Pagina 1 van 7

Toekomstig kopstation modulebaan (5 meter project!!!)

Geplaatst: 04 dec 2012 16:34
door mikey
Het onderstaande sporenplan heb ik momenteel alleen nog maar op papier staan.
Dit wordt mijn project, nadat mijn huidige 4 module bakken af zijn.
Hiermee ben ik van plan om een kopstation te bouwen met ondergronds een keerlus.
Het onderste rangeer gedeelte zal bedoeld worden om motorpost treinen van onze PTT vrienden te laden en te lossen. Het bovenste rangeergedeelte wil ik gebruiken voor autotransport (massaproductie vanuit de boot de trein op). Het is de boeling dat dit plan 1 meter breed en 3,5 of 4 meter lang wordt.

Heeft er iemand nog suggesties om dit plan te op de computer uit te werken. Ik heb al een aantal programma's geprobeerd, maar ik kom niet uit met de wissels. In dit op plan zullen, engelse wissels, een 3-weg wissel en een kruiswissel aangepast met 2 engelse wissels van Peco komen. Tot op heden heb ik helaas nog geen programma gevonden die al deze wissels bevatten. Ik heb het ook al een beetje met Excel geprobeerd, maar dat wilde niet echt lukken.

Even voor de legende, de kleuren zijn wisselgroepen die ik apart aan en uit kan schakelen. Waar het oranje en blauw elkaar kruist is een simpele kruising. Geen wissel dus. Het hele gebeuren zal analoog worden en zo kan ik dan toch 2 treinen tegelijk in het station rangeren. Verder maak ik dan gebruik met 3-weg schakelaars. Dan kan ik de sporen of uit, of op transformator 1, of op transformator 2 schakelen.

Inmiddels heb ik dit plan zo ongeveer wel 50 keer aangepast.
Kritiek, opmerkingen en meningen zijn welkom. Ik heb nog zeker een half jaar om dit naar mijn idee te perfectioneren :roll:

Afbeelding

Re: Toekomstig kopstation modulebaan

Geplaatst: 04 dec 2012 18:56
door patje
hey

ziet er goed uit en probeer eens het teken programma anyrail eens

staat alles in qau wissels

gr patrick

Re: Toekomstig kopstation modulebaan

Geplaatst: 04 dec 2012 19:00
door mikey
Bedankt Patrick, ik ga gelijk even kijken.

Re: Toekomstig kopstation modulebaan

Geplaatst: 04 dec 2012 19:16
door dizkartes
AnyRail is zeer handig... scheelt je een hoop papier.....

er zijn ook zat andere zoals scram (geeft zelfs 3d weer)

Re: Toekomstig kopstation modulebaan

Geplaatst: 04 dec 2012 19:47
door mikey
Anyrail werkt perfect voor mij. Alleen jammer dat je met de probeerversie max 50 stukken rails mag aanleggen. Wordt dus aanschaffen 8-)

Re: Toekomstig kopstation modulebaan

Geplaatst: 04 dec 2012 20:21
door Peter V
Is dit iets wat je bedoeld?

Re: Toekomstig kopstation modulebaan

Geplaatst: 04 dec 2012 20:23
door Peter V
Trouwens met scram getekend in een klein half uur

Re: Toekomstig kopstation modulebaan

Geplaatst: 04 dec 2012 21:08
door mikey
Bedankt Peter, ziet er inderdaad goed uit. Ik heb zojuist met Anyrail wat gemaakt. Ik zal eens kijken of ik hem een beetje leesbaar kan posten.

Re: Toekomstig kopstation modulebaan

Geplaatst: 04 dec 2012 21:14
door matthijskuiper
Ik vindt persoonlijk anyrail fijner werken. Maar dat helpt natuurlijk dat ik maar een klein baantje bouw.

Krijg de rails niet zo handig korter of verplaatst in Scram

En als je meer rails kwijt wilt kan je het geheel ook in delen bouwen. niet handig maar werkt voor een draft wel.

Re: Toekomstig kopstation modulebaan

Geplaatst: 04 dec 2012 21:18
door mikey
Klik hier voor een grotere foto. Deze kon ik namelijk niet mooi en duidelijk op dit forum krijgen.
Zoals je ziet heb ik hem weer iets aangepast. Het is in totaal 1 bij 4 meter geworden. Bij 3,5 meter werden de perrons net even iets te kort.

Afbeelding

Re: Toekomstig kopstation modulebaan

Geplaatst: 04 dec 2012 21:32
door matthijskuiper
Intressant banen plan.
Is er eigenlijk een reden dat de wissel groep tussen de perrons zo diep in het peroon ligt, of is dat om de loc af te koppelen en ervoor te krijgen?

Re: Toekomstig kopstation modulebaan

Geplaatst: 04 dec 2012 21:35
door mikey
Klopt... Een omloopspoor. Zo kan de loc afgekoppeld worden en aan de achterzijde van de trein weer aangekoppeld worden.

