Pagina 1 van 1

Re: Rijeigenschappen Fleischmann BR VT 12.5 - OPGELOST

Geplaatst: 20 okt 2012 15:49
door bvandewetering
Hallo Medespoorders,

Omdat ik nieuw op dit forum eerst even een korte zelfintroductie. Mijn naam is Ben van de Wetering, ik moet nog 2 1/2 jaar tot m'n pensioen en ben al jaren bezig met het opbouwen van een digitale N-spoorbaan, aangestuurd met Fleischmann TC en Koploper. Helaas heb ik door verhuizingen de baan al 3 keer moeten afbreken. Drie jaar geleden zijn we naar Venlo verhuisd. Hopelijk is dit de laatste stek, zodat ik de baan nu echt af kan opbouwen.

Onlangs heb ik de digitale versie van treinstel BR VT12.5 (de Eierkopf) van Fleischmann (nr. 741271) gekocht.

Een probleem met een ingebouwd relais heb ik via het duitse N-spoorfurum opgelost (http://www.1zu160.net/scripte/forum/for ... 456&sb1=vt 12.5#x653870)

Daar worden ook de niet al te beste rijeigenschappen van dit drie-delige treinstel aangesproken (ontsporen op wissels en in bochten is een zeer veel voorkomend euvel). Aanbevolen wordt om extra wat gewicht in het middendeel en de stuurstand te plaatsen. Ik heb dit geprobeerd, maar omdat ik niet tevreden was met het resultaat heb ik de extra gewichtjes weer verwijderd.

Wie van jullie heeft ervaring met dit treinstel (of met vergelijkbare stellen). Ik ben natuurlijk vooral geinteresseerd in mogelijke oplossingen.

Alvast bedankt

Ben

Re: Rijeigenschappen Fleischmann BR VT 12.5

Geplaatst: 20 okt 2012 16:15
door Modelspoorbarry
Hai Ben,

Op basis van het nummer van Fleischmann (741271) zeg ik, dat ik hetzelfde treinstel heb. Bij mij is het de uitvoering met geluid. Bij jou ook??

Het programmeren heeft in het begin wat problemen opgeleverd, maar nu gaat alles vanzelf. Ik weet niet of het toeval is, maar bij het prgrammeren staat het gehele treinstel (alle 3 wagens gekoppeld) op het programmeerspoor en dat verloopt perfect. Juist bij het programmeren van de losse wagens ging het bij mij mis.
Alle parameters, die Fleischmann opgeeft kan ik instellen en alle functie kan ik schakelen.
Met het rijden heb ik tot nu toe geen problemen heb ervaren (ondanks redelijk forse wisselstraten e.d.), al gebiedt de eerlijkheid te zeggen, dat het treinstel bij mij altijd dezelfde kant oprijdt (met de moterwagen vooraan en vooruit). Anderszijds geeft rangeren achteruit geen problemen.

Ik besef, dat ik je niet kan helpen en exact het tegengestelde ervaar van jou. Ik wilde je mijn ervaringen niet onthouden.
Ben wel nieuwgierig naar eventuele reacties en eravringen van anderen.

Groeten,

Barry

Re: Rijeigenschappen Fleischmann BR VT 12.5

Geplaatst: 20 okt 2012 18:25
door bvandewetering
Hallo Barry,

ja dit is hetzelfde treinstel, met 2 decoders (in de motorwagen en in de stuurstand) met in totaal 16 functies.

Een van de problemen ik in het begin had was de stroomvoorziening. In de motorwagen zit een relais dat met de rijrichting ompoold en dat er voor zorgt dat alleen met de "voorste' wagen stroom wordt afgenomen. Als je alleen de motorwagen probeert te programmeren terwiijl de laatste rijrichting "achteruit" is geweest, is het relais zo geschakeld dat de motorwagen geen contact maakt (vreemd maar waar) en kun je dus niet programmeren.

Op advies van het duitse forum heb ik dit relais met wat soldeerwerk overbrugt zodat nu de voorste én de achterste wagon altijd stroom afnemen.

Het is mij echter nog niet gelukt de 8 functies van de stuurstasnd aan de praat te krijgen. Ik begrijp dat dit bij jou wel gelukt is. Kun je aangeven je dit voor elkaar gekregen hebt? Ik programmeer via het Fleischmann TwinCenter.

