Besturings systeem??????

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
dany
Berichten: 68
Lid geworden op: 07 jan 2009 18:16

Besturings systeem??????

Bericht door dany »

Goede middag,
Ik ben tamelijk nieuw in deze materie en vandaar een (misschien) domme vraag.
Om te starten en één en ander uit te proberen had ik een voorlopige baan gebouwd met een oppervlakte van ongeveer 400 op 120 cm. Op deze baan wordt er digitaal gereden. Wissels e.d. worden analoog aangestuurd vanop een synoptisch bord. De digitale besturing van de locs gebeurt met een Fleischmann Loc boss. Dit werkt wel prima maar voldoet niet echt aan wat ik wil. Ik zou meer dan 1 trein onder directe controle willen hebben, en ook meer dan 4 treinen kunnen laten rijden. Besturing via een PC is niet echt mijn ding. Ik zit reeds de godganse dag naar een PC te kijken, dus hoeft dat voor mij niet meer. Daarom zou ik het gegeven digitaal rijden en analoog aansturen willen behouden.
De bedoeling is nu om deze baan uiteen te halen en een grotere baan te bouwen op zolder (+/-750 x 120 cm). Meteen zou ik daar de keuze willen maken voor een ander besturingssysteem dat meer mogelijkheden kan bieden op het gebied van loc besturing. Door het bos zie echter ik de bomen echter niet meer en de vraag is nu: Welk systeem kan ik het best inpassen in het hetgeen ik hierboven heb beschreven van digitaal en analoog? Liefst (uiteraard) ook nog iets wat budgetvriendelijk is.
Wie brengt enige vorm van klaarheid?
Groetjes en bedankt,
Dany


Gebruikersavatar

OBBinN
Moderator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Besturings systeem??????

Bericht door OBBinN »

Komt er op dat oppervlak veel rails te liggen? Want als ik die ruimte zou hebben zou ik juist voor een PC-aansturing kiezen, puur omdat je door de bomen het bos niet meer zal zien, je te veel in de gaten moet gaan houden e.d. Vol automatisch of half automatisch zou dan een logische keuze zijn. Maar dit ligt natuurlijk aan de hoeveelheid rails die gelegt gaat worden en het aantal treinen dat je tegelijk wil gaan laten rijden.


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Besturings systeem??????

Bericht door Jos »

Hoi Dany,

Dit is zeker geen domme vraag hoor (als die al bestaan).
Mijn baan is voor een deel ook opgezet zoals jij beschrijft. Alleen heb ik geen synoptisch bord maar een scherm op de PC waar is wissels e.d. mee bedien.
Bij mij rijdt het personenvervoer geautomatiseerd (deels analoog en deels digitaal). Het goederenvervoer, rangeren e.d. doe ik met de hand. Dan wil je inderdaad meer locs tegelijkertijd onder directe controle hebben. Om die reden heb ik destijds gekozen voor het Twin Center van Fleischmann. Zeker niet goedkoop maar had wel de voor mij belangrijkste zaken: Genoeg vermogen om meer treinen te laten rijden, meer dan 1 loc tegelijk kunnen bedienen en goed uitbreidbaar met aanvullende componenten zodat ik de flexibiliteit heb om door te groeien naar een volgende fase in digitalisering als ik dat wil.
Naast de 2 regelaars op het TC zelf heb ik nog 4 handregelaars, 1 lok-boss en een profi-boss aangesloten, ik kan dus in principe 8 locs direct onder controle hebben. De 4 handregelaars zijn toegewezen aan de 4 loc-combinaties waar ik het meest mee rijd, de andere regelaars wisselen regelmatig van loc.
Onderstaande foto geeft een beels van de "besturingscentrale". De lok-boss en profi-boss zijn hier uit het zicht.

Afbeelding

Groetjes,
Jos



Lanrovertjuhh
Berichten: 92
Lid geworden op: 25 mar 2009 14:24

Re: Besturings systeem??????

Bericht door Lanrovertjuhh »

Knap staaltje werk ;)
En erg veel mooie NL modellen


Groetjes,
Rick
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Besturings systeem??????