Re: Toekomstig kopstation modulebaan

Geplaatst: 05 dec 2012 10:10
door Detlev
Voor de volledigheid (en als je wilt zoeken): Het gratis pakket heet SCARM (de r een plekje naar achteren). Wat mij betreft verreweg de beste gratis tool. En die problemen met rails inkorten/verlengen/verplaatsen herken ik helemaal niet.

Er is echter 1 technische reden waarom ik SCARM prefereer boven anyrail: Toen ik ze uitprobeerde gebruikte ik de (fleischmann) railstukken die ik in bezit heb en met Anyrail was het niet mogelijk om de aansluitingen goed te krijgen met bochtwissels. Op de een of andere manier is de geometrie in Anyrail niet altijd juist.

Re: Toekomstig kopstation modulebaan

Geplaatst: 05 dec 2012 13:54
door mikey
Moet zeggen dat bij Anyrail de Peco code 55 railzen perfect en gebruiksvriendelijk werken. De flexrailzen zijn gemakkelijk in je juiste bocht aan te leggen.

Re: Toekomstig kopstation modulebaan

Geplaatst: 05 dec 2012 16:13
door P Bender
Mikey,

Op zich is de basis goed en interessant, maar na jaren HFE zie ik toch wel wat aandachtspunten:
  • - D'r zit een driewegwissel in en die kan je in mijn ogen beter vermijden (zou niet weten waar we in Nederland in reguliere sporen een driewegwissel zouden hebben liggen)
    - Je postperrons (????) liggen verkeerd om
    - Je hebt geen uithaalmogelijkheid, zonder de vrije baan te blokkeren, om te treinen "opzij" te zetten
    - Je wisselkruis (ter hoogte van postperrons??) ligt ver van je binnenkomende wisselstraat en dichtbij je perrons
    - D'r zitten HEEEEEEL veel dubbele rijwegen in, die veelal geen of nauwelijks extra onafhankelijke treinbewegingen mogelijk maken
    - De combinatie van de laatste twee of drie punten maken een redelijk rigoreus herontwerp nodig (om in een keer alle issues d'r uit te halen) maar dan is het handig om wat meer randvoorwaarden te weten
Ik kan op zich wel wat gaan kliederen op je tekening, maar ik vroeg me af of je evt as donderdag naar de DMV gaat???

Re: Toekomstig kopstation modulebaan

Geplaatst: 05 dec 2012 18:53
door mikey
Hoi Paul,

Kliederen in mijn tekening mag gerust ;) Suggesties zijn zeker welkom :!:
Het doel van mijn sporenplan is tegelijk een trein in als uit rijden op zoveel mogelijk manieren.
Daarbij mag het oog ook wat willen, dus niet een batterij aan engelse wissels :shock:
Het postgedeelte omgekeerd had ik ook al over na zitten denken. Wellicht wil ik daar de linker 2 perrons voor gebruiken?

Donderdag ben ik er op zeker!

Re: Toekomstig kopstation modulebaan

Geplaatst: 05 dec 2012 19:02
door P Bender
Ik ga eerst "even" vis eten bij "Chris's Haringhuis" en daarna kom ik jullie kant op. Zal een paar kopietjes van je tekeningen, kladblok en potlood meenemen ;)

Re: Toekomstig kopstation modulebaan

Geplaatst: 05 dec 2012 19:31
door mikey
Dat is goed, zie ik je morgen ;)

Re: Toekomstig kopstation modulebaan

Geplaatst: 06 dec 2012 23:08
door P Bender
Mikey, was een leuk gesprek. Dit weekeinde een paar dagen weg. Een mooie gelegenheid om met kladblok en pen wat te gaan prutsen ;)

Re: Toekomstig kopstation modulebaan

Geplaatst: 07 dec 2012 19:27
door mikey
Was zeker een leuk gesprek. Ikzelf ga ook weer mijn kladblok erbij halen :D

Re: Toekomstig kopstation modulebaan

Geplaatst: 10 dec 2012 22:35
door P Bender
Afbeelding

Mikey,

Hierbij eens een testkriebeltje. Met de volgende opmerkingen:
I: lang genoeg voor een (of indien gewenst twee) motorpost(en) Zie eventueel gestippelde locatie vrijloopwissel. Indien je de lay-out zo maakt dat je voor de gestippelde variant gaat, moet je eigenlijk ook het wisselkruis meer naar rechts halen. Dit omdat je dus op spoor I binnenkomt met de mP voorop (links) en de postwagens achterop (rechts). Indien je de mP's wilt vrijhalen zal je dus de postwagens achter moeten laten en over het wissel heen gaan om naar het omloopspoor te kunnen. In de "2 mP variant" moet 1a dus lag genoeg zijn voor 2 mP (mP"I"), moet 1b dus lang genoeg zijn voor postwagens "I" EN 2 mP (mP "II") (dit tijdens het omlopen van mP"II"). 1c moet lang genoeg zijn voor postwagens "II" en de omgelopen mP"II"
II: lang genoeg voor losse loc om om te lopen
III: facultatief spoortje, kan handig zijn, maar kost dus wel een wissel extra
IV: wisselkruis om eerste set mP te laten vrijlopen
V: enkel overloopwissel, hoeft, wegens kopstation (=maar van een kant aaan komen rijden), geen kruiswissel te zijn. 3 b/c en 4 b/c moeten dus lang genoeg zijn voor een set treinstellen waar mee je wilt rijden