Met groet,

Ben

Re: Rijeigenschappen Fleischmann BR VT 12.5

Geplaatst: 21 okt 2012 10:49
door Modelspoorbarry
Hai Ben,

Inderdaad hetzelfde treinstel. als dat ik heb. Jouw eerste ervaringen komen mij bekend voor.

Zoals al aangegeven, heb ik de ervaringen niet met het relais. Wel programmeerproblemen in het begin. Nadat ik het complete, gekoppelde treinstel op mijn programmeerspoor heb gezet, was bij mij het probleem weg en kon is alles instellen wat ik wilde.

Voor het programmeren gebruik ik 2 systemen:
1. de LokProgrammer van ESU
2. mijn ECoS 1-centrale.
De 1e geeft de meeste mogelijkheden en alles is los van de baan in te stellen. Ook kent de LokProgrammer de mogelijkheid om te testen, zodat meteen voor een heleboel CV's gecontroleerd kan worden of de instelling correct is. Bij wisseldecoders kan ik dan kijken of de wijze van schakelen correct is.
De 2e kan alle decoders lezen en programmeren. De TRAN-decoders bijv. worden niet herkend door de LokProgrammer. Met de ECoS gaat het feilloos.
Daarnaast zijn er (bij mij Amerikaanse decoders), die ik wel kan wijzigen , maar niet kan lezen. Ik krijg dan een foutmelding, terwijl de CV wel gewijzigd is.

Kortom: bij mij waren alle problemen weg, toen ik het complete treinstel gekoppeld op het programmeerspoor heb gezet. Alle functies kan ik aansturen met de ECoS, ongecaht welke kan het treinstel oprijdt.

Groeten,

Barry

Re: Rijeigenschappen Fleischmann BR VT 12.5

Geplaatst: 21 okt 2012 11:17
door JohanN
Hallo Ben,
Ik heb dit treinstel ook maar zonder geluid. Het programmeren heb ik met een Multimaus gedaan (ik ben low-tech digitaal) maar in de winkel hadden ze al gezegd dat hij in zijn geheel op het programmeerspoor moet staan. Alles zonder problemen kunnen doen. Maar het ontsporen waar je het over hebt herken ik niet terwijl ik toch wat bogen "op het randje" heb in het schaduwgedeelte. Ik kan me wel voorstellen dat als een van de koppelingen of draaistellen ergens nog een braampje heeft en blijft haken de boel ontspoort. Ik ben zeer tevreden over de rij-eigenschappen van dit treinstel!

Veel succes,
JohanN

Re: Rijeigenschappen Fleischmann BR VT 12.5

Geplaatst: 21 okt 2012 11:37
door martinb
meet eens de afstand tussen alle assen. Kans is groot dat er één een fractie van een mm afwijkt....

Re: Rijeigenschappen Fleischmann BR VT 12.5

Geplaatst: 21 okt 2012 13:13
door bvandewetering
Hallo allemaal,

Ben uitgebreid aan het proberen geweest op het programmeer spoor. Mogelijk moet ik het probleen ook eens op het koploperforum aanspreken. Ik krijg in Koploper de eerste 8 van de 16 functies die er zijn aan de praat. De rest echter nog steeds niet.

# Martin. Bedankt voor de suggestie. Ik heb een schuifmaat en zal straks alle as-afstanden eens meten, want het rijden is niet echt om over naar huis te schrijven. Nu eerst thee bij mijn vrouw.

Met groet,

Ben

Re: Rijeigenschappen Fleischmann BR VT 12.5

Geplaatst: 21 okt 2012 18:06
door bvandewetering
Hallo allemaal,

ik heb met een schuifmaat de afstand over de wielflensen gemeten. Alhoewel de wielen tussen de rails een vrij grote speling hebben, heb ik niet de indruk dat er sprake is van een afwijking met andere locs.

Een mogelijke andere oorzaak van het ontsporen zijn misschien de schroefjes die ik voor de bevestiging van de rails gebruik. De koppeling tussen de wagons hangt vrij diep. De kop van de gebruikje (speciale daarvoor gekochte) schroefjes steekt natuurlijk iets boven de bielsen uit. Een test waarbij ik in een bocht de schroefjes had verwijderd, leverde echter geen verbetering.

Wel is er een duidelijk verschil bij "getrokken" of "geduwd" rijden.

