Pagina 1 van 18

Brussel-Noord anno 1920 - het einde

Geplaatst: 02 nov 2012 18:39
door Michiel
Geen plek om het ergens te zetten, geen middelen om het te financieren, geen tijd om het te bouwen, maar als het kriebelt moet men krabben.

Ik ben het wachten beu. Een mens kan plannen en blijven plannen, maar op een dag moet er toch eens schot in komen. 3 jaar na het initieel idee begin ik er aan. Het mamoetproject waar ieder nuchter mens van zegt: te groot, begin er maar best niet aan. 8)

Na een hoop omzwervingen heeft het concept uiteindelijk vorm gekregen. Het wordt een baan bestaande uit tig draagbare segmenten. De segmenten zijn bijna allemaal 90x60cm, behalve deze langs de kant van het depot, waar de segement 115x60cm worden.

Het sporenplan wordt per computer ingegeven, en de de vorm van de segementen wordt bepaald. Nog even, en ik kan het hout gaan kopen, en de eerste 2 bakken in elkaar timmeren. Ik begin langs de kant van het depot, en ga zo segment per segment hieraan aansluiten. Op de tekening hieronder zijn de 2 startsegementen (depot) ingekleurd. Rechts op de tekening is de aansluiting met de forumbaan, naar links loopt de sporenbundel richting het eigenlijke stations van Brussel-Noord.
Afbeelding

Elke modelbaan begint met een zielig hoopje planken. Ze werden bij de bouwmarkt al netjes en snel op maat gezaagd (hopelijk klopt het een beetje). De 12mm multiplex panelen staan klaar om verwerkt te worden tot de 2 eerste segmentbakken van de modelbaan. Nu wachten op daglicht, want in deze kamer in verbouwing is nog geen kunstlicht.

http://i862.photobucket.com/albums/ab18 ... lanken.jpg (klik maar want het beeld is 800 hoog, wat te hoog is voor dit forum)

Het startschot is gegeven. Ik ga ervoor. Dit draadje zal nog minstens 20 jaar actief blijven, als ik ten minste de eindmeet haal... ;D

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 02 nov 2012 18:46
door CC72000
Ik zou zeggen: go for it Michel!
Groeten
Diederik

Ps ik ben ook nog maar 20 jaar bezig met de bouw van mijn Maurienne achtige baantje :shock:

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 02 nov 2012 18:58
door martindomburg
Ook hier dan: HEHEEEE EINDELIJK 8-) Mooi da je eindelijk gaat starten aan wat wellicht het indrukwekkendste project aller tijden zal worden. Met vel belangstelling gaan we dit volgen

Groetjes

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 02 nov 2012 20:06
door Krab
Super Michiel ik hoop dat ik het mee mag maken 20 jaar .
Mooi project om te volgen :mrgreen:



mvg Sjaak

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 02 nov 2012 20:45
door Jos
Nou, dat werd tijd zeg :lol: :lol:
Mooi Michiel, ik houd wel van een megaprojectje :o

Groetjes,
Jos

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 02 nov 2012 20:53
door Overdijk
Joehoe, daar gaat dan de Brussel-Noord Express op pad. :D

En als je hulp nodig hebt geef dan maar een brul. Ik denk dat er genoeg hier zijn die je wel eens een handje willen toesteken in dit mega-project.

PS. Hoe zit je bakscheiding ter hoogte van de wissels? Ik heb zelf ook even moeten schuiven om ervoor te zorgen dat de bakscheidingen niet dwars door mijn wissels gingen.

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 02 nov 2012 21:15
door Michiel
Bedankt voor de aanmoedigingen, gasten! Echt tof!

Betreffende wissels op bakscheiding, over het algemeen probeer ik het te vermijden, maar er zijn een paar plekken waar de wisselstraat over een bakscheiding doorloopt. Daar moet ik echt nog uitzoeken hoe ik dat ga oplossen. Proberen en ervaring opdoen is de enige methode. De enige uitkomst is dat het MOET werken.

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 02 nov 2012 21:41
door Lemland
Echt erg goed nieuws! Je hebt al een boel laten zien van je kunnen dus ik ben heel benieuwd! Succes.

Bart

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 02 nov 2012 21:41
door Paul B
Succes ermee! Zal vast schitterend worden, over twintig jaar :)

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 02 nov 2012 21:44
door bob vermeulen
Michiel,

Wat een schoon project.
Heb je het sporenplant al een beetje uitgewerkt, dan zullen het wel een groot aantal bakken worden ja dat moet wel.

Ik blijf het volgen, en nu vlug aan de bouw zou ik zeggen.

Mvrg Bob

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 02 nov 2012 21:45
door maarten
Michiel, top besluit! Ben erg benieuwd en wacht geduldig af. ;)

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 02 nov 2012 22:01
door spoor65
yes,

Daar is dan het begin van:

http://fbn1920.be/het-ontwerp/het-sporenplan

welke weer te vinden is op jouw mooie site, http://fbn1920.be/ , die al een leuk beeld geeft van jouw totale plan
en waar je de inspiratie hebt gevonden.

Michiel, Tof dat het nu eindelijk van start kan gaan,
Ook ik ga dit zeker volgen.

Suc20

mvg

Freddy

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 02 nov 2012 22:51
door Wim
Dit gaan we zeker volgen...

Heel veel succes Michiel.

