhaus codeer ( ik gebruik adressen in de reeks 80), krijg ik op een aantal decoders dubbele adressen, en vaak ook geen terugmelding na programmeren.
Als je het systeem opstart moet je van alle adressen een terugmelding krijgen, gebeurt nu alleen maar van 1e decoder.

Ik gebruik Railroad versie 7 voor de besturing, kan daarin ook de meeste wissels niet benaderen, omdat de adressen niet bekend zijn.

Het zou fijn zijn als je ter plekke mee kunt kijken wat er niet goed gaat.

Mvrgr,

Jacko



MartijnB
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 okt 2011 13:02

Re: coderen Rautenhaus

Bericht door MartijnB »

@Jacko
Ik heb alle wissels aangesloten op Rautenhaus-decoders
Misschien is het handig om aan te geven om welke type Rautenhaus-decoders het gaat.

Groet,

Martijn



Onderwerp starter
Jacko
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 sep 2012 20:01

Re: coderen Rautenhaus

Bericht door Jacko »

@Martijn,

het gaat om type SLX826

Mvrgr,

Jacko



MartijnB
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 okt 2011 13:02

Re: coderen Rautenhaus

Bericht door MartijnB »

@Jacko,

Ik ben geen selectrix gebruiker (gebruik zelf DCC en loconet) maar heb even naar de handleiding gekeken.
Als ik het goed begrijp heb jij 4x een SLX826 die elk 2 adressen hebben. Je geeft aan dat je adressen in de reeks 80 gebruikt dus dat houdt in dat de eerste decoder de adressen 80 en 81 krijgt, de tweede decoder 82 en 83 enz...

Ik weet nier precies hoe het programmeren van selectrix decoders gaat maar heb je ze allemaal tegelijk aangesloten tijdens het programmeren of stuk voor stuk. Als je ze allemaal tegelijk aan hebt gesloten zou je kunnen proberen ze stuk voor stuk aan te sluiten en dan te programmeren. Je geeft namelijk aan dat je dubbele adressen krijgt en dit zou misschien kunnen gebeuren als meerdere decoders tegelijkertijd in de programmeer modus, waardoor de decoders dus hetzelfde adres krijgen tijdens het programmeren.
Nogmaals ik ben geen selectrix gebruikers dus misschien is het pure onzin wat ik hier heb geschreven :)

Groet,

Martijn

PS: Ik kom uit Apeldoorn en ben ook een TrainController 7 (Gold) gebruiker.



dentheo
Berichten: 787
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: coderen Rautenhaus

Bericht door dentheo »

Alleen de "tweeling" blokjes met zestien wissels hebben twee adressen.
SLX lijkt mij zo'n tweelingdecoder, voor zestien wissels
Volgorde is normaal knopje drukken eerste adres, weer knopje drukken tweede adres....bingo.
Wat gebruik jij om te programmeren ?



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Onderwerp starter
Jacko
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 sep 2012 20:01

Re: coderen Rautenhaus

Bericht door Jacko »

@Martijn,

bedankt voor je tip. ga ik zeker proberen, niet geschoten is altijd mis.

Ik laat je nog even weten of het gelukt is.

Mvrgr,

Jacko



Onderwerp starter
Jacko
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 sep 2012 20:01

Re: coderen Rautenhaus

Bericht door Jacko »

@Theo,

dat is ook de volgorde volgens de handleiding van Rautenhaus.
Ik ga de tip van Martijn proberen,kijken of dat werkt.

Ik programmeer in Railroad7 (silver)

Mvrgr,

Jacko



HTteG
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2011 09:17

Re: coderen Rautenhaus

Bericht door HTteG »

Jacko ik programmeer ook altijd de onderdelen los van het geheel, zekerheid voor alles en gemakkelijker ook om het knopje aan de achterzijde in te drukken.
En als je dan een testplankje maak met b.v lampjes of ledjes kun je gelijk controleren of het schakelen goed gaat.
Gebruik dan een aantal losse wissels in je programma, zijn gewoon los te gebruiken en voorzie ze van een adres wat overeenkomt met de decoder.

(Volgens mij zit er overigens ergens in Traincontroller ook een testmodus voor wissels en bezetmelders. Ben het weleens tegen gekomen in een eerdere versie maar kan het nog niet terug vinden in de huidige.)

Vervolgens testen.

Als het echt nodig is ben ik best bereid eens bij je langs te komen, stuur maar een PB.

Succes Henk



Onderwerp starter
Jacko
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 sep 2012 20:01

Re: coderen Rautenhaus

Bericht door Jacko »

@Henk,

als ik er niet uit kom maak ik graag gebruik van je aanbod.
Je hoort zsm van mij.

Mvrgr,

Jacko



HTteG
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2011 09:17

Re: coderen Rautenhaus

Bericht door HTteG »

Jacko even ter info aan jou. Ik heb even een functiedecoder aangesloten en aan vier uitgangen een lampje gehangen.
Uiteraard twee aan het linker blokje en twee aan het rechterblokje.
Het functioneert zoals het hoort. De adressen worden dus wel aangemaakt en ook in jouw decoders.

Als jezelf een testje doet zul je zien dat het bij jou dan ook werkt.
De oranje draad van zowel het linker als het rechterblokje even van je centrale draad afhalen.
De twee wissels die gelijktijdig omgaan daarvan moet je de zwarte draad van de ene wissel aan het linker blokje (oranje draad) verbinden en de andere dan aan de andere kant. Deze wissels zullen niet meer gelijktijdig omgaan, maar ieder op zijn eigen adres schakelen.
Dit geld dus voor alle functiedecoders en de daarbij behorende wissel sectie, telkens een sectie per blok op je decoder.
De voeding die je in het midden aansluit mag van een andere voedingsbron komen (de 20 volt trafo b.v.). Bel maar als je verder nog vragen hebt.

Succes ermee ik weet zeker dat je nu lekker verder kunt met je baan.

Groet Henk


Plaats reactie