Met groet,

Ben

Re: Rijeigenschappen Fleischmann BR VT 12.5

Geplaatst: 22 okt 2012 19:39
door Modelspoorbarry
Hai Ben,

Die schroefjes mogen geen probleem zijn: ik heb mijn rails vastliggen met schroefjes van Minitrix. Deze steken ook boven de bielzen uit en het treinstel heeft daar geen enkele last van. IK vrees, dat je het slechte rijgedrag helaas toch ergens in moet zoeken.
Het maakt bij mij trouwens niets uit of het treinstel in trek- of duwbedrijf is.

Ik rijd ook met een aantal Fleischmann personenrijtuigen, waarvan 1 met stuurstand, in duwbedrijf, met een BR110 als duwende kracht. Deze rijdt feilloos over mijn gehele baan.

Als ik het verhaal van jou zo lees, begin ik bijna de ligging en geometrie van jouw rails te verdenken. Heb jij nog meer locs en/of treinstellen, die slecht lopen?

Groeten,

Barry

Re: Rijeigenschappen Fleischmann BR VT 12.5

Geplaatst: 22 okt 2012 20:40
door dentheo
[quote="bvandewetering"
Een mogelijke andere oorzaak van het ontsporen zijn misschien de schroefjes die ik voor de bevestiging van de rails gebruik. De koppeling tussen de wagons hangt vrij diep. De kop van de gebruikje (speciale daarvoor gekochte) schroefjes steekt natuurlijk iets boven de bielsen uit. Een test waarbij ik in een bocht de schroefjes had verwijderd, leverde echter geen verbetering.
Wel is er een duidelijk verschil bij "getrokken" of "geduwd" rijden.
[/quote]

Indien een diep hangende koppeling het probleem is, dan zou je ook problemen moeten hebben op wissels, de kruisende rail zit hoger dan een schroefkop.
Bij geduwd kunnen de koppelingen inderdaad dieper hangen, bij getrokken hebben ze de neiging te stijgen door het straktrekken.

De wieltussenmaat moet voor N > 7,4 mm zijn meen ik .
Is er een bepaald draaistel dat ontspoort ? Vooraan , middenin ?

Re: Rijeigenschappen Fleischmann BR VT 12.5

Geplaatst: 22 okt 2012 21:12
door bvandewetering
# Theo,

ook op (Fleischmann) wissels en vooral op kruiswissels gaat het vaak / bijna altijd mis. Eerlijk gezegd heb ik er nog niet normaal mee kunnen rijden.

- het is vooral bij duwen, echter ook bij trekken.
- de schroefjes heb ik als oorzaak uitgesloten.
- mijn gevoel zegt dat het de koppelingen zijn, daarom is ook (nog) niet precies te zeggen bij welk draaistel / welke wagon het begint, maar ik zal daar nog eens goed naar kijken.

Als het de wielbasis is, hoe is die dan te verstellen?

# Barry,

Ik denk niet dat het aan de wegligging ligt. Ik heb nog niet zo veel materiaal maar een treinstel met 4 dubbeldeks wagons (waarvan een stuurstand) en een BR 218 komt getrokken en geduwd overal zonder probleem.


Ik heb er al over gedacht om een mail naar Fleischmann te sturen. Proberen en testen kan ik pas vrijdagavond weer omdat ik van maandag t/m donderdag in Duitsland (Koblenz) werk.

Met groet,

Ben

Re: Rijeigenschappen Fleischmann BR VT 12.5

Geplaatst: 22 okt 2012 22:06
door dentheo
bvandewetering schreef: Als het de wielbasis is, hoe is die dan te verstellen?
Voorzichtig (!!!) met een wieltje schuiven, ik neem meestal het wieltje met isolatiebusje op de as.
Sommigen zitten heel vast....

Re: Rijeigenschappen Fleischmann BR VT 12.5

Geplaatst: 25 dec 2012 14:37
door bvandewetering
Hallo allemaal,

Ik heb enige tijd weinig aan m'n baan kunnen doen (m'n andere "baan" vraagt te veel tijd), het probleem van mijn BR VT12.5 blijft me echter achtervolgen. Het is gewoon jammer dat je zo'n mooi (en niet goedkoop) treinstel niet fatsoenlijk aan het rijden kunt krijgen.