Bericht door shoven »

Ik rij zelf digitaal met een multimaus aangesloten op koploper via een s88xpressnetli printje. Je kunt daarmee automatisch rijden met koploper en tussendoor kun je met de handregelaar rijden. Je kunt op dit systeem extra handregelaars aansluiten en het kost een drol om mee te beginnen.
In hoeverre de logica van koploper de mist ingaat door het handmatig ertussendoor rijden moet ik nog ondervinden.

Wat misschien helpt is als je de eisen die je aan je baan stelt op een rijtje zet en dat koppelt aan wat je wilt uitgeven. Dan kun je de verschillende opties daar naast houden.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

OBBinN
Moderator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Besturings systeem??????

Bericht door OBBinN »

Als het goed is past koploper het ook automatisch aan, zodra er een baanvak bezet is met je 'handtrein' dan zal de pc trein wachten tot het blok weer vrij is... :) (maar dit weet ik niet zeker)


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Besturings systeem??????

Bericht door Rob Fongers »

Ik weet wel dat, als je geen automatisering toepast in welke vorm dan ook, je je handen vol hebt om 2 treinen onafhankelijk van elkaar te laten rijden. Dan spreken we nog niet om speciale acties uit te voeren. Ieder zijn meug natuurlijk, ik prefereer alles te automatiseren, gewoon omdat ik het leuk vind om te zien wat mogelijk is en de zaken af te regelen en een zo groot mogelijke variatie in de treinenloop te krijgen.

Grtz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Dave
Berichten: 96
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:48
Locatie: Uden

Re: Besturings systeem??????

Bericht door Dave »

Koploper en handmatig rijden tussen automatisch bedrijf door... Dat gaat probleemloos (ook met meerdere loks op handmatig al dan niet met meerdere handregelaars), Koploper regelt de beveiliging van het geheel ALS je dit op de juiste manier uitvoerd (dus niet zomaar met een handregelaar op een lok-adres er tussendoor gaan rijden en wissels schakelen). Ik noem het dan ook niet ECHT handmatig, maar meer semi-automatisch.
Echt handmatig kan ook, maar dan loop je toch tegen een aantal (grote) nadelen aan waar Koploper toch de mogelijkheden heeft dit juist te voorkomen.

Als je wilt dat Koploper je trein 'volgt' EN je spooktreindetectie wilt blijven gebruiken is er maar 1 manier om handmatig rijden op een goede manier uit te voeren.
Wat ik hiervan kan vertellen is dat een beginner dit niet 1-2-3 in de gaten zal hebben hoe dit precies in zijn werk gaat.
Ook vanuit automatisch bedrijf naar handmatig (b.v. bij oprijden rangeerterrein) en andersom (vanuit rangeerterrein weer de hoofdbaan op b.v.) is daarmee handmatig of geautomatiseerd relatief eenvoudig mogelijk.

Maargoed, zorg eerst dat het in Koploper met het automatisch bedrijf goed werkt alvorens je verder gaat.
Als het in de basis al fout gaat, kan de rest ook nooit goed gaan. En hoe moeilijker je het jezelf maakt, hoe lastiger het wordt je eigen fouten te ontdekken.

Groetjes,
Dave



Onderwerp starter
dany
Berichten: 68
Lid geworden op: 07 jan 2009 18:16

Re: Besturings systeem??????

Bericht door dany »

OK, alles en iedereen wijst me in de richting van koploper. Ik heb nu dit programma eens op mijn pc gezet, en wat nu? Opnieuw dezelfde vraag: Welk systeem is het meest eenvoudig en voordeligst (naar kosten toe) om de baan aan de pc te koppelen? Waar kan ik een goede en verstaanbare handleiding vinden om één en ander te starten. Kan er mij iemand een schematische opbouw bezorgen van de koppeling PC naar de baan?
Groetjes en bedankt,
Dany


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Besturings systeem??????

Bericht door Rob Fongers »

Dany,

Ja investeren in kennis is aan jouw. Kijk eens bij koploper voor beginners of de maliebaan cursus. De handleiding van Koploper is eveneens een must omdat je zonder die info niet ver komt.

Bovendien is er een schitterend forum waar je alle vragen kwijt kan. Enige inventiviteit (oei moeilijk woord) is wel verreist. Vele vragen en oplossingen zijn hier al reeds uit ten treuren behandeld.

Grtz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Plaats reactie