1e baanplan: Kopfbahnhof Rotbach

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
dbieleveld
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 okt 2012 10:18
Locatie: Arnhem

1e baanplan: Kopfbahnhof Rotbach

Bericht door dbieleveld »

Baanplan
Tientallen baanplannen, enkele boeken, Miba's en uren op internet later is dit mijn baanplan (excl. fiddle yard). Ik heb een kelder van 3.20 bij 4.80 ter beschikking, dus er is nog volop plek voor toekomstige uitbreiding!
Afbeelding
Inspiratie
Ik heb mij laten inspireren door een baanplan van deze geweldige website:
http://www.lokalbahn-reminiszenzen.de
Röttnauer Bockerl
http://www.lokalbahn-reminiszenzen.de/g ... tnauer.htm

Achtergrond
Eerst heb ik enkele doelen gesteld:
  • 1. Modelbouw, Scenery
    2. Rangeren & bedrijf
    3. Ervaring op doen met DCC & Electronica
    4. Tenderlocs rijden (BR 64, 65 en wellicht de 62 en 78) met donderbussen of umbauwagens
Afbeelding
  • Regio: Schwarzwald
    Maatschappij: DB
    Epoche: III
    Materiaal: Multimaus, Peco 55, FLM/MTX
Bedrijf
Ik heb nog niet echt een bedrijfsplan, maar er zijn genoeg spooraansluitingen die een interessant rangeerverkeer nodig hebben.
Hier alvast een ruwe schets van mogelijke aansluitingen en scenery:
Afbeelding

Aan de bouw is reeds een voorzichtig begin gemaakt. Ik ben benieuwd naar jullie feedback,

gr,
Dave


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4426
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: 1e baanplan: Kopfbahnhof Rotbach

Bericht door Jos »

Ziet er goed uit Dave, ben benieuwd naar het resultaat.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: 1e baanplan: Kopfbahnhof Rotbach

Bericht door evo »

Hier is over nagedacht! Ben benieuwd naar de vorderingen.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Hennie
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 nov 2010 23:53

Re: 1e baanplan: Kopfbahnhof Rotbach

Bericht door Hennie »

heel mooi ontwerp
misschien kan je al een fototje plaatsen van de bouw

Gr Hennie



P Bender
Berichten: 216
Lid geworden op: 19 jan 2011 13:12

Re: 1e baanplan: Kopfbahnhof Rotbach

Bericht door P Bender »

Dave,

Op zich een mooi ontwerp waarbij "eenvoud het kenmerk van het ware" is. Als ik echter zo kijk vallen me twee zaken op:
  • een relatief korte perronlengte (zeker t.o.v. de totale beschikbare lengte
    geen omloopmogelijkheid aan je perronsporen
Door het laatste moet je of alles met treinstellen / trek-duw combinaties doen of iedere keer je loc vrij rangeren met een aparte rangeer loc. Dit laatste is in het grootbedrijf een te dure en gecompliceerde oplossing.

Op zich biedt je ontwerp wel de mogelijkheid om na uitstappen van de reizigers je trein achteruit te zetten en dan om te lopen, maar ook die lengte is relatief kort en maakt een gecompliceerde beweging nodig

DEUVM


Paul Bender

Scheppen kan iedereen, stoken is een vak

Onderwerp starter
dbieleveld
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 okt 2012 10:18
Locatie: Arnhem

Re: 1e baanplan: Kopfbahnhof Rotbach

Bericht door dbieleveld »

Jos, Hennie, Edwin en Paul, bedankt voor de fijne reacties! Ik ben nu bezig met de onderbouw, misschien ga ik binnenkort een bouwverslag posten.

Paul,
P Bender schreef: een relatief korte perronlengte (zeker t.o.v. de totale beschikbare lengte
Vanwege de prijs van de grond in Rotbach is dit het langste lengte die de spoormaatschappij kon veroorloven, binnen gestelde budget. Toen het traject omstreeks 1925 als "nebenbahn" startte was het voor nóg kortere treinsamenstellingen berekend, 50 cm i.p.v. 60 cm!