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 03 nov 2012 07:58
door dizkartes
ach.. soms moet je iets klein doen........ maar ga dit zekers volgen....

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 03 nov 2012 08:20
door mdedeugd
Hallo Michiel.

Eindelijk gaat het gebeuren, het mamoetproject
Tof, echt onzettend tof, dat je besloten hebt, dit project helemaal te gaan maken, en dat we jou ere gast daarbij kunnen zijn. :D
En ga je zeker vol plezier op de voet volgen.
Sucses, en heel veel bouw uur plezier. ;) echt super.
We hebben al wat meesterwerkjes van jou gekregen, dus dat zit zekker helemaal goed.
Komen de twee dames er ook weer voor.


Martin de Deugd

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 03 nov 2012 16:53
door RonaldB
Hallo Michiel,

Ik wens je veel succes en werkplezier aan je nieuwe groots opgezette baan.
Als ik naar je eerdere projecten kijk en je perfectionisme daarin, ben ik heel nieuwsgierig wat we te zien krijgen. Het belooft in ieder geval veel goeds.

Vriendelijke groet,
Ronald

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 15 dec 2012 13:28
door Michiel
De eerste segmentbak wordt in elkaar gelijmd... Het gaat allemaal nog trager dan een schildpadgangetje, maar daar komt later wel meer vaart in, geen paniek! ;D
Afbeelding

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 15 dec 2012 14:39
door stargazer
zo dat ziet er professioneel uit

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 16 dec 2012 13:54
door Michiel
Verborgen rijstroken worden voorzien van boorden, opdat treinen niet onverwacht en ongezien het vrije luchtruim kunnen kiezen. Deze boorden zorgen er meteen ook voor dat de rijstroken minder doorbuigen en dus steviger worden. Hier, op de foto, zijn de boorden 12mm hoog tov het rijoppervlak. Het houtstof en -vezels worden later nog weggeschuurd met een schuurpapier.
Afbeelding

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 16 dec 2012 22:25
door Michiel
De eerste bak is klaar, althans de basis. De binnenliggende tracés zijn meteen ook de diagonalen om de bak haaks en stevig in vorm te houden. De tweede bak is nu aan de beurt, en dan kan ik zien hoe de 2 onderlingen kopvlakken aan elkaar aansluiten...
Afbeelding

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 16 dec 2012 22:46
door P Bender
Michiel schreef:Betreffende wissels op bakscheiding, over het algemeen probeer ik het te vermijden, maar er zijn een paar plekken waar de wisselstraat over een bakscheiding doorloopt. Daar moet ik echt nog uitzoeken hoe ik dat ga oplossen. Proberen en ervaring opdoen is de enige methode. De enige uitkomst is dat het MOET werken.
Zelfbouwen, dan kan je ze zo maken dat je ze door kan zagen. Enige beperking die ik kan verzinnen is dat indien je de tongbeweging op een scheiding wilt hebben dat het dan echt "gedoe" gaat worden :?

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 17 dec 2012 10:45
door Michiel
:D De wisseltongen ga ik zeker niet op de scheiding leggen. En met zelfbouw ga ik niet beginnen, want het zijn in totaal zo ontzettende veel wissels. Het zou met teveel tijd kosten. Maar bestaande wissels wat aanpassen en ombouwen opdat ze 'doorzaagbaar' worden, dat zit er wel aan te komen. Maar dat is een verhaal voor later. ;)

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 17 dec 2012 11:32
door Jerome
Michiel,

Eindelijk gestart, heel erg gaaf hoor! Ondanks de uitdagingen van kosten en ruimte doe het gewoon. Cool hoor! Ik ben nu ook aan het overwegen om met zelfbouw wissels aan de slag te gaan net als Paul. Omdat jij zeer veel wissels wil leggen zou ik hier toch even naar kijken.

De investering van de mallen zou jij dubbel en dwars terugverdienen. En jij bent zeker handig genoeg. Alleen het kost zeker tijd om te bouwen, maar in verhouding op 20 jaar valt dat wel mee denk ik. Kijk maar eens naar Paul zijn draadje.

Greetz, Jerome

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 17 dec 2012 11:48
door Michiel
Het financieel aspect is zeker niet te onderschatten. Daar heb je zeker een punt. Ik hou de optie om een aantal wissels zelf te bouwen zeker open, en zou het dan op zijn minst al kunnen gebruiken voor de echte probleemgevallen.

Misschien dat ik het eens moet proberen bij wijze van test, om te zien in hoeverre zelf wissels maken een bijdrage zou kunnen zijn bij mijn project. In lk geval, heren, bedankt voor het voorstel, want zelf had ik het nog niet overwogen.

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 26 dec 2012 16:49
door Michiel
De basis van de 2de bak zit ook in elkaar. Met deze kerstdagen heb ik tussen "de bedrijven" door wat tijd kunnen steken in de bouw ervan. Deze twee segmentbakken samen zullen het eerste luik worden van mijn veel-delige modelbaan. Op deze 2 bakken wordt het depot van Brussel-Noord ondergebracht, in compacte vorm want plaats om het volledig op schaal uit te beelden heb ik niet. Maar geen erg want ik heb al werk zat zo.
Afbeelding

En dan toch even een testopstelling met de loodsbundel. Dat geeft meteen een referentie naar het formaat en de schaal waarop deze segmenten zijn gebouwd.
Afbeelding