Nou Eindelijk! Baanplan van Eric

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
eercb

Nou Eindelijk! Baanplan van Eric

Bericht door eercb »

Hallo medetreinofielen,

Ik heb eindelijk mijn baan klaar qua opzet. Ingetekend in Xtrkcad. Geüpload van de foto-emmer. Dus hierbij mijn baanplan:
Afbeelding
en
Afbeelding

Het eerste plaatje is de bovenste van de twee lagen.
Het klimmen gaat met 2,84% naar 7 cm hoogte. en er komen gaten in de plank van de onderste laag, zodat er nog wat te redden valt als er toch iets uit de bocht vliegt...

Oftewel: zegt u het maar... is het wat? is het niks? doe ik domme dingen? (wel uw commentaar beperken tot dit topic s.v.p. :lol: )

Ik hoor het graag.

Groet,

Eric

Kato, Z21, nieuwe baan bouwen.
http://www.friesemodelbaanclub.nl is mijn club!

Paul B

Re: Nou Eindelijk! Baanplan van Eric

Bericht door Paul B »

Ziet er leuk uit. Kan je ook aangeven welke delen omhoog en omlaag gaan? Als ik het goed begrijp, dan maak je 1 groot rondje dat bovenlangs en onderlangs gaat?

shoven

Bericht door shoven »

Heb je wat extra uitleg erbij? Ik zie iets wat een station lijkt, maar is dat zo en is het 1 station? Welk tijdperk? Wat beeld je uit? Ga je digitaal? Enzovoorts.

Op basis van wat ik nu zie:
Dit is in essentie een rondje (dubbelsporig zo te zien) en vraag me af hoeveel variatie dit gaat bieden in je treinenloop. Kortom: verveelt het niet te snel? Of wil je vooral rangeren?
In je schaduwstation zie ik weinig opstelsporen. Is dit bewust? Er is nog aardig wat ruimte voor flink wat meer opstelsporen. Maar ik weet niet of je die nodig hebt.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
eercb

Bericht door eercb »

Het groene gedeelte is de onderste laag. En waar het groene gedeelte stopt gaat het op zeven cm hoogte over in de blauwe laag.

Alles wat shoven zegt is waar.... wat hij vraagt is mij hoofdzakelijk duidelijk, maar een keihard tijdperk heb ik niet. Als ik kijk naar wat er aan rijdend materieel op de markt is, vind ik zelf treinstellen als bijvoorbeeld mijn tgv prachtig, maar ook een v200 krijgt een prominente plaats op de baan. Stomen ga ik niet. Ook wadlopers, blauwe engels, sprinters of buitenlandse equivalenten vind ik mooi.

Het is mijn eerste baan die aangekleed gaat worden. Besturing met de Z21, de wissels wil ik digitaliseren met de Lenz ls150 en de kruiswissel met een ds52k (even uit het hoofd), die is er speciaal voor gemaakt. Het stukje bij de brug is een uitloper van het massief, en daar wil ik een stroompje onder door laten lopen. In de leegte in het midden denk ik aan een stuk snelweg.
Het stationsgebouw staat tegen het kop spoor, daar kan een boemel staan. Tussen de doorgaande sporen thv station heb ik een vijfdelig perron van kato. Bij het rangeerterrein kunnen wat kleine korte goederentreintjes hun ei kwijt. Veel materieel heb ik ook niet, dus ook geen behoefte aan een groter schaduwstation.

Tegen de tijd dat dit klaar is....... zien we wel weer eens verder, maar ook op de club bezig met het ontwerp van een nieuwe digitale n-baan. Wellicht open ik daar ook een draadje voor op het forum.

Groet,

Eric

shoven

Bericht door shoven »

eercb schreef:Alles wat shoven zegt is waar....
Daar denken ze hier heel anders over. :mrgreen:
eercb schreef:Tegen de tijd dat dit klaar is....... zien we wel weer eens verder, maar ook op de club bezig met het ontwerp van een nieuwe digitale n-baan. Wellicht open ik daar ook een draadje voor op het forum.
Goed plan. Altijd leuk, een grote baan.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
eercb

Bericht door eercb »

Goed plan. Altijd leuk, een grote baan.
Wat is groot? Vier meter vijfenveertig breed en van achteraf gezien:
40cm schaduwbaan, 60 cm mangat, 1,20 meter zichtbare baan, met nog een stuk van 2,10 bij 1,20 diep aan de zijkant. Op twee plaatsen aan de buitenkant kunnen onze modules worden aangesloten. Ja dat wordt wel wat....

Ik ben nu bezig met een opzet voor de schaduwbaan, een routinier heeft een ontwerp voor het zichtbare gedeelte.