Wat ik o.a. heb geprobeerd is om zonder wagon te rijden (alleen motorwagen en stuurstand dus). Dit geeft een duidelijke verbetering, ook al is het nog steeds niet ideaal.

Een van de problemen die steeds weer voorkomen is een kortsluiting op een aantal (Fleischmann) kruiswissels. Deze kortsluiting verdwijnt als ik het betreffende wielstel iets verschuif. Met andere woorden: is de wielafstand dan toch iets te klein, waardoor ook de andere problemen ontstaan?

De wielafstand iets vergroten (zonder al te veel kracht te zetten en het geheel te slopen) is me echter nog niet gelukt.

Daarom zoek ik nu eigenlijk iemand in de buurt van Venlo die ervaring heeft met "kleinschalige" reparaties en die bereid is me te helpen.

Alvast bedankt.

Ben

Re: Rijeigenschappen Fleischmann BR VT 12.5

Geplaatst: 25 dec 2012 22:47
door pp4trains
Ik kan komend weekend wel een keertje langs komen om met je mee te kijken.
Doe maar een pb-tje dan spreken we verder af.

Groeten,
Patrick


Niet te lang wachten want ik woon niet al te lang meer in Blerick...

Re: Rijeigenschappen Fleischmann BR VT 12.5

Geplaatst: 31 dec 2012 16:15
door bvandewetering
Zaterdag heeft Parick me geholpen met het vergroten van de wielafstand. Die afstand was net een fractie kleiner dan van andere wagons. Daarmee is de kortsluit die op een aantal (Fl.) kruiswissels veelvuldig voorkwam nu opgelost.

Het treinstel blijft echter problemen houden met R1 bochten. Op advies van Patrick ben ik nu bezig de belangrijkste hiervan (direct na een wisselstraat) te vervangen. Met een landschapsaankleding was ik nog niet echt ver, maar wat ik had is inmiddels gesloopt om plaats te maken voor een ruimere bocht.

Ook op deze plaats: bedankt Patrick voor je hulp en adviezen!

Ik wens een ieder een goede jaarwisseling en een gelukkig en gezond 2013.

Ben

Re: Rijeigenschappen Fleischmann BR VT 12.5 - probleem opgel

Geplaatst: 28 jul 2016 15:53
door bvandewetering
Hallo

Na mijn laatste bericht over de nogal slechte rijeigenschappen van mijn Eierkopf heeft het treinstel lange tijd op een "zijspoor" gestaan. Vorig jaar heeft Martin Domburg het onder handen genomen met als resultaat wel wat verbetering maar nog steeds kon ik niet probleemloos rijden.

Afgelopen mei heb ik het treinstel voor een allerlaatste poging weer uit de doos gehaald. In eerste instantie ben ik vooral met de wielafstand aan het kl...en geweest, echter zonder aanvaardbaar resultaat. Bij al het testen bleek echter wel zeer duidelijk dat ik de oorzaak van de slechte rijeigenschappen in de wieltjes / de wielafstand zoeken moest. Dat bracht me op het idee om alle 12 asjes met 24 wieltjes te vervangen door nieuwe.

Een poging om via Hans een bestelling hiervoor te plaatsen liep echter stuk omdat deze onderdelen niet meer leverbaar waren. Toen heb ik geprobeerd om via een "donor" van Ronald Philip (N Spoor Service) vervangende asjes en wieltjes te krijgen. Omdat toen bleek dat deze onderdelen inmiddels weer te bestellen waren, heb ik zelf bij Fleischmann een bestelling geplaatst. Levering binnen 10 dagen en een kosteloze nalevering van een aantal vergeten asjes. Een goede service dus.

En wat blijkt: de vervangende wieltjes zijn net iets dikker en groter dan de oorspronkelijke. Het verschil is te klein om met een schuifmaat te meten, maar onder een loep is het duidelijk zichtbaar. En natuurlijk veel belangrijker, ik kan het treinstel nu zonder noemenswaardige problemen overal op de baan kan laten rijden. Wissels met vroeger 10 tegen 1 een ontsporing geven nu geen probleem meer.

Als afsluiting ga ik nog een poging doen om bij Fleischmann (een deel van) de kosten van de vervanging terug te krijgen. Het probleem werd immers veroorzaakt door "foute wieltjes".

Met vriendelijke groet,

Ben