Ik heb de uitgaande sporen nog niet ontworpen, voornamelijk omdat ik denk dat het handiger is om eerst hier eens een beetje over heen en weer te ping-pongen en dan eens kijken waar we naar toe moeten gaan breien aan de binnenkomende kant.

- Het postperron heb ik enkel uitgevoerd omdat je daar de nodige breedte nodig het om met je postkarretjes ed rond te kunnen racen
- De sporen 3 & 4 zijn dus geschikt om dus twee onafhankelijke treinstellen af te handelen. Eventueel zou je spoor 4a ook kunnen optuigen indien je dat spoor ook wilt gebruiken om het treinen met om te lopen losse loc te kunnen werken. Echter: indien je de sporen "III" inderdaad niet uitvoert hoe je dus een relatief goedkope (maar wel zeer functionele) sporen lay-out over. Je kan dan op de sporen 6&7 treinen met losse loc's afwikkelen. Indien je dus de mogelijkheid wilt hebben om op drie sporen loctreinen af te kunnen wikkelen zal je dus spoor 4a moeten optuigen en daar een omloopwissle moeten plaatsen.

Benieuwd naar je commentaar

Re: Toekomstig kopstation modulebaan

Geplaatst: 10 dec 2012 22:51
door mikey
Hoi Paul,

Het ziet er zeker goed uit. Ik zie op deze manier genoeg mogelijkheden om treinen kwijt te kunnen en te rangeren. Voor de lange treinen heb ik in principe genoeg aan 1 omloopspoor voor de loc. Het idee om dit met andere locomotieven op te lossen is veel leuker spelen. (gezien mijn collectie momenteel al uit meerdere 1600's, 1100's en 1300's bestaat). Het zou goed uitkomen om in het uiterste geval 2 koplopers kwijt te kunnen (4tjes?) op het langste perron. In dit geval lijkt mij perron 4 het handigste. De kortere kan ik dan altijd gebruiken voor bijvoorbeeld wadlopertjes. Spoor 1 t/m 3 wil ik wel zo laten. Ik ben benieuwd wat je in gedachte hebt voor de wisselstraat. :roll:

Groeten, Mike

Re: Toekomstig kopstation modulebaan

Geplaatst: 10 dec 2012 23:02
door P Bender
4 b-c is dus halve "maximale perronlengte" Daarvan weet jij beter dan ik de lengte ;)

Wil je met één mP kunnen werken per perron/spoorsectie of met twee (gekoppelde) mP's per trein. Dit ivm met de lengte van spoor 1a en de plaats van het overloopwissel?

Re: Toekomstig kopstation modulebaan

Geplaatst: 10 dec 2012 23:14
door P Bender
'K heb alweer wat foutjes ontdekt:
- het (overloop)wissel van 2b naar 3a kan er uit (3b-c zijn voor treinstellen bedoeld en dan voegt dat wissel niets toe).
- Het wisselkruis IV kan om dezelfde redenen vervallen. D'r hoeft enkel teruggestoken te kunnen worden van 1b naar 2c. De rest ziet er wel leuk uit (zo'n engelsman in een wisselkruis) maar voegt eigenlijk niets toe in deze functionaliteit :-/

Re: Toekomstig kopstation modulebaan

Geplaatst: 11 dec 2012 20:12
door P Bender
Afbeelding

Hier het aangepaste, schets, ontwerp voor de linkerkant, met de configuratie voor de perronsporen. Ik ben hierbij uitgegaan van de minimale configuratie, dus zonder de sporen 2a en 5a (incl het vervallen van de betreffende wissels. Ook ben ik even niet verder gegaan boven de spoor tien.

Afbeelding

Hier mijn eerste voorstel voor de inrijkant van je station. Ik heb het even zo minimaal mogelijk gehouden. Bij deze configuratie kan je, zoveel als mogelijk meerdere treinbewegingen tegelijkertijd hebben. Ook hier heb ik "boven spoor 10" even niets gedaan, heb ik de "sporenbundel ruimte" tussen de sporen 6 en 9 leeg gelaten en heb ik ook niets gedaan met de ruimte rechts van spoor 10.

Volgens mij moet jij er nu eerst maar eens mee gaan stoeien in je railtekenprogramma en eens kijken hoe e.a. uitkomt