Wim H

Bericht door Wim H »

Hallo Eric,
Is een afstand van 7 cm tussen beide niveaus niet te weinig? Als er iets in je schaduwstation ontspoort, moet je daar wel bij kunnen komen. Met 7 cm hoogte verschil hou je netto (tussen sporen en plaat erboven) misschien 5-6 cm over. Daar past je hand waarschijnlijk niet eens tussen. En zelfs als dat wel lukt, blijft het heel weinig ruimte om te manouvreren, ook als je gaten in de bodemplaat hebt om een hand door te steken. Ik zou naar een minimaal hoogteverschil van 15 cm gaan, nog liever 20. De benodigde hoogte kun je bereiken met een klimspiraal. Daar heb je rechtsonder genoeg ruimte voor.
Groet, Wim

Onderwerp starter
eercb

Bericht door eercb »

Hoi Wim,

Dat is idd niet erg veel, maar de passeersporen komen in het "zicht" en ik maak in de onderste plaat nog enkele gaten en sleuven zodat ik er aardig bij kan.... Voordeel is dat er niet veel sporen naast elkaar liggen, dus ik hoef niet ver te reiken.......

Ik ga zeer snel even testen of ik er uberhaupt tussen pas met mijn handen en lukt dat niet, dan ben ik genoodzaakt toch die spiraal aan te brengen.......

Maar eerst maar eens even testen..... ik hou je op de hoogte!

Groet,

Eric

Krab

Bericht door Krab »

We wachten af Eric . :mrgreen: ;)

mvg Sjaak

TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

dizkartes

Bericht door dizkartes »

kans 10 op 1 dat de spiraal nodig is.

Groet,
Wouter

http://pietjepuk.xs4all.nl/ridderdijk.wedolle.nl/
Fleishmann Piccolo Rails | IntelliBox2| S88SD16-n+WDD10 (van Wim Ros) | Koploper | Hoofdzakelijk Nederlands
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4882

Hookies

Bericht door Hookies »

Gleuven of niet, ik zet ook in op een bredere tussenruimte. Ook bij niet-passeersporen kan wel eens iets mis gaan. Ik zie al een stomer met tender omvallen en dan proberen in 7 cm ruimte (minus rails plus ondergrond) alles weer recht te zetten. Verdubbel die ruimte maar gewoon.

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

shoven

Bericht door shoven »

7 cm is veel te krap. Veel locs zijn al een cm of 4 hoog. Plus nog een paar mm voor je rail laat dan amper ruimte over om zonder beschadigingen je materieel te redden, om nog maar te zwijgen van de manoeuvreerruimte die je vingers nodig hebben. Ik heb hier 29 cm en dat werkt prima, geeft ook ruimte om aan de onderkant van het bovenliggende niveau te werken, bijvoorbeeld voor bedrading.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
eercb

Bericht door eercb »

.... 29 cm gaat het zeker niet worden want dan zit de rails al voor mijn veluxraam....

.... er komt wel een kleine extra verhoging, maar daarvoor wordt de klim 5,3 procent.... geintje! Ik heb nog wat rails liggen en met een kleine investering voor nog een paar bochtjes heb ik 4,5 meter extra klimlengte dus dat moet 12cm extra opleveren tegen max 2,8%.
Dan kom ik op 10-12 cm tussen de bovenverdieping en de bovenkant van een trein op de onderverdieping.....

Dat moet dan toch lukken?

Groet

PS ik heb met de leverancier in Landgraaf een mooie deal kunnen sluiten voor de Katorails voor het schaduwstation van de clubbaan..... Ik zal overleggen met de medeclubleden of we voor de bouw daarvan ook een draadje starten.... er is zelfs stallingsruimte voor de lange heinrich van 4,12 meter...

shoven

Bericht door shoven »

Eric, maak anders ff een proefstukje. 2 plankjes op de gewenste afstand, railtje ertussen met trein erop, en probeer hem er dan met beleid en zonder schade tussenuit te halen. Dan weet je meteen waar je aan toe bent.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

spoor65

Bericht door spoor65 »

shoven schreef:Eric, maak anders ff een proefstukje. 2 plankjes op de gewenste afstand, railtje ertussen met trein erop, en probeer hem er dan met beleid en zonder schade tussenuit te halen. Dan weet je meteen waar je aan toe bent.
Maar vergeet dan daarbij niet, dat je dit veelal op je knietjes moet doen, en dat de gehele baan wel een stukkie breeder is dan 2 smalle plankjes.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
eercb

Bericht door eercb »

Ja de knietjes..... Ik heb toch een ander idee... onder het station komt een stukje spiraal. Aan de hand van de nuttige kritiek die ik eerder kreeg heb ik ook eens naar de indeling van het station (met kopspoor) gekeken.... Als ik die doortrek en met een ruime boog doorga naar de voorkant van de tafel, kan ik de wisselboel naar de buitenkant van de ovaal brengen. Het tekenen aan de hand van mijn oude spoorplan wilde niet lekker, dus ik zal de bovenverdieping opnieuw maken en dan hier posten.... Hoe ik precies naar boven kom is voor later...

Groet,

Eric

rinze

Bericht door rinze »

Hey clublid

Van mij, gewoon bestellen die van Kato voor het schaduwstation.

Tussenruimte tussen de plankjes? Erg krap hoor, gelukkig ga je dat veranderen. Spreek uit ervaring uit mijn eigen baan.
Gelukkig ligt hier maar een schaduwstation van slechts 3 sporen. En de bovenopbouw is niet zo groot en demontabel.

