Pagina 1 van 1
Ombouw BR50
Geplaatst: 22 nov 2012 20:06
door Marcel
Ik ben momenteel bezig met het digitaliseren van de Flm. BR50 met cabinetender 1e type.
Ik had deze vorig jaar op het N-spoor evenement als defect/donor gekocht met een gedemonteerde tender,maar motor draaide wel en alle onderdelen zijn aanwezig.
De assen van deze lok draaien gelukkig wel soepel (wat niet altijd het geval is bij oude Flm. loks).
Ik heb de inbouw handleiding hier vandaan:
http://www.1zu160.net/digital/einbaubsp/gfn-br50.php
Re: Ombouw BR50
Geplaatst: 22 nov 2012 20:59
door Jelle
En de vraag is?
Re: Ombouw BR50
Geplaatst: 22 nov 2012 21:06
door Marcel
Intussen is de ombouw klaar en alles werkt.
Rijden deed hij wel maar niet goed (meer niet dan wel).
Alles nog eens nagekeken en bleek dat de stroomafnemers niet goed contact maakten op de voorwielen,een beetje buigwerk deed wonderen en nu rijd hij zonder horten of stoten.
Er was echter nog een probleem,de miniscul kleine schroefjes (in de witte cirkel,zie foto) waarmee de drijfstangen op de wielen zitten gemonteerd draaiden er steeds uit,ik kon ze echter gelukkig terugvinden op mijn testbaantje.
Een klein druppuntje loctite erop,en opgelost.
Jammer dat de loc alleen vooruit kan rijden zonder problemen,achteruit blijven de drijfstangen haken,op sommige draaipunten zit heel veel speling waar ik niets meer aan kan doen,misschien ooit vervangen.
De motor is helemaal gereinigd en nagekeken,het draait echter niet helemaal soepel meer en produceert best wat geluid,deze heeft waarschijnlijk de nodige draaiuren wel gehad en zal in de toekomst dus ook worden vervangen door een nieuwer exemplaar,misschien wel èèn met vliegwiel.
Okè het is dan wel niet de best rijdende loc,maar ik ben zo weer een ervaring rijker.
Nog te vervangen onderdelen:
motor
drijfstangen
lichtgeleider voor en achter
Re: Ombouw BR50
Geplaatst: 22 nov 2012 21:08
door Marcel
Geen vragen deze reis,wel een kleine opmerking:
Ik mis hier een draadje waar alle ombouw verslagen in verzameld kunnen worden,of zie ik iets over het hoofd?,in dat geval sorry.
Re: Ombouw BR50
Geplaatst: 22 nov 2012 21:54
door Marcel
Even een kleine update:
De omgebouwde BR50 kan vanaf heden ook achteruit rijden
.
Als je op de bovenstaande foto kijkt zie je dat het korte drijfstangetje dat boven de witte cirkel zit aan de likerkant tegen de geleider aan zit in deze wiel positie,dit geld ook voor de andere kant van de loc.
Ik heb nu de geleiders op het punt waar het drijfstangetje tegenaan zit iets afgefreesd waardoor er iets meer ruimte onstaat op die plaats.
En dus weer een probleem opgelost.
Re: Ombouw BR50
Geplaatst: 23 nov 2012 07:53
door Detlev
Marcel,
Meestal worden dit soort acties in het
Doe-het-zelf draadje gezet. Daar staan ook de meeste ombouw-acties en kun je ook voorbeelden vinden.
Re: Ombouw BR50
Geplaatst: 23 nov 2012 12:26
door dentheo
Marcel schreef:Even een kleine update:
De omgebouwde BR50 kan vanaf heden ook achteruit rijden
.
Als je op de bovenstaande foto kijkt zie je dat het korte drijfstangetje dat boven de witte cirkel zit aan de likerkant tegen de geleider aan zit in deze wiel positie,dit geld ook voor de andere kant van de loc.
Ik heb nu de geleiders op het punt waar het drijfstangetje tegenaan zit iets afgefreesd waardoor er iets meer ruimte onstaat op die plaats.
En dus weer een probleem opgelost.
Volgens mij had je ook het krukje iets kunnen verdraaien, op de foto iets "rechter" zetten, dan zwaait het niet meer zo ver naar voren...
Re: Ombouw BR50
Geplaatst: 23 nov 2012 20:01
door Marcel
Volgens mij had je ook het krukje iets kunnen verdraaien, op de foto iets "rechter" zetten, dan zwaait het niet meer zo ver naar voren...
Dentheo, dat krukje beweegt heel weinig met vooruit rijden,maar met achteruit rijden zwaait het helemaal heen en weer,en dan komt het pas tegen de geleider,ik denk dat het hele aandrijfwerk te veel ruimte heeft door slijtage waardoor het grotere slagen maakt.
De lok is van het 1e type (met 8 antislipbanden op de tender) dus is intussen bejaard,ach ouderdom komt met gebreken.
Re: Ombouw BR50
Geplaatst: 23 nov 2012 22:29
door dentheo
Je kan het krukje zo draaien dat het bijna voor de as van het grote wiel staat, dan beweegt het helemaal minimaal.
Ik heb ook nog zo'n oude rakker...stroomafname wordt probleem.
Ook lijkt het alsof een asje van een tussen-tandwiel van de tender doorgesleten is...wipt eigenaardig als men de wieltjes met een vinger een stukje heen en weer beweegt.
Re: Ombouw BR50
Geplaatst: 23 nov 2012 23:19
door Marcel
De verminderde stroomafname kan te maken hebben met vuile stroomafnemers,geen goed contact met wielen (wat ik had) of vuile wielen.
Ik heb mijn wielen gereinigd met een kleine polijstschijf in een hobby multie tool met verstelbaar toerental,het toerental zo laag mogelijk zetten en dan de polijstschijf op een wiel drukken waardoor het wiel vanzelf gaat draaien,werkt perfect en zo krijg je ook geen kleine krasjes in het metaal waardoor er vuil in kan gaan zitten.
Deze handelswijze pas ik ook toe op wagons die zijn uitgerust met stroomafnemers op de wielen of assen,de assen doe ik op dezelfde manier.
De tender kan ook een gescheurd of gebroken tandwiel hebben of er zit wat tussen.