Daarbij, Rotbach heeft maar één hoofdweg, die op de dijk rechts loopt, het groen gearceerde deel. Het traject met haar bocht uit het dal was de enige mogelijkheid om Rotbach binnen te komen. Dus helaas dit is de lengte die de geografie en de gemeente haar gunt...
P Bender schreef: geen omloopmogelijkheid aan je perronsporen

Op zich biedt je ontwerp wel de mogelijkheid om na uitstappen van de reizigers je trein achteruit te zetten en dan om te lopen, maar ook die lengte is relatief kort en maakt een gecompliceerde beweging nodig
Ook hier gold dat de ligging voor de rangeersporen het meest optimaal ligt voor ook de aangesloten bedrijven en infrastructuur. Met name de bierbrouwerrij (paarse aansluiting), uit 1629 (?) wou niet wijken. Wat een uitdagingen komt het spoorbedrijf weer tegen op haar lokaalbanen!

Het station kon ook niet in het midden geplaatst worden, want middenonder staat het (nu voormalig) huis van de burgemeester.

Helemaal links was vanwege de ligging van het dal ook niet mogelijk.

Het station ligt ook nog eens het best bereikbaar langs de dijk met de hoofdweg

Kortom, de trein moet zich inderdaad, op eigen kracht, op het middelste spoor terug trekken, die een lengte heeft van 71 cm. Voldoende voor de willekeurige "sneltrein" (de BR 65) op perron 2.

Perron 1 trekt zich terug op het onderste spoor, met een lengte van 52 cm, voldoende voor de BR 64 samenstelling.

Dat de tenderlocs hierdoor stapvoets moeten duwen, is zeker op het station geen probleem.

Gelukkig is er wel een voordeel voor het spoorbedrijf. Een set aan rijtuigen kan namelijk geparkeerd worden op perron 1 én/of 2, wat een overnachting op het eindstation mogelijk maakt, zonder het overige rangeer werk te storen.

Tevens is er de verzachtende omstandigheid dat het aantal personentreinen niet veel is. 8 keer op een dag zal al veel zijn.
P Bender schreef: Door het laatste moet je of alles met treinstellen / trek-duw combinaties doen of iedere keer je loc vrij rangeren met een aparte rangeer loc. Dit laatste is in het grootbedrijf een te dure en gecompliceerde oplossing.
En dit was nog niet de laatste uitdaging, want er moest ook plek zijn voor het het goederenverkeer!

De bedrijvigheid in Rotbach stimuleren was een van de voornaamste redenen dat de lijn in het leven geroepen werd. Met name de landbouw heeft middelen nodig, maar levert ook een grote hoeveelheid aan producten zoals graan. Door een spooraansluiting kan er zo dus efficiënter grote hoeveelheden geïmporteerd en geëxporteerd worden. De plaatselijke brouwerij krijgt ook een enorme boost in haar afzet en omzet door het spoortransport.

Dit was het landelijke stadje Rotbach daarom heel wat waard. Dus het gebruik van een Köf met een permanente locloods zorgde er dus voor dat alle aansluitingen bediend kan worden. Zodra een goederentrein arriveert op het middelste spoor, dan gaat de goederenloc (een v60, of zelfs een V100) z.s.m. weer retour. De Köf neemt de taak op zich om alle goederen wagons bij de juiste cliënt neer te zetten.

Gr., Dave



P Bender
Berichten: 216
Lid geworden op: 19 jan 2011 13:12

Re: 1e baanplan: Kopfbahnhof Rotbach

Bericht door P Bender »

Helder verhaal over de beperkingen die de omgeving biedt en de gevolgen die e.a. heeft voor de spoorlijn

Puntje van aandacht: indien stoomloc overnacht eigenlijk wel zorgen voor plaats daarvoor in de lokloods. stoomlocs werden meestal 's nachts binnen gezet. Je moet dan ook zorgen voor een plekje voor de nachtstoken en of overnachting locpersoneel. Maar goed als je toch al een loods voor de Köf hebt kan je die ook zo maken dat de stoomloc er in / bij kan en anders 's nachts de Köf buiten en de stoomloc binnen


Paul Bender

Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: 1e baanplan: Kopfbahnhof Rotbach

Bericht door Wim H »

Hallo Dave,
Een mooi rustig baanplan, goed uitgedacht! En trouwens ook werkelijkheidsgetrouw. Het enkele perronspoor waarbij de trein eerst een stukje terug moet, voordat de lok kan omlopen is helemaal niet zo vreemd. Bij de Beierse spoorwegen was dit standaard, heel veel Beierse eindstations hebben (hadden) een vergelijkbaar sporenplan als jouw station. Welliswaar speelt jouw baan in het Schwarzwald en niet in Beieren, maar dat is maar een detail.
Ik ben benieuwd naar de voortgang. Succes met bouwen!
Groet, Wim


Plaats reactie