Veel plezier met de bouw (ontwerp) van jou eigen baan.

Groetjes Rinze

Onderwerp starter
eercb

Bericht door eercb »

Tja.... het is nog niet geworden (na de opmerkingen alhier) waarvan ik zeg... Tsjakka!
Ik ga na Sinterklaas nog eens aan de slag met de ruimte, hoogte etc....

Onderwerp starter
eercb

Bericht door eercb »

Nieuwe ronde, nieuwe kansen....

Afbeelding

Heb de boven elkaar liggende sporen uitgebannen....
Het station loopt nu wel parallel aan de tafelrand, maar daar heb ik me nu overheen gezet.
onderop de foto (straks uit zicht) nog een inhaalspoor gecreëerd.
Daarnaast is aan de linkerkant een spoor naast de binnenbaan gekomen waar naar boven toe een enkel spoor, en oplopend naar een verhoging en over het hoofdspoor heen een viertal opstelsporen..... de bredere sporen aan de rechterkant zijn overwegen.... daartussen dacht ik aan een kleine uitloper van een berg, met wellicht een stroompje met een brug voor de autoweg want de bocht in de rails verdwijnt ook in die uitloper....

Wie biedt?

Groet,
Eric

Krab

Bericht door Krab »

Hoi Eric ,
heb even zitten kijken naar je ontwerp .
Waar ik even wil opmerken dat het gescheiden plaatsen makkelijker te begrijpen is .
In het schaduwstation zou ik ivm de diepte straal 2 van fleischmann bv liggen .
De meeste loks en wagons kunnen daar goed doorheen en is het dan maximaal 60 diepte.
Ook loks die van de hoofdbaan afgaan naar het afstelterrein kunnen enkel maar tegen de richting terug.

Dit zijn een paar aan bevelingen die ik je kan doen :oops:

Hoop dat je er wat mee kan ;)

mvg Sjaak

Onderwerp starter
eercb

Bericht door eercb »

Krab schreef:Hoi Eric ,
heb even zitten kijken naar je ontwerp .
Waar ik even wil opmerken dat het gescheiden plaatsen makkelijker te begrijpen is .
De meeste loks en wagons kunnen daar goed doorheen en is het dan maximaal 60 diepte.
Ook loks die van de hoofdbaan afgaan naar het afstelterrein kunnen enkel maar tegen de richting terug.

Dit zijn een paar aan bevelingen die ik je kan doen :oops:

Hoop dat je er wat mee kan ;)

mvg Sjaak
Hoi Sjaak, heb je nu gereageerd op de eerste tekeningen of de compleet aangepaste die vlak voor jouw antwoord staat?

Groet,
Eric

Krab

Bericht door Krab »

Hoi Eric ,
dit sloeg op de tweede tekening .

En dit op de eerste tekening

mvg Sjaak

Onderwerp starter
eercb

Bericht door eercb »

Hoi Sjaak,

Ik moet eerlijk toegeven dat ik eigenlijk nog steeds niet begrijp wat je bedoelt met "gescheiden plaatsen".... :oops:

Wellicht is het handig te vermelden dat ik alleen Kato rails gebruik. Flm komt er niet aan te pas.
Ik heb nu een tgv, en twee korte goederentreintjes....
een lange sleep met een loc en 8 personenwagens gaat hier niet rijden. Ik vermoed dan ook dat het heen en weer rijden niet onnatuurlijk wordt.

Een clublid gaf nog een andere tip: de uitloper die nu binnen de binnenbaan naar boven gaat voorzien van een wissel en er een dubbel spoor van maken aan het eind, en dat ook te doen aan het eind van het opstelterrein, zodoende kunnen er twee stationnetjes of goederenoverslagloodsjes bij en hebben de heen en weertjes meer aktie....

Groet,

Eric

Onderwerp starter
eercb

Bericht door eercb »

Nog eens zitten knoeien met tekenprogramma:

Behold:

Afbeelding

drie niveaus
station op 6 cm
paradebaan onderlangs op 0 cm
bergbaan + 12 cm

rond het station wat korte opstelspoortjes voor korte treinstellen/klein goederentreintje met max 4 wagons.
achter in de berg een opstelspoor voor een lange trein. Het geheel is 2.56m breed en 2.10m lang. Diepte ga ik een creatieve oplossing voor bedenken, ruimte laat niet toe eromheen te lopen....

door de uitlopers rond het spoor is het mogelijk later zo een spoor door te trekken en er misschien een extra rondgang bij te maken, maar voor nu lijkt me dit genoeg om mee uit de voeten te kunnen.... Anders komen we nooit aan de start....

Groet,

Eric

Onderwerp starter
eercb

Bericht door eercb »

Als het me lukt om het erop te krijgen, volgt een nieuw baanplan zeer spoedig.... de allereerste plaats hier in huis (4,5*0,8 meter) is de plaats waar het gaat gebeuren....

Plaats reactie